handdator

Visa fullständig version : Öka vikt i muskler


oskarsvensson
2008-10-12, 17:41
Hejsan :)

Är en kille på 17 år som skulle behöva lite tips till att börja träna på gym. Jag har alltid varit en sportig kille som mest spelat fotboll och andra bollsporter, men har alltid haft smala armar och inte mycket till bröstmuskler.

Är 1.94 lång och väger runt 76 kg.

Det är ju inte så att jag är underviktig men när man e så lång ser man så smal ut :em: speciellt armarna. Så undrar om det är något speciellt man ska tänka på nu när jag ska börja gymma, både om vilka övningar eller maskiner ni rekommenderar och om kosten och hur många gånger per vecka. Jag förstår att man måste äta mycket men menade mest om ni hade några extra tips på vad man kan äta.

Och När man börjar gymma va tycker ni är bäst att börja på tyngre vikter och göra förre repetitioner eller lättare vikter med flera repetioner för att få grövre muskler.

Sedan har ja hört folk som säger att man helst ska gå upp i fett först innan man börjar gymma.. stämmer det? För kan säga att jag inte har speciellt mycket fett på kroppen speciellt överkroppen.

Ska påpeka att jag har tänkt träna allting även rygg mage ben osv... men främst armarna ja stör mig på.

/tack på förhand :)

drakfelt
2008-10-12, 17:48
jag är inte den som är den, men det finns nog en miljon trådar här som behandlar snarlika ämnen..

ät nyttigt, se till att få i dig tillräckligt med protein å kolhydrater efter träningen.. börja med lätta vikter å känn på alla maskiner å övningar så att du inte skadar dig. be om att få en timme med en instuktör på gymet ,brukar vara gratis första gången.

dela upp kroppen i 3 eller fler delar och se till att vila ordentligt..

sök

Ants
2008-10-12, 18:00
Jag skulle vilja påstå att du är riktigt underviktig.. (personlig värdering)
Men som drakfelt sade, tag en timme med en instruktör för att se hur vissa maskiner/övningar går till, och få hjälp med att skapa ett schema.

Men det viktigaste: ÄT! Ät riktigt mycket mat.

747
2008-10-12, 18:04
Sedan har ja hört folk som säger att man helst ska gå upp i fett först innan man börjar gymma.. stämmer det? För kan säga att jag inte har speciellt mycket fett på kroppen speciellt överkroppen.

/tack på förhand :)

Det låter ju fantastiskt korkat. Däremot när du ökar i vikt kommer en del vara fettvikt men det gör ju ingenting i ditt fall.

Elfsberg
2008-10-12, 18:10
Sedan har ja hört folk som säger att man helst ska gå upp i fett först innan man börjar gymma.. stämmer det? För kan säga att jag inte har speciellt mycket fett på kroppen speciellt överkroppen

Det största problemet inom styrketräningen brukar vara den exakta motsatsen: hur man med största mån undviker att bli onödigt fet samtidigt som man lägger på sig kvalitativ massa.

Jag vet inte hur pass införstådd du är, men för att kunna öka i muskelvikt måste man också öka i vikt.. ökar man i vikt ökar man ALLTID en viss del i fettmassa, hur man än vrider och vänder på det. Att öka i enbart muskelmassa är nästan omöjligt för gemene man.

Det går att lägga på sig enbart muskler, men det kräver väldigt god insikt i träning/kost(bland annat cykliska upplägg där man deffar och bulkar från dag till dag) och är inget en nybörjare skall satsa på. Det är bara en jäkla pina.

Jag skulle råda dig till att försöka kartlägga vad du brukar äta och då utan att analysera innehåll eller nå sånt i detalj. Om du sen ökar i vikt för snabbt eller kanske inte alls så är det väldigt lätt att gå tillbaka och dra av något som du kanske klarar dig utan eller tvärtom, lägga till något nån gång då du vanligtvis upplever hunger.

För övrigt är det ganska sansade tips från drakfelt.

Bra träningsprogram finns i en klistrad tråd i detta underforum.

