handdator

Visa fullständig version : Majs mitt i natten!


Pakanajuhla
2008-10-13, 02:24
Godkväll kära kolozzeum!

Jag vaknade alldeles nyss med ett ryck efter att ha drömt en serie bisarra drömmar om hur alla de trevliga gummorna på äldreboendet virkat både spindelnät, billig pasta och hängsnaror. Detta fick mig att vakna men det är dock irrelevant då det var en helt annan del av drömmen som fick mig att fundera över majs! :smash:
Drömmar hoppar ju som bekant ofta mellan olika situationer och miljöer.

Denna del som jag funderat över gick ut på att jag en morgon fann självaste Eddie Vedder sittandes vid mitt köksbord med en stor tallrik gröt där han blandat i åtminstone 400g majs. (toppat med yoghurt såklart)
Detta var enligt den morgonpigge löparen iklädd kinesisk morgonrock ''väldigt optimalt''.

Till frågan:
Majsen tycks inte användas ofta och det talas sällan om den som en grönsak med bra näringsinnehåll (vilket är synd), det är gott i sallad.

1. Tanken som uppkom var ifall detta skulle kunna bero på att burkmajsen som säljs från t.ex gröna jätten får runt 35% av energin i form av tillsatt socker?
2. Hur ligger det egentligen till med majs som ''bra mat''? Finns det nackdelar jag missat?
3. Hur står den sig jämfört med t.ex broccoli och morötter? (tänker främst på micronutrienter.)
4. Är det skillnad på konserverad majs och färsk majs? (vart man nu kan få tag på färsk är ännu okänt.)
5. Eddie, hur fasen kom du in i köket?!

Zagrow
2008-10-13, 05:36
mycket kolhydrater i majs, inget du ska ha om du ska banta...

1 DL = 67 kcal å 13g kolhydrater.... Inte direkt värt om man kör VLCD som jag gör iallafall...

800g gurka har ungefär samma värde... Vilket är ungefär 4 ganska långa och medel smala gurkor..

1dl majs = väldigt lite...

1684_
2008-10-13, 05:56
känslig mage så skiter du ut hela majskorn med, svår smälta.

J.V
2008-10-13, 08:08
1 DL = 67 kcal å 13g kolhydrater....Du har fortfarande ingen aning om vad som innebär med kilokalorier va?

Zagrow
2008-10-13, 09:42
jo, hela energi värdet... Men personen i fråga kanske kör på low carb diet... då är det mer intressant hur mkt kolhydrater det är i väl? Så tänkte jag iallafall när jag skrev det..

Pakanajuhla
2008-10-13, 10:07
Personen ifråga tycker om kolhydrater, försöker hålla sin vikt och jobba på sin kondition.
Personen är inte rädd för kalorierna från majs utan undrar helt enkelt var majsen står på nyttig-skalan jämfört med andra grönsaker. :)

Zagrow
2008-10-13, 10:14
well jag antar att det är relativt onyttit jämfört med det mesta.. Iallafall är det vad jag har lärt mig här på forumet på senaste veckan.. Men kan ha fel. Skall nog inte uttala mig så mycket..

Heniin
2008-10-13, 10:19
well jag antar att det är relativt onyttit jämfört med det mesta.. Iallafall är det vad jag har lärt mig här på forumet på senaste veckan.. Men kan ha fel. Skall nog inte uttala mig så mycket..

finns inget "onyttigt" med grönsaker och frukter.

lectris
2008-10-13, 10:24
finns inget som är onyttigt om det ingår i en övrigt balanserad kost.. är väl mer "osunt" att ens fundera på om 1dl majs är onyttigt eller inte.

King Grub
2008-10-13, 10:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=586828&postcount=11

Ut och fiska? ;)

Zagrow
2008-10-13, 10:28
Hah! Boyaka boyaka and the jungle is massive!

Pakanajuhla
2008-10-13, 10:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=586828&postcount=11

Ut och fiska? ;)

Majs på burk....duger till bottenmete efter brax och id. Inget annat.

