handdator

Visa fullständig version : Träna tungt 6 gånger i veckan


Masdonne
2008-10-12, 21:38
Jag får be om ursäkt om det finns en tråd om detta ämne, men jag hade tänkt mig att de sista 1-2 månaderna innan sommaren träna 6 gånger i veckan. Har ni några bra förslag på ett grymt tungt schema? Eftersom det rör sig om en relativt kort period är det väl ingen direkt risk för överträning?

Tack på förhand!

Paria
2008-10-12, 21:43
Inget jag rekommenderar men vill du ha ett "grymt tungt schema" så passar Arne Perssons bra:

http://forum.body.se/showthread.php?t=4845

Program 1 Måndag

Bänkp. 555 3X3
Lut. B. 2x5 3x3
Hantelpress 5x5
Cable cross 3x10

Grippers 3(h)/3(v) 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1
Tvåhands Pinch 1111111111
Enhands marklyft 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1
Bending (spik)

Concentrationscurl 10 10 8-10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Scottcurl hantel 10 4-5x4-6

Program 2 Tisdag

Ligg tricepsext.
101010-15 3 3 1-3 3 3 3 3 3 3 1-3 1-3
Ev droppset 1-3, 3, 6, 6, 6, 10, 10, 10

French press 8x8 eller 6x6 lite tyngre eller pyramid
Push down Superset
French P. 3-5X 8-10

Benspark 5X8-10
Bencurl 5X10-12

Program 3 Onsdag

Grippers 3(h)/3(v) 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1
V-bar 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1
Bending (spik)

Chins 30 reps
Bent over rowing 10 8 6 6 6 3 3
Höga ryggdrag 1010888

Stående militärpress 555 3x3
Skruvpress 3-4x8
Side lat. 10 10 10 8 3x6
Baksida axel 4-5X12

Marklyft 555333

Program 4 torsdag

Bänkp. 3-5X5 eller 88666
Lutande bänk 88666
Bicepscurl 50 mmø 5x6
Omvändcurl 5x5
Hammercurl 10 3x5-6 3x5 3x3 3x1-3
Program 5 fredag

Grippers 3(h)/3(v) 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

Plate vristcurl eller platecurl 3/3 3/3 1/1 1/1 1/1 1/1 1/1

Push down Superset
French P. 4-5X 8-10

Knäböj 555553333

Tåhäv 6x8-12


Program 6
Chins 30 reps
Hantelrodd 5x5/arm

Press Bakom/Framför i smithmaskin utan ryggstöd
Superset 5x8/övning

Side lat. 5x10
superset
Liggande side lat.5x10-12

Palten
2008-10-13, 17:33
om det rör sig om så kort period så är nog chansen att bli övertränad lika stor som att stöta på Usama Binladen på Ica Supermarket

Masdonne
2008-10-13, 17:50
om det rör sig om så kort period så är nog chansen att bli övertränad lika stor som att stöta på Usama Binladen på Ica Supermarket

Perfekt!

Har du något bra förslag på schema då? :)

Guddi
2008-10-13, 17:50
om det rör sig om så kort period så är nog chansen att bli övertränad lika stor som att stöta på Usama Binladen på Ica Supermarket:laugh: klockren!

Värt att fundera på är dock om mer alltid är bättre!? Bara för att man klarar av något väldigt jobbigt så betyder inte det att det är det är det bästa man kunde göra. Varje kroppsdel 2-3 gånger per vecka räcker gott och är bäst för de flesta.

Masdonne
2008-10-13, 18:00
:laugh: klockren!

Värt att fundera på är dock om mer alltid är bättre!? Bara för att man klarar av något väldigt jobbigt så betyder inte det att det är det är det bästa man kunde göra. Varje kroppsdel 2-3 gånger per vecka räcker gott och är bäst för de flesta.

Absolut, jag syftar mest på att verkligen pumpa ut de muskler man tränar, fast normalt antal gånger i veckan. Då syftar jag att kanske ägna två timmar på två muskelgrupper eller liknande.

JohnRick
2008-10-14, 12:42
om det rör sig om så kort period så är nog chansen att bli övertränad lika stor som att stöta på Usama Binladen på Ica Supermarket

Det är inte alls omöjligt med tanke på att du kan stöta på hans kusiner
på just ICA:

Marme Laden och Sal Laden.

