handdator

Visa fullständig version : Yrsel


hoikka poika
2008-10-10, 21:48
Hej!

Har börjat uppleva yrsel då jag ställer mig upp. Detta händer aldrig hemma utan bara när jag är på gymmet. Ibland räcker det med att jag böjer mig ner mot golvet för att plocka upp hantlar eller träningsjournalen för att det ska börja snurra.

Har haft detta problemet i ca två - tre veckor nu men innan dess har jag inte känt av det. Jag har extremt lågt blodtryck, det är säkert en faktor, men varför kommer det nu och vad kan jag göra åt saken?

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, ber om ursäkt och att mod flyttar tråden om den ligger fel!

Grubben
2008-10-10, 22:08
Du har ju svarat på din egen fråga.

petah
2008-10-10, 23:12
Det är väldigt troligt att det är blodtrycket, hör med läkare, sjukskötare om tips.

Raschmus
2008-10-10, 23:36
Min mamma blir lätt snurrig av att böja sig ner. Hon är f ö 42 år gammal. Jag har troligtvis ärvt lite av det då jag också lätt kan bli lätt snurrig av att exempelvis knyta skorna. Dock tycker jag att det "växt" bort lite, vad det nu kan bero på.


Hon påstår iaf att det är lågt blodtryck

hoikka poika
2008-10-11, 00:37
Om jag omformulerar min fråga lite då;


Jag har och har alltid haft lågt blodtryck. Nu börjar jag få besvär, det snurrar när jag ställer mig upp. Varför känner jag det nu när jag aldrig tidigare har gjort det, vilka faktorer påverkar blodtrycket? Kan jag göra något åt saken? Kan det vara något annat än blodtrycket? Ebola?

Grubben
2008-10-11, 07:52
Om jag omformulerar min fråga lite då;


Jag har och har alltid haft lågt blodtryck. Nu börjar jag få besvär, det snurrar när jag ställer mig upp. Varför känner jag det nu när jag aldrig tidigare har gjort det, vilka faktorer påverkar blodtrycket? Kan jag göra något åt saken? Kan det vara något annat än blodtrycket? Ebola?

Äter ''sämre'', blivit större med mer massa att syresätta, adrenalin/noradrenalin pga träningen som rusar ut i kroppen och ökar blodtrycket, Rökning ,snus, psykisk stress, sjukdom, läkemedel, blodbrist, ja du, med ett ''extremt lågt blodtryck'' kan det vara mycket som påverkar kraftigt. Kanske blir ''skrämd'' på gymmet :), kan ge blodtrycksfall.

Bästa tipset jag kan ge: försök skaffa dig bättre Kondition! så hjärtpumpen blir ett steg starkare och klarar av att pressa blodet ''hårdare'' runt din kropp. Eller om du är väldigt illa ute Medicin.

Kondition för alle man!

hoikka poika
2008-10-11, 14:13
Äter ''sämre'', blivit större med mer massa att syresätta, adrenalin/noradrenalin pga träningen som rusar ut i kroppen och ökar blodtrycket, Rökning ,snus, psykisk stress, sjukdom, läkemedel, blodbrist, ja du, med ett ''extremt lågt blodtryck'' kan det vara mycket som påverkar kraftigt. Kanske blir ''skrämd'' på gymmet :), kan ge blodtrycksfall.

Bästa tipset jag kan ge: försök skaffa dig bättre Kondition! så hjärtpumpen blir ett steg starkare och klarar av att pressa blodet ''hårdare'' runt din kropp. Eller om du är väldigt illa ute Medicin.

Kondition för alle man!

Maten tror jag inte har blivit sämre än tidigare ... kanske kan pröva någon sportdryck under eller innan passet?

Konditionen är det inget fel på men kan såklart bli bättre!

Snus ser jag som självmedicinering mot mitt låga blodtryck ;)

dyxeldoff
2008-10-11, 20:36
förmodligen lågt blodtryck gissar att du inte väger så hämst mycket eller är väldigt deffat ät lite mer så försvinner det nog