handdator

Visa fullständig version : När ska det bli ett slut med skipper?


Martin Löwgren
2008-10-09, 20:16
Någon mer som såg dagens program där Anna b.la kläckte ur sig detta.

1) Om du ska få bäst effekt så träna mellan 6-10 på förmiddagen. Då kan kroppen ta emot träningen som bäst.

2) Drick en proteindrink tillsammans med Glutamin.

Och här följer några gamla citat.


3) Vill du ha bulliga muskler så gå på gym och lyft vikter. Vill du däremot ha långa och slanka muskler så börja simma.

4) Proteinpulver bygger muskler.

5) Pasta innehåller mest tomma kalorier.

Min flickvän säger alltid åt mig att gå in och läsa en bok när "Du är vad du äter" går på torsdagar och det brukar jag göra för att undvika en hjärtinfarkt.

Att TV3 anlitat en person som saknar utbildning och som får sprida sin jävla dynga på bästa sändningstid vecka efter vecka är helt jävla oacceptabelt (ursäkta mitt hårda språk).

Varför anlitar de inte en utbildad dietist eller näringfysiolog istället för en 38år kvinna som som både saknar utbildning och som är så full av skit att hälften vore nog. För er som inte hängt med i Skipper svängen kan jag dra några citat hon gjort varav det första citatet fick mig att skriva detta inlägg då det kom i dagens program.

/Axon

Eddie Vedder
2008-10-09, 20:19
Att TV3 anlitat en person som saknar utbildning och som får sprida sin jävla dynga på bästa sändningstid vecka efter vecka är helt jävla oacceptabelt (ursäkta mitt hårda språk).

Varför då?

Vad har TV3 för samhällsansvar att sprida kunskap? Det är ett underhållningsprogram i syfte att skratta åt tjocka människor typ, om TV3 tror att Anna Skipper genererar mer tittare ( = mer vinst ) så är det inte bara acceptabelt utan helt självklart.

Scratch89
2008-10-09, 20:40
Har du missat min klagotråd? :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120223

Onigiri
2008-10-09, 20:42
Missade programmet. Låter som att det inte var mycket att se/lyssna på ändå :)

Martin Löwgren
2008-10-09, 21:18
Varför då?

Vad har TV3 för samhällsansvar att sprida kunskap? Det är ett underhållningsprogram i syfte att skratta åt tjocka människor typ, om TV3 tror att Anna Skipper genererar mer tittare ( = mer vinst ) så är det inte bara acceptabelt utan helt självklart.

Så jävla tragiskt. Jävligt roligt att lärarna på näringsfysiologi programmet på KI brukar använda hennes citat på föreläsningar och få enorma skrattsalvor och applåder.

:)

Martin Löwgren
2008-10-09, 21:23
Har du missat min klagotråd? :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=120223

Oh tack gud!!!

Eddie Vedder
2008-10-09, 21:28
Så jävla tragiskt.

Det där är ett resonemang jag inte förstår. Givetvis måste TV3 se till sina tittarsiffror i första hand. Det är ett underhållningsprogram och inget annat.

Anna Skipper har inte mer ansvar att vara vetenskaplig än Ernst Kirschteiger eller Idol-juryn.

Hade programmet gått i t.ex. Kunskapskanalen eller på UR så hade det varit befogat att ställa högre krav dock. Om TV3 medvetet väljer något som man tror genererar färre tittare vore de ju korkade.

Kischen
2008-10-09, 21:40
Det där är ett resonemang jag inte förstår. Givetvis måste TV3 se till sina tittarsiffror i första hand. Det är ett underhållningsprogram och inget annat.

Anna Skipper har inte mer ansvar att vara vetenskaplig än Ernst Kirschteiger eller Idol-juryn.

Hade programmet gått i t.ex. Kunskapskanalen eller på UR så hade det varit befogat att ställa högre krav dock. Om TV3 medvetet väljer något som man tror genererar färre tittare vore de ju korkade.

Mm men nu sägs det inte på något ställe i programmet att det är båg och bara underhållning, vilket är väldigt dåligt.

Det skulle vara en helt annan sak om dom inte utgav sig för att fara med sanning.

Status Quo
2008-10-09, 21:46
Håller med alla utom Eddie Vedder. Bara för att programmet går på TV3 som ägs av ett bolag med vinstintresse betyder ju inte det att de har moralisk rätt att ljuga tittarna rätt upp i ansiktet.

Status Quo
2008-10-09, 21:48
4) Proteinpulver bygger muskler.

5) Pasta innehåller mest tomma kalorier.


Dom här 2 punkterna är väl inte helt fel ändå?

tigerofsweden
2008-10-09, 21:50
Håller med alla utom Eddie Vedder. Bara för att programmet går på TV3 som ägs av ett bolag med vinstintresse betyder ju inte det att de har moralisk rätt att ljuga tittarna rätt upp i ansiktet.

+1

Paria
2008-10-09, 21:52
Dom här 2 punkterna är väl inte helt fel ändå?

5an är fel.

Eller, rätt är den väl ... alla kalorier är tomma; det är livsmedlet som innehåller kalorierna som bidrar med näring och annat

shut teh face
2008-10-09, 21:58
Ja jag kokar upp varje gång jag ser något med den där människan. Och som tidigare uttrycket så håller jag inte med Eddie om att man bara ska undvika henne. Jag anser att det är skit att tv3 håller på med sånt här skit, även fast det genererar vinst. Det framstår som ett seriöst program och lurar folk.

Koma
2008-10-09, 22:19
Det är märkligt att ett så dåligt TV-program väcker så mycket känslor.
Något måste tydligen vara rätt eftersom det verkar nå ut till tämligen stor publik oavsett kunskapsnivå...;)

Scratch89
2008-10-09, 22:26
Det är märkligt att ett så dåligt TV-program väcker så mycket känslor.
Något måste tydligen vara rätt eftersom det verkar nå ut till tämligen stor publik oavsett kunskapsnivå...;)

Svenska folket har inte särskilt stor kunskapsnivå vad gäller kost.

KniveN
2008-10-09, 22:31
Dom borde ha en text liknande den i South Park i början av programmet ;)

Eddie Vedder
2008-10-10, 05:39
Jag tror ni överskattar Skippers inverkan på folk. Vad folk påstår om kost är något som kostintresserade reagerar på.

I övrigt tor jag bara tittaren slår på TV:n, tänker "oj hur kan de äta sådär!?", kanske får för sig att något som inte är bevisat stämmer men o.s.v. Är det så himla farligt då? Jag har inte märkt något "morgongeggaepidemi" i Sverige sedan programmet började.

Hon har ju definitivt bättre kunskaper än majoriteten som skrivit i den här tråden för övrigt. Och hennes new-age bs skiljer sig ju inte mycket från mångas tilltro på bs-tillskott heller. Men visst, alla på Kolo är SÅ källkritiska och vetenskapliga.:D

Koma
2008-10-10, 06:10
Svenska folket har inte särskilt stor kunskapsnivå vad gäller kost.

Har jag skrivit det?

bertbert
2008-10-10, 06:47
Jag är med Darth Vedder här. (kssssch-pssssch!)

TV3 säljer annonstid. För att sälja annonser måste man locka tittare. TV3 är beroende av färgstarka personer. Vad hon säger, och vilka råd hon ger, är av underordnad betydelse. Det gäller att locka tittare. Då fungerar "skandalreportage" mycket bättre än torra fakta, tror jag iallafall.