Commando1980
2008-10-14, 12:45
Jag får be om ursäkt om det finns en tråd om detta ämne, men jag hade tänkt mig att de sista 1-2 månaderna innan sommaren träna 6 gånger i veckan. Har ni några bra förslag på ett grymt tungt schema? Eftersom det rör sig om en relativt kort period är det väl ingen direkt risk för överträning?

Tack på förhand!

mån:rygg
tis:bröst
ons:hamstrings+vader
tors:axlar+mage
fre:armar
lör:vila
söndag:framsida lår+vader

9-16 set per muskelgrupp. håll passen till 35-45min.

jwzrd
2008-10-14, 12:59
mån:rygg
tis:bröst
ons:hamstrings+vader
tors:axlar+mage
fre:armar
lör:vila
söndag:framsida lår+vader

9-16 set per muskelgrupp. håll passen till 35-45min.

Var är träningsprogrammet?

pellepedal
2008-10-14, 13:05
Absolut, jag syftar mest på att verkligen pumpa ut de muskler man tränar, fast normalt antal gånger i veckan. Då syftar jag att kanske ägna två timmar på två muskelgrupper eller liknande.

Vad skulle vara syftet med detta? Vad är nyttan?

Commando1980
2008-10-14, 13:13
Var är träningsprogrammet?

ingen aning, du får hålla reda på dina grejer.

lanzal
2008-10-14, 13:14
Vad skulle vara syftet med detta? Vad är nyttan?

Beachen 09!

Langster
2008-10-14, 13:20
Vill man vara grym på beachen är det garanterat smartare att träna tungt 3-4 ggr i veckan och gå långpromenader de övriga dagarna.

Jacksatan
2008-10-14, 13:44
om det rör sig om så kort period så är nog chansen att bli övertränad lika stor som att stöta på Usama Binladen på Ica Supermarket

för mig skulle det räcka att köra ett 2h bröstpass med säg 3-4 set till failiure för att jag skulle vara totalt död till nästa bröstpass. Det är inte överträning i dess egentliga mening, men jag kan ju inte göra mig själv rättvisa på nästa pass och sålunda är det en dålig idé att göra alltför ofta.

mangs
2008-10-14, 14:31
för mig skulle det räcka att köra ett 2h bröstpass med säg 3-4 set till failiure för att jag skulle vara totalt död till nästa bröstpass. Det är inte överträning i dess egentliga mening, men jag kan ju inte göra mig själv rättvisa på nästa pass och sålunda är det en dålig idé att göra alltför ofta.

Exakt, bara för att man inte är övertränad innebär inte det att det man gör är mest produktivt.

Det är inte som så att mer träning per automatik är bättre och bättre fram till gränsen för överträning och sedan faller kroppen ihop.

Det viktiga är att man har ett schema som tillåter dig att träna regelbundet och gärna med proggresiv belastning. Dvs att du blir starkare och starkare. Går det åt fel håll bör man se över upplägget.

Antalet pass säger väldigt lite ang hur nära överträning man är. jag ahr en tjej på jobbet som kör 10 armhävningar varje morgon innan duschen men trots att hon tränar varje dag (OMG!) så är hon ganska långt ifrån övertränad.


Om man under en längre tid kör hårdare än vad kroppen pallar med så kommer den på något sätt säga ifrån genom att du skadar dig eller helt enkelt känner dig jäkligt sliten. Att motivationen sviker är en annan indikator. Träna på och se till att det är roligt. Vill du sedan köra hårdare i perioder så öka frekvensen lite grand eller höj volymen i små steg. På så sätt vänjer sig kroppen vid den nya belastningen på ett skonsammare sätt.

jwzrd
2008-10-14, 14:33
ingen aning, du får hålla reda på dina grejer.

Orka tramsa.

Lavorini
2008-10-14, 16:42
Var är träningsprogrammet?

+1

Det där säger ungefär....ingenting om hur trådskaparen bör/ska träna.

