handdator

Visa fullständig version : Bänkpress 50kg, maximalt antal reps. Hur?


Ervin
2008-10-11, 13:56
Hej.

Senare i höst lr vinter så kommer vi ha ett test i bänkpress. Självaste testet är fan det enklaste som finns, du ska klara 10 reps på 50kg...*screwy* för att bli Godkänd. Jag tänkte dock satsa på att klara flest reps i klassen och i alla klasser som började i höst. *flex* Jag tänker inte satsa på att ta rekordet vilket ligger på 207st reps... *whatever* men jag kan inte tänka mig att det var några strikta, jag kommer satsa på 102st.
Självaste testet går ut på att lyfta nere från bröstet (man kan nog ha ett par cm ifrån bröstet, tror inte läraren kommer anmärka på det) till raka armar (samma här som innan) man får inte svanka och man får hålla som bredast vid strecken på stången. Man får även låsa armarna och vila!!!
Nu i veckan så gjorde vi det testet och jag gick inte in för det varken mentalt eller strategiskt, jag la mig ner bara och började köra utan att tänka på andningen eller något annat, tänkte sluta vid 10 men tävlingsmänniska som jag är så kunde jag inte låta bli, det var en kille som precis innan mig klarade 49st så jag tänkte vad fan jag kör. 43st reps landade jag på och kände av mjölksyran som fan mestadels i triceps (hade tränat ett tungt triceps pass 2 dagar innan) jag vilade vid 33st lr om det var 38 men orkade inte mer efter 43, som sagt jag hade ingen strategi eller gick in för det mentalt.
Nu till frågan.

På vilket sätt är det bäst att träna för att komma upp i extremt många reps.
Jag har tänkt mig att köra max antal reps efter mina bröst pass, 3set med max antal sedan också på triceps passen så kommer jag köra samma sak.
Har även tänkt på att försöka få in en teknik så att jag kan använda så mycket rygg som möjligt. Tänker inte hålla emot för det behöver man inte göra heller.

Har vi några kloka här som är inne på sådan här träning eller vet utav erfarenhet hur det är bäst att göra både tekniskt och fysiskt samt mentalt, ska man köra kondition samtidigt?

tack till alla kloka :thumbup:
mvh

LindaS
2008-10-11, 14:33
Jag gissar på mjölksyraträning, för uthållighet.

JakeTheSnake
2008-10-11, 16:18
Vilken skola går du på? Fan sjukaste testaet jag sett för att få godkänt:)

08-dude
2008-10-11, 16:21
Hahah, 102 reps på 60 kg.....

Glöm inte spara det på film.

Jag har också provat detta vid ett tillfälle, gjorde 60reps på 50kg, maxade vid samma tillfället 145kg.

Gör man över 100reps så är min åsikt att man absolut inte utföra ens i närheten av riktiga reps. Om det nu inte visar sig att du är supervältränad.
Själv har jag tränat flera flera år..

Gör man 200 så får jag tanken att man vara vara jävligt stark, typ maxa 1800kg eller något.
För då måste vara reps vara superenkelt att pressa upp utan knappt någon ansträningen alls, då bör man säkert pressa upp 180 kg eller liknande.

08-dude
2008-10-11, 16:27
Skall förstås stå

"Gör man 200 så får jag tanken att man vara vara jävligt stark, typ maxa 180kg eller något."

(tack .kolozzeum som gjort så att jag inte kan editera ett tidigare inlägg efter en viss tid)

LoTiX
2008-10-11, 16:27
Hahah, 102 reps på 60 kg.....

Glöm inte spara det på film.

Jag har också provat detta vid ett tillfälle, gjorde 60reps på 50kg, maxade vid samma tillfället 145kg.

Gör man över 100reps så är min åsikt att man absolut inte utföra ens i närheten av riktiga reps. Om det nu inte visar sig att du är supervältränad.
Själv har jag tränat flera flera år..

Gör man 200 så får jag tanken att man vara vara jävligt stark, typ maxa 1800kg eller något.
För då måste vara reps vara superenkelt att pressa upp utan knappt någon ansträningen alls, då bör man säkert pressa upp 180 kg eller liknande.