Tittarna har ett ansvar här. De måste lära sig att granska det de ser på TV och läser i tidningen.

Kischen
2008-10-10, 07:28
Tittarna har ett ansvar här. De måste lära sig att granska det de ser på TV och läser i tidningen.

TV3 borde ha ett ansvar att inte fara med osanningar. Många litar på media oavsett om det är statligt eller en flummkanal.

Det räcker ju faktiskt att dom säger att det inte är ren fakta dom presenterar.
Det märker man iofs om man följer programmet, så urflippad och oseriös som hon visar sig mer och mer för varje gång.

Eddie Vedder
2008-10-10, 07:35
TV3 borde ha ett ansvar att inte fara med osanningar. Många litar på media oavsett om det är statligt eller en flummkanal.

Det jag ifrågasätter är att många av er verkar vara ganska övertygade om att Anna Skipper faktiskt STARKT påverkar folks liv. Där är jag grymt tveksam och tror mer det har att göra med att vi här har ett kostintresse som inte avspeglar "Svenssons".

Det finns säkert folk som ser på programmet och tänker "Oj inte visste jag att mjölk var så dåligt!" men glömmer det efter att de bytt kanal. De som reagerar är snarare de som faktiskt har ett starkare intresse.

Så oavsett hur ovetenskaplig hon är tror jag knappast att folk far illa, i ärlighetens namn skulle jag gissa att programmet i större utsträckning får folk att fundera över hur dålig kosthållning påverkar hälsan än huruvida man bäst sköljer näsan med vatten och vilken äcklig morgondrink som är bäst.

Jag vet t.ex. inte vad en ingenjör eller högutbildad snickare tycker om Martin Timell, det rör mig dock inte i ryggen för inte kommer jag bli lidande av att se lite "halvkorrekta" tips från ett TV-program som jag bara tittar på i rent underhållningssyfte för att slå ihjäl tid. Inte för att jag ser på Äntligen hemma heller men det är bara en poäng, en person med ett nördintresse av snickeri kanske tycker att Martin Timell är en kvacksalvare. På samma sätt tycker personen med ett stort kostintresse att Anna Skipper är en kvacksalvare, i övrigt tror jag folk mest ser programmet som 60 minuters underhållning. Och det är som sagt ett underhållningsprogram och inget annat.

Paria
2008-10-10, 08:04
+1 på Eddie.

De som är intresserade av kost har ofta tillräckligt bra koll på näringsläran för att sålla humbugen hon kör med från det vettiga.

De som inte är intresserade tror jag inte att de kommer köra ihop en morgongegga bestående av blågröna alger och Anna Skippers armhåls-svett bara för att hon sa att det var bra. Det finns väl antagligen några som tar till sig saker, men att Svensson plockar bort nitritfyllda pålägg, pasta och sill (som förvisso inte är onyttigt, men det innehåller socker så jag tog det som de extremexempel hon brukar köra med) är väl inget negativt? Det är ju inte så att hon ber dem sluta äta grönsaker och fet fisk direkt.

Kischen
2008-10-10, 08:08
jag håller inte riktigt med eftersom jag inte tycker att era argument rättfärdigar att man ljuger folk i ansiktet, men jag erkänner att exemplet med martin timell var ganska bra :)

bertbert
2008-10-10, 08:13
jag håller inte riktigt med eftersom jag inte tycker att era argument rättfärdigar att man ljuger folk i ansiktet, men jag erkänner att exemplet med martin timell var ganska bra :)

Vem ska granska vad som är sant och inte sant då?

Annika Dahlqvist inlägg i debatten, är det osanning eller ej?

Ska du bara sitta framför TVn, och helt okritiskt ta till dig allt som sägs, tryggt förvissad om att någon kommitté eller liknande granskar innehållet?

Eller ska du ta ansvar för ditt eget liv och välmående kanske? Hemska tanke.

shut teh face
2008-10-10, 08:28
Felet i din argumentation Eddie är att du antar att människor är helt bakom flötet när det gäller kost. Jämförelsen med snickaren Martin är dålig då folk i regel sällan har någon som helst insikt i snickeri.
Så är inte fallet med kost, folk må ha fel ofta, men nästan alla anser sig vara väldigt "insatta" och nästan alla har en åsikt när det gäller kost.

Och eftersom kost är en så mkt större del av alla människors liv (jämfört med snickeri t.ex) så kommer det orsaka jävleri när folk går runt och tror att Anna talar sanning.

När någon säger något på tv om kost så påverkar det folk mycket mer än diverse underhållning, för kosten är vägen till den kropp man vill ha och det intresserar folk oerhört.

Kost är absolut inget som hör hemma i ett underhållningsprogram, filmer som supersize me skulle väl vara okej, men en serie, som framstör som seriös? Nej jag är helt säker på att mååååååånga tar hennes ord väldigt seriöst.

Vem ska granska vad som är sant och inte sant då?

Det är väl inte svårare än att begära att hennes påstående ska ha underlag inom vetenskapen? Alltså riktiga studier (sånt som king grub postar ;))

zowie
2008-10-10, 09:06
jag tycker inte heller om programmet och håller med att det är ren underhållning. fast jag blir lite irriterad av de myter/okunskaper hon sprider eftersom det förvirrar folk ännu mer. roligast att se hur man kan stoppa så mkt skitmat i sig (och sen är förvånad varför man mår skit).
det stör mig opxo att det är samma visa hela tiden. folk äter skit - skipper kommer- ny kostplan- folk fuskar 4 veckor- folk ger 'allt' de sista (?) 4 veckor och wups är de fina och slanka. tja, när kameran är off då vänder de sig om och köper väl en princesstårta för att fira. inga dåliga slut där, allt happy ending. främst med de 8 veckor, vad är det för magisk tid? det hjälper inte ett dug i längden med sån konstig deadline, ffa inte om folk fuskar de första 4 veckor.
tja, med sån upplägg kan man tjäna massor pengar, som Paulun som ska håller föreläsning nästa vecka i u:a och vill har massor pengar för det. har tydligen valt fel yrke för att blir rik på folks bekostnad...

Pepz
2008-10-10, 09:07
jag jobbar gentemot folk som är nybörjare/okunniga vad gäller kost och det är sjukt vad de lögner som skipper sprider omkring sig faktiskt fastnar även fast de inte följer dem

De tror att man måste äta en massa äckligt skit för att gå ner i vikt och då anser de kanske att det inte är värt det.
Hade henns råd varit enkla och allmängiltiga och sanna så kanske fler människor som ser programmet hade fått en knuff i rätt riktning.
Nu avskräcker hon istället

Kischen
2008-10-10, 09:23
jag jobbar gentemot folk som är nybörjare/okunniga vad gäller kost och det är sjukt vad de lögner som skipper sprider omkring sig faktiskt fastnar även fast de inte följer dem

De tror att man måste äta en massa äckligt skit för att gå ner i vikt och då anser de kanske att det inte är värt det.
Hade henns råd varit enkla och allmängiltiga och sanna så kanske fler människor som ser programmet hade fått en knuff i rätt riktning.
Nu avskräcker hon istället

What he said.

Nitrometan
2008-10-10, 09:43
Anna Skipper säger att hon har lärt sig om kost och näring av Sanna Ehdin (tidigare Susanna Ehdin) som hon även har jobbat med.