Threader
2008-10-14, 17:55
Generellt tycker jag att många här är lite väl oroliga för överträning, och att träna "för" hårt. Testa att köra mer och tyngre i sex veckor, och se hur det funkar för dig. Som sagt är det inte direkt sannolikt att du kommer bli övertränad, men det är inte heller säkert att du får ett bra resultat av det (tilläggas kan att jag kör samma sak med jämna mellanrum, och får ut mycket av det). Du kommer efter perioden själv känna om det funkar bra för dig.
Ingen kan egentligen tala om för dig att något är för tungt, Arne Perssons schema är ett bra exempel på det: Få skulle få för sig att köra ett så hårt schema (säger dock inte att det inte ger bra resultat, kolla bara på honom), men han har ju uppenbarligen fått ett sju helvetes bra resultat av det.
Lycka till!

Langster
2008-10-15, 07:49
Generellt tycker jag att många här är lite väl oroliga för överträning, och att träna "för" hårt. Testa att köra mer och tyngre i sex veckor, och se hur det funkar för dig. Som sagt är det inte direkt sannolikt att du kommer bli övertränad, men det är inte heller säkert att du får ett bra resultat av det (tilläggas kan att jag kör samma sak med jämna mellanrum, och får ut mycket av det). Du kommer efter perioden själv känna om det funkar bra för dig.
Ingen kan egentligen tala om för dig att något är för tungt, Arne Perssons schema är ett bra exempel på det: Få skulle få för sig att köra ett så hårt schema (säger dock inte att det inte ger bra resultat, kolla bara på honom), men han har ju uppenbarligen fått ett sju helvetes bra resultat av det.
Lycka till!

Jag är inte rädd för överträning, jag bara vet att de allra flesta inte får bättre resultat av att träna 6 ggr i veckan än av att träna 3 ggr i veckan.

mjukglass
2008-10-15, 08:12
Varför inte träna tungt 12 gånger i veckan? Om man nu tror att mängden alltid är bättre? Eller 24 gånger i veckan...

mjukglass
2008-10-15, 08:14
Jag är inte rädd för överträning, jag bara vet att de allra flesta inte får bättre resultat av att träna 6 ggr i veckan än av att träna 3 ggr i veckan.

+1 Träna kan vilken idiot som helst göra. Att sedan återhämta sig verkar det sämre med.

Vore kul att kika in på lite längdskidåkningssidor och kika om deras 'hej jag är ny och vet inget men vill träna som Gunde Svan med +50mil i veckan NU'-trådar är lika vanliga som gymmarnas motsvarande.

Scratch89
2008-10-15, 08:14
Det man måste ha i beräkningarna är att man måste bygga upp en tolerans för den hårda träningen. Att som en smalfet nybörjare gå in och köra en byggarsplit på sex dagar är nog inte att rekommendera. De som tränar så har ju faktiskt tränat i ett antal år. Arne har tränat i större delen av sitt liv, och går inte att jämföra med andra som är i tjugoårsåldern.

z_bumbi
2008-10-15, 08:15
Varför inte träna tungt 12 gånger i veckan? Om man nu tror att mängden alltid är bättre? Eller 24 gånger i veckan...

Det funkar det med men nu handlade det om 6 pass i veckan.

För att ha en aning om vad som kan vara lämpligt är det däremot nödvändigt att veta hur träningen ser ut i perioden innan och vad syftet med träningen är.

Commando1980
2008-10-15, 16:05
+1

Det där säger ungefär....ingenting om hur trådskaparen bör/ska träna.

jo det gör det i och med att han ville träna 6 dagar i veckan. sen gjorde jag inte anspråk på att det skulle vara ett komplett träningsprogram. själv tror jag 3-4 dagar i gymmet per vecka passar majoriteten av tränande bäst.

vart är ditt bidrag?

Masdonne
2008-10-15, 17:17
Det man måste ha i beräkningarna är att man måste bygga upp en tolerans för den hårda träningen. Att som en smalfet nybörjare gå in och köra en byggarsplit på sex dagar är nog inte att rekommendera. De som tränar så har ju faktiskt tränat i ett antal år. Arne har tränat i större delen av sitt liv, och går inte att jämföra med andra som är i tjugoårsåldern.

