handdator

Visa fullständig version : Proteinmängd per dag


Nordin
2008-10-11, 16:25
Läste precis i forumet att man, enligt Grub, inte kan ta upp mer än ungefär 15g protein per tillfälle. Jag har under en längre tid druckit en shake med ungefär 100g protein/dag(svep) i tron om att det ska täcka en stor del av behovet. Har förstått att man behöver ungefär 2-3 gånger gram protein per kg.

Problemet är att jag endast har vassleprotein, läste att kasein är bra i kombination med vassle. Tänkte bara kolla om det finns några billigare lösningar med näring för att täcka mitt behov på protein, mina måltider brukar bli aningen bristfälliga därför jag vill komplettera med något.

Kvarg kanske är ett billigt alternativ?

Nimille
2008-10-11, 16:29
Mjölk får väl anses som relativt billigt.

KaptenKnäsvag
2008-10-11, 16:35
Inget protein "försvinner" bara. Enligt vad jag förstått så det är ok att klämma i sig nästan hur mycket protein som helst vid ett tillfälle?

Nordin
2008-10-11, 16:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987

Där är diskussionen om maxintag av vassleprotein.

Kischen
2008-10-11, 16:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987

Där är diskussionen om maxintag av vassleprotein.

Proteinet försvinner ju inte, det används som energi istället. Men då kan du lika gärna ta 15 gram vassle och blanda med havregryn och rapsolja eller liknande, om du har svårt att hitta vanlig mat.

King Grub
2008-10-11, 16:55
Gäller det vassle som diskuteras i tråden det länkas till så försvinner proteinet. Tarmens upptag är vad som begränsar, och då blir det bajs av det, inte energi.

Nu är det siffran 15 g som man kan ställa sig tvivlande till, men inte det andra. Proteinet som inte tas upp i tarmen, försvinner.

Raggis
2008-10-11, 17:00
Gäller det vassle som diskuteras i tråden det länkas till så försvinner proteinet. Tarmens upptag är vad som begränsar, och då blir det bajs av det, inte energi.

Nu är det siffran 15 g som man kan ställa sig tvivlande till, men inte det andra. Proteinet som inte tas upp i tarmen, försvinner.

En inflikande fråga:

När man blandar vassle och kasein, så sker det - per automatik - ett långsammare upptag av vassle?

Eddie Vedder
2008-10-11, 17:02
Proteinet försvinner ju inte, det används som energi istället.

I studien King Grub hänvisar till där handlar det inte om att proteinet oxiderar, det handlar om att det inte absorberas överhuvudtaget. Ett begränsat tarmupptag alltså.

Huruvida det i praktiken fungerar så eller ej kan man inte svara på exakt, Ola Wallengren ifrågasatte studien bl.a., men den visade ju vad den visade i alla fall och man får ju själv sätta sig in i om det känns trovärdigt eller ej.

EDIT: För sen.

King Grub
2008-10-11, 17:16
En inflikande fråga:

När man blandar vassle och kasein, så sker det - per automatik - ett långsammare upptag av vassle?

Nej, det tror jag inte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15168035

Raggis
2008-10-11, 17:36
Nej, det tror jag inte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15168035

Tackar ödmjukast!

MrBulk
2008-10-11, 18:00
I studien King Grub hänvisar till där handlar det inte om att proteinet oxiderar, det handlar om att det inte absorberas överhuvudtaget. Ett begränsat tarmupptag alltså.

Huruvida det i praktiken fungerar så eller ej kan man inte svara på exakt, Ola Wallengren ifrågasatte studien bl.a., men den visade ju vad den visade i alla fall och man får ju själv sätta sig in i om det känns trovärdigt eller ej.

EDIT: För sen.

I studien, förekom det där om undersökningen hade varit direkt efter träning eller bara på tom mage mellan måltider, tänkte om kroppens efterfråga av aminosyror efter ett pass kunde förbättra absorptionen.

Kischen
2008-10-11, 18:42
Gäller det vassle som diskuteras i tråden det länkas till så försvinner proteinet. Tarmens upptag är vad som begränsar, och då blir det bajs av det, inte energi.

Nu är det siffran 15 g som man kan ställa sig tvivlande till, men inte det andra. Proteinet som inte tas upp i tarmen, försvinner.

Se där, det måste bli bra gasigt och lukta fint *spy*

Whistler
2008-10-11, 20:01
Gäller det vassle som diskuteras i tråden det länkas till så försvinner proteinet. Tarmens upptag är vad som begränsar, och då blir det bajs av det, inte energi.

Nu är det siffran 15 g som man kan ställa sig tvivlande till, men inte det andra. Proteinet som inte tas upp i tarmen, försvinner.

15 x 4,3 = 64kcal

Betyder det att om jag stoppar i mig vassle motsvarande 30g, alltså 128kcal, så räknas bara hälften av kalorierna?

WHITEFOLKS
2008-10-11, 20:56
Det är ju givetvis bara det som tas upp som man kan börja räkna på. Sen är ju frågan hur mycket det är som tas upp.

ganges
2008-10-16, 20:30
om man bara kan ta upp 15 g protein vid ett tillfälle då, hur lång tid emellan kan man dricka nästa vassledrink då med 15g protein ?

ganges
2008-10-16, 20:35
en fråga till om man dricker 15g vassle vid ett tillfälle och samtidigt äter mat som är 15g protein, tar då kroppen också upp proteinet från maten?

Eddie Vedder
2008-10-16, 20:49
en fråga till om man dricker 15g vassle vid ett tillfälle och samtidigt äter mat som är 15g protein, tar då kroppen också upp proteinet från maten?

Begränsningen om 15g vassle är dels inte klarlagd och protein från mat är något helt annat. Det tar lång tid att spjälkas och sönderdelas. Sannolikt påverkas även upptaget av vasslen då eftersom hela måltiden blir långsammare.

vikingen_nr1
2008-10-17, 04:27
Läste precis i forumet att man, enligt Grub, inte kan ta upp mer än ungefär 15g protein per tillfälle. Jag har under en längre tid druckit en shake med ungefär 100g protein/dag(svep) i tron om att det ska täcka en stor del av behovet. Har förstått att man behöver ungefär 2-3 gånger gram protein per kg.

Problemet är att jag endast har vassleprotein, läste att kasein är bra i kombination med vassle. Tänkte bara kolla om det finns några billigare lösningar med näring för att täcka mitt behov på protein, mina måltider brukar bli aningen bristfälliga därför jag vill komplettera med något.

Kvarg kanske är ett billigt alternativ?

Det är snarare 1.2-1.5g protein/kg kroppsvikt så du kanske redan får i dig tillräckligt?