Visa fullständig version : Messmör ur återhämtningssynpunkt
TjeckRacer
2008-10-12, 16:35
Hej, jag har lurkat en hel del här på forumet men inte skrivit något, så tänkte inleda med en lite skum fråga. :D
Om man vill äta vanlig mat efter träning, såväl styrka som motionsträning, är då vitt bröd med messmör och ett glas mjölk ett bra val, istället för att köra vassle+malto/vitargo? :)
(Undrar alltså inte hur bra det är jämfört med en maltovassle-drink, utan hur bra det är jämfört med annan mat.)
King Grub
2008-10-12, 16:40
Det är helt okej med bröd och mjölk efter träning.
Kolhydraterna från messmöret är mycket långsamma (mjölksocker), och det är inte huvudsakligen vassleprotein i messmör, utan vanlig vassle som till största delen är kolhydrat och vatten. Men messmör är nyttigt (om man inte är laktosintolerant) och gott.
Scratch89
2008-10-12, 17:41
Det finns en messmörsvariant som smakar någon slags kola/Dumle. Den är optimal ur alla synvinklar. :D
TjeckRacer
2008-10-12, 17:48
Det är helt okej med bröd och mjölk efter träning.
:)
det är inte huvudsakligen vassleprotein i messmör, utan vanlig vassle som till största delen är kolhydrat och vatten.
Aha okej, det jag anade ;)
Men messmör är nyttigt (om man inte är laktosintolerant) och gott.
Ja visst är det! :hbang:
TjeckRacer
2008-10-12, 17:49
Det finns en messmörsvariant som smakar någon slags kola/Dumle. Den är optimal ur alla synvinklar. :D
Den är också nice, orginial dock :hbang:
King Grub
2008-10-12, 17:50
Finns den verkligen fortfarande? Här har dom slutat sälja den åtminstone. Finns inte på Milkos hemsida längre heller.
Scratch89
2008-10-12, 18:15
Finns den verkligen fortfarande? Här har dom slutat sälja den åtminstone. Finns inte på Milkos hemsida längre heller.
Nu när du säger det så har jag faktiskt inte sett den sedan jag flyttade hemifrån förra sommaren. Jag har inte ätit messmör frekvent sedan dess, bara den vanliga, tråkiga varianten någon gång. Hoppas att de kommer tillbaka med den; det var helt perfekt som efter-tränings-mat.
creperiet
2008-10-12, 18:43
Köpte kolasmaken (som heter typ Tigers messmör) för någon månad sen på Coop Forum. Enda stället jag sett det på. Förrädiskt i vilket fall som helst. Nästan bra om de slutat tillverka den;).
Scratch89
2008-10-12, 18:49
Hmm, kanske värt att leta rätt på. Det borde ju finnas någon piratvariant, eftersom det verkar vara en lyckad kombination (till skillnad från typ Kalles kaviar+banan :D).
shut teh face
2008-10-12, 19:49
Jag har inte heller sett Messmör Kola i butikerna längre.
Det känns som det är väldigt ofta som ett företag presenterar en väldigt god smak med en produkt, och sen tar de bort den. Fast det kanske bara är vi på kolozzeum som är grisar och gillar alla möjliga skumma smaker som ingen annan i Sverige gillar. :D
Fjällbrynt
2008-10-12, 20:05
Vi borde göra en namninsamling på kolo om att återta kolasmaken, själv älskar jag naturell och äter lätt 1 kilo per vecka:D
kalajset
2008-10-12, 20:13
Fjällbrynt: nähe? ;)
Om det nu fortfarande finns en kolavariant under namnet "Tigers messmör", borde det ju isåfall innebära att det är Milko som ligger bakom den=produkten ingår ej i sortimentet i stora delar av landet. De delar av landet som inte ingår i "milkoland", kan fortfarande ha vissa av milkos produkter, men att de har Tigers messmör i t ex STHLM hör troligtvis till ovanligheterna, antar jag.
(Och även i denna tråd: - Kalles banan är mumma :D)
Turbonisse
2008-10-13, 08:10
:thumbup:
Jag måste nog tacka denna tråden tror jag då jag idag var och köpte messmör p.g.a det jag läste här. Smaken är ju speciell men väldans god! Speciellt till mina hemmabakade rågbullar!
Imorgon ska ut och frenetiskt jaga Messmör med kolasmak! ;)
Den finns iallafall med på Fjällbrynts hemsida, så jag antar att den finns någonstans att köpa..
Jag har kolasmaken (tigers) stående i mitt kylskåp, inköpt på ICA Maxi i helsingborg för ungefär 3 veckor sedan. Har inte varit där sen dess så jag vet inte om den fortfarande finns att köpa. En stor förlust om den skulle sluta säljas måste jag säga, ruskigt gott till frukost...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.