handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar jag?


walegard
2008-10-12, 13:23
Hallå där.

Skulle behöva ha lite hjälp med något som jag anser är ett problem.
Det händer rätt ofta att jag blir väldigt trött i huvudet på gymmet, och det leder ju till att jag blir trött fysiskt också. Dessutom tar jag Animal M-stak innan passen men det hjälper inte det heller.

Ibland börjar jag också må illa, det är fruktansvärt irriterande. Då tar jag en pause och fortsätter när jag kan.

Av detta kan jag dra slutsatsen att det är något som inte stämmer i min kost, det är något som fattas. Vad är det som fattas?

Det roliga nu är att för drygt en vecka sen hade jag ätit lunch som vanligt, varit inne i stan med skolan, och inte ätit på flera timmar. Väl inne i stan tog jag en cheeseburgare, och begav mig hemmåt igen direkt till gymmet. Så jag åt väl lunch runt 12:00, tog en cheeseburgare runt 16:00 och var på gymmet strax efter 18:00. Notera att jag inte hade börjat med Animal M-stak än.
Hur som haver, denna dag hade jag mitt skönaste och bästa pass ever. Direkt efter varje set ville jag börja på nästa. Jag kände mig pigg i huvudet och jag kunde stå och pressa med all kraft i världen.
Hade börjat med kreatin ca två dagar tidigare, men jag slarvar med kreatinet, och det var som sagt bara en dag jag fick vara med om ett sådant schysst pass.

Då undrar jag verkligen om det är kosten det är fel på.

Kanske svårt att tolka det jag skrivit, men ville inte utesluta någon information som kanske är viktig.

Kan ni hjälpa mig? :smash:

Raggis
2008-10-12, 13:33
Du har inte funderat om du får i dig för mycket av något istället? Animal blablabla passerar ju RDI%-kvoten med råge.


Det roliga nu är att för drygt en vecka sen hade jag ätit lunch som vanligt, varit inne i stan med skolan, och inte ätit på flera timmar. Väl inne i stan tog jag en cheeseburgare, och begav mig hemmåt igen direkt till gymmet. Så jag åt väl lunch runt 12:00, tog en cheeseburgare runt 16:00 och var på gymmet strax efter 18:00. Notera att jag inte hade börjat med Animal M-stak än.
Hur som haver, denna dag hade jag mitt skönaste och bästa pass ever. Direkt efter varje set ville jag börja på nästa. Jag kände mig pigg i huvudet och jag kunde stå och pressa med all kraft i världen.

walegard
2008-10-12, 13:38
Du har inte funderat om du får i dig för mycket av något istället? Animal blablabla passerar ju RDI%-kvoten med råge.

Animal har ingenting med det jag beskriver att göra, jag började med Animal M-stak alldeles nyligen. Det jag beskriver har pågått i 1-2 år.

Scratch89
2008-10-12, 13:43
Ju mindre mat innan träningen jag äter, desto bättre presterar jag. Jag känner igen mig i det du pratar om; för mycket mat före, eller mat tätt inpå, passet gör att jag blir helt seg och såsig. Att äta vid 12 och träna vid 18 hade varit opti för mig, utan någon ostburgare emellan. Jag tror helt enkelt att du tryckt i dig för mycket mat i samband med träningen tidigare. Har jag fel?

King Grub
2008-10-12, 13:46
Kan du inte räkna upp lite mer exakt vad och hur mycket du äter under en normaldag?

walegard
2008-10-12, 13:46
Jag tror helt enkelt att du tryckt i dig för mycket mat i samband med träningen tidigare. Har jag fel?


Det är något jag inte skulle utesluta. Låter intressant också. Men när jag inte ätit på länge får jag en äcklig känsla i magen också. *rolleyes*


Sen säger "de" ju att man ska äta innan för energi?

Scratch89
2008-10-12, 13:49
Den äckliga känslan tycker jag är härlig. :D

"De" som säger så har fel, delvis. Självklart ska man ha energi till att träna, men maten som äts ett par, tre timmar innan passet kommer inte göra någon vidare nytta, utan kommer bara ligga och skvalpa i magen. Det är maten som åts på morgonen, eller t.o.m dagen innan, som används som bränsle under passet.

Om man nu ska äta något innan träningen, så kan snabba kolhydrater och snabbt protein vara lämpligt. Maltodextrin och EAA direkt innan passet t.ex, med koffein/RAGE/Trück etc en timma innan, så kan man nästan garantera ett ordentligt tryck.

walegard
2008-10-12, 13:51
Kan du inte räkna upp lite mer exakt vad och hur mycket du äter under en normaldag?


Frukost, 400-500G risgrynsgröt, eller 1-2 mackor( fullkorn med gurka o medwurst). Har svårt att äta direkt på morgonen.

Lunch, det som skolan erbjuder, oftast stor portion, händer ibland att jag går och fyller på mer mat.

