handdator

Visa fullständig version : Skulle behöva lite hjälp med upplägg-schema


Maxpettersson
2008-10-12, 18:32
Hejsan alla!
Har tränat seriöst nu i snart 2 månader. Är inte riktigt nöjd med schemat som jag kör efter just nu så kom gärna med kritik eller nytt schema osv!

Måndag: Bröst, biceps (mage)
Tisdag: Rygg, triceps (mage)
Onsdag: Ben,Vader mm. (mage)
Torsdag: Axlar, traps (mage)
Fredag: - Bröst,biceps(mage)
Lördag: - Kondition(mage)
Söndag: Diverse, beroende på hur veckan har gått.

Tack på förhand / Max

Mr.Cosybear
2008-10-12, 18:49
Hejsan alla!
Har tränat seriöst nu i snart 2 månader. Är inte riktigt nöjd med schemat som jag kör efter just nu så kom gärna med kritik eller nytt schema osv!

Måndag: Bröst, biceps (mage)
Tisdag: Rygg, triceps (mage)
Onsdag: Ben,Vader mm. (mage)
Torsdag: Axlar, traps (mage)
Fredag: - Bröst,biceps(mage)
Lördag: - Kondition(mage)
Söndag: Diverse, beroende på hur veckan har gått.

Tack på förhand / Max

Eftersom jag nu drar ett antagande om att du tränar hårt alla dem där passen, så skulle jag säga att det där är på tok för mycket träning. Var är vilan? Jag skulle nog för det första tabort ett bröst och biceps pass, jag antar att du lagt till det passet där för att du prioriterar dessa. Sen även möjligtvis slänga in axlar i något annat pass och traps i ett annat så du får färre träningsdagar. Glömde även magen, varför träna dem musklerna i stort sett varje dag? Låt dem vila nångång.

Känns som det blir på tok för mycket, speciellt för en nybörjare.

kalajset
2008-10-12, 18:54
Några välmenande råd:

1. Det finns ett bra nybörjarschema, (z-bumbis), som sticky i detta forumet, det är riktigt bra och genomtänkt.

2. Kör inte mage varje dag, är något av en träningsmyt att den "ska få sitt" varje pass.

3. Kör inte ett extra pass bröst/biceps i veckan, kommer i slutändan bara att få din fysik att se osymmetrisk ut.

4. Vila helt från all typ av träning åtminstone en dag i veckan. Det är för det första under vila kroppen växer, men också för att du inte ska slita ut dig.

Vill du splitta din träning, (även om det mesta tyder på att man som nybörjare gör större ökningar i både styrka och volym med hel/halvkroppspass), så kan t ex en sådan här splitt vara ett förslag:

Måndag: Ben, vader
Tisdag: Bröst, triceps
Onsdag: Vila (ev. kondition).
Torsdag: Rygg, biceps
Fredag: Axlar, traps, mage
Lördag: Kondition
Söndag: Vila

Maxpettersson
2008-10-12, 19:33
Tack för svaren!:) känner också så att det vart för mycket och har haft lite problem med min underarm som antagligen är för att jag kört för mycket biceps/bröst.