handdator

Visa fullständig version : Köpte kessella idag!


Zagrow
2008-10-11, 21:40
Och det smakade precis som crem fraiche....

Köpte kesella lätt efter å ha letat som en galning bland mjölken... Trodde förpackningen skulle se annorlunda ut...

Men jag hade funderingar kring vad jag skulle göra så jag tog å blandade i massa svart peppar å örtsalt å så vips blev det en jätte väl smakade dipp som jag käkar lite utav just nu med skivad vanlig gurka.

Men ja kom på tankarna kring om en vanlig dip påse e onyttig? Nu e affären stängd å ja tänkte aldrig på att kolla efter... Men ja antar att ni kan sådant här utantill?

Inte nu nån ost dipp men typ onion sourcream eller typ taco lr nått? Grönsaks dippen kanske?

Nån som vet va dom små påsarna innehåller?

Tack!

WHITEFOLKS
2008-10-11, 21:41
Mestadels kryddor och aromämnen skulle jag tro.

Zagrow
2008-10-11, 21:47
Med andra ord godkänt även om man går på ultra diet? :D

WHITEFOLKS
2008-10-11, 21:48
Godkänt på vilket sätt? Är väl bara att kolla på ingredienserna, världen är inte svart/vit :)

Lepras
2008-10-11, 21:49
Nej...hur tänker du då?

Zagrow
2008-10-11, 21:51
Kesella lätt + dipp gryddor å så äter man det med skivad gurka / morot! Rent kcal mässigt å kolhydrat å fett mässigt... så är det ju jätte lågt..

WHITEFOLKS
2008-10-11, 21:55
Varken kcal, fett eller kolhydrat är något kategoriskt dåligt.

Zagrow
2008-10-11, 22:13
Jo om man bantar :D

J.V
2008-10-11, 22:29
En dipmix från t.ex. OLW går lös på runt 80-85kcal.

Lepras
2008-10-11, 22:29
80 av dom sätter sig direkt på midjan...

J.V
2008-10-11, 22:30
80 av dom sätter sig direkt på midjan...Är du lika rädd för pasta?

Lepras
2008-10-11, 22:35
Är du lika rädd för pasta?

Äter varken pasta,ris eller potatis.. Kolhydrater är döden.

J.V
2008-10-11, 22:38
Äter varken pasta,ris eller potatis.. Kolhydrater är döden.Jag trodde jag var ensammen. Jag har inte ätit kolhydrater sen dagis, och då visste jag ju inte vilken otrolig skada det gjorde på kroppen. Nu vet jag bättre, men ingen vill lyssna på mig.

Zagrow
2008-10-11, 22:38
80 kcal sätter isg nog inte på midjan när ja har en metabolism på c.a 3000 och jag har ett max intag per dygn på 660 kcal och då går ja en c.a 4-5km lång powerwalk på detta...

Så det handlar mer om prioriteringar... och det e riktigt gött att de finns alternativ...

Dessutom tar jag aldrig in mer än 60-70 kolhydrater per dygn, vilket resulterar i att jag ligger i perfekt ketios läge så de inte tas från muskler...

Lepras
2008-10-11, 22:46
Jag trodde jag var ensammen. Jag har inte ätit kolhydrater sen dagis, och då visste jag ju inte vilken otrolig skada det gjorde på kroppen. Nu vet jag bättre, men ingen vill lyssna på mig.

nee,det är hårt..ring om du vill prata 08-739 36 62 :thumbup:

80 kcal sätter isg nog inte på midjan när ja har en metabolism på c.a 3000 och jag har ett max intag per dygn på 660 kcal och då går ja en c.a 4-5km lång powerwalk på detta...

Så det handlar mer om prioriteringar... och det e riktigt gött att de finns alternativ...

Dessutom tar jag aldrig in mer än 60-70 kolhydrater per dygn, vilket resulterar i att jag ligger i perfekt ketios läge så de inte tas från muskler...

