handdator

Visa fullständig version : Måste fråga..


Zagrow
2008-10-10, 22:48
Kör diet som några säkert vet här nu på extremt låga kcal och kolhydrater per dygn...

Kört sen i söndags kväll och har gått ner från 109KG till 104KG. ( detta är på samma våg ) Mäter jag på den nya vågen jag köpte häromdagen så väger jag 105,6KG

Jag är relativt passiv då jag framförallt går på intervjuer ( söker lite jobb å så ) Men jag tar ändå en längre powerwalk per dag med en polare. C.a 4 - 4,5 KM lång i rask takt så man blir lite små svettig. Vad förbränner man ungefär på en sådan promenad?

Men framförallt så har kroppen på något sätt vant sig vid låga kcal och de lilla mat intaget jag har. Nämligen ser det ut så här:

Måndag: 2 påsar nutrilett ( 222kcal )
Tisdag: 2,5 påsar nutrilett ( c.a 270 kcal )
Onsdag: 2 påsar nutrilett samt en "sallad" med lite gurka å annat, mätte upp allting med matvåg från excent och räknade ut allt med hjälp av Kost Vakten samt excel filen som finns här på forumet. Totalt landade dags intaget på: 470 kcal

Torsdag: 420 kcal Inga nutrilett påsar ( allting uträknat med våg o.s.v )
Fredag: 570 Kcal

-------------------------------------------------------------------------

Jag vet vad många här tycker om att jag kör så extremt lite kcal men ärligt tarlat så mår jag jätte bra, har lite lägre energi än vanligt och e lite segare men de funkar förövrigt. Magen mår lite sådär från nå till men inte värre än när ja drack bara nutrilett! Utan allting flyter på svin bra.


Så ärligt tarlat vad tror ni om allting? Många säger ju "ät mer och se till att träna bort det istället" men ja har varken puls klocka eller dylikt samt inte riktigt råd till gymkort för stunden. Dessutom väntar jag på att polaren ska komma hem från berlin, det är honom jag skall träna med...

Samt har jag läst att om man får i sig 60-70g kolhydrater per dygn så rör inte ketios bildningen musklerna. Utan tar endast av underhuds fettet....

Har ytterliggare en fråga, om man äter så lite som jag gör. Finns det någon typ av risk att kroppen stänger av förbränningen på något sätt? Eller hur fungerar det?


Försöker alltid använda sök funktionen först men jag lyckas aldrig särskilt bra.

Scratch89
2008-10-10, 22:54
För det första; du har ju gjort säkert tio trådar på ett par dagar, där frågorna är snarlika. Kan du inte bara bumpa någon av dessa trådar?

Hur mycket du förbränner på olika aktiveter är helt omöjligt att säga. Det går att uppskatta, och det finns en bra länk till en sådan sida i Deffguiden. Läs igenom den, både en och två gånger.

Angående din eventuella nedreglerade förbränning. King Grub postade en studie häromdagen om just det här; man ser tendenser att energiförbrukningen minskar efter en bantning. Just hur bantningen ser ut vet jag inte om det spelar roll, men att gå ner i vikt kan mycket väl rubba ämnesomsättningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120225

Förövrigt tycker jag att du är lite väl nojig. Kan du inte vänta iallafall två veckor innan du börjar utvärdera?

Tolkia
2008-10-11, 11:36
Ämnesomsättningen stängs bara av en gång, och det är när man dör. ;)

Du har för bråttom; oavsett bantningsmetod är fem dagar alldeles för kort period för att man skall kunna uttala sig om huruvida den fungar eller inte. Däremot tycker jag, om du nu vill använda Nutrilett, att du skall hålla dig till rekommederat antal påsar och inte laborera med att dra ner ännu mer på egen hand. Hur bra man är på att svälta sig i ett kort perspektiv är ingen bra mäter på hur bra man är på att banta ned sig till en lagom kroppsvikt och hålla sig där på sikt, och du är inte "bättre" för att du fixar att leva på 200 kcal. Inte minst för att minska risken att du tappar kontrollen för att du blir för hungrig, får ett bryt och tokäter.

Zagrow
2008-10-11, 13:47
Ämnesomsättningen stängs bara av en gång, och det är när man dör. ;)

Du har för bråttom; oavsett bantningsmetod är fem dagar alldeles för kort period för att man skall kunna uttala sig om huruvida den fungar eller inte. Däremot tycker jag, om du nu vill använda Nutrilett, att du skall hålla dig till rekommederat antal påsar och inte laborera med att dra ner ännu mer på egen hand. Hur bra man är på att svälta sig i ett kort perspektiv är ingen bra mäter på hur bra man är på att banta ned sig till en lagom kroppsvikt och hålla sig där på sikt, och du är inte "bättre" för att du fixar att leva på 200 kcal. Inte minst för att minska risken att du tappar kontrollen för att du blir för hungrig, får ett bryt och tokäter.

I hear you!

Dock har hungern nästan försvunnit... Mår mest illa lite från å till... å de e inte farligt mycket alls... Mår skit bra bortsett från att jag har extremt låg energi per dag...

Så det här skulle jag kunna fortsätta med i 2 månader utan snack... Men det gör jag självklart inte...

Tack för ett lite mer utförligt svar, alltid gött att känna att någon tar sig nån minut å kikar igenom å verkligen skapar sig en uppfattning.

Thnx!