handdator

Visa fullständig version : Hade du tagit ut pengarna? based on råntråden


Kaboffastar
2008-10-12, 23:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120361

Hade du snällt rensat kontot eller hade du vrångat till dig?

Kaboffastar
2008-10-12, 23:46
Ni som röstar tjurskalle.. redogör gärna för hur ni skulle ha förvaltat situationen.

Stoltz
2008-10-12, 23:46
Väldigt troligen ja.

Kniv är inget man skojar med. Utan kniv... då vet jag inte.

Svedberg
2008-10-12, 23:47
Spontant hade jag vägrat och provat spöa dom.......det är vad min första reaktion är, men som så mycket annat så är det nog en helt annan femma när det verkligen händer.
Omöjligt att säga.

Timme
2008-10-12, 23:48
Jag riskerar inte att få en kniv inkörd i halsen. Finns på tok för många människor som inte tvekar särskilt länge att utföra en sådan handling.

Hade definitivt tagit ut pengar.

Erik__
2008-10-12, 23:50
Tagit ut pengarna utan att tveka, vill inte bråka med nån potentiell hobbyknarkare med kniv.

Manta
2008-10-12, 23:52
Med tanke på att jag har ca 170kr på kontot så hade de kunnat få det, frågan är om de inte hade stuckit mig lik förbannat.

Timme
2008-10-12, 23:52
Spontant hade jag vägrat och provat spöa dom.......det är vad min första reaktion är, men som så mycket annat så är det nog en helt annan femma när det verkligen händer.
Omöjligt att säga.

du har alltså en kniv tryck mot halsen. Fortfarande försökt spöa dem?

Svedberg
2008-10-12, 23:53
du har alltså en kniv tryck mot halsen. Fortfarande försökt spöa dem?

Du läste alltså mitt meddelande? Fortfarande osäker på svaret?

Kaboffastar
2008-10-12, 23:54
Grejen är att jag tror, att om jag skulle hamna i samma sits, Jag vet att jag har 5 kronor på kontot och lätt kan dra ut ett kontoutdrag och bevisa detta så hade jag ändå inte gjort det.

Ja har aldrig varit i en fitght i stort sätt och desutom är jag osmidig och slår säkert löst... men jag är en vrång jävel när det gäller just detta, aldrig i livet.. hugg mej då för fan

LoTiX
2008-10-12, 23:59
Har pga. stöldrisken aldrig mer än några hundra på uttagskontot, tar mig ändå mindre än en minut vid datorn att skifta pengarna mellan konton.

En kniv skall man ALDRIG diskutera pengar med, tyvärr.

Svedberg
2008-10-13, 00:00
du har alltså en kniv tryck mot halsen. Fortfarande försökt spöa dem?

Mindre drygt svar dock, fick jag chansen så skulle jag nog vara dum nog att prova faktiskt, är det bara 2 så. Och jag vill verkligen inte verka som nån internethjälte men jag är nog så dum att jag skulle prova. Men som jag sa, detta är vad jag känner nu när jag sitter här framför datorn :) I verkligheten hoppas jag att jag har mer självbevarelsedrift.

Kaboffastar
2008-10-13, 00:01
Har pga. stöldrisken aldrig mer än några hundra på uttagskontot, tar mig ändå mindre än en minut vid datorn att skifta pengarna mellan konton.

En kniv skall man ALDRIG diskutera pengar med, tyvärr.

Du har alltså ett rånkonto?

LoTiX
2008-10-13, 00:02
Du har alltså ett rånkonto?

Skulle föredra att kalla det ett rånvänligt konto.

Tricklev
2008-10-13, 00:04
Inte för att vara sådan, men dessa "Jag är då den typen som!"-tankar har en tendens att flyga ur fönstret när man står med ett vasst objekt pressat emot halsen.

Kaboffastar
2008-10-13, 00:04
Skulle föredra att kalla det ett rånvänligt konto.

och dej för en rånvänlig person. om man lägger ihop dina inlägg. haha

Kaboffastar
2008-10-13, 00:07
Inte för att vara sådan, men dessa "Jag är då den typen som!"-tankar har en tendens att flyga ur fönstret när man står med ett vasst objekt pressat emot halsen.

