handdator

Visa fullständig version : Aldrig tänkt på mat/energi, hjälp!


Dikkie
2008-10-10, 14:31
Har suttit och bläddrat igenom tolv sidor under "kost och näring" nu och blir helt knäpp på hur lite jag vet.
Aldrig riktigt tänkt på hur viktigt det är med maten och energiöverskott/underskott.
Ni här på forumet verkar vara rätt kunniga så jag vi kanske kan reda ut lite frågetecken.

Först och främst, hur ska man kunna hålla reda på om man ligger på ett överskott/underskott? Det är enligt mig kanonsvårt!
Några tips? Jag har inte en blekaste aning på hur mycket jag gör av med/får i mig.
Jag gör för det mesta inte min mat själv, men det händer.

Har proteinpulver som jag tar ibland, inte heller regelbundet, utan mest om jag är hungrig innan jag cyklar hem från jobbet... dämpar ju hungern en del.
Tar alltid Esapro innan träning och maltodextrin under passet.

Är ute efter att gå upp i vikt, helst inte fett men det kommer på köpet har jag märkt.

Jag tränar mellan 3-5 Dagar/veckan.
Är 194cm lång, ~84kg och 21 år gammal.

Jag kör en timme styrka på gymmet 3grr/vecka och simmar/springer 2grr/vecka.

Frukosten äter jag på jobbet och består oftast av 3 mackor grovt bröd och ett glas juice.
Mat blir ofta det som blev över efter föregående dag, den äter jag på jobbet vid ca 12-13.
Nästa måltid blir runt 18.00 och senare blir det eventuellt kvällsmat också.

Något jag bör tänka på/ändra vad det gäller detta?

Korkish
2008-10-10, 15:47
Jag är verkligen ingen expert men men det är ju inte särskilt svårt att veta om man ligger kcalöverskott/underskott. Om du ligger på ett överskott så går du ju rimligtvis upp i vikt och tvärt om. Sen gäller det ju att få i sig tillräckligt med protein och sånt men det är en annan femma.

amiroo
2008-10-10, 15:50
Har suttit och bläddrat igenom tolv sidor under "kost och näring" nu och blir helt knäpp på hur lite jag vet.
Aldrig riktigt tänkt på hur viktigt det är med maten och energiöverskott/underskott.
Ni här på forumet verkar vara rätt kunniga så jag vi kanske kan reda ut lite frågetecken.

Först och främst, hur ska man kunna hålla reda på om man ligger på ett överskott/underskott? Det är enligt mig kanonsvårt!
Några tips? Jag har inte en blekaste aning på hur mycket jag gör av med/får i mig.
Jag gör för det mesta inte min mat själv, men det händer.

Har proteinpulver som jag tar ibland, inte heller regelbundet, utan mest om jag är hungrig innan jag cyklar hem från jobbet... dämpar ju hungern en del.
Tar alltid Esapro innan träning och maltodextrin under passet.

Är ute efter att gå upp i vikt, helst inte fett men det kommer på köpet har jag märkt.

Jag tränar mellan 3-5 Dagar/veckan.
Är 194cm lång, ~84kg och 21 år gammal.

Jag kör en timme styrka på gymmet 3grr/vecka och simmar/springer 2grr/vecka.

Frukosten äter jag på jobbet och består oftast av 3 mackor grovt bröd och ett glas juice.
Mat blir ofta det som blev över efter föregående dag, den äter jag på jobbet vid ca 12-13.
Nästa måltid blir runt 18.00 och senare blir det eventuellt kvällsmat också.

Något jag bör tänka på/ändra vad det gäller detta?

Ja, det är omöjligt att veta hur mycket energi man stoppar i sig utan att väga maten. Allt annat är chansningar. Jag är i samma sits som du och det tips jag har är ÄT MYCKET!!! Byt också t.ex. mättande grejjer som grovt bröd mot vitt bröd. Väg dig varje/varannan vecka för att se om du ligger på kaloriöverskott men tänk på att det kan diffa mycket i vattenvikt.

Scratch89
2008-10-10, 16:20
Väg dig idag, och väg dig om två veckor, vid samma tidpunkt på dagen. Har du gått upp i vikt är du på rätt väg.

shut teh face
2008-10-10, 16:49
Det är lite diffust i början. Men efter ett par år med kolozzeum kan man se hur många gram havregryn man har i skålen på 10 meters avstånd, och kan energiinnhållet utantill per 100g för alla livsmedel typ. :Virro

Eddie Vedder
2008-10-10, 17:45
Efter att ha läst din förstapost måste jag ju åtminstone ge dig cred för hur mycket du verkar ha koll även om du påstår dig kunna lite.

Det är ju ingen detaljerad information men träningsdos, variation, upplägg runt träning och kostupplägget känns ju rent spontant som ett alldeles utmärkt upplägg.