Sanna har gett ut boken "Kokkonst för den självläkande människan" - som är full av konstigheter. Hon vill heller inte ge referenser till sina påståenden i boken.

Föreningen Vetenskap och Folkbildning utnämnde henne till årets förvillare år 2000.

http://www.vof.se/visa-forvillare2000



I övrigt har ju Eddie Vedder en poäng - men hur ska man få intresset att minska tillräckligt för att få bort Anna?

Guddi
2008-10-10, 10:15
Jag är med Pepz på denna fråga. Tror också att Skipper förstör en väldigt massa. Har stött på många människor som tror att jag mer eller mindre äter som stackarna Skipper får tag i. När man säger att man käkar pizza och godis flera gånger i veckan så tror dom inte en...

tigerofsweden
2008-10-10, 10:19
+1 på shut teh face och pepz :)

Jag tror man skulle kunna locka samma mängd tittare med mindre extrem "kostexpert"! Förstår inte argumentet att det är hennes udda inställning till kost som lockar tittare :confused:

Snorkelfarsan
2008-10-10, 10:25
flera av er ta ur upp viktiga aspekter, min ställning är den att jag ser det är ett underhållningsprogram - och bör därför inte tas på för stort allvar. Och allt Anna Skipper säger är inte heller skit. Problemet är att många som tittar på det har inga tidigare erfarenheter eller förkunskaper om kost & näringslära och accepterar därför allt som sägs i programmet som sanning, utan att kunna se det med kritiska ögon. Är det första gången någon får lära sig något om kost av någon som iaf utger sig för att vara kunnig (läs Anna Skipper), så kommer den personen säkerligen att suga in allt den får höra utan att ifrågasätta, och för unga tjejer och killar som brottas med sin självbild osv kan det bli fel om man inte får input från andra håll.
Ett exempel är min flickväns syster som tyvärr "äter för mycket pomme frites och kollar för mycket på TV3", det är ofta hon har kommit och frågat mig eller min flickvän något i stil med "Anna skipper har sagt att man inte får äta det, eller att man ska göra så - stämmer det"? Ibland kanske Anna S har rätt, ibland inte, problemet är ju som sagt att för någon som inte kan något om kost eller inte är lite källkritisk och bara accepterar allt som sägs så kan man få helt fel bild eller hamna på fel spår, alternativt haka fast sig på "fel grejer" (exempelvis att man "måste" äta på ett visst sätt för att gå ner i vikt, eller man ska ha uppnåt "dom här" resultaten inom 8 veckor).

Ungrim
2008-10-10, 11:34
Har ni sett reklamen på tv som visar en liten flodhäst (på ca 10 cm). Som smyger omkring i ditt hus på nätterna.

Själva reklamen går ut på nånting i stil med att vi måste lära våra barn vad som är sant och inte i media, lära dem att granska det man ser/läser.

spoonchest
2008-10-10, 11:36
Brukar inte se på du är vad du äter. Jag googlade henne och hittade bilder på Bert Karlsson som badade i mjölk. Hon hävdade att det var bättre för honom att bada i det än att dricka det. Hur kan det vara bättre att bada i det? Skitsamma.

Jag tar inte såna här människor på allvar. Men, jag kan ju i princip ingenting om näringslära, eller i alla fall mycket mindre om det än Skipper, (nästan) oavsett hur konstiga och befängda ideer hon kommer med, så kan jag inte argumentera emot.
En sak jag har noterat är dock hur människor med mer "tveksam" attityd till fysisk aktivitet ofta sväljer ALLT hon säger med hull och hår.

spoonchest
2008-10-10, 11:38
Har ni sett reklamen på tv som visar en liten flodhäst (på ca 10 cm). Som smyger omkring i ditt hus på nätterna.

Själva reklamen går ut på nånting i stil med att vi måste lära våra barn vad som är sant och inte i media, lära dem att granska det man ser/läser.

Ja, den är rolig.
Om de bara sagt något liiite mer trovärdigt och ställt en man med vit rock i bild som förklarade hur det ligger till hade de kunnat tuta i sverige i princip vad som helst.

Flickan
2008-10-10, 11:40
spoonchest skrev: hade de kunnat tuta i sverige i princip vad som helst.

Jo, för svenskar är ju verkligen det mest obildade folket i världen.
Eller inte...

Nu ska jag ge Anna Skipper fingret och gå och köpa mjölk och kalkonskivor...

Trassel
2008-10-10, 11:42
Har ni sett reklamen på tv som visar en liten flodhäst (på ca 10 cm). Som smyger omkring i ditt hus på nätterna.

Själva reklamen går ut på nånting i stil med att vi måste lära våra barn vad som är sant och inte i media, lära dem att granska det man ser/läser.

Jag vill ha en sån flodhäst, var kan man köpa dem?

Scratch89
2008-10-10, 16:22
Det ni missar är att hon propagerar på ett väldigt dåligt, och faktiskt farligt sätt. Lektion ett i att förebygga ätstörningar och osunt beteende är att INTE FÖRBJUDA OCH FÖRDÖMA.

Heniin
2008-10-10, 16:48
Jag hoppas hon *biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip* *biiiiiiiiiiiiiiiip* *bip*

Squirrel
2008-10-10, 18:27
Det ni missar är att hon propagerar på ett väldigt dåligt, och faktiskt farligt sätt. Lektion ett i att förebygga ätstörningar och osunt beteende är att INTE FÖRBJUDA OCH FÖRDÖMA.
+1.
Det jag tänker på när jag ser programmet är en tjej på 40 kg som suger åt sig allt Skipper säger.
Angående Timell: Underhållning ja, och man kanske inte tar det på 100% allvar. Men ni tror inte att någon skulle klaga om han jonglerade med yxor/whatever som kan vara farligt? Skillnaden är att i ett sådant program kan man lättare förstå vad som är farligt, det kan de flesta inte när det gäller kost.
(Jag säger självklart inte att Skipper dödar, men att det borde vara iaf ett lager av "skydd" mellan Skipper och tittaren.)

Det brittiska originalet tycker jag är mycket bättre; samma underhållningsvärde, mindre mumbojumbo. Och skrämmande lik "dietist".

Squirrel
2008-10-10, 18:34
Tittarna har ett ansvar här. De måste lära sig att granska det de ser på TV och läser i tidningen.
Och om ett medicinprogram säger att man ska äta flugsvampar för att bli av med en förkylning? Och säger att eventuella negativa aspekter med flugsvampen negeras av bakterierna. Darwin Award till den som gör det, men har inte programmet något ansvar? De får tittaren att lita på det de säger, utan att ha grund för sina påståenden.

Sorry för dubbelpost.

Emil.o
2008-10-11, 14:11
Att folk kollar på Skipper är nog bättre än att dom inte kollar på något som rör kost alls, det kanske får dem att tänka till lite över vad dom stoppar i sig..

Sen är hon 100 gånger mer rätt än alla lösa påståenden som man hör folk diskutera här och där om hur man ska eller inte ska äta.
Så även om hon snackar en hel del skit tror jag det hon gör över lag är ganska positivt.

