handdator

Visa fullständig version : Jobba genom natten


Purren
2008-10-12, 01:12
Ibland får jag lust att koka en kanna kaffe och vara vaken hela natten och jobba med något projekt som jag tycker det är kul. Min kropp vill egentligen sova men min hjärna vill så gärna jobba, speciellt under natten då allting är helt ostört och eftersom man liksom borde sova då egentligen så "vinner" man tiden man spenderat.

Har verkligen inget tvång, projektet har ingen deadline eller dylikt som behöver nås utan det är bara ett klassiskt exempel av tankarna vs kroppen. Vad tror ni, hur ohälsosamt är det att köra över sin kropp och göra det man vill göra? Är det någon som fått såna knäppar ibland?

internethjälten
2008-10-12, 01:14
när jag redigerar film eller ska göra en websait så kör jag ofta över på nätterna så för att det är mer lugn då och det är skönt att få det gjort på natten =)

sen att man sover bort dagen efter spelar ingen större roll för min del. men ska man titta ur hälsosynpunkt så klarar nog kroppen av att göra så en och annan gång.

KlopFer
2008-10-12, 01:16
Yes!

Jag jobbar egentligen som bäst på natten. Men kroppen gillar det inte så har inte blivit så mycket av det. Tidigt på morgonen kan också funka:)

Pzorz
2008-10-12, 01:19
Kroppen är väl rätt duktig på att säga ifrån just när det kommer till sömn. Jag personligen tror att så länge man fortfarande känner arbetsvilja (i nuet) så kan man arbeta på. Det är senare, när man inte längre vill arbeta "for fun" som man kanske skall fundera på att gå och lägga sig (när något man vet är roligt, men som man inte har lust med)

überstarken
2008-10-12, 03:03
En annan måste ju jobba fast man vill sova.. =\

spoonchest
2008-10-12, 06:37
Det är väl inte så ovanligt att tankarna håller en vaken.
Finns nåt ordspråk som går:
"Inatt smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag precis som vanligt."

Kabuto
2008-10-12, 09:12
Om du inte har något att stiga upp till dagen efter så är det nog ingen fara..

shut teh face
2008-10-12, 09:13
Jag lägger mig tidigt istället och går upp 06.00-07.00 och sitter och jobbar istället.

Lellan
2008-10-12, 09:17
Det är väl inte så ovanligt att tankarna håller en vaken.
Finns nåt ordspråk som går:
"Inatt smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag precis som vanligt."

Så upplever jag inte alls ts fråga? Han vill väl få utlopp för någon form av nattlig kreativitet och undrar hur ohälsosamt nattarbete är typ.. vissa som jobbar natt sover ju något innan, andra inte, så det borde inte vara mer ohälsosamt än den senare gruppen. Och visst, jättesunt är det inte. Men vi lever här och nu, och målet i livet är väl ändå inte att till varje pris förlänga det, utan att leva det.

Ta en kreativ natt Purren.. ;) Du sover nog ikapp sen, känner du dig för död efteråt så blir det väl bara en engångsföreteelse.

Cilia
2008-10-12, 13:19
Ibland får jag lust att koka en kanna kaffe och vara vaken hela natten och jobba med något projekt som jag tycker det är kul. Min kropp vill egentligen sova men min hjärna vill så gärna jobba, speciellt under natten då allting är helt ostört och eftersom man liksom borde sova då egentligen så "vinner" man tiden man spenderat.
Jag har svårt att sova vid fullmåne. Det är på väg att bli fullmåne snart såg jag igår kväll. Då kan min hjärna/huvud vara trött men jag kan inte slappna av. Har du märkt om det hänger ihop med det?

Tolkia
2008-10-12, 19:21
Jag gjorde det mellan torsdag och fredag denna vecka. Det var inte roligt frampå morgonsidan (typ vid femtiden), och jag var oerhört tacksam för att vi har en dusch på jobbet, så att det gick att fräscha upp sig åtminstonde rudimentärt innan alla andra anlände till jobbet på morgonen. Jag misstänker att det inte blev bättre av väldigt, väldigt korta nätter även tidigare under veckan. En enstaka gång är inget man dör av, men jag tror inte att det är bra i längden. Man behöver sin sömn; kroppen reparerar då slitaget som skett under dagen. Dessutom tror jag att man inte är sitt smartaste jag när man är dödstrött,oavsett hur smart man upplever sig vara. Jämför den omvittnade upplevelsen av att vara snygg bra på att sjunga ofantligt humoristisk etc., när man är berusad, och hur väl den stämmer överens med verkligheten.

Lellan
2008-10-12, 19:54
Jag gjorde det mellan torsdag och fredag denna vecka. Det var inte roligt frampå morgonsidan (typ vid femtiden), och jag var oerhört tacksam för att vi har en dusch på jobbet, så att det gick att fräscha upp sig åtminstonde rudimentärt innan alla andra anlände till jobbet på morgonen. Jag misstänker att det inte blev bättre av väldigt, väldigt korta nätter även tidigare under veckan. En enstaka gång är inget man dör av, men jag tror inte att det är bra i längden. Man behöver sin sömn; kroppen reparerar då slitaget som skett under dagen. Dessutom tror jag att man inte är sitt smartaste jag när man är dödstrött,oavsett hur smart man upplever sig vara. Jämför den omvittnade upplevelsen av att vara snygg bra på att sjunga ofantligt humoristisk etc., när man är berusad, och hur väl den stämmer överens med verkligheten.

Se till att det finns tillfälle för korrigering/korrekturläsning om det är den typen av arbete.

Åhh, nostalgitripp: Jag skrev min.. ööö vad heter det stora arbetet man gör i gymnasiet på typ en termin? Ja, iaf: en termins arbete på 3 dygn. Kändes som jag åstadkommit ett mästerverk. Fick ändå bra betyg, men rodnade när jag läste om texten efteråt ( om HITLERs hälsa och ohälsa. Vilket jefla ämne dessutom.. :D).