Om du har metabolism på 3000/80+660 lät ju inte en powerwalk räcka..dra ner kcalintaget 200kcal så borde dippen slinka ner:hbang:

J.V
2008-10-11, 22:49
nee,det är hårt..ring om du vill prata 08-739 36 62 :thumbup: Även om jag älskade hans efternamn, så nej tack :D

Zagrow
2008-10-11, 23:02
nee,det är hårt..ring om du vill prata 08-739 36 62 :thumbup:



Om du har metabolism på 3000/80+660 lät ju inte en powerwalk räcka..dra ner kcalintaget 200kcal så borde dippen slinka ner:hbang:


what? Alltså vilken dipp? Vi snackar kesella light 100g som innehåller: 75 kcal + 1g fett + 3,5g kolhydrater... Thats it... Sen använde jag örtsalt idag.. men frågade om dipp... Så vi kan lägga till 80 kcal då...

Vilket ger 155 kcal. Och mitt max dags intag under extrem bantningen = 660 kcal. Då är det totalt inkluderat kessella + lite annat = 660... Som sagt om jag vill ha min "dip" så prioriterar jag ju. Jag väger allting jag äter och gör uträkningar.

Så ett kcal intag på 660 per dygn ger c.a 2340 kcal i underskott.. normalt är vanlig bantning på 500 kcal underskott...

Alltså är det väldigt extremt. Samt att jag går powerwalk där jag kanske förbränner c.a 200 kcal. ( ? )

Så 460 kcal om dygnet får jag i mig ungefär... Tror inte man kan banta hårdare än så utan att dö...?

Så varför slinker inte dippen ner? :D

J.V
2008-10-11, 23:14
Hur räknar du nu? Kesella lätt innehåller 75kcal per 100 gram. Det är 250g i en burk, vilket ger 187kcal.

Zagrow
2008-10-11, 23:19
jo fast jag använde bara 100g...........

J.V
2008-10-11, 23:20
Ah.

En fråga till, vad menar du här?
"75 kcal + 1g fett + 3,5g kolhydrater"

Lepras
2008-10-11, 23:20
Inse att det är kört....game over man..:(

Zagrow
2008-10-11, 23:28
Ah.

En fråga till, vad menar du här?
"75 kcal + 1g fett + 3,5g kolhydrater"

Värdet på de gramm kesella jag använde... Eller vad innebär kcal? Är det värdet på fett å socker å kolhydrater å all sån skit kombinerat? Jag har fattat att det är energi värdet... Men vad innebär det egentligen?

Och vad menas med att jag är besegrad? Jag fattar nada :D

J.V
2008-10-11, 23:33
Men vad innebär det egentligen?

Och vad menas med att jag är besegrad? Jag fattar nada :DProtein, kolhydrater och fett innehåller/är energi i olika form, hur man nu ska uttrycka det, energi. Energi = kcal. Allt räknas ihop, vilket i Kesella lätts fall ger 75kcal per 100g. Kolla i deffguiden så står det lite om kalorier och kilokalorier.

Besegrad är du för att kolhydrater är livsfarligt.

Tom Jr
2008-10-11, 23:45
80 kcal sätter isg nog inte på midjan när ja har en metabolism på c.a 3000 och jag har ett max intag per dygn på 660 kcal och då går ja en c.a 4-5km lång powerwalk på detta...

Så det handlar mer om prioriteringar... och det e riktigt gött att de finns alternativ...

Dessutom tar jag aldrig in mer än 60-70 kolhydrater per dygn, vilket resulterar i att jag ligger i perfekt ketios läge så de inte tas från muskler...

Källa?

Zagrow
2008-10-12, 00:53
har försökt hitta den men utan resultat... det var iallafall genom google och ja sökte på keton ketoner ketois å massa dylikt...

Snobbe
2008-10-12, 01:09
Zagrow jag vet inte om du ska ta allt lepras skrivit här på fullt allvar:) Dock om du undrar om det e farligt så nej det lär det inte va om du vill gå ner i vikt om du ligger på 800-900kcal istället för 660 lr va du skrev så är verkligen ingen fara.

