handdator

Visa fullständig version : Ojämna magmuskler


gruda
2008-10-12, 11:56
Hej alla träningsnarkomaner.

Hoppas ni kan hjälpa mig lite snabbt med ett problem.

Efter en tids deffande och tränade syns nu att magmusklerna inte alls är jämna.

Min vänstra sida på magen har mycket tydligare muskler än höger sidan. Menar då musklerna mitt på magen, och inte de på sidan mot ryggen.

Hur sjutton tränar man högra sidan så de blir jämnare? Framför allt är det "andra" magmuskeln på höger sidan som behöver bli större.

Och förresten, finns det någon övning så man tränar nedredelen av magen, eller tränas alltid hela magen?

Vet att kunskapen finns här på Kolozzeum, hoppas någon har tid att hjälpa till.

Mvh

J.V
2008-10-12, 12:00
Du kan inte tränat bara höger sida, och du kan inte träna bara nedre delen. Hela magen tränas hela tiden. Och generna styr resultatet.

Jorgen
2008-10-12, 12:02
Hej alla träningsnarkomaner.

Hoppas ni kan hjälpa mig lite snabbt med ett problem.

Efter en tids deffande och tränade syns nu att magmusklerna inte alls är jämna.

Min vänstra sida på magen har mycket tydligare muskler än höger sidan. Menar då musklerna mitt på magen, och inte de på sidan mot ryggen.

Hur sjutton tränar man högra sidan så de blir jämnare? Framför allt är det "andra" magmuskeln på höger sidan som behöver bli större.

Och förresten, finns det någon övning så man tränar nedredelen av magen, eller tränas alltid hela magen?

Vet att kunskapen finns här på Kolozzeum, hoppas någon har tid att hjälpa till.

Mvh
Magmusklernas utseende styrs av dom senstråk som delar upp rectus abdominis och bildar rutorna. Det är inget som du kan påverka med träning.

Och hela magen tränas alltid.

gruda
2008-10-12, 12:04
Magmusklernas utseende styrs av dom senstråk som delar upp rectus abdominis och bildar rutorna. Det är inget som du kan påverka med träning.

Och hela magen tränas alltid.

Om man t.ex gör "sit-ups" på en bänk, och har ena benet uppe, förslagsvis höger. Arbetar inte höger sidan av magen mer då? Känns så när de utförs iaf.

Jorgen
2008-10-12, 12:06
Om man t.ex gör "sit-ups" på en bänk, och har ena benet uppe, förslagsvis höger. Arbetar inte höger sidan av magen mer då? Känns så när de utförs iaf.

Nej.

gruda
2008-10-12, 12:10
Nej.

Skit med, bara att köra på då..

Raschmus
2008-10-12, 13:30
Varför skall "man" då köra sneda situps, crunches osv som exempelvis tränare för flera olika idrotter påstår?

Okunskap?

Vet att jag i en tidigare tråd jag skapade läste om att träna nedre samt övre bröstmuskeln. Har för mig att man visst kunde aktivera olika muskelfibrer mer eller mindre.

Jorgen
2008-10-12, 13:33
Varför skall "man" då köra sneda situps, crunches osv som exempelvis tränare för flera olika idrotter påstår?

Okunskap?

Vet att jag i en tidigare tråd jag skapade läste om att träna nedre samt övre bröstmuskeln. Har för mig att man visst kunde aktivera olika muskelfibrer mer eller mindre.

Sneda crunches kopplar in obliques så det finns anledning att köra dom.

Det stämmer. Men titta på hur muskelfibrerna löper på bröstet och jämför med magen.

LoTiX
2008-10-12, 13:35
Varför skall "man" då köra sneda situps, crunches osv som exempelvis tränare för flera olika idrotter påstår?

Okunskap?

Vet att jag i en tidigare tråd jag skapade läste om att träna nedre samt övre bröstmuskeln. Har för mig att man visst kunde aktivera olika muskelfibrer mer eller mindre.

Twistade crunches tränar obliques. http://www.exrx.net/Muscles/Obliques.html
Bröstmuskulaturen består av en övre och nedre del, en sådan uppdelning förekommer inte av magmuskulaturen.

Rectus Abdominis http://www.exrx.net/Muscles/RectusAbdominis.html

Nedre bröst http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html
Övre bröst http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html

Raschmus
2008-10-12, 13:48
Nu har jag inga superkunskaper, men syftade inte då på övre bröst muskulaturen då det är en enskild muskel - om jag förstått allt rätt-, utan den stora bröst muskeln.

Men okej, jag köper det.

Allan
2008-10-12, 13:55
Det finns ingen övre eller nedre bröstmuskel. Det finns en stor - pectoralis major - och en liten, underliggande - pectoralis minor. Och man kan inte specifikt träna enbart den ena

Morty
2008-10-12, 14:20
Man tänker på de olika huvudena av pectoralis major.

Jorgen
2008-10-12, 14:25
Man tänker på de olika huvudena av pectoralis major.

Vad menar du nu? Vilka är det?

Verni
2008-10-12, 14:52
Nej.Måste lägga in att jag under ett halvårs tid tränade mage hängandes i en trappa, med ena benet rakt fram och andra snett (för att kunna "haka" i foten). Efter detta halvåret kunde jag observera en MARKANT skillnad på sidorna. Om detta var pga genetik kan jag inte säga, men jag slutade att träna på detta sätt och nu efter några år finns ingen skillnad mellan höger/vänster sida.

Allan
2008-10-12, 14:59
Att man kan stretcha sig till större symmetri är inte onormalt. Däremot kan man inte träna enbart ena sidan av redtus abdominis.

LoTiX
2008-10-12, 17:10
Vad menar du nu? Vilka är det?

Jag som försöker lära mig blir enormt förvirrad av sådant där när jag också kan läsa

"Pectoralis Major (Sternal Head) Other Names Lower Pecs" och
"Pectoralis Major (Clavicular Head) Other Names Upper Pecs" på exrx.net. *gah!*