handdator

Visa fullständig version : Stortingsledamot ringde spågummor för 100000


Nitrometan
2008-10-10, 13:24
Saera Khan som satt i det norska Stortinget har ringt nästan 800 gånger till spågummor. Till en kostnad på över 100000.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1859415.svd

Stortingets talman Thorbjørn Jagland reagerade när Saera Khans telefonräkning var mycket större än andra stortingledamöters. Saera Khan har betalat tillbaka det som överstiger det ledamöterna normalt får ringa för. Hon påpekar att hon inte gjort något olagligt, men har samtidigt vecklat sig in i olika bortförklaringar som gör att hon inte längre har partiets eller väljarnas förtroende.

Bortförklaringar...
Hon hävdade att hon hade en pojkvän som tjänstgjorde i den norska Isaf-styrkan i Afghanistan och att hon ringt honom med satellitförbindelse. Av säkerhetsskäl undersökte det norska försvaret om det stämde, men fann att soldaten med det namnet inte tjänstgjorde i den norska styrkan. Saera Khan ändrade då historien till att soldaten tjänstgjorde i en brittisk styrka. Enligt det brittiska försvaret är det emellertid strängt förbjudet för soldater att ha egna satellittelefoner. Det finns några få sådana telefoner som soldaterna kan utnyttja, men bara ett visst antal minuter.

Men...
Till sist medgav Khan att stora delar av hennes telefonräkning handlade om samtal till ”alternativa vägledare, så kallade klarsynta”.

Undrar om även ledamöter i den svenska riksdagen behöver hjälp av spågummor för att rösta rätt.

De har ju installerat en "vattenvirvlare" till dem i riksdagshuset.

Jax
2008-10-10, 13:28
Väl investerade pengar.

Kaboffastar
2008-10-10, 13:31
en minister som behöver snacka så mycket med en spåkärring kanske man ska slänga in på närmaste psyke samt rekomendera en äkta die hard-tröja till den där tokindiern

Nitrometan
2008-10-10, 13:43
Väl investerade pengar.
Hon röstade bra menar du?

Jag har ingen aning om hur hon har röstat i olika frågor.

shut teh face
2008-10-10, 13:47
Det är inte acceptabelt. Det är en sak ifall hon hade ringt för tusen spänn, och erkänt direkt. Men nu var det stora summor och hon försökte ljuga bort det, LJUGA! Nej, bort med henne omedelbart.

Samma sak med våra idioter som inte betalade tv-licensen och vad det nu var om svart städhjälp. Om man erkänner direkt har man en chans att klara sig, men försöka ljuga bort det, ändra historier och hålla på? Jag blir spyfärdig.

Jax
2008-10-10, 13:47
Hon röstade bra menar du?

Jag har ingen aning om hur hon har röstat i olika frågor.
Jag har heller ingen aning. Mitt föregående inlägg är skrivet mer en ordentlig dos ironi då jag har enormt svårt för spågummor, horoskop och liknande humbug.

Jax
2008-10-10, 13:49
Det är inte acceptabelt. Det är en sak ifall hon hade ringt för tusen spänn, och erkänt direkt. Men nu var det stora summor och hon försökte ljuga bort det, LJUGA! Nej, bort med henne omedelbart.

Samma sak med våra idioter som inte betalade tv-licensen och vad det nu var om svart städhjälp. Om man erkänner direkt har man en chans att klara sig, men försöka ljuga bort det, ändra historier och hålla på? Jag blir spyfärdig.
Sen kaan man ju fråga sig hur hon tänkte när hon började ljuga. Hade hon ringt privatsamtal för samma summa så hade det väl varit lika illa? Juridiskt sett menar jag. Att vara puckad är i sig inte brottsligt.

shut teh face
2008-10-10, 13:53
Sen kaan man ju fråga sig hur hon tänkte när hon började ljuga. Hade hon ringt privatsamtal för samma summa så hade det väl varit lika illa? Juridiskt sett menar jag. Att vara puckad är i sig inte brottsligt.
Men det är väl ändå kanske lite mer motiverande att ringa ett satellitsamtal på inte så länge (vilket skulle resultatera i 100k räkning) än att ha ringt en spåkärring upprepande gånger.