Zagrow
2008-10-12, 01:23
Tackar för era svar!

Nu kommer en till fråga, kan man trycka protein pulver fastän tanken är att man ska snabb banta? Tänker mest om jag skall börja träna i samband med detta? Isåfall vilken produkt skall jag välja?

Tack!

Eddie Vedder
2008-10-12, 04:49
Nu kommer en till fråga, kan man trycka protein pulver fastän tanken är att man ska snabb banta? Tänker mest om jag skall börja träna i samband med detta? Isåfall vilken produkt skall jag välja?

Tack!

Jag menar inget illa Zagrow men snälla. Du KAN väl söka någon gång? Den frågan, precis som alla andra du ställer, finns besvarade så många gånger tidigare.

ta bara en titt i kosttillskottsdelen så ser du ju direkt tråd efter tråd om proteinpulver. Har du kollat webshoppen t.ex.?

Scratch89
2008-10-12, 14:07
Jag tycker att Lepras ska skärpa sig i den här tråden.

Onigiri
2008-10-12, 20:26
Du kommer inte orka svälta på detta sätt om du börjar träna stenhård styrketräning med ev. cardio. Mindre än 500 kcal per dygn är fan inte sunt alls.

Zagrow
2008-10-12, 22:05
går upp till 1000 kcal så fort mina 2 svält veckor går ut. Då kommer stenhård träning!

Scratch89
2008-10-12, 22:07
Det kommer fortfarande vara svält på 1000 kcal. Vad har du för mål med det här, egentligen?

Zagrow
2008-10-12, 22:11
att gå ner i fett massa så fort som möjligt och så effektivt som möjligt... Va kostar månads kort på fysiken scratch?

nickodemus
2008-10-12, 22:13
Hej hej hej på dig
har skummat igenom lite av dina texter, och att du vill få ner dem där gosiga extra kilorna har väl inte ungått någon och du verkar ha en rätt sjyst diciplin också.

men varför äter du inte som en vanlig människa, och lägger diciplinen på att gå ut och springa bort de där gosiga kilogrammen?

hej hej då

Scratch89
2008-10-12, 22:23
att gå ner i fett massa så fort som möjligt och så effektivt som möjligt... Va kostar månads kort på fysiken scratch?

Du kommer ju såklart att gå ner, men du kommer att tappa en hel del muskler utan styrketräning; troligen även med träning.

Är du student eller inte?
Det minsta du kan köpa är ett lågtrafiks, tremånaderskort för 850 om du är student (1395 för icke-studerande). Jag har kortet på autogiro, och får kortet för 199kr i månaden.

http://www.fysiken.nu/index.lasso?-token.page=2

Zagrow
2008-10-12, 22:32
Hej!

Kul att du skrev å sådär å tackar för förtroendet om diciplinen. Men något säger mig att det är helt överlägset att köra rå låg diet. Ett långt träningspass där jag nästan avlider bränner kanske vaddå 600kcal? Ja menar ja tappar 19612 kcal per vecka nu... de e c.a 2,3 kg fett... Säg att jag skulle få tid över ( vilket jag har just nu pga jag e arbetslös men skall på intervju redan om 8 timmar ) men säg att ja skulle träna långa tunga pass varje dag... Så ger det en förbränning per vecka på: 4200kcal

Sen ett underskott på minus 500 kcal ger 3500 kcal

Totalt: 7700 kcal vilket är c.a 1 kg fett...
Myway: c.a 19 000 kcal vilket är c.a 2,5kg fett.

Så de e svårt att välja den svettiga vägen när detta går så mkt enklare, plus att ja lär mig att laga nyttig mat varje dag å lite sådär. Men i vilket fall!!

Jag har alltså tänkt att gå över till precis som du säger vanlig träning. Men det e mysigt att ha tappat en hel del kg fett först, eftersom det blir mycket lättare att röra på sig sedan. Mina ben är vana vid att stå och gå omkring 12 timmar per dag c.a 5-6 dagar i veckan sedan jag arbetade som butiks säljare på elgiganten... Och bena är vana vid 120KG

Tänk skillnaden när jag ligger på 100 blankt? Vilket är mitt delmål från just min mega bantning.. Och sedan ut å springa....