Tror absolut inte det här handlar om korrekt utförda repetitioner.

08-dude
2008-10-11, 16:29
Tror absolut inte det här handlar om korrekt utförda repetitioner.

Nej, det tror inte jag heller. När jag testade så vad det dock riktiga reps, från botten upp till toppen.

Lite tråkigt för då blir det mest att den som fuskar mest vinner.

bubbe
2008-10-11, 16:30
Skall förstås stå

"Gör man 200 så får jag tanken att man vara vara jävligt stark, typ maxa 180kg eller något."

(tack .kolozzeum som gjort så att jag inte kan editera ett tidigare inlägg efter en viss tid)

Jag tror du blandar ihop egenskaperna styrka med uttålighet.


edit: tidsbegränsningen finns där pga tidigare missbruk av editeringsmöjligheterna.

08-dude
2008-10-11, 16:31
Jag tror du blandar ihop egenskaperna styrka med uttålighet.

Det är ingen hemlighet att styrka och repsuthållighet har en viss relation.
Man gör tex. inte 50reps på 50kg och maxar som högst 90kg i samma övning.

Gör man vidare tex. 200reps på 50kg så räcker det inte heller att tex. ta 120kg som singel.

bubbe
2008-10-11, 16:35
Det är ingen hemlighet att styrka och repsuthållighet har en viss relation.
Man gör tex. inte 50reps på 50kg och maxar som högst 90kg i samma övning.

Nä, men det är heller inte relevant över en viss gräns. Att kunna göra extremt många repetitioner betyder absolut inte att maxstyrkan är mer än den skulle varit annars.

Låt säja person1 gör 100reps och klarar 150kg 1rm, detta betyder inte automatiskt att person2 som klarar 200reps klarar 200kg,250kg eller 300kg 1rm, det kan tom betyda att person2 gör mindre än 150kg 1rm.

08-dude
2008-10-11, 16:36
Hur som helst för att svara på fråga som är det att reppa på 50kg som bör utgöra din stora del i träningen, glöm inte triceps och axlar.
Precis lika som att en spjutkastare tränat på spjutkastningen innan tävling och inte höjdhopp.

Ervin
2008-10-11, 16:38
Jag gissar på mjölksyraträning, för uthållighet.

jag går i samma banor men är det högreps som gäller då eller? kan det vara klokt o springa, intervall dvs...

JakeTheSnake -> nja... 10st reps på 50kg är inte så svårt, 10reps på 30kg för tjejer. Polishögskolan.

överlag så tvivlar jag starkt på att det är korrekt utförda reps om man gör 200+reps... så är det bara.
Jag gjorde mina 43 korrekt tyckte jag. ner i botten och upp men det är klart som ni säger, den som fuskar mest vinner tyvärr... ska jag göra över 100 st så måste jag nog köra med lite marginal, men det finns ingen tidsbegränsning och man får vila i slut läget så att säga.

det är grymt jobbigt o jag anser mig vara ok tränad iaf. men i det stora hela så tror jag att det handlar om styrka kontra uthållighet.

Ervin
2008-10-11, 16:41
Hur som helst för att svara på fråga som är det att reppa på 50kg som bör utgöra din stora del i träningen, glöm inte triceps och axlar.
Precis lika som att en spjutkastare tränat på spjutkastningen innan tävling och inte höjdhopp.

jo absolut så tror jag att jag behöver fokusera på det. dock så måste jag kanske köra lite konditions träning också antar jag.

styrka har med saken att göra men om man gör många reps på 50kg så tror jag inte att man kan göra ett maxlyft med über vikter. jag kanske ligger på 120kg rpm.

bubbe
2008-10-11, 16:44
Är varje lyft tidsbegränsad?

Om inte finns det ju goda möjligheter att återhämta kroppen rätt mycket mellan varje lyft. Rätt smart att hålla en bra takt men som samtidigt inte tar för mycket syre, här får du nog testa dig fram till en bra medelväg.

Se till att bänka med så många muskler som möjligt för att fördela arbetet.