Klart man inte kan ta sig en ett schema en bodybuilder använder sig av men jag är inte direkt en smalfet nybörjar heller. Allt är inte svart eller vitt.

Threader
2008-10-15, 17:56
Jag är inte rädd för överträning, jag bara vet att de allra flesta inte får bättre resultat av att träna 6 ggr i veckan än av att träna 3 ggr i veckan.

Till att börja med vände jag mig inte åt dig.
Okej, så du vet att de flesta inte får bättre resultat av att träna sex ggr i veckan, jämfört med 3 ggr i veckan. Jag håller med, för många (även om jag inte tänker säga de flesta), funkar det säkert bättre, men hur vet du om TS är en av dem? Det gör du inte, och inte han heller för ens han har prövat. Alla är olika, och för att veta vad som passar en själv bäst måste man prova.
Att köra tungt i sex veckor kan näst intill omöjligen skada någon (om man håller träningen inom rimlighetens gränser, klart man inte ska träna fyra timmar, sex gånger i veckan tills man spyr), alltså finns det ju bara positiva saker att hämta ur att prova att träna så. Det värsta som kan hända om man samtidigt är någorlunda är att man missar sex veckor av muskeltillväxt, och går ur det hela med vetskapen att det inte passar en själv att träna riktigt tungt.
Eller tycker du att TS ska låta bli att prova sig fram, för att se vad som passar honom bäst?

Threader
2008-10-15, 18:03
Varför inte träna tungt 12 gånger i veckan? Om man nu tror att mängden alltid är bättre? Eller 24 gånger i veckan...

Nu får du ursäkta mig, om det inte är mig du vänder dig mot, men har jag över huvud taget sagt att någon ska träna tungt tolv gånger i veckan, eller aatt högre mängd=alltid bättre träning? Nej.
Jag sa bara att jag tycker han ska prova att träna tyngre en period, och se hur det funkar för honom.

Och du som snackar om Gunde svan grejen, ingen här föreslår att han ska ge sig på Arne Persson schema, bara att han kan prova tyngre träning jämfört med vad han är van med!

Måste säga att jag är lite irriterad över att några bestämmer sig för att vränga ord och göra påhopp!

Langster
2008-10-16, 07:24
Till att börja med vände jag mig inte åt dig.
Okej, så du vet att de flesta inte får bättre resultat av att träna sex ggr i veckan, jämfört med 3 ggr i veckan. Jag håller med, för många (även om jag inte tänker säga de flesta), funkar det säkert bättre, men hur vet du om TS är en av dem? Det gör du inte, och inte han heller för ens han har prövat. Alla är olika, och för att veta vad som passar en själv bäst måste man prova.
Att köra tungt i sex veckor kan näst intill omöjligen skada någon (om man håller träningen inom rimlighetens gränser, klart man inte ska träna fyra timmar, sex gånger i veckan tills man spyr), alltså finns det ju bara positiva saker att hämta ur att prova att träna så. Det värsta som kan hända om man samtidigt är någorlunda är att man missar sex veckor av muskeltillväxt, och går ur det hela med vetskapen att det inte passar en själv att träna riktigt tungt.
Eller tycker du att TS ska låta bli att prova sig fram, för att se vad som passar honom bäst?
Visst kan träning 6 ggr i veckan fungera riktigt bra för de som har tid till det och lägger upp ett träningsprogram som är avsett att fungera för så högt antal träningstillfällen per vecka. Och i motsats till många andra tror jag att det säkert fungerar bättre för nybörjare än för lite mer vana tränande.
Men nu handlade det om att träna hårt 6 ggr i veckan, inte kunna träna 6 ggr i veckan med framgång. Tränar man hårt och tar ut sig ordentligt så kommer man inte att kunna ge lika mycket varje gång om man tränar så pass ofta. Jag anser att det är mycket viktigare att göra ett par bra pass i veckan, än jättemånga halvdana.
Dessutom verkar "TS" vara ute efter en bra sommarform, den får han inte genom att döda sig själv i gymmet, när det är 2 månader till sommaren har massbyggartåget redan åkt för länge sen och det är dags att koncentrera sig på att komma i form med hjälp av diet och förbränningsträning.

martikainen
2008-10-16, 10:20
Jag tycker absolut du ska testa detta, men självklart köra en bra splitt då så att musklerna får tillräckligt med vila. Jag kör totalslut på varje muskelgrupp per pass jag kör och är redo att köra den efter 2-3dagar igen. 6-7dar i veckan och jag är nybörjare.

