handdator

Visa fullständig version : Viktminskningstakt, hur fort KAN man tappa?


roosm
2008-10-09, 22:43
Jag minns att jag läst någonstans att kroppen klarar av att förbränna 31 kcal per pound fett och dag. Eller då ca 64 kcal per kg fett. Stämmer detta?

Om inte. Finns det någon gräns för hur fort kroppen kan göra sig av med fett?
Jag vet att det inte är optimalt att svälta och det är inte tanken heller, men jag hade gärna velat veta hur lågt man vågar gå utan att kroppen ska börja bryta ned mager massa i allt för hög takt.

Jag väger 89 kg och har en BF på ca 12% enligt kaliper-test. Det ger 10,7 kg fett. Ifall 64 kcal / kg / dygn stämmer så betyder det att allt över 683,5 kcal underskott per dag skulle förbrännas i form av mager massa. Nu är det okej, men det börjar gå långsamt när man har tappat några kilo.

Guddi
2008-10-09, 22:58
Värdet 63kcal/kg fett är ett uträknat medelvärde, det kan lika väl vara så att det är 80kcal/kg fett som gäller för dig. Det kan även vara 40kcal/kg fett. Poängen är att det inte går att ge dig ett bättre svar än det du redan kommit fram till. Testa dig fram, mät din styrka, vikt, fettmängd (med kalipern) vid ett visst underskott och börja arbeta därifrån.

Jones
2008-10-10, 07:51
Är det möjligt att tappa muskelmassa under deff trots att man samtidigt ökat i styrka?

Guddi
2008-10-10, 07:56
Är det möjligt att tappa muskelmassa under deff trots att man samtidigt ökat i styrka?Jepp, styrka är inte bara beroende på muskelmassa...

Jones
2008-10-10, 08:40
Jepp, styrka är inte bara beroende på muskelmassa...

Ok, vad kan det mer bero på?

Guddi
2008-10-10, 08:44
Främst teknik och förmågan att aktivera flera muskelfiber. Du aktivera aldrig alla muskelfiber i en muskel, en vältränad person aktiverar emellertid mer muskelfiber än en otränad person.

Sen finns det massa med andra saker så som dagsform, mängden sömn, uppladdning mm.

Många drar ner på festandet ganska ordentligt när de deffar och med mindre festande kommer ofta en bättre regelbundenhet i sömnen. Lägg till att maten ofta är mycket bättre under en deff så är det inte så svårt att förstå att många ökar i styrka under deff.

roosm
2008-10-10, 09:20
Ifall man äter låg kolhydrat kost och hamnar i ketos, ökar då kroppens förmåga att förbränna fett så att man kan deffa snabbare?

zowie
2008-10-10, 09:21
men 12% BF är väl rätt lågt eller hur? det finns inte mkt mer att tappa?
lite off-topic, men jag var nyfiken...

King Grub
2008-10-10, 09:32
12% är en helt normal åter-runtform för en man. Det är inte speciellt lågt med tvåfsiffrig kroppsfettprocent.

Troll
2008-10-10, 09:56
Finns det några negativa effekter av att gå ner fortare än 0,5kg i veckan?

Man hör ju ofta 0,5kg i veckan som en lagom tackt, vilket även jag körde på förra dieten.
Denna gången tappar jag kilon något snabbare för att fortare kunna börja bygga igen.
Några nackdelar? *popcorn*

robber
2008-10-10, 09:58
Går man ned i vikt snabbt så går man upp rätt snabbt med. Gick ned ca 13-15kg på 1,5 månad förra sommaren. Nu har jag gått upp lite igen. Måste bli bättre på kosten igen och komma igång med träningen. Kortsiktigt tänkt av mig, tänk efter innan :)

/R

roosm
2008-10-10, 10:02
Jodå, det finns allt en del att tappa.
Jag har aldrig varit super-deffad, men i våras låg jag betydligt lägre än nu.
Då vägde jag 78,9 kg som lägst och nu 89,3 kg med 12% BF.
Förvisso ligger det säkert några kilo vätska, kolhydratdepåer, kreatin-laddning osv mellan de två vikterna. Även 1-2 Kg muskler eller iaf mager massa eftersom jag byggt en del sedan dess.
Men det är säkert också ett par kilo fett mellan de båda vikterna, muskulaturen är betydligt mindre synlig nu än då.

