handdator

Visa fullständig version : Hur långt räcker armhävningar m.m?


mikael_nr1
2008-10-12, 19:43
Hur bra fungerar det att köra armhävningar, chins, dips och situps för att träna överkroppsstyrka?

Målet är inte att bli särskilt stor utan att bli starkare i förhållande till kroppsvikten, vilken jag inte vill öka nämnvärt.

Ben tränar jag, den här frågan gäller överkroppen :)

Vad borde jag komplettera med till övningarna ovan? De täcker väl inte riktigt hela överkroppen? Gym har jag tid att besöka en gång i veckan men oftast tränar jag hemma.

Tacksam för tips!

/ Mikael.

Musselbank
2008-10-12, 19:48
Om du helt enkelt ser på åt vilka håll du böjer dig eller drar eller pressar så ser du att åtminstone rodd, axelpress och någon slags ryggresning eller liknande saknas. Om du med situps menar situps så saknas crunches också.

obesogen
2008-10-12, 19:49
Hur bra fungerar det att köra armhävningar, chins, dips och situps för att träna överkroppsstyrka?

Målet är inte att bli särskilt stor utan att bli starkare i förhållande till kroppsvikten, vilken jag inte vill öka nämnvärt.

Ben tränar jag, den här frågan gäller överkroppen :)

Vad borde jag komplettera med till övningarna ovan? De täcker väl inte riktigt hela överkroppen? Gym har jag tid att besöka en gång i veckan men oftast tränar jag hemma.

Tacksam för tips!

/ Mikael.

Övningar med enbart kroppsvikten kan du komma långt med, och frågan har ställts många gånger tidigare, använd sökfunktionen så hittar du massor.

Handcuff
2008-10-12, 19:49
Du blir bra på det du tränar. SÅ du kommer bli bättre på armhävningar och chins t ex.

Om det är målet så är det ju bra :)

mikael_nr1
2008-10-12, 20:09
Om du helt enkelt ser på åt vilka håll du böjer dig eller drar eller pressar så ser du att åtminstone rodd, axelpress och någon slags ryggresning eller liknande saknas. Om du med situps menar situps så saknas crunches också.

Tackar. Ryggresning skall vara med.

På gymet brukar jag köra militärpress för axelträning, borde det inte fungera lika bra att stå på händer lutad mot en vägg och sen trycka sig upp och ner?

Vad är skillnaden på situps och crunches:smash: ?

Angående att man blir bra på vad man tränar: Så är det med allt.

Morty
2008-10-12, 20:28
http://en.wikipedia.org/wiki/Chin_ups
http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_(exercise)

Dom räcker väldigt långt! :)

dyxeldoff
2008-10-12, 21:07
du får ju uthållig styrka helt klart men någon explosiv kropp får du ju knappast

om du inte lastar på dig vikt

Hemi
2008-10-12, 21:32
du får ju uthållig styrka helt klart men någon explosiv kropp får du ju knappast

om du inte lastar på dig vikt

Det beror nog pa det, det gar att trana plyometriskt med overkroppen ocksa, fast vikter kanske ar att foradra ibland.

En grej vi gjorde som klattrare var att kasta oss som akrobater mellan racken och stanger, vet inte hur resultatet rent vetenskapligt blev men det var nagonting annat an de vanliga dragovningarna.

skoggshuggaren
2008-10-12, 22:06
Det beror helt på dina mål.

Vill du bara vara lite småstark med din egen kropp så räcker det gott och väl!

Att bli starkare och att skaffa sig muskelmassa går, men det är betydligt enklare med ett gym.

Prova även att utveckla övningarna. Crunches (Sit-ups, fast bara för magen) kan du göra långsamt med händerna bakom huvudet. Kör masken (eller vad den heter) istället för armhävningar. Det är den där man går ner först med bröstet medan underkroppen är kvar i luften, dra sedan framåt bröstet och axlarna medan du går ner med resten av kroppen och upp igen.

major Pectoralis
2008-10-13, 11:45
du får ju uthållig styrka helt klart men någon explosiv kropp får du ju knappast

om du inte lastar på dig vikt

Hm, snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. Diverse hoppvarianter, klapp-armhävningar m.m är utmärkta för att utveckla explosivitet.