Drar jag ut å springer idag så kommer jag inte långt innan ja känner blodsmak i munnen å verkligen blir tvungen att stanna ( idag menas med vanligtvis... e inte så dum att ja drar ut å springer med dags intag på under 500 kcal )

Så jag tänkte att de blir en lättare start om jag har tappat ännu lite till...

Men men, jag kör iallafall veckan ut också... D.v.s den 20e är jag färdig med min super bantning och ser fram imot att få köra stenhård träning!

Hoppas det blir hyffsat bra resultat även när jag sätter igång med träningen och ökar dags intaget ganska rejält... Märker jag ingen skillnad så är det väl kanske risk för att jag sänker dags intaget igen...

Men men... ungefär så ligger det till iallafall...

Zagrow
2008-10-12, 22:42
Du kommer ju såklart att gå ner, men du kommer att tappa en hel del muskler utan styrketräning; troligen även med träning.

Är du student eller inte?
Det minsta du kan köpa är ett lågtrafiks, tremånaderskort för 850 om du är student (1395 för icke-studerande). Jag har kortet på autogiro, och får kortet för 199kr i månaden.

http://www.fysiken.nu/index.lasso?-token.page=2

Oj jag visste inte att de var så billigt.... Men nej ja är inte student... Det var längesedan jag pluggade :D

På sats kostar det väl typ 1k i månaden?

Thnx

creperiet
2008-10-13, 08:22
Du verkar målmedveten och det är jäkligt lovande.

Men jag tycker precis som inläggen innan att du "tar ut det" på lite fel sätt.

Jag kan garantera att du inte får i dig tillräckligt med näringsämnen på den ultralåga diet du kör nu, och det är väl tveksamt om du kommer få det på "1000kcal-steget" också. Nu handlar det väl kanske inte om jättelång tid, men varför hålla på så, när det finns alternativ som är bättre.

Om du varit överviktig och börjar träna är risken stor för överbelastning om man sätter i gång "stenhårt". Bara så du är medveten om riskerna som finns.

Det är riktigt att träning ofta inte förbrukar så mycket som man skulle kunna tro. Lättare i så fall att reglera maten, det är en utmärkt insikt. Men, men, men, träning har ju så många andra positiva effekter, både fysiska och psykiska, som du förhoppningsvis kommer att upptäcka om du hittar en träningsform du tycker är kul, det är mycket viktigt.

Om jag dömer efter ditt sätt att skriva om det, så verkar du inte direkt njuta av att träna hårt och länge. Kanske HIIT skulle vara något för dig om ett tag? Förslagsvis mindre belastande aktiviteter till en början såsom cykling eller simning.

Zagrow
2008-10-13, 09:32
Tackar igen för svaret, och nej när vintern närmar sig så är det självklart innerst inne mysigast att vara hemma. MEN de e inte så att på något sätt att tortyren ja går igenom för å fixa snabb bantningen jag gör nu är mindre jobbig än träning. Utan precis som du säger kommer jag öka kcal intaget och träna på så det ryker om det. Men självklart inte till överdrift. Sen har jag varit vältränad en gång i tiden men det var nog nu ungefär 5 årsen. Då tränade jag karate full kontakt samt gymmade som ett svin. Även lite basketboll och fotboll med vännerna över sommarna.

Så i vilketfall vet jag absolut vad träning innebär. Men den överlägsna effekten bara bantningen ger är ganska övertygande för mig. Men i vilket fall så känner jag till att de inte är något att köra på i längden. 2 veckor som jag alltid har sagt kommer jag dock hålla mig till annars så känns det som att jag har gett upp även om jag bara byter metod.

Sen finns det ju inga "bättre" sätt om det jag vill uppnå är så låg fett % massa som möjligt så snabbt som möjligt. Och ärligt tarlat så skiter ja i ifall jag tappar muskler på detta.... Muskler har jag alltid haft jätte lätt för att bygga och tvivlar på att det blir några problem denna gången heller.