Så okunnig verkar du inte vara.:) Men det är ju jättekul att forumet bidrar med mer kunskap ändå såklart.:thumbup:

Dikkie
2008-10-13, 15:24
Ja, det är omöjligt att veta hur mycket energi man stoppar i sig utan att väga maten. Allt annat är chansningar. Jag är i samma sits som du och det tips jag har är ÄT MYCKET!!! Byt också t.ex. mättande grejjer som grovt bröd mot vitt bröd. Väg dig varje/varannan vecka för att se om du ligger på kaloriöverskott men tänk på att det kan diffa mycket i vattenvikt.

Jag har vägt mig rätt ofta de senaste månaderna
och jag har gått upp i vikt.
Efter en sommar med mycket godis och onyttigheter
så bestämde jag mig för att dra ner på det och nu
har jag inte gått upp nått vidare i vikt,
möjligtvis lite.
Har där emot gott ner i fett har jag märkt och
det kan man inte göra på energiöverskott, right?
Jag äter alltså inte mindre mat utan har endast
dragit ner på godis, glass mm..


Efter att ha läst din förstapost måste jag ju åtminstone ge dig cred för hur mycket du verkar ha koll även om du påstår dig kunna lite.

Det är ju ingen detaljerad information men träningsdos, variation, upplägg runt träning och kostupplägget känns ju rent spontant som ett alldeles utmärkt upplägg.

Så okunnig verkar du inte vara.:) Men det är ju jättekul att forumet bidrar med mer kunskap ändå såklart.:thumbup:

Man tackar :)
Jag försöker läsa mig till så mycekt som möjligt
och detta forumet är fullt av godsaker!

Nej jag tänkte att jag skulle slänga in mitt
träningsschema och se om jag kan få lite
synpunkter och tips. Men det tar jag i en annan
forumsdel!

Har en fråga angående EsaPro också.
Har sökt på forumet på vad esapro är/gör.
Det svaret jag hittar i nästan alla trådar är "EAA stimulerar proteinsyntesen"

Men vad innebär detta i praktiken?
Hur påverkas man?

Kan också tillägga att jag kör träningen på lunchen, vid 11.30.
Tar kolhydrater under träningen.

/Nisse

King Grub
2008-10-13, 15:42
Att "proteinsyntesen stimuleras" betyder att nybildningen av muskelprotein ökar över normala nivåer.

Sniggel
2008-10-13, 18:47
Har där emot gott ner i fett har jag märkt och
det kan man inte göra på energiöverskott, right?


Mjo, om man ser det över ett längre perspektiv så är det möjligt då man aldrig befinner sig i ett energiöverskott en längre tid. Även under perioder där man går upp i vikt finns det tillfällen då du ligger på ett underskott. Går allt väl så bygger du mycket muskelmassa under överskottet och lägger på dig lite fett, medans du på underskottet förlorar mycket fett och förlorar lite muskler.
Detta är något som är svårare att lyckas med ju "längre man kommit" men som nybörjare och/eller överviktig och/eller finfina gener så är chansen större.

Dikkie
2008-10-24, 08:07
Hej igen, tack för svaren!
Underbart att ha ett ställe som detta att läsa/fråga på.

Nu den senaste veckan har jag skrivit upp det jag ätit i de exel-bladet som finns på forumet.
Siffrorna är inte helt hundra då jag mestadels har uppskattat vikten på maten men man får ju en hum om hur det ligger till.

Enligt uträkningen för min basalförbrukning så ligger jag på strax över 2000kcal.
Cyklar mellan 25-40min 5 dagar/veckan.
Tränar gym 4h/vecka
Simmar 2grr á 45min/vecka

Så jag vet inte riktigt, men kan tänka mig att jag kommer upp i kanske 3000kcal per dag i förbrukning?

Hur ligger det nu till med maten och proteinpulver varje dag, ska jag äta lika mycket de dagarna jag inte tränar som de dagar jag tränar?
Ska jag ta proteinpulver de dagar jag inte tränar för att försöka hålla mig på 2gram/kg kroppsvikt?
Vad ska man försöka sikta på för fördelning mellan protein/kolhydrat/fett i procent?

Skickar med en graf för den gångna veckan :)

z_bumbi
2008-10-24, 08:35
Du behöver inte har så mycket mer koll på maten* än att du går upp om du äter mer och ner om du äter mindre. De flesta människorna äter ungefär samma mängder mat utslaget på en vecka som de gjorde veckan innan och veckan innan det.
I ditt fall när du ska gå upp så äter du bara lite mer och håller ett öga på resultaten på gymmet och ev vågen. Det är inget linjärt förhållande mellan viktuppgång och kalorintag och särskilt i början är det dumt att krångla till det mer än nödvändigt.

*Om man äter något så när varierat med grönsaker etc.