Tror att hon påverkar tittarna en hel del, man lär tex på ICA märka ifall anna i gårdagens program sa "käka inte detta", och det är ju väldigt illa ifall det är något som inte stämmer.

stybb
2008-10-11, 16:12
Var tvungen att se reprisen som just nu går efter att ha läst tråden.. Hittils är ju det roligaste denna veckan när den elake speakerrösten säger

2 paket kalkon
3 tallrikar gröt
3 stora måltider med oxfile
Äggröra med bacon

*popcorn* Ser med spänning vidare

pragmatist
2008-10-11, 19:29
Jag är med Pepz på denna fråga. Tror också att Skipper förstör en väldigt massa. Har stött på många människor som tror att jag mer eller mindre äter som stackarna Skipper får tag i. När man säger att man käkar pizza och godis flera gånger i veckan så tror dom inte en...

Jag håller med. Största problemet är att programmet får det att verka så in i helsicke komplicerat att gå ner i vikt och komma i form. Men det är klart, man kan förmodligen inte göra ett tv-program om folk som äter lite mindre, slutar äta godis och joggar några gånger i veckan. Vem skulle titta på det?

MasterChief
2008-10-12, 06:44
Jag tycker det är trist med sådana här program. Samma tycker jag om program om spöken som TV4 brukar sända. Jag håller inte alls med Eddie att man ska se det som underhållningsprogram. De lyfter fram Skipper som en kostexpert och hela programidéen handlar om att få folk att äta rätt. Då bör man som konsument kunna kräva vettiga fakta.

Om ni känner att ni har tid över så är det bara att anmäla programmet. Nu lyder inte TV3 under Granskningsnämnden, utan istället skickar man en anmälan till:
http://www.ofcom.org.uk/complain/

Skulle 1% av alla på kolo som anser att programmet är uselt skicka in ett seriöst klagomål så bör det åtminstone hända något.

Troikha
2008-10-12, 10:42
Och en hel del tycker att programmet är så jävla bra och nyttigt - men vilken överviktig människa går inte ner i vikt av att äta mindre och börja träna?

Scratch89
2008-10-12, 14:04
Att folk kollar på Skipper är nog bättre än att dom inte kollar på något som rör kost alls, det kanske får dem att tänka till lite över vad dom stoppar i sig..

Sen är hon 100 gånger mer rätt än alla lösa påståenden som man hör folk diskutera här och där om hur man ska eller inte ska äta.
Så även om hon snackar en hel del skit tror jag det hon gör över lag är ganska positivt.

Tror att hon påverkar tittarna en hel del, man lär tex på ICA märka ifall anna i gårdagens program sa "käka inte detta", och det är ju väldigt illa ifall det är något som inte stämmer.

Nej, jag anser att du har fel. Det är aldrig, aldrig, aldrig konstruktivt för ett beteende att begränsa, fördöma och förbjuda livsmedel. Det är betydligt bättre at istället säga hur bra det är med fullkorn, bra fetter, frukt och liknande, än att säga att grädde är döden.

Raschmus
2008-10-16, 15:18
Nej, jag anser att du har fel. Det är aldrig, aldrig, aldrig konstruktivt för ett beteende att begränsa, fördöma och förbjuda livsmedel. Det är betydligt bättre at istället säga hur bra det är med fullkorn, bra fetter, frukt och liknande, än att säga att grädde är döden.

Håller med helt. Men å andra sidan är det grovt sagt avsaknaden av föda som resulterar i viktnedgång för en "tjockis" - inte fullkorn, bra fetter, frukt och liknande. Menar bara att de inte skall få för sig att så länge de äter fullkorn, frukt och m. fl skall de kunna äta grädde med gott samvete, för just viktminskning.

bertbert
2008-10-16, 15:58
Om ni känner att ni har tid över så är det bara att anmäla programmet. Nu lyder inte TV3 under Granskningsnämnden, utan istället skickar man en anmälan till:
http://www.ofcom.org.uk/complain/

Skulle 1% av alla på kolo som anser att programmet är uselt skicka in ett seriöst klagomål så bör det åtminstone hända något.

Haha det hade förvisso varit högst underhållande. Men då måste man ju titta på skiten först, så att man kan klaga. Det skulle innebära att TV3 får fler tittare till sitt dyngprogram. Heck, det innebär till och med att man måste titta på TV. Vilket jag aldrig gör.

Scratch89
2008-10-16, 18:41
Men å andra sidan är det grovt sagt avsaknaden av föda som resulterar i viktnedgång för en "tjockis" - inte fullkorn, bra fetter, frukt och liknande.

Jag håller inte med dig; iallafall inte under ett längre perspektiv än typ åtta veckor. Det är bra mat- och motionsvanor, samt en bra inställning till dessa och sin kropp, som gör att tjockisar blir smalisar. Att utesluta mat, eller gå omkring hungrig och må kasst, kommer aldrig hålla i längden.

Klein
2008-10-16, 20:03
Ja Skipper är verkligen knäpp, snurrig och skadlig. Här på kolozzeum kan man däremot lära sig ett och annat matnyttigt såsom: "Ät bra mat i lagom mängd och träna korrekt utifrån dina egna förutsättningar och mål." Det är precis sådana användbara och förnuftiga tips baserade på djup kunskap och gedigen erfarenhet som lyser upp mörkret och visar vägen genom livets bedrägliga terräng.

Eller vänta nu...

Raschmus
2008-10-16, 20:27
Jag håller inte med dig; iallafall inte under ett längre perspektiv än typ åtta veckor. Det är bra mat- och motionsvanor, samt en bra inställning till dessa och sin kropp, som gör att tjockisar blir smalisar. Att utesluta mat, eller gå omkring hungrig och må kasst, kommer aldrig hålla i längden.

Självklart. Det köper jag till fullo, det var jag som formulerade mig jävligt uselt då jag menade (eller ptja, snarare tänkte iallafall) just 8 veckor - tjockisar.

Morty
2008-10-16, 22:55
O-M-G. Kvinnan på dagens programm tappade _12_ kilo på 8 veckor. Skipper måste verkligen satt henne på en riktigt diet i smyg... Helst sjukt. Men å andra sidan så började hon gymma också ^^,

EDIT: Enligt skipper innehåller ketchup lika mycket socker som chokladsås.
Morty wanna show her "näringsinnehåll per 100 gram" :(

d n
2008-10-16, 23:26
Fan va ni klagar, hon har ju stora tuttar *popcorn*

Tolkia
2008-10-17, 06:41
O-M-G. Kvinnan på dagens programm tappade _12_ kilo på 8 veckor. Skipper måste verkligen satt henne på en riktigt diet i smyg... Helst sjukt. Men å andra sidan så började hon gymma också ^^,
Vad "riktig diet"? Äter man mindre än man gör av med, så minskar vikten. Har man levt på skräp, tröstätit choklad en masse etc. som Skippers "patienter" brukar göra (eller åtminstone sägas göra) tycker inte jag att det är konstigt att man går ned i vikt om någon styr upp ens kost och man verkligen gör som den personen säger. Det lär ske oavsett om bantningsmetoden är någon ayurvedametod, LCHF, the famous GI-metoden, Montignacmetoden eller något annat. Det lilla jag sett av Skippers program antyder att det är en stor fördel för den absoluta majoriteten av hennes försöksobjekt att byta sin dittillsvarande meny mot hennes.

