handdator

Visa fullständig version : Behålla muskler under längre vila - Hur?!


grakka
2008-10-09, 21:53
Tjo kolozzeum!

Har ett problem/dilemma som jag hoppas att folk här kan hjälpa mig med. Har tränat för mycket/överansträngt mig. För att ni ska förstå hur det ligger till så har jag gjort en lagom dryg text till er att läsa, hoppas att ni orkar läsa!

Är nu 18 år. När jag var liten var jag väldigt mycket för att vara ute och leka, klättra i träd, cykla, åkte skateboard, byggde snögrottor etc, allmänt överambitiös i fysiska aktiviteter. När man kom in i tonåren var det bara datorn som var intressant. Mellan 13 och 17 års ålder var det bara dator som gällde. Dag som natt, helg som vardag. Fick under senare år problem med rygg och nacke på grund av mitt datorspelande i felaktiga spelställningar, rätt allvarliga problem och kronisk smärta. Jag insåg då att det var på tiden att börja träna styrketräning för att få fart på kroppen igen. När jag började träna så kom den överambitiösa instinkten tillbaka, med mottot "ska jag göra något så ska jag göra det på riktigt". Dvs träna för kung och fosterland. Har sedan dess tränat väldigt ofta, det gav ruskigt bra resultat för nacken och ryggen. Ja, även för hela kroppen. Började äta nyttigt, mycket och ofta. Skitkul enda tills det en dag klonkade till hårt i ena axeln. Kollade upp axeln och det visade sig att rotatorn hade blivit överansträngd och där med tagit en hel del stryk. Var tvungen att rehabilitera axeln i ca 2 månader. Efter det så började jag som vanligt igen och pang där efter så kom andra axeln med samma problem. Var tvungen att rehabilitera även den i ca 2 månader. Strax efter att axlarna började bli bra igen så valde jag att börja med kickboxning för att få en varierad träning, explosivare muskler samt bättre kondition. Observera att jag innan detta tränade 6 dagar i veckan med kroppens muskelgrupper uppdelade i 3 delar, dvs varje muskelgrupp 2 gånger i veckan med 72 timmars vila. När jag sedan klämde in kickboxning 3 dagar i veckan + långa jogging rundor 2 dagar i veckan vart det för mycket för kroppen. Under denna period hade jag 11 träningar i veckan (som nybörjare. Galet, jag vet). Dvs att 4 av veckans dagar vart det kaka på kaka. Har nu haft inflammation i båda knäna i drygt 4 veckor. Har lagt kickboxningen och joggingen åt sidan, men överkroppen tränar jag fortfarande. Kör överkropp 3 dagar i veckan med överkroppens muskelgrupper uppdelade i 2 delar. Känner nu att min högra armbåge smärtar lätt vid fäste av triceps efter all träning som belastar armarna.

Min tanke är nu att ta det lugnt i 3 månader och låta kroppen återhämta sig totalt. Känner att det verkligen behövs. Tycker att mina problem med rygg, nacke, rotatorcuffarna och knäna räcker, klarar mig bra utan armbågsskador också. Om jag sitter helt stilla i 3 månader så är risken stor att jag tappar för mycket. Både muskulatur och lust för träning.


Frågan:

Hur ska jag göra för att behålla min muskulatur samtidigt som jag vilar? På ett ungefär, hur många % av min total belastning under träning bör jag köra för att det inte ska slita ut mig, och samtidigt inte ta död på muskulaturen? På ett ungefär dvs. Normal träning brukar ju vara ca 80% av maxbelastning. Låter 40-50% som något som skulle lämpa sig för att hålla musklerna aktiva? Eller är även det för mycket?

*gah!*

kaysim
2008-10-09, 21:57
Tjo kolozzeum!

Har ett problem/dilemma som jag hoppas att folk här kan hjälpa mig med. Har tränat för mycket/överansträngt mig. För att ni ska förstå hur det ligger till så har jag gjort en lagom dryg text till er att läsa, hoppas att ni orkar läsa!