08-dude
2008-10-11, 16:45
jo absolut så tror jag att jag behöver fokusera på det. dock så måste jag kanske köra lite konditions träning också antar jag.

styrka har med saken att göra men om man gör många reps på 50kg så tror jag inte att man kan göra ett maxlyft med über vikter. jag kanske ligger på 120kg rpm.

Absolut, visst är det så.

Ervin
2008-10-11, 16:54
Är varje lyft tidsbegränsad?

Om inte finns det ju goda möjligheter att återhämta kroppen rätt mycket mellan varje lyft. Rätt smart att hålla en bra takt men som samtidigt inte tar för mycket syre, här får du nog testa dig fram till en bra medelväg.

Se till att bänka med så många muskler som möjligt för att fördela arbetet.

nej det är det inte så man kan låsa armbågarna efter varje lyft o vila om man vill..

Pompere
2008-10-11, 17:02
Ålder, skola?
Måste vara det roligaste testet jag någonsin hört.. godkänd i vilken kurs?

Ervin
2008-10-11, 17:43
Ålder, skola?
Måste vara det roligaste testet jag någonsin hört.. godkänd i vilken kurs?

ja ett roligt test dock låga krav. 26år Polishögskoln. Självskydd.

Masdonne
2008-10-11, 17:44
Kan inte våran lärare också ha sådana test? Han är en satans konditionsdiktator...

08-dude
2008-10-11, 17:48
ja ett roligt test dock låga krav. 26år Polishögskoln. Självskydd.

Får be dom höja till 20reps på 100kg eller något.
Hehe, då får vi en jäkla massiv polisstyrka *flex*

rapzidi
2008-10-11, 18:30
Får be dom höja till 20reps på 100kg eller något.
Hehe, då får vi en jäkla massiv polisstyrka *flex*

Eller ingen alls ;)

Kul test för övrigt!

LindaS
2008-10-11, 20:12
ja ett roligt test dock låga krav. 26år Polishögskoln. Självskydd.Kanske inte jättehöga krav, men det kräver att man tränar iaf lite bänkpress. På andra tester jag har hör talas om ska en kille klara 1 lyft på egen kroppsvikt.

Jag tror att det handlar lite mer om uthållighet än om styrka, därav "tipset" om mjölksyraträning. Bra kondition hjälper, men i det här specifika fallet tror jag att du behöver träna högreps i bänkpress för att bli bra på just det.

Är du ute efter rekordet innan du slutar kan jag jag förstå dig, annars kan jag inte förstå syftet.

Lycka till iaf. :)

z_bumbi
2008-10-11, 20:16
Hur ser resten av träningen ut?

Ervin
2008-10-11, 21:54
Kanske inte jättehöga krav, men det kräver att man tränar iaf lite bänkpress. På andra tester jag har hör talas om ska en kille klara 1 lyft på egen kroppsvikt.

Jag tror att det handlar lite mer om uthållighet än om styrka, därav "tipset" om mjölksyraträning. Bra kondition hjälper, men i det här specifika fallet tror jag att du behöver träna högreps i bänkpress för att bli bra på just det.

Är du ute efter rekordet innan du slutar kan jag jag förstå dig, annars kan jag inte förstå syftet.

Lycka till iaf. :)


jag är ute efter att vara bäst i höst terminens klasser. rekordet på 207 tänker jag inte pröva att slå! jo jag tror också att jag kommer känna på mjölksyra i triceps o bröst för att kunna bli bättre.