Men som sagt. 1 vecka till iallafall. Sedan skall jag följa det dom flesta här på kolozzeum har rått mig till att göra. D.v.s deffa på ett riktigt sätt och inte köra VLCD....

Heniin
2008-10-13, 10:52
tänk att många av dipperna från olw-estrella osv innehåller mycket socker, kanske inte så bra för insulinnivåerna om man ska vara opti och ja kesella är smaskens.

Zagrow
2008-10-13, 10:57
Allright

WHITEFOLKS
2008-10-13, 12:06
Då skulle jag gissa att keselladelen av dippen höjer insulinet mer än "kryddelen".

Sen att det praktiskt sett är skitsamma är ju en annan sak.

Heniin
2008-10-13, 13:48
Då skulle jag gissa att keselladelen av dippen höjer insulinet mer än "kryddelen".

Sen att det praktiskt sett är skitsamma är ju en annan sak.

sen att kryddippen inte ger ett skit förutom tomma kalorier är en annan sak.

Kischen
2008-10-13, 14:01
sen att kryddippen inte ger ett skit förutom tomma kalorier är en annan sak.

Sila mygg..

Heniin
2008-10-13, 14:26
Sila mygg..

svenska tack?

Scratch89
2008-10-13, 14:35
Det är ju svenska. Om du inte förstår ordspråk så är det ju ditt problem. ;)

Heniin
2008-10-13, 14:42
Det är ju svenska. Om du inte förstår ordspråk så är det ju ditt problem. ;)

Mmm och jag har aldrig någonsin hört det förr.

Kischen
2008-10-13, 15:48
"Att sila mygg och svälja kameler är ett uttryck som handlar om inkonsekvens där mindre detaljer får mer uppmärksamhet än saker som är betydligt viktigare."

Klippt från susning.nu

WHITEFOLKS
2008-10-13, 15:52
Zagrow: såg att du sa att du var vegetarian i något annat inlägg. Både nutrilett och kesella innehåller animaliska produkter.

Zagrow
2008-10-13, 16:43
jag e vegetarian sedan jag var 8 år. Idag hade jag jävligt gärna gått över till att äta kött och försöker mig på det också med jämna mellanrum men det slutar med grova kväljningar o.s.v

Så det stör mig inte alls.. Och ja vet vad löpe o.s.v är ja

WHITEFOLKS
2008-10-13, 16:49
Ok, jag påpekade bara att kesella och nutrilett inte var vegetariskt så du inte äter nåt som du inte vill :)

Raschmus
2008-10-13, 16:49
Inte lusläst tråden, men om jag fattat det rätt har jag svårt att se hur;

Jag trodde jag var ensammen. Jag har inte ätit kolhydrater sen dagis, ...

och ...

jag e vegetarian sedan jag var 8 år.

... går ihop.

Hyfsat avancerad kost för en sådan ung man; Vegetarian och inga kolhydrater.

Heniin
2008-10-13, 16:50
Inte lusläst tråden, men om jag fattat det rätt har jag svårt att se hur;



och ...



... går ihop.

Hyfsat avancerad kost för en sådan ung man; Vegetarian och inga kolhydrater.

känns som han inte var seriös gällande kolhydraterna eller så går han fortfarande på dagis.

omnibus
2008-10-13, 17:09
Inte lusläst tråden, men om jag fattat det rätt har jag svårt att se hur;



och ...



... går ihop.

Hyfsat avancerad kost för en sådan ung man; Vegetarian och inga kolhydrater.

Du har ju quotat två olika personer :smash:

Zagrow
2008-10-13, 17:26
Haha jag satt precis och undrade vad fasiken du fick det ifrån... Nej jag har alltid ätit kolhydrater...

Raschmus
2008-10-14, 16:21
Du har ju quotat två olika personer :smash:

Pinsamt i så fall.

I så fall ber jag om ursäkt.