Detta sagt, så tänker jag inte göra mig till Skippers försvarsadvokat. Jag ogillar förnedrings-TV generellt och ser därför sällan programmet. Som Scratch89 redan påpekat styr hon med skam, skuld och tabu och det är i mina ögon inte sunt; än mindre med tanke på att många av hennes försöksobjekt med stor sannolikhet redan har ett komplicerat förhållande till mat. Dessutom tycker jag att det är obehagligt att se hur särskilt vissa av deltagarna knyter an till sin "mästare" på ett sätt som får en att tänka på sparkade hundar; hon förnedrar dem offentligt, sedan kommer de ändå krypande till henne och viftar på svansen. Och när det blir jobbigt och går åt helvete för dem skall de gråta ut mot hennes axel och hon skall vara den trygga klippan att luta sig mot samtidigt som hon är lika överjävligt nedlåtande. Jag tycker nog för min del att vi alla är människor, med samma värde, oavsett hur vi ser ut. *spy*

Scratch89
2008-10-17, 06:43
Mycket bra inlägg Tolkia.

bertbert
2008-10-17, 06:51
Detta sagt, så tänker jag inte göra mig till Skippers försvarsadvokat. Jag ogillar förnedrings-TV generellt och ser därför sällan programmet. Som Scratch89 redan påpekat styr hon med skam, skuld och tabu och det är i mina ögon inte sunt; än mindre med tanke på att många av hennes försöksobjekt med stor sannolikhet redan har ett komplicerat förhållande till mat. Dessutom tycker jag att det är obehagligt att se hur särskilt vissa av deltagarna knyter an till sin "mästare" på ett sätt som får en att tänka på sparkade hundar; hon förnedrar dem offentligt, sedan kommer de ändå krypande till henne och viftar på svansen. Och när det blir jobbigt och går åt helvete för dem skall de gråta ut mot hennes axel och hon skall vara den trygga klippan att luta sig mot samtidigt som hon är lika överjävligt nedlåtande. Jag tycker nog för min del att vi alla är människor, med samma värde, oavsett hur vi ser ut. *spy*

Hmm. Det här handlar tydligen om mer än vilka kostråd hon ger. Men så har jag inte sett programmet.

Frågan är om hon tar sig an en styrkelyftare som vill gå upp i vikt? :devil:

Purren
2008-10-17, 07:07
Sanningen kring träning och kost är så enkel att det blir tråkigt. Klart dom väljer någon skum nisse med en tveksam koll på nutrition för att spejsa upp saker och ting.

mini
2008-10-17, 07:11
Det vore intressant att få en uppföljning på hennes adepter. Jag känner en som var med. Hon gick upp med moms så snart kamerorna stängdes av. Hon hade ju inte lärt sig något alls, utan bara svält sig ner några kilo i vikt.

zowie
2008-10-17, 09:00
Det vore intressant att få en uppföljning på hennes adepter. Jag känner en som var med. Hon gick upp med moms så snart kamerorna stängdes av. Hon hade ju inte lärt sig något alls, utan bara svält sig ner några kilo i vikt.


det mår vara så att hon inte lärt sig nånting, men måste det beror på programmet eller skipper? nödvändigtvis inte. inte för att förespråkar varken programmet, Skippers sätt eller kunnande, inte heller vill illa den du känner så får man väl a) insikten att man verkligen äter mkt sämre än man trodde (se bordet med en veckans mat), b) hur kosten kan iaf förbättras genom att skippa skräpet.
folk måste äntligen lära sig att de har självansvar för sin hälsa!!! om man vill gå ner i vikt, förbättrar sin kondition eller blodvärde eller lever sunt i allmänhet finns massor med resurser som man kan använder för att få de passande verktygen. sen måste man sig lära att använder de. det är inte så svårt tycker jag. om jag vill t.ex. måla/tapezera om hemma och vet inte riktigt hur man gör då kan jag lära mig detta, måla/tapezera om och är glad. samma med alla andra utbildningar vi har gjort frivilligt eller inte, t.ex. yrkesutbildningar.
vad är så svårt att lära sig ett nytt ätbeteende? att folk inte vill! människan är lat i allmänhet, hon söker hellre nya omvägar än att köra de enklarere vägen, t.ex. nya läkemedel mot dopaminutsöndings-relaterad fetma än att ta tag i livsstilar och skräpmat som gör folk sjukt.
och tydligen är det mkt enklare att fortsätta äter skräpmat (eftersom vi är van med det) och mår dåligt än att börjar laga mat själv. och det beror enligt mig till en stor del på att människan alltid är ute efter snabba lösningar för problemet. quick fix överallt, om det handlar om crash kurser i xy, snabba sms lön eller nutrilettkurer. tyvärr funkar det inte...

Scratch89
2008-10-17, 13:26
zowie: det finns nog ingenting som är så svårt som att bryta ett invant ätbeteende, särskilt inte om det finns depression/stress bakom.

jwzrd
2008-10-17, 13:29
Ja Skipper är verkligen knäpp, snurrig och skadlig. Här på kolozzeum kan man däremot lära sig ett och annat matnyttigt såsom: "Ät bra mat i lagom mängd och träna korrekt utifrån dina egna förutsättningar och mål." Det är precis sådana användbara och förnuftiga tips baserade på djup kunskap och gedigen erfarenhet som lyser upp mörkret och visar vägen genom livets bedrägliga terräng.

Eller vänta nu...

Ja folk borde bli mytomaner istället.

cosmic_dancer
2008-10-17, 21:51
Det vore intressant att få en uppföljning på hennes adepter. Jag känner en som var med. Hon gick upp med moms så snart kamerorna stängdes av. Hon hade ju inte lärt sig något alls, utan bara svält sig ner några kilo i vikt.


på tv3s hemsida kan man få se klipp med hur det gått för gamla deltagare. Har inte kollat på alla, men några utav de jag kollat på visar väl på att de ahr gått upp igen. Tror att många av de som är med är sådana som inte kan/gillar att laga mat och då blir det svårt att efter de åtta evckorna fortsätta med det levendet och att hela tiden äta sunt och varierat.

Skipper sa i ett program att man aldrig ska äta samma mat två gånger på en vecka. Menar hon då att en som är kraftigt överviktigt och som inte är kökets bästa vän ska ställa sig och laga två-tre måltider avarje dag en lunch, en middag och en lunch till eventuell lunchlåda dagen därpå?

Tolkia
2008-10-17, 22:29
Skipper sa i ett program att man aldrig ska äta samma mat två gånger på en vecka. Menar hon då att en som är kraftigt överviktigt och som inte är kökets bästa vän ska ställa sig och laga två-tre måltider avarje dag en lunch, en middag och en lunch till eventuell lunchlåda dagen därpå?
Huruvida man tycker att det är kul och genomförbart att laga mat har nog inte bara med vikten att göra. Det finns många överviktiga som tycker att matlagning är kul (och för den delen normalviktiga som inte tycker det).

Pakanajuhla
2008-10-18, 00:03
Huruvida man tycker att det är kul och genomförbart att laga mat har nog inte bara med vikten att göra. Det finns många överviktiga som tycker att matlagning är kul (och för den delen normalviktiga som inte tycker det).

Tror du inte att ett intresse för matlagning ofta leder till ett ökat intresse för vad som är ''bra mat''?

zowie
2008-10-18, 06:13
zowie: det finns nog ingenting som är så svårt som att bryta ett invant ätbeteende, särskilt inte om det finns depression/stress bakom.

jovisst, men om man vill finns det vägar och metoder. det finns couching, kurator och kgb. funkar för ätstörningar också i viss mån. är det stress och depressionsrelaterad skulle man väl överväga att arbetar med de problemen först.