Är nu 18 år. När jag var liten var jag väldigt mycket för att vara ute och leka, klättra i träd, cykla, åkte skateboard, byggde snögrottor etc, allmänt överambitiös i fysiska aktiviteter. När man kom in i tonåren var det bara datorn som var intressant. Mellan 13 och 17 års ålder var det bara dator som gällde. Dag som natt, helg som vardag. Fick under senare år problem med rygg och nacke på grund av mitt datorspelande i felaktiga spelställningar, rätt allvarliga problem och kronisk smärta. Jag insåg då att det var på tiden att börja träna styrketräning för att få fart på kroppen igen. När jag började träna så kom den överambitiösa instinkten tillbaka, med mottot "ska jag göra något så ska jag göra det på riktigt". Dvs träna för kung och fosterland. Har sedan dess tränat väldigt ofta, det gav ruskigt bra resultat för nacken och ryggen. Ja, även för hela kroppen. Började äta nyttigt, mycket och ofta. Skitkul enda tills det en dag klonkade till hårt i ena axeln. Kollade upp axeln och det visade sig att rotatorn hade blivit överansträngd och där med tagit en hel del stryk. Var tvungen att rehabilitera axeln i ca 2 månader. Efter det så började jag som vanligt igen och pang där efter så kom andra axeln med samma problem. Var tvungen att rehabilitera även den i ca 2 månader. Strax efter att axlarna började bli bra igen så valde jag att börja med kickboxning för att få en varierad träning, explosivare muskler samt bättre kondition. Observera att jag innan detta tränade 6 dagar i veckan med kroppens muskelgrupper uppdelade i 3 delar, dvs varje muskelgrupp 2 gånger i veckan med 72 timmars vila. När jag sedan klämde in kickboxning 3 dagar i veckan + långa jogging rundor 2 dagar i veckan vart det för mycket för kroppen. Under denna period hade jag 11 träningar i veckan (som nybörjare. Galet, jag vet). Dvs att 4 av veckans dagar vart det kaka på kaka. Har nu haft inflammation i båda knäna i drygt 4 veckor. Har lagt kickboxningen och joggingen åt sidan, men överkroppen tränar jag fortfarande. Kör överkropp 3 dagar i veckan med överkroppens muskelgrupper uppdelade i 2 delar. Känner nu att min högra armbåge smärtar lätt vid fäste av triceps efter all träning som belastar armarna.

Min tanke är nu att ta det lugnt i 3 månader och låta kroppen återhämta sig totalt. Känner att det verkligen behövs. Tycker att mina problem med rygg, nacke, rotatorcuffarna och knäna räcker, klarar mig bra utan armbågsskador också. Om jag sitter helt stilla i 3 månader så är risken stor att jag tappar för mycket. Både muskulatur och lust för träning.


Frågan:

Hur ska jag göra för att behålla min muskulatur samtidigt som jag vilar? På ett ungefär, hur många % av min total belastning under träning bör jag köra för att det inte ska slita ut mig, och samtidigt inte ta död på muskulaturen? På ett ungefär dvs. Normal träning brukar ju vara ca 80% av maxbelastning. Låter 40-50% som något som skulle lämpa sig för att hålla musklerna aktiva? Eller är även det för mycket?

*gah!*
är absolut ingen expert, men 3 månader utan träning kommer nog inte göra att du tappar all muskelmassa, däremot kommer det ju säkert vara jobbigt rent psykiskt, men som sagt tror inte du kommer gå ner typ 10kg muskler så vidare du rör på dig i "lagom dos", underhållsträna lite lugnt med typ 12-15 reps på ganska lätta vikter/alternativt rehabträna. du kanske borde uppsöka en sjukgymnast och kolla vad han/hon tycker

novaline
2008-10-09, 22:05
3 månader? 3 månader?? Det är juh inte precis så att du har tappat en arm.

grakka
2008-10-09, 22:58
3 månader? 3 månader?? Det är juh inte precis så att du har tappat en arm.

Mina knän har inte förbättrats ett piss av 1 månads vila. Så 3 om något låter vettigt. Antar att knän och armbågar är ungefär desamma. Så är inte sugen på att få samma skit i armbågarna direkt efter att knäna blivit bra, när dom nu blir det. Fast detta var ju inte riktigt frågan heller.

amiroo
2008-10-09, 23:04
EAA är svaret på din fråga. Bevarar muskelmassan i upp till en månad i inaktivt tillstånd. Sök runt lite, King grub postade en studie om detta.

grakka
2008-10-09, 23:08
Det skulle ju vara bra om jag kunde förhindra en armbågsskada i tid eftersom jag känner att det är på gång. Med tanke på alla andra problem jag fått på grund av överträning så är armbågarna nog ingen omöjlighet tyvärr. Att lyfta papper känns meningslöst och att träna med för tunga vikter gör skadorna värre. Därför jag undrar om det finns någon rekommenderad % av maxbelastning som är lagom för att behålla muskulatur utan att den ger slitage på leder. Riktigt knepigt. Inte för mycket och inte för lite.

novaline
2008-10-09, 23:09
3 månader totalt vila låter då i mina öron som rent lökeri, vila någon veckan och sedan kör igång lungt med lätta vikter.

denna "vila" kommer sluta med att du ligger förslappad i badkaret med finnar på röven samt vårtor i i handen.

grakka
2008-10-09, 23:10
EAA är svaret på din fråga. Bevarar muskelmassan i upp till en månad i inaktivt tillstånd. Sök runt lite, King grub postade en studie om detta.