Ervin
2008-10-11, 21:59
Hur ser resten av träningen ut?

hur menar du nu? Min träning eller träningen som vi göra på PHS?

på Phs så har vi simmat en del nu i 1an och tränat grepp teknik. vi hade också cykeltest i samband med bänktestet. då ska man cykla i 6 minuter o klara 360varv på sin egen vikt som motstånd på cykeln, dvs 60 varv i minuten. Jag gjorde 410 varv och tog 1 motstånd högre 0.2 dvs än min ordinarie vikt. Vi har en del prov som vi kommer att genomföra under varje termin tror jag.
livräddningsprov - under 7 minuter - Ej genomfört
bänkpress - 50kg/10reps killar, 30kg/10reps tjejer - 43reps
cykel - 6 minuter 340 varv - 410varv
milen - under timmen är bra - 46:15minuter
3km - under 15 minuter - kommer nog klara 13
hinderbana - under 12 minuter... lr om det var 15... - ej genomfört

z_bumbi
2008-10-11, 22:04
Jag tänkte snarare på om du ville ha tips att få till bänken dvs hur ser en träningsvecka ut. Styrka? Kondition? Hur många bänk/bröstpass?

kalllee
2008-10-11, 22:18
har samma på vår skola fast 60x10

Ervin
2008-10-11, 22:38
Jag tänkte snarare på om du ville ha tips att få till bänken dvs hur ser en träningsvecka ut. Styrka? Kondition? Hur många bänk/bröstpass?

jaha du tänker så.

jag kör så här.
Bröst + triceps
rygg biceps+
Ben
Armar

simmar även och springer då och då. axlar kör jag när jag känner att jag inte kan köra triceps tillsammans med bröst, varannan vecka typ.

bänk kör jag tillsammans med bröst och då mestadels tyngre bänkpress med fåtal reps stegrande vikt o sänker reps antalet.

elys
2008-10-11, 23:43
Får du inte lägga stången på bröstet och vila då? :naughty:

Ervin
2008-10-12, 07:39
Får du inte lägga stången på bröstet och vila då? :naughty:

det frågade jag inte men jag gick i dom tankarna men antar att jag inte får :)

z_bumbi
2008-10-12, 12:35
jaha du tänker så.

jag kör så här.
Bröst + triceps
rygg biceps+
Ben
Armar

simmar även och springer då och då. axlar kör jag när jag känner att jag inte kan köra triceps tillsammans med bröst, varannan vecka typ.

bänk kör jag tillsammans med bröst och då mestadels tyngre bänkpress med fåtal reps stegrande vikt o sänker reps antalet.

Behåll bröstpasset som det ser ut idag men lägg till ett maxset på 40 kg direkt efter sista tyngre setet bänk. Avsluta även passet med ett maxset på ca 30 kg.

Skipp armpasset och lägg istället in ett uthållighetspass mellan rygg- och bendagarna. Något i den här stilen.
Vecka 1 Kör 30 x 45 kg , 2 min vila, 30 x 45 kg, vila 1 min och 30 x 45 kg vila 30 s och kör max antal x 45 kg
Vecka 2 30x 45, 2 min vila, 30x45, 1 min, 30 x 45, 30 s, max x 45
Vecka 3 30x45, 1 min, 30x45, 30 s, 30 x 45, 30 s max x 45
Vecka 4 30x50, 1 min, 30x50, 30 s, 30 x 50, 30 s max x 50
IOfs beror det lite på när testet är hur upplägget formuleras men målet är att hela tiden minska vilan mellan seten så att du får fler reps i rad. Sen gäller det att köra lugnare passet innan maxningen, t ex behåll antalet reps men strunta i att maxa i sista setet.

Jorgen
2008-10-12, 12:43
Jag skulle vilja slänga in en rekomendation på Fairings KCG2. Hindrar mjölksyran väldigt effektivt.

Björnens upplägg ovan ser mycket bra ut tycker jag.

mangs
2008-10-14, 10:57
Är det bara jag som reagerar på att förutsättningarna är lite orättvisa i detta test? På något sätt borde vikten samt greppbredd etc påverkas av individen?

Mjölksyreträning är det du skall sikta på och då framförallt i just bänkpress. Det kan även vara en ide att högreppa rena tricepsövningar så att dina triceps är väl förberedda för den enorma mjölksyran som de lär utsättas för. Sedan kan det ju vara idé att sista veckan lägga upp kost och träning så att du kan ge maximalt på testet. Exakt hur är jag inte expert på men att inte träna slut överkroppen de sista dagaran innan är ju självklart. Se till att du ätit och sovit bra. Även något kosttillskott som minskar mjölksyran som Jorgen redan varit inne på.