Därför man startar en tråd på kollo så att när man står där inte kan göra annat än leva som man lär vilket ju är det man allra helst skulle vilja. man vill ju inte backa på sina principer.

man tänker tillbaka, blir snittad och SEN kanske man ändrar sig. precis rätt om man ska vara den som är den som

Roosen
2008-10-13, 00:08
Nej, aldrig.

Kaboffastar
2008-10-13, 00:08
Nej, aldrig.

är det något du bara säger eller? vad hade du gjort?

SRX
2008-10-13, 00:09
Jag skulle antagligen tagit ut utan att tveka, däremot skulle jag kanske dragit ut på det lite, tagit ut i omgångar och så.

Men brukar som regel inte ha speciellt mkt på kontot som är kopplat till kortet, dels kan man bli bestulen eller rånad, men sen kan man också råka ut för bedragare i butiker om man betalar med kort.
Det är tyvärr inte helt ovanligt och för de som betalar mkt med kortet skulle jag rekommendera att ni stryker över CVV-koden på baksidan av kortet.
Det räcker med en förrädisk anställd på en restaurang eller liknande som går iväg med kortet ett kort tag och skriver ner siffrorna eller fotar med mobilkamera för att ni ska förlora oerhörda belopp (om ni nu har mkt pengar på kortet).



Själv betalar jag dock nästan alltid med pengar, använder bara kort på McDonalds och vid något enstaka tillfälle på andra ställen då jag inte har kontanter på fickan.
Att göra som vissa banker och uppmana folk att betala mer med kort för att minska värderånen tycker jag är riktigt dåligt. Vägra ge efter för de kriminella, ställ krav på hårdare politik istället där polisen dels har tillräckligt med resurser så att de kan eskortera värdetransporter, dels ökade befogenheter så de helt enkelt kan skjuta sönder packet som är ute efter snabba pengar.

Manta
2008-10-13, 00:10
Inte för att vara sådan, men dessa "Jag är då den typen som!"-tankar har en tendens att flyga ur fönstret när man står med ett vasst objekt pressat emot halsen.

Ja, man får ta allt med en nypa salt, så de som säger att det skulle göra motstånd skulle säkert snällt ge pengarna efter en snabb ordväxling medan de som säger att de skulle ge pengarna förmodligen skulle klara sig bäst då de skulle fly hals over huvud så fort någon närmade sig dem i mörkret. :D

Timme
2008-10-13, 00:13
Du läste alltså mitt meddelande? Fortfarande osäker på svaret?

du skrev att du ville försöka spöa dem men att du inte vet hur du hade agerat om det inträffade.

Jag önskar inte ens att jag hade vågat försöka spöa dem. En kniv mot halsen och jag ger upp direkt.

Tricklev
2008-10-13, 00:15
Jag hade ungefär samma tankar som kaboffastar förut, sedan dess har jag råkat ut för 2 rån(försök).

Det första misslyckades, jag var med en kompis, tre pers försökte råna oss medans en av dom fibbla i fickan med snack om att vi ska passa oss för vi vet inte vad dom kan göra. Dom lyckades icke.

Andra gången så var stämningen betydligt mer hotfull, jag var ensam på ett ställe där jag hade noll skydd, dom var 3 pers och det fanns ingen tvekan om att dom var både beväpnade och farliga. Dom enda tankarna i mitt huvud då var hur jag ska komma ur denna situationen med så mycket som möjligt av min hälsa intakt.


Så för att svara på topic frågan, jag hade gett dom pengarna, ja, situationen var för hotfull för att man skulle tänka på Man on Fire och uppfyllas av Denzel Washingtons spirit. ;)

joriice
2008-10-13, 00:16
Jag hade tagit ut pengarna. Sedan tar polisen förhoppningsvis (eller mina kontakter) hand om saken efteråt. :D

Timme
2008-10-13, 00:17
Grejen är att jag tror, att om jag skulle hamna i samma sits, Jag vet att jag har 5 kronor på kontot och lätt kan dra ut ett kontoutdrag och bevisa detta så hade jag ändå inte gjort det.

Ja har aldrig varit i en fitght i stort sätt och desutom är jag osmidig och slår säkert löst... men jag är en vrång jävel när det gäller just detta, aldrig i livet.. hugg mej då för fan

Låter som som du inte är så rädd om ditt liv? sorry om jag låter dryg men en kniv mot halsen och minsta rörelse du eller han gör kan döda dig (även om det inte är meningen).

