handdator

Visa fullständig version : Vad händer om?


Zagrow
2008-10-10, 07:56
Vad händer om man genom kirurgiskt ingrepp byter hjärna på 2 personer.

Person 1 är döds kär ( en vetenskapligt oförsvarbar "kemisk" reaktion )
Person 2 är inte kär för tillfället.


---------------------------------------

Tänk nu!

Vem av personerna kommer fortfarande vara kär?
Om person 2 blir kär pga hjärnbytet, då måste ju "jag´et" eller "själen" följa med hjärnan? Men hur kan det från början ens uppstå en kemisk reaktion som kallas kärlek? Och varför uppstår den bara mellan vissa personer? Och inte varje tjej en kille träffar? Minnet skapar ju instinkter och känslor... Men kär kan man ju bli vid första ögon kastet...


Men!

Om person 1 FORTFARANDE ÄR KÄR EFTER HJÄRNBYTET?! Då har man enkelt klurat ut att "själ" ( Från religös synvinkel ) eller "jag´et" ( från filosofisk synvinkel ) eller "medvetandet" ( från vetenskaplig synvinkel ) Stannar hos en och samma person. Trots att det är hjärnan som bibehåller alla minnen...?

Vilket kan leda till frågan "vad händer med själen, medvetandet, jag'et när du dör?"

Om person 1 fortfarande är kär trots att all kunskap och information samt minnen har bytts ut. Då måste ju helt enkelt det vi idag kallar många olika saker stanna kvar i en och samma kropp....? Och när vi dör föras över till ett ofött foster? Därimot lär inte minnen, information och dylikt som lagrats i hjärnan följa med då det är något som hjärnan skaper med tiden.

Ni har väl hört att samma microsekund som man dör så förlorar man 21G...

Vad är det som man förlorar?

Varför 21g på ALLA personer?

Nitrometan
2008-10-10, 07:57
De dör.

Man kan inte göra hjärntransplantationer.

Nitrometan
2008-10-10, 07:58
21 g?

Nej, varför det?

Zagrow
2008-10-10, 07:59
Man kunde inte heller för många årsen göra "hjärt transplantationer" men idag finns det piller som gör att kroppen tar imot hjärtat. Och inte stöter bort det.

Det lär inte dröja länge tills det kommer ett liknande preparat för hjärn transplantationer.

Och jag kan inte svara på varför det är just 21g som man förlorar när man dör. Ingen kan tydligen det.

Nitrometan
2008-10-10, 08:36
Man kunde inte heller för många årsen göra "hjärt transplantationer" men idag finns det piller som gör att kroppen tar imot hjärtat. Och inte stöter bort det.

Det lär inte dröja länge tills det kommer ett liknande preparat för hjärn transplantationer.

När kommer piller mot sär skrivning?

Problemet när det gäller hjärnan är mycket större än bara avstötningen.

Mantus
2008-10-10, 08:50
Och jag kan inte svara på varför det är just 21g som man förlorar när man dör. Ingen kan tydligen det.

Vad baserar du det på? Om det inte är de enskilda experiment som utfördes för över 70-80 år sedan där en man desperat försökte styrka en hypotes med osäkra metoder?

En snabb googling är aldrig fel, pröva det.

TheGovernator
2008-10-10, 09:08
wtf? :MrT:

hahavaffan
2008-10-10, 09:20
Förklara gärna uttrycket "21g" för oss som enbart kopplar det till guld i warcraft.

jaosef
2008-10-10, 09:26
21 gram är väll sagt att kroppen förlorar i vikt då du dör - slutsats: "själen väger 21 gram".*bs* Jag har aldrig fått det bevisat för mig, och tror inte på det.

Mantus
2008-10-10, 11:47
21 gram är väll sagt att kroppen förlorar i vikt då du dör - slutsats: "själen väger 21 gram".*bs* Jag har aldrig fått det bevisat för mig, och tror inte på det.

Särskilt som frågan går att googla rätt bra och det man får fram som argument för påståendet knappast är övertygande bevisning.

KlopFer
2008-10-10, 11:49
Förklara gärna uttrycket "21g" för oss som enbart kopplar det till guld i warcraft.

haha :D

Tricklev
2008-10-10, 11:57
Rofl, sluta tro på allt ni ser på tv, speciellt det ni ser i underhållningsfilmer, det har oftast väldigt lite att göra med sanningen.


Ps: Spiderman är inte heller riktig, han kan inte svinga genom tak med hjälp av spindelnät som skjuter ifrån hans handflator. Jean Claude Van Damme kan inte sparka ner en vägg bestående av massivt stål. Och Bruce Willis är inte odödlig. (Nåja, det senare kan diskuteras.)