OT När jag läser sådant här blir jag lite less på att jobba på kontor med en massa slappfisar. Det skulle vara roligt att kontinuerligt ha fysträning på arbetstid och då gärna olika typer av tester för kondition och styrka.

z_bumbi
2008-10-14, 11:52
Är det bara jag som reagerar på att förutsättningarna är lite orättvisa i detta test? På något sätt borde vikten samt greppbredd etc påverkas av individen?

Det finns få styrke- eller konditionstest som är rättvisa.

mangs
2008-10-14, 13:06
Jo, det förstås men tex så är armhävningar, dips eller chins mer rättvisa än att alla skall lyfta en given vikt på en stång.

På samma sätt är 2.0km löpning mer rättvist än ett konditionstest på en förinställd cykel med ett motstånd enbart baserat på vikten.

Löpning kan dock vara orättvist för att en långsmal person oftast kan springa snabbare jämfört med en kort och tjock. Dock har den korte och tjocke en fördel med hävarmar, lyftvägar vid styrkeövningar.


I slutändan handlar det ändå mycket om att ha rätt förutsättningar, teknik och att vara väl förberedd. Kul men missvisande tester. Många anser ju att en person som lyfter 50 reps på 50kg i bänkpress vara jätte-stark medan vi mer anser att de har hög mjölksyretålighet. De som inte är insatta är mest imponerade över hur ofta någon tränar samt kanske hur många reps de klara på en vikt. Detta säger ju föga mycket angående hur det egentligen står till om personens fysiska status mer än att mycket tid spenderas och att perosnen har bra mjölksyretålighet i just den övningen .

Som ett deltest fungerar maxreps i bänkpress på 50kilo ok men jag tycker även att man skall ha med bänkpress med % av egen vikt i så fall.

Sedan kan jag tycka att 10x50kg och 60 minuter på milen är lite låg gräns för godkänt för att bli polis. Klart att inte alla poliser behöver vara i monsterstorlek med superkondition men de bör i alla fall ha fysiska attribut för att klara av sitt yrke. Testen ovan skulle ju mer eller mindre de flesta personer som inte tränar klara av, eller har jag för höga tankar om Sveriegs befolkning nu?

z_bumbi
2008-10-14, 13:08
Jo, det förstås men tex så är armhävningar, dips eller chins mer rättvisa än att alla skall lyfta en given vikt på en stång.

Hur är det mer rättvist?

mangs
2008-10-15, 12:42
Hur är det mer rättvist?


Man använder sin egen kroppsvikt som belastning vilket är mer rättvist än en fix vikt oavsett kroppsvikt. Sedan har je en 50-kilos kille lättare för att lyfta 50 kilo fler gånger än en 100-kilos kille har att lyfta 100 kilo. Ändå mer rättvist när man använder sin egen kropp med sina egna hävarmar etc och inte är begränsad till utrustningens utformning.

z_bumbi
2008-10-15, 13:17
Man använder sin egen kroppsvikt som belastning vilket är mer rättvist än en fix vikt oavsett kroppsvikt. Sedan har je en 50-kilos kille lättare för att lyfta 50 kilo fler gånger än en 100-kilos kille har att lyfta 100 kilo. Ändå mer rättvist när man använder sin egen kropp med sina egna hävarmar etc och inte är begränsad till utrustningens utformning.

Jag har ärligt talat ingen aning om vad du menar med att det skulle vara mer rättvist att använda den egna kroppsvikten? Rättvist på vilket sätt?

rox
2008-10-15, 13:36
Det som skulle vara mest rättvist skulle väl vara om vikten på stången är anpassad efter sin egen vikt. Som en formel etc. Ungefär såsom armhävningar, tyngre kropp=mer muskler men samtidigt mer att lyfta.

MrFit2002
2008-10-15, 14:16
Jag har ärligt talat ingen aning om vad du menar med att det skulle vara mer rättvist att använda den egna kroppsvikten? Rättvist på vilket sätt?