Men vi alla tänker olika.

Mindre drygt svar dock, fick jag chansen så skulle jag nog vara dum nog att prova faktiskt, är det bara 2 så. Och jag vill verkligen inte verka som nån internethjälte men jag är nog så dum att jag skulle prova. Men som jag sa, detta är vad jag känner nu när jag sitter här framför datorn :) I verkligheten hoppas jag att jag har mer självbevarelsedrift.


Vi får bara hoppas att det inte händer dig :D Risken är för att du skulle dö är för stor. Jag tror att du har en nödvändiga självbevarelsedriften.

Dissector
2008-10-13, 01:00
Jag vet faktiskt inte. Det har aldrig hänt mig så jag har svårt att gissa hur jag skulle reagera. Förmodligen skulle jag bli skraj och bara plocka ut pengarna. Jag kan dock sitta och önska att jag skulle försöka tänka lite, och bedöma situationen. Ser dom små och klena ut kanske det hade varit möjligt att i ett ryck knuffa undan dom och lägga benen på ryggen. Ser dom stabila och jävligt arga ut så skulle jag nog se det som rätt hopplöst. Jag skulle vilja vara en sådan som inte tål att bli körd med på det viset, men hur jag är i en sådan situation har jag ingen aning om. Jag har under mina 20 år i livet varken delat ut eller tagit emot ens en liten propp.

Endumen
2008-10-13, 01:03
Nej, jag hade nog inte gett dem några pengar. Varför? Jag vet inte. Det hade dock varit en annan sak om någon av mina nära och kära varit med. Då hade kontokortet åkt upp fortare än kvickt.

Poxeman
2008-10-13, 02:18
Självklart hade jag tagit ut pengarna, dom får man ju ändå tillbaks efteråt genom försäkringen. Dock hade jag förhoppningsvis varit smart nog att försöka få dom att fastna på övervakningskameran genom flera uttag / lite snack...

lectris
2008-10-13, 04:59
självklart hade jag tagit ut pengar, mitt liv är mer värt än några tusen spänn på sin höjd. ville de hade de fått mina strumpor också, förstår mig inte alls på er som säger att ni hade försökt slå ner dem. tänk om ni får kniven i ryggen och blir förlamade? fatta surt att sitta där i rullstolen och veta "jahapp. 1500 spänn och jag hade mest troligt kunnat gå idag" nä. inte värt.

Yes
2008-10-13, 05:12
Hade snabbt skurit halsen av dem med bankkortet.

Jag är farlig och tar inte skit från nån!

chidde
2008-10-13, 05:30
självklart hade jag tagit ut pengar, mitt liv är mer värt än några tusen spänn på sin höjd. ville de hade de fått mina strumpor också, förstår mig inte alls på er som säger att ni hade försökt slå ner dem. tänk om ni får kniven i ryggen och blir förlamade? fatta surt att sitta där i rullstolen och veta "jahapp. 1500 spänn och jag hade mest troligt kunnat gå idag" nä. inte värt.

kanske lite off topic men...
jag förstår ditt resonemang, så vad hade du gjort om de hade sagt: sära på benen? hade du gjort det också?

hela situationen handlar om ett kränkande, vissa personligheter kan bara inte ta det o svälja sin stolthet och vi reagerar alla olika vid såna lägen

personligen hade jag nog gett dem vad de ville ha, men det beror helt på situationen. nu vid datorn kan jag bara säga att jag hade bedömt läget om hur desperat och påverkad människan eller människorna kan vara. alla är egentligen förlorare i en sån situation men en sak är säker, om jag hade valt att försvara mig och hamnat överst.. då hade det varit svårt att kontrollera sig med tanke på all ilska man har inom sig

maaherra
2008-10-13, 05:32
Hade snabbt skurit halsen av dem med bankkortet.

Jag är farlig och tar inte skit från nån!

