handdator

Visa fullständig version : Några frågor


CV!
2008-10-12, 11:38
Hata mig inte, jag har sökt men orkar inte bläddra igenom alla 101 sidorna...

1. Ang magrutor, är det genetiken som bestämmer hur dom blir? eller kan man forma dom själv? typ om man vill ha större magrutor elle rom man vill ha små kompakta.

2. Är det okej om man blandar proteindrycken (ex. whey 80) med 2 dl mjölk och 1 dl fil, tycker det smakar godare men vill inte förlora något protein. Det ska egentligen vara 3 dl mjölk eller vatten.

3. Vad ger egentligen bäst? Fria vikter eller maskiner,
just nu har jag kört på maskiner i 3 månader innan det gymmade jag hemma med fria vikter och vet seriöst inte vad som ger bäst så undrar med dig.

4. Sen undrar jag vilket tempo man ska ha på övningarna alltså om man ska göra dom snabbt eller sakta, gyminstruktörerna säger att man typ ska gå upp på 1 sek och ner på 4 alltså göra övningarna väldigt sakta, spelar det någon roll eller är det bara en myt

Paria
2008-10-12, 11:41
1. Du kan inte påverka. Du kan bara påverka storleken genom träning.

2. Det är okej; inget protein går förlorat, men det finns en risk att filen är sur och gör det hela långsammare.

3. Fria vikter.

4. Alla säger olika. Jag tycker att du ska köra så snabbt du kan upp och någorlunda kontrollerat ner.

Nimille
2008-10-12, 11:44
1. Du kan inte ändra formen på en muskel, bara storleken.
2. Det är okej.
3. Det beror ju lite på. Basövningar med fria vikter är dock oftast att föredra.
4. Explosivt koncentriskt, kontrollerat eccentriskt.


Edit: För långsam =/

CV!
2008-10-12, 11:45
tackar tackar, men skulle nån kunan berätta varför just fria vikter är bättre?

L-Sami
2008-10-12, 11:46
1. Genetiken bestämmer utseendet av magmuskler, storleken kan du påverka med träning.

2. Det blir lite långsammare upptag av proteinet, men visst är det okej.

3. Förmodligen blandning av fria vikter och maskiner.

4. Att du håller emot i den excentriskafasen gör att du blir starkare. Om man bygger bättre volym på det sättet kan man diskutera.

Nimille
2008-10-12, 12:01
tackar tackar, men skulle nån kunan berätta varför just fria vikter är bättre?
http://kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=806475