Troll
2008-10-10, 10:08
Går man ned i vikt snabbt så går man upp rätt snabbt med. Gick ned ca 13-15kg på 1,5 månad förra sommaren. Nu har jag gått upp lite igen. Måste bli bättre på kosten igen och komma igång med träningen. Kortsiktigt tänkt av mig, tänk efter innan :)

/R

Det var en rejäl viktminskning!!

I varas dietade jag runt 12 kilon men över 24 veckor.
Nu har jag bara bulkat i några månader (5kg upp, men ska ner något kilo extra denna gång) för att inte ha så utdragna bulkar och framförallt dieter.

Guddi
2008-10-10, 10:09
Finns det några negativa effekter av att gå ner fortare än 0,5kg i veckan?

Man hör ju ofta 0,5kg i veckan som en lagom tackt, vilket även jag körde på förra dieten.
Denna gången tappar jag kilon något snabbare för att fortare kunna börja bygga igen.
Några nackdelar? *popcorn*Om man ligger i de lägre kroppsfettregionerna (<15-20 %) så riskerar man att förlora mer muskler. Ens ämnesomsättning kan sjunka lite extra vilket gör att man får det lite svårare att hålla vikten de första veckorna efter man väl har gått ner. Det blir svårare att få i sig alla näringsämnen man behöver. Ligger man på stort underskott så äter man ofta på ett sätt som man sen inte kan leva efter när man väl slutat sin diet vilket för många innebär att de går tillbaka till sina gamla vanor som gav dem viktproblemen från början. Om man istället lägger sig på -500kcal/dag så får man mer utrymme att lära sig äta bra mat samtidigt som man går ner i vikt.

Slutligen. Hur mycket man kan/bör gå ner per vecka beror på var man börjar, 0,5 kg är ett väldigt bra riktmärke som har visat sig fungera bra i många studier.

robber
2008-10-10, 10:10
Det var en rejäl viktminskning!!

I varas dietade jag runt 12 kilon men över 24 veckor.
Nu har jag bara bulkat i några månader (5kg upp, men ska ner något kilo extra denna gång) för att inte ha så utdragna bulkar och framförallt dieter.

Jo STENhård diciplin hade man då. Synd att man inte har sån diciplin och masar sig till gymmet, var många månader sen nu, dock ska det bli ändning där.

/R

Troll
2008-10-10, 10:27
Om man ligger i de lägre kroppsfettregionerna (<15-20 %) så riskerar man att förlora mer muskler. Ens ämnesomsättning kan sjunka lite extra vilket gör att man får det lite svårare att hålla vikten de första veckorna efter man väl har gått ner. Det blir svårare att få i sig alla näringsämnen man behöver. Ligger man på stort underskott så äter man ofta på ett sätt som man sen inte kan leva efter när man väl slutat sin diet vilket för många innebär att de går tillbaka till sina gamla vanor som gav dem viktproblemen från början. Om man istället lägger sig på -500kcal/dag så får man mer utrymme att lära sig äta bra mat samtidigt som man går ner i vikt.

Slutligen. Hur mycket man kan/bör gå ner per vecka beror på var man börjar, 0,5 kg är ett väldigt bra riktmärke som har visat sig fungera bra i många studier.


Okej, tack för svaret, gäller samma sak om man höjer förbrukningen?

Har i stort sätt samma diet som när jag gick ner 0,5kg/veckan i våras men rör mig mer och har lagt till kondition efter de vanliga styrkepassen. (Har bra matvanor och bra karaktär när det kommer till sötsaker)