handdator

Visa fullständig version : Socker i gainern


superlative
2008-10-10, 12:09
Hur mycket malto borde och kan man ha i sin gainer? Jag behöver alla extra kalorier jag kan få i mig. I princip så kan jag blanda i hur mycket socker i gainern som helst men vart borde den rimliga gränsen gå ifall det finns komplikationer med ex. glykogenet.

King Grub
2008-10-10, 12:12
Tarmens upptag ligger på runt 1 gram per minut.

"Normal" mängd efter ett "normalt" styrkepass kanske ligger på 0.8 gram per kilo kroppsvikt, upp till det dubbla efter ett långt, krävande konditionspass.

Nyttigare är det nog att ta den lägre dosen direkt efter passet och fylla på med näringsriktig kolhydratrik föda när man kommer hem.

[UnTr] freshmint
2008-10-11, 22:26
Är det 1g/min som kproppen kan ta upp av glukos?

Ville få för mig att det var 1g/kg/min?

King Grub
2008-10-12, 04:25
freshmint;3255394']Ville få för mig att det var 1g/kg/min?

Det är definitivt inte 1g/kg/min. Det var en väldigt effektiv tarm som kan ta upp 100 gram kolhydrat per minut för en 100-kilosperson. Det är ett kilo kolhydrat på 10 minuter...

[UnTr] freshmint
2008-10-12, 14:01
Uppenbarligen var jag en mycket trött, tröttmössa igår kväll. :smash:

Menade 1g/kg/h, och det skiljer sig ju iofs inte fruktansvärt mycket ifrån den första siffran.

King Grub
2008-10-12, 14:15
Tarmens förmåga är inte kopplad till kroppsvikten. Tarmen blir inte bättre på att ta upp kolhydrat snabbt bara för att man äter upp sig 10 kilo. Muskulaturens upptagningsförmåga kanske skulle kunna påverkas av t ex mängden fettfri massa, men knappast när begränsningen ligger hos tarmen.