Kroppen är en form av "fri-vikt, vilket är precis vad man behöver om man skall utveckla explosiviteten.
Det finns studier som visat på att 3x10 armhävningar med klapp 2ggr i veckan utvecklat explosiviteten i hela överkroppen. Jag skulle vilja påstå att klapparmhävningar m.m har otaliga fördelar i jämförelse med olympiska lyft, som många idrottare verkar favorisera nuförtiden.
Min gamle tränare på kanotklubben körde aldrig några olympiska lyft. Dock kunde han köra chin-ups med klapp samt 27 st (!) armhävningar med 3-klapp i rad. 3-klapp är klapp framför kroppen, bakom kroppen samt på bröstet innan man landar.

Här är en synerligen explosiv idrottare som förefaller köra mycket kroppsviktsträning.

wgZ4FhmAgwM

major Pectoralis
2008-10-13, 12:00
Tackar. Ryggresning skall vara med.

På gymet brukar jag köra militärpress för axelträning, borde det inte fungera lika bra att stå på händer lutad mot en vägg och sen trycka sig upp och ner?

Vad är skillnaden på situps och crunches:smash: ?

Angående att man blir bra på vad man tränar: Så är det med allt.

Skall du få ett bra ROM på handstående armhävningar så behöver du någon form av boxar. Annars hindrar huvudet dig från att komma djupt (såvida du inte bockar det bakåt på något konstigt och mindre fördelaktigt vis). Annars är detta en ypperlig övning för hela överkroppen.

Crunches är en form av lättare situps där man inte går lika högt. En "nybörjarsitups", helt enkelt.

obesogen
2008-10-13, 22:54
Nu kanske inte Andreas Thorkildsen var något bra exempel då han både kör OL - och SL inspirerade lyft men annars håller jag helt med Majoren. Övningar med endast kroppen som belastning är helt underskattade.

roosm
2008-10-14, 08:23
Visst crunches är lättare än situps eftersom det är kortare ROM.
Jag skulle däremot säga att den viktiga skillnaden är att du endast använder magmuskulaturen och inte höftböjaren osv.
Fokusera på att dra ihop magen och se till att koppla ur all annan muskulatur så gott det går. Om du har möjlighet är det bästa om rörelsen börjar med lätt bakåt/nedåt-lutad rygg. T ex om du gör övningen på en sån där träningsboll eller om du har en negativt lutad (ev. rundad) bänk.

Ifall du trots allt kan köra pull-ups och chins antar jag att du har en stång. Då rekommenderar jag hängande benlyft. Tänk på att här inte koppla in höftböjaren och trots det få fram benen så att de nästan är paralella med golvet. Om du kopplar in höftböjaren ska det gå att slå smalbenen i stången du hänger i. Då får du fullt ROM på övningen och den ger mag-träningsvärk likt inget annat jag testat iaf.

Armhävningar, dips, handstående-armhävningar räcker långt för bröst, tricep, framsida axlar.
Pull-ups, chins, ryggresningar räcker ganska långt för rygg, bicep.
Hängande ben-lyft och crunches räcker långt för magmuskulaturen.

Det som saknas enligt mig är ett par hantlar i hemmet så att du kan lägga till: Flies för bröst, sido-axellyft och framåtlutade axellyft för axlar, bicep-curl för bicep, rotationer för magen.
Håll dig i balans på endast häcken, håll hanteln i raka armar och rotera från sida till sida. Detta kan du egentligen även göra utan hantlar. Plocka något som väger några kilo och håll i händerna bara. En saft-dunk med 5 kg vatten i räcker ganska långt till exempel.

Helst hade man velat köra en rodd övning också, men det är ovanligt att man har hantlar i hemmet med tillräcklig vikt för den övningen. Annars har du det så lägg till hantel-rodd. Sen skulle jag vilja påstå att schemat är komplett.

Hemi
2008-10-14, 14:44
Min gamle tränare på kanotklubben körde aldrig några olympiska lyft. Dock kunde han köra chin-ups med klapp samt 27 st (!) armhävningar med 3-klapp i rad. 3-klapp är klapp framför kroppen, bakom kroppen samt på bröstet innan man landar.

...

Hela min sommar har varit traning utan vikter samt just rodd och paddling av olika slag, har inte saknat skivstangen alls, kanns bara trakigt att ens titta pa den. Men det blir i alla fall ett redigt OL-program nu. Lite mer fotfast stadig lyft och golvtraning hemma. For mig ar det dar skildnaden ligger mest, ror pa sig gor man mest ute eller i en gymnastiksal. Lyftstyrka bygger man i skivstangslokal eller i garaget.