handdator

Visa fullständig version : Snart är det jul!


Snabel
2008-10-12, 02:39
Snart är det jul. Önskar ni er en god jul, precis som när ni var små? Hur var den, och hur är den nu?

Jag önskar att magin kunde återuppstå. Det var kul.

Olees Brorsa
2008-10-12, 07:23
Nej jag vill inte ha jul igen, inget magiskt med den, bara tjatigt. Köphets och stressade folk överallt, sen blir morsan helt psykstörd varje år vid jul.

MasterChief
2008-10-12, 08:03
Jag har märkt att nyckeltal såsom avkastning på eget kapital och likviditet har drastiskt försämrats pga av julafton med stigande ålder. Jag försöker kompensera tappet genom kcalöverskott i två dagar (då jag är bortbjuden). Jag tycker dock att det är svårt att äta för ca 5000 för att neutralisera det negativa kassaflödet.

Lellan
2008-10-12, 09:04
Mina jular när jag var yngre var sponsrade av Norén tror jag, mina föräldrar är JÄTTEsnälla men inte jularna.

I vuxen ålder är målet att det ska vara lugnt och mysigt. Inte hysteriskt, eller helt avsaknad av jul.

Hellre köpa färdig pepparkaksdeg, käka av den (tills man får lagom magknip :D) under tiden man bakar konstiga figurer och bollar, än någon perfektionsjul med allt made from scratch. Köttbullar, jansson och senap är vad jag helst gör från grunden, bara för att det är godast så. :)

Man behöver inte hinna allt, köpa dyrt osv. Och det är SKITtråkigt med folk som hatar julen och måste tala om det för allt och alla och babbla om att de minsann ska utomlands då.. För det kan ju var jättemysigt och lite mys har ingen dött av!

Piranha
2008-10-12, 09:18
Köphysteri, stress, reklam 24/7 i media, högkonsumption av onödiga varor.

Nej tack, bara att dra ner persiennen och ignorera denna månad.

hultman
2008-10-12, 09:22
Har ingenting till övers för julen. Sticker utomlands i år igen, antingen till Kanada och åker skidor eller något afrikanskt land och spelar golf :)

jaaaaag
2008-10-12, 09:23
Jag önskar också att magin kunde återuppstå! Saknar den där gulliga känslan, samma med födelsedagar. Nu är det inte lika kul men jag ser julen som ett tillfälle att bara mysa och äta gottis. Inte fel med presenter heller (: Känner inte av någon stress, köper bara presenter till familjen och min kille, hur svårt kan det vara.. och om man inte vill springa runt bland alla hispiga människor de sista dagarna kan man ju handla presenterna redan nu. Dessutom får man vara ledig.. ja +1 på julen.

Brukar åka utomlands i december men är nästan alltid hemma på juldagen. I år kommer jag nog vara i Sverige..

von huff
2008-10-12, 09:25
Lite ledighet från skolan är bra iallafall.maten ä ochså bra.Sen är det förståss den onödiga stressen som tar ner det lite.

lectris
2008-10-12, 09:30
Man behöver inte hinna allt, köpa dyrt osv. Och det är SKITtråkigt med folk som hatar julen och måste tala om det för allt och alla och babbla om att de minsann ska utomlands då.. För det kan ju var jättemysigt och lite mys har ingen dött av!

+1

personligen så älskar jag julen och har alltid gjort :) mina släktingar är spridda över sverige (och världen) så julen har varit då som jag har fått träffa de som betyder mest, speciellt farföräldrarna även fast både inte lever fortfarande.

stress, köphysteri osv är något man väljer, självklart blir julen en pina om man tillåter för mycket stress i sin egen vardag. I stället kan man ju prioritera sina val och bestämma själv hur man vill uppleva denna högtid som ju kan vara så fantastisk. Och vem säger att man "måste" umgås med psyko-morsan eller alla andra konstiga släktingar? spendera tiden med någon som du älskar och tycker om att vara med, spelar ingen roll vem.

Jag älskar pynt och ståhej så jag åker till NY 12-20 dec för att insupa så mycket vräkig amerikansk julstämning som möjligt. haha ;)

NiCrue
2008-10-12, 09:49
Varför all denna upplevda stress?
Visst, kanske är det för att jag inte är förälder, men jul, stressigt?
Skulle inte tro det ;)

Julen står för värme, glädje och, inte minst, alla barns tindrande ögon när klapparna äntligen ska få öppnas :)
Min jul blir traditionsenlig med släkt, god mat och allt annat som hör julen till.

Synd bara att man inte kan bläddra i alla leksaktidningar och skriva milslånga önskelistor längre.
Inte ens chokladtomtarna smakar lika ljuvligt som de gjorde när man var liten, men hur som helst längtar jag till julen i alla fall! :)

Prankie
2008-10-12, 09:56
Jag firar inte jul. men det är en underbar tid där många är glada, bra stämning på stan, och lite välbehövd ledighet för min del.

Hannya
2008-10-12, 10:03
roligt att sitta ner med släkten och äta en god jul-middag :)

jaosef
2008-10-12, 10:12
Nej jag vill inte ha jul igen, inget magiskt med den, bara tjatigt. Köphets och stressade folk överallt, sen blir morsan helt psykstörd varje år vid jul.

Haha, +999!

Anna.L
2008-10-12, 10:51
NiCrue och lectris skrev precis det jag tänkte skriva. Jag har svårt att få förståelse för de som tycker att julen är för stressig och liknande. Jag älskar julen men även jag hatar att trängas i ett litet köpcentrum iklädd en svettig vinterjacka helgen före julafton. Därför börjar jag köpa julklappar (de jag inte tillverkar själv hemma) i november. För mig är julen snarare lugn och mysig än stressig och jag är ganska övertygad om att man själv kan bestämma hur man vill att den ska se ut.

http://www.smileycollector.com/images/xmas/Snta%20winkin.gif

joriice
2008-10-12, 12:10
Helt okej. Jag vill inte vara tomte i år igen dock.

mela
2008-10-12, 12:12
Jag har alltid hatat julen, men nu ser jag fram emot den lite. Mest för att jag ska åka hem och träffa släkten. Ser inte fram emot julklappsshopping och allt sånt :(

Fultjack
2008-10-12, 12:16
Jag gillar julen. Skönt at komma hem till familj och släkt och umgås. Äta god mat, dricka lite rödvin och bara njuta :thumbup:

Poxeman
2008-10-13, 02:29
Jag gillar julen, det är trevligt att umgås med familjen och njuta av vintervädret.

I år blir det dock ganska annorlunda då jag kommer fira jul helt ensam på en gård i Raglan, det blir förhoppningsvis surf hela dagen och lite hemmaslaktad kalkon på kvällen.

JustinCredible
2008-10-13, 02:50
Jag vill bara hem till Jul. Är det enda jag bryr mig om egentligen. Har sjuk hemlängtan. Gillar julen iaf.

Troll
2008-10-13, 04:10
På något sätt får man tillbaka lite av magin från man var liten när man får egna barn.
Men alla andra runtomkring har jag slutat köpa till och vill inte ha något av dom heller.

Däremot trevligt att träffas och äta gott!! (men det kan man göra vilken annan dag som helst!)

internethjälten
2008-10-13, 04:55
Ända fördelen med Jul/Nyår är att man har betald ledighet. I år är det rätt hyggligt, man la in 5 kompdagar och blir ledig i 18 dagar :-D

omnibus
2008-10-13, 05:54
Ska ladda in lite julmusik på ipoden så man kommer i stämning :)
Bara snön som fattas för den ultimata julstämningen.