+1

JustinCredible
2008-10-13, 05:43
Hade bara tagit ut pengarna. Orkar inte involvera mig mer än nödvändigt. Fast det hade inte varit kul för dom om dom valt en av mina sämre dagar då jag är självmordsbenägen. Då skulle det nog sluta illa för alla inblandade. Känns förövrigt som att sådana typer alltid hänger i krokarna. Alltså man skulle se dom igen lite då och då och förmodligen kunna identifiera dom för polisen eller ta lagen i egna händer i efterhand.

lectris
2008-10-13, 06:02
kanske lite off topic men...
jag förstår ditt resonemang, så vad hade du gjort om de hade sagt: sära på benen? hade du gjort det också?

ja, är det två killar (vad är chansen att jag, 163cm lång och 60kg tung tjej kan ta dem?) och med kniv mot strupen dessutom, som ber mig sära på benen, inte fan hade jag börjat tjaffsa då. hellre våldtagen än död, men självklart hade jag sparkat dem i juvelerna eller stuckit en penna i ögonen om jag kunde och jag visste att de hade kniven utom räckhåll, men med styrka och tyngd lär de ju vinna alla gånger tyvärr.

Scratch89
2008-10-13, 06:42
Spontant hade jag vägrat och provat spöa dom.......det är vad min första reaktion är, men som så mycket annat så är det nog en helt annan femma när det verkligen händer.
Omöjligt att säga.

Du är två meter norrlänning också. :D

Ungrim
2008-10-13, 08:32
Har varit i den situationen att stå med en kniv mot halsen, allt annat än trevligt.

Dock hade inte gärningsmannen syftet att råna mig utan han skulle (som han uttryckte det) möblera om mina kroppsdelar.

Perssonen i fråga hade försökt komma in på krogen ett flertal gånger under kvällen, men då han var allt annat än måttligt berusad så avfärdade vi honom och hälsade honom välkommen tillbaks en annan kväll. Han var redan där mycket hotfull och labil. Tillslut blev vi av med honom iallafall, dock utan att behöva skicka honom med patrullen (vilket kanske hade varit det bästa såhär i efterhand).

Hur som helst så efter stängning så går jag ut bakvägen och promenerar mot min bil när denne persson hoppar upp bakom mig och vips så har jag en kniv mot halsen och ett löfte att jag ska få mina kroppsdelar om möblerade.

Lyckades iallafall få bort kniven från min strupe och efter vad som kändes som en evighet i tumult kom kolegan utspringandes och vi lyckades avväpna mannen.


Men för att återgå till frågan, om någon sätter en kvin mot min hals i syfte att råna mig, självklart skulle jag nog ge dem pengarna, inte värt att riskera sitt liv / barnens pappa p.g.a. lite stolthet.

Men när syftet inte är att råna, då blir situationen en helt annan.

JMRA
2008-10-13, 08:40
Vore inte fel med en pickadoll i fickan vid sådana här tillfällen. poff poff, där gick ni på fel person.

Jax
2008-10-13, 08:57
Hade givetvis tagit ut pengar. Hade knappast riskerat något så ohälsosamt som kallt stål genom strupen för lite pengars skull. Särskilt inte pengar som jag högst troligt kan få tillbaka. Hade det handlat om något viktigare än pengar så hade jag inte varit lika samarbetsvillig.

psirus
2008-10-13, 08:58
Jag hade tagit ut pengar men kanske försökt komma undan med en mindre summa som personen i fråga. Men de är inte värt att leka allan ballan för några tusen och riskera att bli morgondagens tidnignsrubrik.

jag nog vara dum nog att prova faktiskt, är det bara 2 så.

Två stycken med kniv. Chuck Norris är det du?

hahavaffan
2008-10-13, 09:22
Men befann sig kniven mot halsen under hela tiden, eller stod dom bara bakom under tiden pengarna togs ut? Isf vore en riktigt hård spark rakt mot knivkillens knä rätt opti. Han hade inte rört sig mer, och en ensam kille utan kniv hade nog inte varit några större problem att ta sig ifrån. Men detta är ju i min fantasi.. IRL hade det antagligen sett annorlunda ut (hade kanske gjort som Yes, och snott Steven Segals moves ;)).

Liten Men Fet
2008-10-13, 09:24
Hade dom kommit fram så långt så att dom kunde sätta en kniv mot strupen på mig så hade dom nog fått pengarna.
Om man ska undvika att bli rånad så måste man vara uppmärksam så dom inte kommer tillräckligt nära och så fort man misstänker att dom kommer försöka så ska man lägga benen på ryggen. Jag tror dom flesta avbryter om man drar iväg samtidigt som man vrålar att man blir rånad.
Att ge sig in i handgemäng med två personer där åtminstone en är knivbeväpnad är något jag skulle undvika, så bra är jag inte på att slåss och man lever på att dom är tillräckligt smarta att inte sätta kniven i en.

jaaaaag
2008-10-13, 09:50
De hade fått allt.