Threader
2008-10-16, 16:08
Visst kan träning 6 ggr i veckan fungera riktigt bra för de som har tid till det och lägger upp ett träningsprogram som är avsett att fungera för så högt antal träningstillfällen per vecka. Och i motsats till många andra tror jag att det säkert fungerar bättre för nybörjare än för lite mer vana tränande.
Men nu handlade det om att träna hårt 6 ggr i veckan, inte kunna träna 6 ggr i veckan med framgång. Tränar man hårt och tar ut sig ordentligt så kommer man inte att kunna ge lika mycket varje gång om man tränar så pass ofta. Jag anser att det är mycket viktigare att göra ett par bra pass i veckan, än jättemånga halvdana.
Dessutom verkar "TS" vara ute efter en bra sommarform, den får han inte genom att döda sig själv i gymmet, när det är 2 månader till sommaren har massbyggartåget redan åkt för länge sen och det är dags att koncentrera sig på att komma i form med hjälp av diet och förbränningsträning.

Och får jag fråga var du i mitt inlägg läste att jag föreslog att han skulle köra sex stycken helkroppspass sex gånger i veckan? Naturligtvis menar jag att han ska köra en sex dagars splitt, där varje muskel får tillfälle att återhämta sig. Om man har en välplanerad splitt, och äter och vilar bra, kommer man utam problem kunna prestera bra.

Om det inte framgick i mitt inlägg har jag hela tiden pratat om att träna hårt sex ggr i veckan, och inte pratat om huruvida man kan träna sex ggr/vecka.

Sedan håller jag helt med om att han inte kommer hinna få en bra sommarform på sex veckor; uppfattade inte att det var det han ville. Där emot tror jag att det bara kan göra gott att köra en tung sex dagars splitt i en kort period, och det är hela tiden det jag har pratat om. Inget annat.

plättar
2008-10-16, 16:28
Det är inte alls omöjligt med tanke på att du kan stöta på hans kusiner
på just ICA:

Marme Laden och Sal Laden.

Hahaha!:hbang:

LadyInsane
2008-10-16, 17:25
Det är inte alls omöjligt med tanke på att du kan stöta på hans kusiner
på just ICA:

Marme Laden och Sal Laden.

:laugh:

Martin Löwgren
2008-10-16, 17:32
Jag kör 7dgr i veckan nu under diet med denna splittning. 3 övningar och 3 set så de tar max 30min varje pass.

dag 1 framsida ben
dag 2 axlar
dag 3 biceps
dag 4 baksida lår+vader
dag 5 bröst
dag 6 rygg
dag 7 triceps.

Du ser hela mitt kost och träningsschema på min blogg.

/Axon

Threader
2008-10-16, 18:39
Jag kör 7dgr i veckan nu under diet med denna splittning. 3 övningar och 3 set så de tar max 30min varje pass.

dag 1 framsida ben
dag 2 axlar
dag 3 biceps
dag 4 baksida lår+vader
dag 5 bröst
dag 6 rygg
dag 7 triceps.

Du ser hela mitt kost och träningsschema på min blogg.

/Axon

OT:
Härligt upplägg! *flex*
Men vem skulle förvänta sig mindre av ett Heath Ledger fan ;)

Anders The Peak
2008-10-16, 19:56
Jag kör 7dgr i veckan nu under diet med denna splittning. 3 övningar och 3 set så de tar max 30min varje pass.

dag 1 framsida ben
dag 2 axlar
dag 3 biceps
dag 4 baksida lår+vader
dag 5 bröst
dag 6 rygg
dag 7 triceps.

Du ser hela mitt kost och träningsschema på min blogg.

/Axon
Ser ut som Markus Rühls schema i Made in germany...
Skämtar bara lite med dig Martin. Det är säkert bra. Under diet får man känna sig fram så att man inte bränner ut sig.