Dissector
2008-10-10, 12:11
Om person 1 fortfarande skulle vara kär, vilken kroppsdel skulle i så fall "själen" hänga fast vid? Hur många kroppsdelar kan man byta innan "själen följer med"?
Vad menar den "troende" skulle hända om person 1 och 2 teoretiskt bytte exakt hälften av alla kroppsdelar med varandra?

I själva verket antar jag att en hjärna skulle dö vid en transplantation, vilket gör att frågan är rent hypotetisk och inte har något egentligt värde för att avgöra huruvida det finns en själ (enligt religiös/filosofisk definition) eller inte, då båda hjärnorna skulle vara döda, och inget resultat skulle kunna utläsas.

Mantus
2008-10-10, 12:13
Rofl, sluta tro på allt ni ser på tv, speciellt det ni ser i underhållningsfilmer, det har oftast väldigt lite att göra med sanningen.


Ps: Spiderman är inte heller riktig, han kan inte svinga genom tak med hjälp av spindelnät som skjuter ifrån hans handflator. Jean Claude Van Damme kan inte sparka ner en vägg bestående av massivt stål. Och Bruce Willis är inte odödlig. (Nåja, det senare kan diskuteras.)

Please Tricklev. Spindelmannen existerar, det är Bruce Willis och Jean Cloude Van Damme som är fiktion. Det har jag läst på en sida på nätet.

Tricklev
2008-10-10, 12:18
Stog det på teh web?

My bad!!!!111

kaffe_psykos
2008-10-10, 12:18
Om jag råkar skada hjärnan allvarligt vill jag ha en annan hjärna transplanterad.;)

Timme
2008-10-10, 12:28
Nej du har fel nu.

Om man skulle lyckas med en hjärntransplantation så skulle man bara vakna upp i en annan kropp.

Muskelbyggaren
2008-10-10, 12:40
http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp

Vet inte vad du tycker verkat trovärdigast: att en snubbe år 1900 med förhoppningar om spännande resultat mäter fel, eller att han upptäckt något helt fantastiskt som ändå ingen annan märkligt nog kommit sig för att prova i modernare tider.

Tricklev
2008-10-10, 12:43
Även den trevliga snubbe som mätte år 1900 fick väldigt varierande resultat.

Muskelbyggaren
2008-10-10, 12:48
Även den trevliga snubbe som mätte år 1900 fick väldigt varierande resultat.
Personlighetsberoende kanske?

Tricklev
2008-10-10, 12:49
När jag dör förväntar jag mig att åtminstone 2kilo lämnar min kropp, jag har en enorm själ.

Mantus
2008-10-10, 12:50
Personlighetsberoende kanske?

Snacka om svag/respektive stark personlighet.

Mantus
2008-10-10, 12:51
När jag dör förväntar jag mig att åtminstone 2kilo lämnar min kropp, jag har en enorm själ.

Hur mycket blir det kvar då? 15kg?

grisbil3n
2008-10-10, 23:22
Hur fan manifesterar sig minnen rent fysiskt, lr gör dom inte de? Jag fattar inte :S

Nordenator
2008-10-10, 23:28
När jag dör förväntar jag mig att åtminstone 2kilo lämnar min kropp, jag har en enorm själ.

Eller svag ringmuskel.

Manta
2008-10-10, 23:29
Jag sålde min själ under senaste deffen.

L-Sami
2008-10-11, 00:28
Finns ingen själ, hjärnan är den dominerande herren i varje människa som assisteras av ryggmärgen och nervceller. Om själen kan inte förklaras fysiologiskt så är det inget annat än trams.

Durre
2008-10-11, 00:36
Förklara gärna uttrycket "21g" för oss som enbart kopplar det till guld i warcraft.

hahaha :laugh:

tntballe
2008-10-11, 01:20
Lite om minnen
http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_737

Själsliv, personlighet och annan info angående hjärnan.
http://www.hjarnfonden.se/hjarnan/universum.shtml
http://www.hjarnfonden.se/hjarnan/kanslor.shtml
http://www.hjarnfonden.se/hjarnan/hjarnan.shtml

Mindre viktig info är att hjärnfonden är det enda stället jag med glädje donerat pengar.

Från mitt senaste inlägg i Är tankar övernaturliga?
Tycker den passar in här oxå.

tjabon
2008-10-11, 01:28
Jag vet i fall vem (vilka) jag skulle vilja byta hjärna på......