Skipper sa i ett program att man aldrig ska äta samma mat två gånger på en vecka. Menar hon då att en som är kraftigt överviktigt och som inte är kökets bästa vän ska ställa sig och laga två-tre måltider avarje dag en lunch, en middag och en lunch till eventuell lunchlåda dagen därpå?

det har säkert med allergier att göra. det finns en uppfattning att om man äter samma livsmedel ofta så är benägenhet att utveckla en intolerans/allergi högre hos känsliga personer och livsmedel som är allergener, tex baljväxter, fast det har inte riktigt utforskats/bevisats än. själv tycker jag att man måste vara försiktigt med såna informationer, fast det är säkert individuellt. själv äter jag iofs samma livsmedel jämnt, tex kyckling, ris, brokkoli och har inga poblem i princip.

Wiktor
2008-10-18, 07:40
O-M-G. Kvinnan på dagens programm tappade _12_ kilo på 8 veckor. Skipper måste verkligen satt henne på en riktigt diet i smyg... Helst sjukt. Men å andra sidan så började hon gymma också
Här är det viktigt att ta med i beräkningarna att hennes vägningar är det mest ovetenskapliga som jorden har skådat, Einstein vrider sig i graven.
Hon ställde vågen ute på straden och tjejen fick ställa sig på den. Shit, det räcker man ställer vågen på en tunn badrumsmatta så kommer den visa ett par kilo fel. *screwy*
Ta sedan in i beräkning att det var förmodligen mitt på dagen och kläder på. Det är ingen som vet hur mycket hon vägde innan eller efter programmet.

z_bumbi
2008-10-18, 07:52
Tror du inte att ett intresse för matlagning ofta leder till ett ökat intresse för vad som är ''bra mat''?

För min del ser jag inget sådant samband och ett intresse för vad "bra mat" är behöver i sin tur inte ha något samband (postiivt/negativt) med övervikt/fetma.

Eddie Vedder
2008-10-18, 08:42
För min del ser jag inget sådant samband och ett intresse för vad "bra mat" är behöver i sin tur inte ha något samband (postiivt/negativt) med övervikt/fetma.

Inte jag heller.

Dock är det nog ofta så att personer med ett stort matlagningsintresse tenderar att köpa på sig mycket råvaror, laga mat från grunden etc. men att man för den delen har en "nyttig" kosthållning och en hälsosam livsstil är ju en annan sak.

Inte för att detta "bevisar" det ena eller det andra men min korridorgranne är i alla fall ett typexempel. Älskar att laga mat och har ofta kylskåpet fullt med nyttiga råvaror. Maten hon sedan tillagar är kanske mat som vore lämplig för en elitidrottare men inte för henne och inte i de mängderna. Och dessutom är matlagningen i form av MAT ytterst sekundär, mestadels bakar hon kakor, tårtor etc.:D

Gnusram
2008-10-18, 08:51
Inte för att detta "bevisar" det ena eller det andra men min korridorgranne är i alla fall ett typexempel. Älskar att laga mat och har ofta kylskåpet fullt med nyttiga råvaror. Maten hon sedan tillagar är kanske mat som vore lämplig för en elitidrottare men inte för henne och inte i de mängderna. Och dessutom är matlagningen i form av MAT ytterst sekundär, mestadels bakar hon kakor, tårtor etc.:D

Är hon singel? *popcorn*

cosmic_dancer
2008-10-18, 19:11
Huruvida man tycker att det är kul och genomförbart att laga mat har nog inte bara med vikten att göra. Det finns många överviktiga som tycker att matlagning är kul (och för den delen normalviktiga som inte tycker det).

har inte påstått något annat heller. Det var mer ett generellt konstaterande efter att ha sett de felsta avsnitt ur serien. De flesta av de som varit med har inte haft någon större matlagningsglädje eller kokkonst och lever sitället på snabbmat och halvfabrikat.

z_bumbi
2008-10-18, 19:18
har inte påstått något annat heller. Det var mer ett generellt konstaterande efter att ha sett de felsta avsnitt ur serien. De flesta av de som varit med har inte haft någon större matlagningsglädje eller kokkonst och lever sitället på snabbmat och halvfabrikat.

De som har blivit utvalda att vara med i programmet kanske har de vanorna men det säger ju inte så mycket om hur det ser ut i verkligheten dvs utanför ett produktionsbolag och en outbildad kostrådgivares värld.

Black Star Abyss
2008-10-21, 13:01
Någon mer som såg dagens program där Anna b.la kläckte ur sig detta.

1) Om du ska få bäst effekt så träna mellan 6-10 på förmiddagen. Då kan kroppen ta emot träningen som bäst.

2) Drick en proteindrink tillsammans med Glutamin.

Och här följer några gamla citat.


3) Vill du ha bulliga muskler så gå på gym och lyft vikter. Vill du däremot ha långa och slanka muskler så börja simma.

4) Proteinpulver bygger muskler.

5) Pasta innehåller mest tomma kalorier.

Min flickvän säger alltid åt mig att gå in och läsa en bok när "Du är vad du äter" går på torsdagar och det brukar jag göra för att undvika en hjärtinfarkt.

Att TV3 anlitat en person som saknar utbildning och som får sprida sin jävla dynga på bästa sändningstid vecka efter vecka är helt jävla oacceptabelt (ursäkta mitt hårda språk).

Varför anlitar de inte en utbildad dietist eller näringfysiolog istället för en 38år kvinna som som både saknar utbildning och som är så full av skit att hälften vore nog. För er som inte hängt med i Skipper svängen kan jag dra några citat hon gjort varav det första citatet fick mig att skriva detta inlägg då det kom i dagens program.

/Axon

Där hon skulle hjälpa Schulmans (ex)fru? Såg det och satt som ett frågetecken hemma. Vem som helst kan tydligen kalla sig näringsexpert.

747
2008-10-21, 14:46
Jag tycker det är ett bra program och ser gärna på det. Uppenbarligen är jag inte ensam.

Trance
2008-10-21, 14:49
Jag tycker det är ett bra program och ser gärna på det. Uppenbarligen är jag inte ensam.

Enkel fantasi brukar slå komplicerad verklighet alla dagar, tyvärr.

frambogir
2008-10-21, 14:58
Det är väl samma problem med Skipper och näringslära som med da Vinci koden och kyrkohistoria ;)

Kinsei
2008-10-21, 15:21
Måste erkänna att jag också tycker att programmet har ett underhållningsvärde (ser dock inte på det på grund av den i mitt tycke extremt störande "berättarrösten"). Jag tror inte att jag är ensam om att gilla före- och efterbilder, gärna så extrema som möjligt eller gör-om-mig-reportage. Vi vill ju se resultat!

Allvarligt talat: Ett program där en överviktig, osund soffpotatis långsamt övergår till sunda matvanor och börjar motionera så smått samt går ner något hekto på kuppen, hur kul skulle det vara?

Konceptet är ju detsamma i många program, t.ex. alla inredningsprogram där folk får hopplöst trista lägenheter omgjorda eller "Lyxfällan" där folk som köpt konsumtionsvaror med hjälp av SMS-lån får en lektion i att rätta munnen efter matsäcken.

Ingenting får väl en att känna sig så duktig som andras dåliga vanor!