Svedberg
2008-10-13, 10:17
Två stycken med kniv. Chuck Norris är det du?

Du är två meter norrlänning också. :D


:D


Nja men antagligen är det ju bara en av dom som är "nära" och får man ett läge att göra kniven ofarlig så. Sen springa eller något. Beror ju på situationen och hur personerna är :) Men som jag har sagt hela tiden, jag anser inte att detta är det bästa, men jag blir grinig om folk gör så.

Nina L
2008-10-13, 10:35
Ja, för fan. Jag är en mes och så kan jag ingen karateh.

Därför (bl.a.) har jag aldrig några stora summor på kontot som är kopplat till mitt kort. (fn. 68 kr, vilket skall jämföras med gigantiska 0 kr på mitt sparkonto :D)

Ex nihilo
2008-10-13, 10:45
Dagtid -> Springer därifrån så fort kniven är borta

Nattetid -> Tar ut pengarna

Pundare -> Tar ut pengarna

Fjortiskickers -> Käftsmällar

mini
2008-10-13, 10:47
Tar ut pengarna. Det är bara pengar ffs.

Pzorz
2008-10-13, 11:10
Jag kan inte föreställa mig situationen så det är omöjligt för mig att säga hur jag skulle reagera.

Just nu har jag dock relativt mycket pengar på kontot som jag inte gärna skulle vilja bli av med. Men det finns väl ett maxbelopp på automater?

Edit:"Du kan ta ut max 8 000 kronor per gång." -swebank, kontouttag.. och det är mitt liv lätt värt.

Nina L
2008-10-13, 11:21
Edit:"Du kan ta ut max 8 000 kronor per gång." -swebank, kontouttag.. och det är mitt liv lätt värt.5000 kr, men det är ju bara att ta ut igen, och igen, och igen...

Pzorz
2008-10-13, 11:22
http://www.swedbank.se/sst/inf/kort-och-betalningar/0,,3581,00.html

max 15k.. och då börjar det svida lite. Men jag hade nog gett dem pengarna ändå.

Tricklev
2008-10-13, 11:24
Dom enda tankarna i mitt huvud då var hur jag ska komma ur denna situationen med så mycket som möjligt av min hälsa intakt.

Eftersom att jag är så oerhört cool så citerar jag mig själv, då jag är väldigt säker på att dom flesta hade reagerat sådär, det är en väldigt liten minoritet som är superhjältar i sådana här fall. Även om oerhört många verkar tro att dom skulle vara det.

Pzorz
2008-10-13, 11:29
Även om oerhört många verkar tro att dom skulle vara det.

Muskler ger ett falskt självförtroende & en dålig självinsikt i situationer som dessa.

Nina L
2008-10-13, 11:35
Muskler ger ett falskt självförtroende & en dålig självinsikt i situationer som dessa.Källa på det?

Pzorz
2008-10-13, 11:48
Bristande kunskaper i skrift. Det var inte menat som fakta, utan en gissning till varför så många skulle försöka sig på superhjälte-grejen.

delta kilo
2008-10-13, 11:57
för det första beror det ju på situationen...vart det händer, hur många dom är, hur dom ser ut och vilken tid på dygnet det är

jag hade sagt att jag inte hade några pengar/kort på mig och hade dom velat kolla mig hade jag vägrat...alternativt spela med och ta ut några hundralappar och sen tappa dom framför killen precis innan man ger dom till han , och sen när han böjer sig ner för att ta upp dom sparkar man han i huvudet allt man kan och drar fort som fan..

men som sagt det beror ju på motståndet..alltid lätt att spekulera här...
å andra sidan om man rånar folk med kniv kan man ju inte vara allt för bright heller....det är liksom ingen maffia man har att göra med då liksom

att slå ner dom och råna dom istället hade varit det skönaste...men att göra medborgararrest hade varit bätte (men inte lika kul)....är nog bättre att ha lagen på sin sida i en sån situation