Det säger sig ju självt. Med egen kroppsvikt så mäter man ju den egna styrkan i förhållande till hur mycket man väger. Så en lättare kille kan vara starkare/uthålligare än en större kille med mer muskler. Det är lixom hur stark man är i förhållande till sin egen vikt som man får påvisad genom att använda endast egen kroppsvikt. Och det stör en del "större" personer att den som är mindre dock är starkare*flex*

bubbe
2008-10-15, 14:29
Det säger sig ju självt. Med egen kroppsvikt så mäter man ju den egna styrkan i förhållande till hur mycket man väger. Så en lättare kille kan vara starkare/uthålligare än en större kille med mer muskler. Det är lixom hur stark man är i förhållande till sin egen vikt som man får påvisad genom att använda endast egen kroppsvikt. Och det stör en del "större" personer att den som är mindre dock är starkare*flex*

:laugh:

en svagare person kan aldrig bli starkare än den starkare personen, men i en relativ jämförelse så är det en annan sak. Då talar vi om relativ styrka i ett linjärt förhållande till kroppsvikt. Detta är alltså inte samma sak som att den mindre och svagare personen är starkare.

Fö är och kommer det alltid vara, lättare att göra kroppsviktsövningar genom att väga mindre, man behöver helt enkelt inte vara lika stark.

z_bumbi
2008-10-15, 14:35
Det säger sig ju självt. Med egen kroppsvikt så mäter man ju den egna styrkan i förhållande till hur mycket man väger. Så en lättare kille kan vara starkare/uthålligare än en större kille med mer muskler. Det är lixom hur stark man är i förhållande till sin egen vikt som man får påvisad genom att använda endast egen kroppsvikt. Och det stör en del "större" personer att den som är mindre dock är starkare*flex*

En lättare kille kan mycket väl vara starkare än en tyngre men självklart endast om han lyfter mer vikt än den som är tyngre. Det du menar är relativ styrka och ingen har ännu lyckats förklara varför det skulle vara mer rättvist att testa just det jämfört med absolut styrka eller som i det här fallet reps på en given vikt.

MrFit2002
2008-10-15, 14:38
:laugh:

en svagare person kan aldrig bli starkare än den starkare personen, men i en relativ jämförelse så är det en annan sak. Då talar vi om relativ styrka i ett linjärt förhållande till kroppsvikt. Detta är alltså inte samma sak som att den mindre och svagare personen är starkare.

Fö är och kommer det alltid vara, lättare att göra kroppsviktsövningar genom att väga mindre, man behöver helt enkelt inte vara lika stark.

Jo, den lättare personen ÄR starkare i FÖRHÅLLANDE till sin egen vikt.
Och när man i tester mäter styrka på egenkroppsvikt slår den lättare killen OFTAST den tyngre

MrFit2002
2008-10-15, 14:41
En lättare kille kan mycket väl vara starkare än en tyngre men självklart endast om han lyfter mer vikt än den som är tyngre. Det du menar är relativ styrka och ingen har ännu lyckats förklara varför det skulle vara mer rättvist att testa just det jämfört med absolut styrka eller som i det här fallet reps på en given vikt.

Det bästa vore kanske att testa både relativ och styrka på en viss given vikt och övning och sen dra ett snitt av dessa. Hur det nu skulle kunna räknas ut?

bubbe
2008-10-15, 14:42
Jo, den lättare personen ÄR starkare i FÖRHÅLLANDE till sin egen vikt.
Och när man i tester mäter styrka på egenkroppsvikt slår den lättare killen OFTAST den tyngre

Nej.

Du menar relativ styrka när du skriver styrka. I etablerade sporter där man mäter styrka och samtidigt tävlar mot personer oavsett viktklass så har man istället utarbetat särskilda koefficienttabeller, eftersom voila man inte kan mäta linjärt mot kroppsvikt.

fåret
2008-10-15, 14:44
Man använder sin egen kroppsvikt som belastning vilket är mer rättvist än en fix vikt oavsett kroppsvikt. Sedan har je en 50-kilos kille lättare för att lyfta 50 kilo fler gånger än en 100-kilos kille har att lyfta 100 kilo. Ändå mer rättvist när man använder sin egen kropp med sina egna hävarmar etc och inte är begränsad till utrustningens utformning.