Ps. Programmet ska självklart bedömas utifrån att det handlar om ren och skär underhållning; det är inte Vetenskapsmagasinet och det är inte folkbildning. Rena felaktigheter i programmet upprör mig ungefär lika mycket som när de står i Aftonbladet!

MasterChief
2008-10-21, 17:52
Det vore intressant att få en uppföljning på hennes adepter. Jag känner en som var med. Hon gick upp med moms så snart kamerorna stängdes av. Hon hade ju inte lärt sig något alls, utan bara svält sig ner några kilo i vikt.

Jag känner några som varit med i liknande program och efter 6 månader vägde samtliga mer än de gjorde i början av programmet (Tjockholmen).

Det är lätt att skärpa till sig när man har ett kamerateam upp i arslet dagarna i ända och vet att det ska sändas på bästa sändningstid. Men sedan när mörkret faller på och livet är lite småjobbigt börjar man unna sig igen. Sen är det kört.

747
2008-10-21, 17:54
Enkel fantasi brukar slå komplicerad verklighet alla dagar, tyvärr.

Det hade jag glömt, tack!

Black Star Abyss
2008-10-21, 20:13
Insåg just att Martin glömde det roligaste... när hon i slutet av programmet sa att Schulman hade minskat midjmåttet med några cm och gått upp 2kg i muskler *screwy*

Aerials
2008-10-21, 20:32
Någon mer som såg dagens program där Anna b.la kläckte ur sig detta.

1) Om du ska få bäst effekt så träna mellan 6-10 på förmiddagen. Då kan kroppen ta emot träningen som bäst.

2) Drick en proteindrink tillsammans med Glutamin.

Och här följer några gamla citat.


3) Vill du ha bulliga muskler så gå på gym och lyft vikter. Vill du däremot ha långa och slanka muskler så börja simma.

4) Proteinpulver bygger muskler.

5) Pasta innehåller mest tomma kalorier.

Min flickvän säger alltid åt mig att gå in och läsa en bok när "Du är vad du äter" går på torsdagar och det brukar jag göra för att undvika en hjärtinfarkt.

Att TV3 anlitat en person som saknar utbildning och som får sprida sin jävla dynga på bästa sändningstid vecka efter vecka är helt jävla oacceptabelt (ursäkta mitt hårda språk).

Varför anlitar de inte en utbildad dietist eller näringfysiolog istället för en 38år kvinna som som både saknar utbildning och som är så full av skit att hälften vore nog. För er som inte hängt med i Skipper svängen kan jag dra några citat hon gjort varav det första citatet fick mig att skriva detta inlägg då det kom i dagens program.

/Axon

Precis som Eddan säger så är kanal tre en kanal med syfte till underhållning, och i min mening är kanalen en riktig skitkanal och den sista jag skulle vända mig till för vetenskap baserad fakta. Jag har sett showen och om alla deras tittare skulle följa hälften av deras råd skulle den gruppen med största sannolikhet vara väldigt hälsosamma människor. Det dem hävdar kanske inte är exakt korrekt men det ger säkert en större placebo-effekt i praktiken än vad det som är korrekt skulle göra. Sen är jag väl inte det största fanet av dina artiklar på flashback, så jag tycker både du och Anna borde hoppa ner från era höga hästar..

Lavorini
2008-10-21, 20:45
Insåg just att Martin glömde det roligaste... när hon i slutet av programmet sa att Schulman hade minskat midjmåttet med några cm och gått upp 2kg i muskler *screwy*

Varför skulle det vara en omöjlighet? *screwy*

Nu såg jag inte programmet, så jag vet inte vad de sysselsatte sig med, men; Schulman är ju inte direkt någon belgian blue, så att han skulle lägga på sig lite muskler (kom ihåg att även muskelglykogen+vätska räknas som LBM) när han börjar träna är inte helt osannolikt.

Black Star Abyss
2008-10-22, 13:35
Varför skulle det vara en omöjlighet?

Nu såg jag inte programmet, så jag vet inte vad de sysselsatte sig med, men; Schulman är ju inte direkt någon belgian blue, så att han skulle lägga på sig lite muskler (kom ihåg att även muskelglykogen+vätska räknas som LBM) när han börjar träna är inte helt osannolikt.

Inte herr Schulman utan (numer fd.) FRU Schulman. 2kg muskler på sex veckor? Nja...

Heniin
2008-10-22, 13:44
enda som tilltalar programmet är att hon e lite milf och har en väldans u-ringning oftast.. whooops! och sen se vilken pina folk måste gå igenom.. inte konstigt folk fuskar i programmet när dom ska leva på sjögräs och massa äckliga hemska saker. Hennes metoder är sjuka och sen att står och ljuger massa i tv är underbart.

Eddie Vedder
2008-10-22, 13:53
Hennes metoder är sjuka och sen att står och ljuger massa i tv är underbart.

Blir det automatiskt en lögn för att hon påstår något som du inte tror på?

Jag menar inte att vara dryg nu utan försöker bara definiera "lögn". Många här pratar ju om att hon ljuger men jag tycker inte man kan kalla det för en lögn om det själv är något hon tror på. Måhända att det är helt ovetenskapligt i många fall men om det är något hon verkligen tror hjälper så kan jag inte se det som att hon ljuger. Är inte en lögn att man mer utstuderat och medvetet far med osanning som man själv VET är osanning?

Fatcan
2008-10-22, 14:07
enda som tilltalar programmet är att hon e lite milf och har en väldans u-ringning oftast..

Mmm

http://www.youtube.com/watch?v=43wakvbUWB8

Lavorini
2008-10-22, 18:54
Inte herr Schulman utan (numer fd.) FRU Schulman. 2kg muskler på sex veckor? Nja...

Det är fortfarande ingen omöjlighet.

Sen kan man ifrågasätta hur de kom fram till just 2kg, men det är en annan sak.

Trance
2008-10-22, 18:59
Blir det automatiskt en lögn för att hon påstår något som du inte tror på?

Jag menar inte att vara dryg nu utan försöker bara definiera "lögn". Många här pratar ju om att hon ljuger men jag tycker inte man kan kalla det för en lögn om det själv är något hon tror på. Måhända att det är helt ovetenskapligt i många fall men om det är något hon verkligen tror hjälper så kan jag inte se det som att hon ljuger. Är inte en lögn att man mer utstuderat och medvetet far med osanning som man själv VET är osanning?

Ja, fast ignorant idiot är inte mer smickrande än lögnare.

Maod
2008-10-23, 10:55
Blir det automatiskt en lögn för att hon påstår något som du inte tror på?

Jag menar inte att vara dryg nu utan försöker bara definiera "lögn". Många här pratar ju om att hon ljuger men jag tycker inte man kan kalla det för en lögn om det själv är något hon tror på. Måhända att det är helt ovetenskapligt i många fall men om det är något hon verkligen tror hjälper så kan jag inte se det som att hon ljuger. Är inte en lögn att man mer utstuderat och medvetet far med osanning som man själv VET är osanning?

Svårt att veta om hon själv vet att hon talar osanning från fall till fall eller hur? Hon tjänar ju pengar på sina påståenden och det är väl det viktiga för henne, så därför är det väl rimligt att tro att hon också medvetet ljuger ibland, för klientens bästa kanske hon påstår. Jag kanske inte skulle kalla henne för lögnare. Förvillare och okunskapsspridare däremot.