Tackar! EAA + riktigt lätta vikter/rehab kanske kunde vara något. Tack jätte mycket, ska kolla upp EAA.

grakka
2008-10-09, 23:42
EAA är svaret på din fråga. Bevarar muskelmassan i upp till en månad i inaktivt tillstånd. Sök runt lite, King grub postade en studie om detta.

Läste King Grub's studie om detta och det verkar ju som att detta kan hjälpa en hel del. Någon som har någon aning om hur man bör fördela doseringen av EAA. Om man kollar under produkten så står det ju dosering, men det är inte för att bevara muskelmassa i inaktivt läge. Utan mer för normal användning. Under kolozzeums EAA dosering står det 7g före träning.

Undra om 5g jämnt fördelat på en dag kan vara något. Någon som vet vad det finns för bieffekter vid överdosering av EAA? Har iaf beställt en burk.

bustz0rz
2008-10-10, 00:50
Tvivlar på att du kommer förlora nämnvärd muskelmassa. Man förlorar inte 10kg muskler hux-flux. Vila du i ett par veckor. Men såklart ska du hålla i gång, inte bara ligga i soffan/framför datorn dygnet runt.

Guddi
2008-10-10, 07:46
För att behålla något man tränat upp så är det intensiteten (i detta fall vikten) man inte ska dra ner på. Volym och frekvens kan man dra ner på en hel del (ibland upp till en tredjedel) utan att man förlorar så värst mycket.

Gå över till att köra helkropp en gång i veckan, med så tung belastning du klarar av utan att det gör ont. Oftast får man ont kring armbågen när man ska köra någon bodybuilderrutin med 12 set olika curls och 12 set för triceps. Det är overkill för majoriteten.

Om dina knän inte har blivigt bättre av att du tagit det lungt i en månad så sök hjälp.

grakka
2008-10-10, 17:46
För att behålla något man tränat upp så är det intensiteten (i detta fall vikten) man inte ska dra ner på. Volym och frekvens kan man dra ner på en hel del (ibland upp till en tredjedel) utan att man förlorar så värst mycket.

Gå över till att köra helkropp en gång i veckan, med så tung belastning du klarar av utan att det gör ont. Oftast får man ont kring armbågen när man ska köra någon bodybuilderrutin med 12 set olika curls och 12 set för triceps. Det är overkill för majoriteten.

Om dina knän inte har blivigt bättre av att du tagit det lungt i en månad så sök hjälp.

Jag kör efter ett nybörjar program som jag hittade här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) på kolozzeum.

Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8

Klart det blir en hel del för armbågarna att fånga upp. Kanske fungerar bättre om man tar lite mindre vikter på stången. Tack för alla svar!

dyxeldoff
2008-10-11, 20:46
jag tror att om du tränat en längre tid så tar det längre tid innan koppen väljer att aväckla muklerna så att säga än om du har tränat en relativt kort period

King Grub
2008-10-11, 20:57
jag tror att om du tränat en längre tid så tar det längre tid innan koppen väljer att aväckla muklerna så att säga än om du har tränat en relativt kort period

Snarare, ju mer muskelmassa, desto mer ren barlast och energikälla är den om den inte behövs och används.

dyxeldoff
2008-10-11, 22:29
Snarare, ju mer muskelmassa, desto mer ren barlast och energikälla är den om den inte behövs och används.

men är det inte rimligt att om kroppen fåt en belsting under 10 års tid räknar den med att den återkommer även om det är en månads uppehåll?


eller fungerar kroppen inte så?

mangs
2008-10-14, 11:11
Alltså, trådskaparen har varit totalt inaktiv i fyra år och nu gått till att träna 11 pass i veckan. Han har dock bara tränat i ett år!

Det troliga är att han därmed inte lagt på sig en enorm muskelmassa och inte då heller kommer tappa så mycket. Framför allt inte om han kontinuerligt ändå rör på sig och inte ara ligger i sängen och dricker nyponsoppa. Som Guddi sade så är det intensiteten som är viktigast. kan du lite då och då köra lite basövningar på höga vikter så kommer du knappt tappa någonting då inte kroppen vågar göra sig av med musklerna då du ju använder dem. Går du ner på halva vikterna så kommer kroppen klara sig bra utan en del av de muskler du har vilket gör att du kan tappa. Om du är totalt inaktiv så är ju risken ännu större.

Se även till att du äter ordentligt. Dels så att du inte tappar i vikt och dels så kommer säkerligen läkningen av dina åkommor gå bättre.

Mitt tips är sedan att inte gå från 11 pass till 0 och sedan till 11 pass igen utan börja med att skära ned en hel del eller vila helt i någon-några veckor för att sedan köra lite färre pass med lite färre set. Efter en tid kan du stegvis öka volym och belastning om du anser detta nödvändigt.

Kroppen är till för att arbeta men om den legat i dvala i fyra år kan det ta lite tid innan den accepterar att köra 11 hårda pass.