Haha, Sverkers kommentar made my day samtidigt som det svarar på alla frågorna samtidigt. *rolleyes*

MyungChul
2008-10-13, 13:38
Har du aldrig sett färsk majs hos din lokala ica-handlare?

Snorkelfarsan
2008-10-13, 15:10
Människor i syd- och centralamerika har ju levt på majs i många hundra år, om inte tusentals år. Det är ju dock en gröda, och odlas precis som olika sädesslag. Det är alltså ingen grönsak i den benämningen,

konserverad mat i allmänhet brukar väl ha lite högre GI och kanske lite sämre näringsvärde, men i övrigt kan jag inte uttala mig om majs

Eddie Vedder
2008-10-13, 15:31
3. Hur står den sig jämfört med t.ex broccoli och morötter? (tänker främst på micronutrienter.)


Jättestor skillnad, energimängd/100g i förhållande till mikronutrientinnehåll är hur stor som helst. Broccoli och spenat är toppen på alla sätt, majs är inte onyttigt men vill man leta efter "det sämsta bland nyttigheter" ligger nog bannemig majs nära till hands.;):D Det är ju bara att du tar en koll själv på finelis databs eller SLV:s och bildar dig en uppfattning.

Personligen klassar jag för övrigt inte majs som en grönsak ens, i mina ögon är det en spannmålsprodukt.


5. Eddie, hur fasen kom du in i köket?!

Var gröten i fråga gratis? För om så var fallet blev det nog ett sånt lyckorus att minnesförlust inträdde.:D

-Englund
2008-10-22, 22:11
Haha jag gillar drömmen din :). Majs ska man ha till Tacos å gotta sig med, inget annat!

Liten Men Fet
2008-10-22, 23:50
Människor i syd- och centralamerika har ju levt på majs i många hundra år, om inte tusentals år. Det är ju dock en gröda, och odlas precis som olika sädesslag. Det är alltså ingen grönsak i den benämningen,

konserverad mat i allmänhet brukar väl ha lite högre GI och kanske lite sämre näringsvärde, men i övrigt kan jag inte uttala mig om majs

Ja och hur långt fram i utvecklingen ligger dom länderna om vi jämför med norden?
För övrigt har jag en halv burk majs över och jag kan bjuda på gröten om nån kommer och diskuterar kost med mig imorgon. Skicka PM.

Trance
2008-10-23, 07:33
Ja och hur långt fram i utvecklingen ligger dom länderna om vi jämför med norden?
För övrigt har jag en halv burk majs över och jag kan bjuda på gröten om nån kommer och diskuterar kost med mig imorgon. Skicka PM.

USA ligger ganska långt fram.

Liten Men Fet
2008-10-23, 10:11
USA ligger ganska långt fram.

Syd och central-amerika, USA räknas väl till nordamerika om jag inte är helt förvirrad?

stevebc
2008-10-23, 11:48
Majs är oerhört stort i USA. Ges till höns, boskap och stoppas i en massa halvfabrikat som utfyllnad. Lite i smyg blir dom av med det enorma överskottet ;)

TheGredde
2008-10-25, 00:04
Majs är oerhört stort i USA.....

Alternativt tas det om hand för en billig penning och destilleras fram etanol, istället för att kunna säljas billigt eller ge det som bistånd till fattigare länder eller bara låta det stanna kvar i exempelvis Mexiko som behöver majs till sin basföda tortilla-bröd.

stevebc
2008-10-25, 06:27
Alla som trackar ner på majs, har det inte rätt hyfsade värden ändå? Per 100 gram:

90kcal:

Vitamin A equiv. 10 μg 1%
Thiamin (Vit. B1) 0.2 mg 15%
Niacin (Vit. B3) 1.7 mg 11%
Folate (Vit. B9) 46 μg 12%
Vitamin C 7 mg 12%
Iron 0.5 mg 4%
Magnesium 37 mg 10%
Potassium 270 mg 6%