det är väl snarare mer orättvist, med tanke på tex: två presoner som båda väger 70 kg och har samma %muskler/fett mm, men den ene är 150, den andra 170. Det bli mycket tyngre för personen som är 170. (vet ej vad naturlagen heter, men hävstångsprincipen tror ja :P prova själv att göra armhävningar med knäna i så ska du få se att det är bra mkt enklare)

hursomhelst. Det är omöjligt att få ett rättvist test. *screwy*

z_bumbi
2008-10-15, 14:46
Det bästa vore kanske att testa både relativ och styrka på en viss given vikt och övning och sen dra ett snitt av dessa. Hur det nu skulle kunna räknas ut?

på Phs så har vi simmat en del nu i 1an och tränat grepp teknik. vi hade också cykeltest i samband med bänktestet. då ska man cykla i 6 minuter o klara 360varv på sin egen vikt som motstånd på cykeln, dvs 60 varv i minuten. Jag gjorde 410 varv och tog 1 motstånd högre 0.2 dvs än min ordinarie vikt. Vi har en del prov som vi kommer att genomföra under varje termin tror jag.
livräddningsprov - under 7 minuter - Ej genomfört
bänkpress - 50kg/10reps killar, 30kg/10reps tjejer - 43reps
cykel - 6 minuter 340 varv - 410varv
milen - under timmen är bra - 46:15minuter
3km - under 15 minuter - kommer nog klara 13
hinderbana - under 12 minuter... lr om det var 15... - ej genomfört

Du menar ungefär som det?

MrFit2002
2008-10-15, 14:47
Nej.

Du menar relativ styrka när du skriver styrka. I etablerade sporter där man mäter styrka och samtidigt tävlar mot personer oavsett viktklass så har man istället utarbetat särskilda koefficienttabeller, eftersom voila man inte kan mäta linjärt mot kroppsvikt.

Och varför kan man inte det?

MrFit2002
2008-10-15, 14:51
Du menar ungefär som det?

Nja inte riktigt. Mer med inriktning på maxstyrka, relativ styrka och reps på en given vikt i nån specifik övning typ bänkpress, knäböj eller ta vad som helst*flex*

z_bumbi
2008-10-15, 14:52
Nja inte riktigt. Mer med inriktning på maxstyrka, relativ styrka och reps på en given vikt i nån specifik övning typ bänkpress, knäböj eller ta vad som helst*flex*

Vad har du för nytta av att veta det som polis?

bubbe
2008-10-15, 14:53
Och varför kan man inte det?

Har du svårt att greppa? tycker jag har skrivit jättetydligt.

MrFit2002
2008-10-15, 14:54
Vad har du för nytta av att veta det som polis?

Inte vet jag. Det jag menar är att det skulle kunna användas som testmetod för att testa dom olika styrkorna s a s.

MrFit2002
2008-10-15, 14:56
Har du svårt att greppa? tycker jag har skrivit jättetydligt.

Nope, det har jag inte. Det jag undrar är vad som gör koeffecienten gällande och hur man kommit fram till att det är just så?

bubbe
2008-10-15, 15:04
Nope, det har jag inte. Det jag undrar är vad som gör koeffecienten gällande och hur man kommit fram till att det är just så?

aha, jo eftersom en lättare person i ett linjärt system alltid kommer få lättare så blir det en haltande jämförelse när man tävlar.

det finns mig veterligen två olika system som används på tävlingar, wilks och sinclair. wilks används i sporten styrkelyft och sinclair i tyngdlyftning. I tyngdlyftning finns det även en koefficient för ålder (för att gamlingar ska kunna tävla mot seniorer).

Dessa tabeller är baserade på matematiska formler med ursprung från historiska internationella tävlingsresultat, inte säker på hur ofta dom uppdateras och inom vilka årtal som gäller. Man förutsätter genom statistik att lättare lyftare har tränat lika hårt som tyngre lyftare och söker efter en jämn fördelning över alla viktklasser, från 52kg till 125+.