Mellanmål, 1-2 mackor(Fullkorn med medwurst) eller ingenting alls.

Efter träning, gainer.

Middag, det mamma lagar, brukar äta stor portion, ibland fyller jag på.

Kvällsmat, mackor som ovan(brukar kunna stoppa i mig ett par st) eller flingor dylikt(igår kväll blev det start med vaniljyoghurt)

walegard
2008-10-12, 13:56
Den äckliga känslan tycker jag är härlig. :D

"De" som säger så har fel, delvis. Självklart ska man ha energi till att träna, men maten som äts ett par, tre timmar innan passet kommer inte göra någon vidare nytta, utan kommer bara ligga och skvalpa i magen. Det är maten som åts på morgonen, eller t.o.m dagen innan, som används som bränsle under passet.



Sedan jag börja gymma har jag slutat få den där "hunger känslan", utan det ersattes med denna äckliga känsla som om det satt en bubbla i magen på mig, jag gillar den INTE. :)

Det var något nytt och intressant, det hade jag ingen aning om.

Scratch89
2008-10-12, 14:01
Testa att skippa mellanmålet som är timmarna innan träning, och se om problemet försvinner helt. Det målet kan med fördel läggas efter träning, eller kanske till frukost, så du har energi under passet.

walegard
2008-10-12, 14:02
Testa att skippa mellanmålet som är timmarna innan träning, och se om problemet försvinner helt. Det målet kan med fördel läggas efter träning, eller kanske till frukost, så du har energi under passet.


Iofs är mellanmål någon jag nyligen börjat med, och problemet fanns innan också.

I fredags testade jag utan mellanmål, och ist Animal M-stak(vilket man ska ta på tom mage tror jag också), men passen blir bara sämre o sämre.

Scratch89
2008-10-12, 14:05
Det kan vara andra faktorer so mligger bakom också. Hur mycket tränar du, och hur ofta? Är det bara styrketräning?

walegard
2008-10-12, 14:10
Det kan vara andra faktorer so mligger bakom också. Hur mycket tränar du, och hur ofta? Är det bara styrketräning?

Angående Animal M-stak så kanske inte det fungerar fullt ut eftersom jag må hända ha en lätt infektion/virus, får fram lite lätt hosta då och då.
Men eftersom jag pratar om helheten så ah..

Jag tränar 4 dagar i veckan, endast styrketräning. Passen ligger på ~40-50min

Förut tränade jag kondition en gång veckan kanske och har haft olika upplägg på träningen men så vitt jag kommer ihåg har problemet alltid funnits där.

Scratch89
2008-10-12, 14:14
Varför tränar du när du har infektion och/eller virus?

walegard
2008-10-12, 14:15
Varför tränar du när du har infektion och/eller virus?

Nu kommer vi in på något annat men, jag kan inte riktigt sätta gränsen vid när man ska utesluta träningen helt. Så jag körde på.

Scratch89
2008-10-12, 14:19
Då har vi helt enkelt hittat anledningen. :thumbup:

Att träna när man är sjuk är aldrig att rekommendera. Det dör varje år unga killar, som har tränat fast de är sjuka. De faller ihop livlösa på t.ex fotbollsplanen, och går aldrig att väcka till liv igen. Bakgrunden är väldigt ofta att de tränat med en lättare förkylning, och trott att det inte var någon fara eftersom de inte varit dödssjuka. Hård och regelbunden träning trots sjukdom kan leda till bland annat hjärtmuskelinflammation, och steget från den diagnosen till hjärtstillestånd är inte långt, om det fortsätter.

Jag tycker att du ska ta det väldigt lugnt och vänta ut sjukdomen. Den eventuella brist på träning du kommer få under den här viloperioden går inte att jämföra med de eventuella sjukdomar och bieffekter du kommer få om du fortsätter som du gör.

walegard
2008-10-12, 14:22
Jag tycker att du ska ta det väldigt lugnt och vänta ut sjukdomen. Den eventuella brist på träning du kommer få under den här viloperioden går inte att jämföra med de eventuella sjukdomar och bieffekter du kommer få om du fortsätter som du gör.


Det gjädjer mig mycket att få lite bättre koll angående detta.

Fast det förklarar ju inte mitt stora problem. :)

Scratch89
2008-10-12, 14:27
Det gör det ju visst. Det finns ingen som skulle känna sig pigg under träningen, efter att ha tränat sjuk i flera veckor. Vänta ut sjukdomen!!

walegard
2008-10-12, 14:32
Det gör det ju visst. Det finns ingen som skulle känna sig pigg under träningen, efter att ha tränat sjuk i flera veckor. Vänta ut sjukdomen!!

Inte som att jag har varit sjuk under all min träningstid. :D

jonteman
2008-10-12, 17:45
Kan du tänkas dricka för lite vätska under dagen?

walegard
2008-10-12, 21:53
Kan du tänkas dricka för lite vätska under dagen?

Kan tänkas.