Wiktor
2008-10-12, 18:12
Jag skulle vilja påstå att du är riktigt underviktig.. (personlig värdering)
Det håller jag inte med om, enligt BMI skalan så klassas han inte som underviktig alls.

CV!
2008-10-12, 18:16
Det du tänker på är Bulka, dvs äta upp sig för kunan öka muskelmassan. Är själv ingen expert men du kan söka på "bulka" i forumet.

oskarsvensson
2008-10-12, 18:19
Tackar för alla snabba svar och ursäktar mig om någong blev irriterad... jag vet att det finns väldigt många andra trådar, men det känns som så många tycker väldigt olika...

En sak som jag vill fråga är. Tycker ni det är värt att satsa på något pulver eller liknande? typ gainers och protein, kreatin etc,, Vill inte dra i mig alldeles för mycket sånt men vad tycker ni är viktigast?

Annars är det bara att köra igång hårt med träningen, cirka varannan dag på gymmet är det lagom? :)

oskarsvensson
2008-10-12, 18:22
är inte heller rädd för att öka en del i fett såklart.. kan vara lite missledande med namnet på tråden.

CV!
2008-10-12, 18:26
kör på något viktökande pulver, finns i koluzeum shoppen. Om du inte är rädd för att gå upp i fettvikt kan du ju köpa guldkort på MC Donalds eller någe.

kalajset
2008-10-12, 18:27
Tackar för alla snabba svar och ursäktar mig om någong blev irriterad... jag vet att det finns väldigt många andra trådar, men det känns som så många tycker väldigt olika...

En sak som jag vill fråga är. Tycker ni det är värt att satsa på något pulver eller liknande? typ gainers och protein, kreatin etc,, Vill inte dra i mig alldeles för mycket sånt men vad tycker ni är viktigast?

Annars är det bara att köra igång hårt med träningen, cirka varannan dag på gymmet är det lagom? :)

Finns inga pulver som är "måsten", men de du nämner brukar ändå räknas som de "tre basvarorna" gällande kosttillskott. Ett proteinpulver att inta efter träning, som ett komplement till en bra kost är knappast helt fel. Gainern kan ersättas med vanlig mat s as, och gör nog varken till eller från just nu i ditt fall. Kreatin är även det rätt onödigt såhär i början, då du inte kommer kunna märka skillnaden jämfört med att köra utan ändå. Vänta åtminstone några månader tills du kan övningarna hyffsat, och när man inte ökar vikterna i princip varje pass ändå p ga förbättrad teknik är mitt råd.

Varannan dag på gymmet låter helt OK i mina öron, bara att köra på. :)

Scratch89
2008-10-12, 18:27
Det viktigaste är att träna hårt och äta lagom mängder. Vill du gå upp i vikt är det egentligen ingen idé att begränsa maten. Ät vad du känner för, i rimliga mängder, såklart.

Angående träningsschema så fungerar z_bumbis schema väldigt bra för nybörjare. Följ detta. Och nej, det ger ingenting extra att stå och svinga hantelcurls varje dag, eller köra tio set extra bröstpress för att det ska växa extra. Det enda som kommer att hända är att handleder och axlar pajar.

Här är schemat:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Lycka till. :)

drakfelt
2008-10-12, 18:33
Tackar för alla snabba svar och ursäktar mig om någong blev irriterad... jag vet att det finns väldigt många andra trådar, men det känns som så många tycker väldigt olika...

En sak som jag vill fråga är. Tycker ni det är värt att satsa på något pulver eller liknande? typ gainers och protein, kreatin etc,, Vill inte dra i mig alldeles för mycket sånt men vad tycker ni är viktigast?

Annars är det bara att köra igång hårt med träningen, cirka varannan dag på gymmet är det lagom? :)

nu i början är nog protein det enda "preparat" jag hade köpt och ätit.. som han ovanför skrev så kan du vänta tills din utveckling stagnerar lite, och isåfall då köra på kreatin eller liknande. se till att äta mycket mat, och iaf någorlunda nyttig så ska du se att du inte ökar speciellt mycket i kroppsfett om du tränar ordentligt :thumbup: