handdator

Visa fullständig version : Träna varannan dag


Magnusk1
2003-07-01, 15:03
Nån som har erfarenhet att dela med sig av att träna varannan dag. Har senaste åren kört med 3-1-3- och 2-1-2-2-split per vecka (dvs. 1 eller 1+2 vilodagar per vecka) men tänkte variera. Har alltid märkt att jag efter en eller två vilodagar haft helt annan kraft än när jag tränat dagen innan. Tänkte testa och utnyttja detta till med högkvalitativa träningspass.

Nån som testat detta och har tips på vad man kan tänka på i uppdelning av muskelgrupper, ätande etc.?

jwzrd
2003-07-01, 15:37
Att träna varannan dag fungerar mycket bra för mig. Mitt upplägg nu är:
- Ben (fram och baksida)
- Bröst och triceps
- Rygg och mage
- Axlar, biceps och vader

z_bumbi
2003-07-01, 15:45
Kroppen uppdelad på fyra dar och träning varannan vecka har funkat bra för mig när jag kört det.
Har du kört 3-1-3 så kanske du tycker det är lite träning men då kan du ju köra kroppen på tre dagar istället.

Fyra dagars kan vara massor av varianter några förslag är:
Lår, vader
Bröst, axlar
Rygg
Armar, mage

Lår
Rygg, triceps
Lår
Bröst, biceps
Axlar, mage, vader

Rygg, mage
Bröst, triceps
Axlar, biceps
Lår

Ordningen är kanske inte perfekt men det får man stuva om själv, lite beroende på vilka övningar man kör.

Kostmässigt är det väl ingen skillnad ? Äter du mer så växer du, äter du mindre så tappar du vikt.

Hermes
2003-07-02, 00:48
Hörde att det är dumt att träna överkroppen två dar i rad, alltså typ måndag: bröst, triceps. tisdag: rygg, triceps för att det blir svårt för kroppen att återhämta sig, man använder ju i princip alla överkroppens muskler mer eller mindre hur strikt man än kör.

Stämmer detta?

911
2003-07-02, 01:13
normalt sett tränar jag med varannan dag, sker undantag ibland...

Kimo
2003-07-02, 08:55
[QUOTE]Originally posted by z_bumbi
[B]Kroppen uppdelad på fyra dar och träning varannan vecka har funkat bra för mig när jag kört det.
]

Snacka om less is more! :nono: :thefinger

Survivor
2003-07-02, 11:04
Originally posted by hermes
Hörde att det är dumt att träna överkroppen två dar i rad, alltså typ måndag: bröst, triceps. tisdag: rygg, triceps för att det blir svårt för kroppen att återhämta sig, man använder ju i princip alla överkroppens muskler mer eller mindre hur strikt man än kör.

Stämmer detta?
Visst stämmer det.. T.ex påverkas axlarna lite i bicepscurl och latsen till viss liten del i bänkpress. Men det är så lite så det är knappast något att tala om.
Men det kan väl tänkas att för vissa så ligger det i psyket att man på något sätt klarar att prestera närmare optimalt om man vilar någon/några dagar emellan.

Hermes
2003-07-02, 11:58
Men är det något som är värt att bry sig om, det är ju inte direkt ett svårt projekt att anpassa sig efter, jag skulle kunna köra:

måndag: bröst, triceps
tisdag: ben, mage
onsdag: -
torsdag rygg, biceps
fredag: -
lördag: axlar, vader
söndag: -

t.ex.

z_bumbi
2003-07-02, 15:44
Originally posted by Kimo
[QUOTE]Originally posted by z_bumbi
[B]Kroppen uppdelad på fyra dar och träning varannan vecka har funkat bra för mig när jag kört det.
]

Snacka om less is more! :nono: :thefinger



:em:
Varannan dag kanske det ska vara, iofs om jag slår ut träningen det senaste året så låter varannan vecka mer troligt:MrT: