handdator

Visa fullständig version : Övning som endast involverar ena latsen


Threader
2008-10-11, 10:14
ciao!

Har ett rätt irriterande problem; min ena lats muskel (Latissimus Dorsi), är betydligt större än den andra (skiljer med typ fyra centimeter på bredden).
Någon som har ett bra förslag på övning som bara involverar den ena, så att jag på så vis kan träna ikapp den mindre?

Chins med en hand funkar för övrigt inte :smash:

agazza
2008-10-11, 10:16
hantelrodd

Threader
2008-10-11, 10:24
Sweet, tack. Lätt att få tunnelseende när det gäller övningarna man kör, och när man behöver nya tryter ofta fantasin ><

martin86
2008-10-11, 10:28
Träna på som vanligt så kommer det komma ikapp så småningom.

Alla är heller inte helt symmetriska, tänk på det.

Sheogorath
2008-10-11, 11:12
Latsdrag i cable-crossen.

Anders The Peak
2008-10-11, 11:36
Latsdrag i cable-crossen.
Det är något som jag kallar riktig discoövning. Helst när det är en PT som instruerar en total novis med den.
På tal om duktiga PT...

Sheogorath
2008-10-11, 11:39
Det är något som jag kallar riktig discoövning. Helst när det är en PT som instruerar en total novis med den.
På tal om duktiga PT...

På tal om vad?

Anders The Peak
2008-10-11, 12:05
På tal om vad?
Inget menat mot dig utan mer ett uttalande om PT:s beteenden ute på Gymmen.
Även jag har kört övningen då och då...

Pompere
2008-10-11, 12:12
Har också helt osymmetriska lats samt bröst muskler.
Träna på som vanligt så kommer de ikapp varandra

Anders The Peak
2008-10-11, 12:18
Har också helt osymmetriska lats samt bröst muskler.
Träna på som vanligt så kommer de ikapp varandra
Oftast får man leva med den här osymmetrin som är rätt naturlig för de flesta. Man jämnar bara ut den något. Man ser det här rätt tydligt när proffsen poserar de visar oftast bara den bättre sidan. Ofta hör man när de är tvungna att köra de obligatoriska kommentarer som vad har hänt med hans vänstra arm/lats osv..?
Det är bara att köra på med träningen.

grakka
2008-10-11, 20:14
På mitt gym finns det en liknande maskin som denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/LVCloseGripPulldown.html). Ser lite annorlunda ut men samma funktion. I den maskinen har man ju perfekt läge att "latsa" med ena armen istället för båda.

agazza
2008-10-11, 20:30
varför inte bara latsdrag med ett singelhandtag?

SIMPLE PATH!

Paria
2008-10-11, 20:31
varför inte bara latsdrag med ett singelhandtag?

SIMPLE PATH!

Lättare att få till en adduktionrörelse dessutom. Om det är det man är ute efter d v s.

dyxeldoff
2008-10-11, 20:32
det går inte att träna lats utan att involvera andra muskler

agazza
2008-10-11, 20:59
det går inte att träna lats utan att involvera andra muskler

Han vill bara undvika att aktivera den andra latsen så mycket som möjligt, Det är ju ganska lätt :)

Damien Thorne
2008-10-11, 21:08
det går inte att träna lats utan att involvera andra muskler

Jo,

I Cablecrossen fäster man ett rep i det övre fästet. Man är vänd med kroppen och ansiktet mot repet. Man har nästintill helt rak arm. Man drar ner repet rakt ner till en punkt bakom stjärten.

Tidigare brukade jag körde den, fast med båda armarna samtidigt. Tyckte det fungerade bra att isolera latsen utan att involvera biceps.

Damien Thorne
2008-10-11, 21:10
...edit

Hittade den, fast man kör med rep istället för stång, och att man drar längre bak.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBStraightArmPulldown.html

Doctor Snuggles
2008-10-11, 21:22
Jo,

I Cablecrossen fäster man ett rep i det övre fästet. Man är vänd med kroppen och ansiktet mot repet. Man har nästintill helt rak arm. Man drar ner repet rakt ner till en punkt bakom stjärten.

Tidigare brukade jag körde den, fast med båda armarna samtidigt. Tyckte det fungerade bra att isolera latsen utan att involvera biceps.

Så du använder inte triceps och handleder och nån axelrotator, och kanske magen för att stabilisera rörelsen då? D.v.s. per definition använder mer muskler än bara latsen?

dyxeldoff
2008-10-11, 22:22
Han vill bara undvika att aktivera den andra latsen så mycket som möjligt, Det är ju ganska lätt :)

ah shit såg det nu läste slarvigt =P

Damien Thorne
2008-10-12, 06:52
Så du använder inte triceps och handleder och nån axelrotator, och kanske magen för att stabilisera rörelsen då? D.v.s. per definition använder mer muskler än bara latsen?

Du har helt rätt.

Allan
2008-10-12, 11:53
Skillnaden är mest synlig hos tunnbröd. När det kommer lite massa minskar alltid skillnaden

Threader
2008-10-12, 12:16
Jo, jag vet att man är osymetrisk, och det är inget jag har något emot alls- ser bara rätt fränt ut tycker jag ^^
Där emot att den ena latsmuskeln är rätt välutvecklad, medans den andra inte är det, är inte något jag gillar. Tänk själva hur det ser ut när min högerarm sticker ut med bra vinkel från kroppen, medan den andra hänger rakt ner :smash: Jag väger drygt 80 kilo hård (174cm lång), så det är inte det Allan beskrev som är fallet (jag menar inte alls att skryta, vet mycket väl att 80 kilo inte är någon mastodont vikt, men jag är i alla fall inte världens tunnbröd ^^ )
Och att övningen involverar andra muskler spelar ju naturligtvis ingen roll, det är ju som sig bör. Jag vill bara ha en övning som aktiverar Ena latsen, och inte andra, och det har jag fått nu.

Tack för alla svar, har varit väldigt hjälpsamt!

grisbil3n
2008-10-14, 05:39
bump

Jag har en medfött svagare muskulatur i ena kroppshalvan vilket medför att det är rätt påtaglig skillnad mellan exempelvis axlar, lats och så. Lr iaf tillräckligt för att jag ska bli irriterad på det. Märker inte detta så tydligt styrkemässigt förutom kanske i marklyft där det kan bli aningen svajigt om jag inte är noga med tekniken. Kan ha att göra med att det är höger sida som släpar och iom att jag är högerhänt så har det kanske jämnat ut sig lite. Hur skulle man lägga upp träningen för att få ena sidan att komma ikapp?

mangs
2008-10-14, 14:34
bump

Jag har en medfött svagare muskulatur i ena kroppshalvan vilket medför att det är rätt påtaglig skillnad mellan exempelvis axlar, lats och så. Lr iaf tillräckligt för att jag ska bli irriterad på det. Märker inte detta så tydligt styrkemässigt förutom kanske i marklyft där det kan bli aningen svajigt om jag inte är noga med tekniken. Kan ha att göra med att det är höger sida som släpar och iom att jag är högerhänt så har det kanske jämnat ut sig lite. Hur skulle man lägga upp träningen för att få ena sidan att komma ikapp?

Träna på som vanligt så kommer den andra sidan ifatt. Se dock till att inte den starka sidan tar överhanden och avlastar den svaga sidan.

OnT Hantelrodd är en väldigt bra övning på många sätt, helt klart en favorit. Här kan du se till att du bara använder ena latsen men kör inte 82 set hantelrodd med den svaga sidan nu utan se bara till att den svaga sidan prioriteras och har en chans att växa ifatt lite.

Nöff Nöff

Threader
2008-10-14, 16:30
Kör isolerade övningar, dvs övningar där du anstränger var sida separat. Tex hantelcurl (jämf med bicepscurl med stång), och hantelpress (jämf med bänkpress).
Tycker naturligtvis att du ska köra bänkpress och så också, men om du kör övningar med separata kan du vara säker på att du inte hjälper den svaga sidan för mycket med den starka sidan, och dessutom kan du anpassa vikterna så att varje sida får rätt vikt, i stället för att tex den svaga armen inte hänger med alls och kör med halvtaskigt fuskande i biceps curl, medan den starka inte får träna tillräckligt alls.

Handcuff
2008-10-14, 16:32
. Tänk själva hur det ser ut när min högerarm sticker ut med bra vinkel från kroppen, medan den andra hänger rakt ner :smash:

Halvsidig ILS :confused:

Threader
2008-10-14, 18:03
sorry, dubbel post av misstag

Threader
2008-10-14, 18:06
Halvsidig ILS :confused:

*skrattar*
Väldigt lustigt :P