MrFit2002
2008-10-15, 15:09
aha, jo eftersom en lättare person i ett linjärt system alltid kommer få lättare så blir det en haltande jämförelse när man tävlar.

det finns mig veterligen två olika system som används på tävlingar, wilks och sinclair. wilks används i sporten styrkelyft och sinclair i tyngdlyftning. I tyngdlyftning finns det även en koefficient för ålder (för att gamlingar ska kunna tävla mot seniorer).

Dessa tabeller är baserade på matematiska formler med ursprung från historiska internationella tävlingsresultat, inte säker på hur ofta dom uppdateras och inom vilka årtal som gäller. Man förutsätter genom statistik att lättare lyftare har tränat lika hårt som tyngre lyftare och söker efter en jämn fördelning över alla viktklasser, från 52kg till 125+.

Ok! Jag är nöjd med svaret.

Ervin
2008-10-15, 19:23
Sedan kan jag tycka att 10x50kg och 60 minuter på milen är lite låg gräns för godkänt för att bli polis. Klart att inte alla poliser behöver vara i monsterstorlek med superkondition men de bör i alla fall ha fysiska attribut för att klara av sitt yrke. Testen ovan skulle ju mer eller mindre de flesta personer som inte tränar klara av, eller har jag för höga tankar om Sveriegs befolkning nu?

Jag kan absolut hålla med dig om att det är en låg gräns. Tanken är att vi inte ska behöva behöva brottas under varje ingripande vi gör :) man ska ha en Kung Fu tunga istället. Men när man väl behöver brottas eller ska springa ikapp någon så ska man absolut vara starkare och kunna springa snabbare än vad kraven ligger på!

Ervin
2008-10-15, 19:34
tack för alla tips förresten. björnen, jag kommer pröva det där programmet och köra stenhårt, får väl ligga i för att kunna komma upp i ett vettigt resultat. Dock så har jag hört och jag måste undersöka det bättre om att det är ett poäng system som man går efter. typ som i militären där man gör chins, bänkpress och kör milen. Men enligt min källa som kan mycket väl stämma är att man får bäst poäng förhållande till repsen är när man gjort 50 reps, då får man 50 poäng, sedan går nästa nivå vid 120 reps... *screwy* och det skiljer 10 poäng då. Men som sagt jag ska kolla upp det och återkomma.

Jorgen, tack för tipset!!! ska kika närmare på den där produkten, verkar vara lite dyr dock, men ska man bli stark måste det kosta :)
Kommer säkert ha nytta utav den på cykeltestet också, dock vet jag inte hur mycket det kommer hjälpa mig när jag utför simprovet och milen, mjölksyran brukar inte komma i första hand då, dock kan det vara bra på kortare distanser, eller hinderbanan!

grymt tack alla åter igen!

JakeTheSnake
2008-10-16, 00:00
jag går i samma banor men är det högreps som gäller då eller? kan det vara klokt o springa, intervall dvs...

JakeTheSnake -> nja... 10st reps på 50kg är inte så svårt, 10reps på 30kg för tjejer. Polishögskolan.

överlag så tvivlar jag starkt på att det är korrekt utförda reps om man gör 200+reps... så är det bara.
Jag gjorde mina 43 korrekt tyckte jag. ner i botten och upp men det är klart som ni säger, den som fuskar mest vinner tyvärr... ska jag göra över 100 st så måste jag nog köra med lite marginal, men det finns ingen tidsbegränsning och man får vila i slut läget så att säga.

det är grymt jobbigt o jag anser mig vara ok tränad iaf. men i det stora hela så tror jag att det handlar om styrka kontra uthållighet.

aha, polishögskolan då är det en annan sak:). Trodde du mena typ grundskolan i 9an lr nått och då hade det inte varit så många som klara det. Alla fall inte av de ja kände i 9an

Ervin
2008-10-16, 12:18
aha, polishögskolan då är det en annan sak:). Trodde du mena typ grundskolan i 9an lr nått och då hade det inte varit så många som klara det. Alla fall inte av de ja kände i 9an

hehe nej inte om man inte är *flex* barn