Jag kollar inte på programmet längre, men kommer ihåg en riktigt pärla de knäckte ur sig för några år sedan. Att man kan bränna 800 kalorier genom att sitta en timme i en infraröd basu. Lögn, osanning, okunskap, kalla det vad ni vill, men det är inget som obestraffat borde få visas på tv :)

Tolkia
2008-10-23, 11:35
Lögn, osanning, okunskap, kalla det vad ni vill, men det är inget som obestraffat borde få visas på tv :)
Vad jag vet är det inte straffbart att ljuga. Jag tycker att det är lite intressant att Skipper väcker så mycket känslor. Jag menar, det visas hundra andra program som har precis samma, eller större, problem med kunskapsunderlag, riktighet, offentlig förnedring av personer osv. som det inte skapas arga trådar om, och där folk inte kräver att ansvariga skall straffas. Men när det kommer till mat och träning, då är det känsligt?

shut teh face
2008-10-23, 11:42
Vad jag vet är det inte straffbart att ljuga. Jag tycker att det är lite intressant att Skipper väcker så mycket känslor. Jag menar, det visas hundra andra program som har precis samma, eller större, problem med kunskapsunderlag, riktighet, offentlig förnedring av personer osv. som det inte skapas arga trådar om, och där folk inte kräver att ansvariga skall straffas. Men när det kommer till mat och träning, då är det känsligt?
Det är väl inte så konstigt. Mat och hälsa är en stor del av människors liv, folk intresserar sig för det. Samma logik här på kolozzeum när det diskuteras; vi är medvetna om kosten och kan mer än medelsvensson.

Om någon Teknik nisse sitter och glöggar skit på något program så skulle 80% av oss inte ens förstå vad han ljuger om. Således skulle vi heller inte diskutera det.

sleep is the enemy
2008-10-23, 11:50
Vad jag vet är det inte straffbart att ljuga. Jag tycker att det är lite intressant att Skipper väcker så mycket känslor. Jag menar, det visas hundra andra program som har precis samma, eller större, problem med kunskapsunderlag, riktighet, offentlig förnedring av personer osv. som det inte skapas arga trådar om, och där folk inte kräver att ansvariga skall straffas. Men när det kommer till mat och träning, då är det känsligt?

Är det konstigt att mat och träning väcker känslor på ett forum där det (främst) disskuteras om mat och träning?

Nitrometan
2008-10-23, 12:02
Blir det automatiskt en lögn för att hon påstår något som du inte tror på?

Jag menar inte att vara dryg nu utan försöker bara definiera "lögn".
Jag anser att en osanning är en lögn. Men du menar alltså att den som ställer utsagan måste vara medveten om att det inte är sant för att det ska vara en lögn?

Intressant.

Så om en person påstår att energin i en mikrovågsugn ändrar strukturen på maten så att den blir skadlig att äta är det ingen lögn om personen själv tror på det?

Du menar att skillnaden mellan osanning och lögn är personens egen insikt om verkligheten?

Då har vi alltså sanning (nåt som kan styrkas med t.ex. vetenskapliga observationer, nåt som överensstämmer med verkligheten), osanning (nåt som inte uppfyller villkoren för sanning) och sen lögn där personen som ställer utsagan vet om att det är en osanning.

Man kan alltså inte ljuga om man inte vet att det man säger inte stämmer?

Ja, jag vet att mina formuleringar är inexakta.

Maod
2008-10-23, 12:13
Vad jag vet är det inte straffbart att ljuga. Jag tycker att det är lite intressant att Skipper väcker så mycket känslor. Jag menar, det visas hundra andra program som har precis samma, eller större, problem med kunskapsunderlag, riktighet, offentlig förnedring av personer osv. som det inte skapas arga trådar om, och där folk inte kräver att ansvariga skall straffas. Men när det kommer till mat och träning, då är det känsligt?

Fel ordval, jag menar inte att hon skall straffas i laglig mening.
Lite smisk förtjänar hon dock, utdelat av mig. :whipped:

Det är inte speciellt känsligt för mig iaf, börja inte prata om religion, sierskor och homeopati osv. bara, för då kan vi börja prata om mer allvarlig brist på kunskap.

Tolkia
2008-10-23, 12:30
Jag anser att en osanning är en lögn. Men du menar alltså att den som ställer utsagan måste vara medveten om att det inte är sant för att det ska vara en lögn?

Intressant.

Så om en person påstår att energin i en mikrovågsugn ändrar strukturen på maten så att den blir skadlig att äta är det ingen lögn om personen själv tror på det?

Du menar att skillnaden mellan osanning och lögn är personens egen insikt om verkligheten?

Då har vi alltså sanning (nåt som kan styrkas med t.ex. vetenskapliga observationer, nåt som överensstämmer med verkligheten), osanning (nåt som inte uppfyller villkoren för sanning) och sen lögn där personen som ställer utsagan vet om att det är en osanning.

Man kan alltså inte ljuga om man inte vet att det man säger inte stämmer?

Ja, jag vet att mina formuleringar är inexakta.
Jag håller med Eddie här (och en snabb konsultation av SAOB antyder att vi är på rätt spår). En lögn är en medveten handling i syfte att övertyga mottagaren om något som inte är sant. Sedan kompliceras det hela lite i verkliga livet av att människor i allmänhet är ganska bra på att ignorera/förtränga/inte låtsas om att de egentligen vet att saker de säger inte är sanna, varför mycket som utges för att vara osant men inte lögn ("jag gjorde det i god tro") i själva verket visst är lögn. Huruvida just Skipper ljuger eller inte låter jag vara osagt.
Är det konstigt att mat och träning väcker känslor på ett forum där det (främst) disskuteras om mat och träning?
Förvisso inte. Men ibland tycker jag att diskussionen kunde må bra av lite perspektiv. Livet består inte bara av mat och träning, och det värsta brott man kan begå mot en person är inte att ge personen o-optimala kostråd. Tycker jag, då.

sleep is the enemy
2008-10-23, 12:35
Förvisso inte. Men ibland tycker jag att diskussionen kunde må bra av lite perspektiv. Livet består inte bara av mat och träning, och det värsta brott man kan begå mot en person är inte att ge personen o-optimala kostråd. Tycker jag, då.

Nej, det är givetvis sant. Men hur många disskusioner skulle då finnas här på kolozzeum om man hela tiden tänkte i ett sådant perspektiv.

Nitrometan
2008-10-23, 12:51
Jag håller med Eddie här (och en snabb konsultation av SAOB antyder att vi är på rätt spår). En lögn är en medveten handling i syfte att övertyga mottagaren om något som inte är sant. Sedan kompliceras det hela lite i verkliga livet av att människor i allmänhet är ganska bra på att ignorera/förtränga/inte låtsas om att de egentligen vet att saker de säger inte är sanna, varför mycket som utges för att vara osant men inte lögn ("jag gjorde det i god tro") i själva verket visst är lögn.
Mycket möjligt. Det irriterar mig något att folk kan fara med osanning utan att ljuga.

Finns det något sådant som en absolut sanning?
Om ett påstående skulle vara i strid med denna eventuella absoluta sanning, skulle det då vara en objektiv lögn då? Oavsett om den som ställer utsagan eller den som mottar den är medvetna om dess bristande överensstämmelse med den absoluta sanningen?

Livet består inte bara av mat och träning, och det värsta brott man kan begå mot en person är inte att ge personen o-optimala kostråd.
Hmmm. Är detta en lögn eller en osanning? ;)

sleep is the enemy
2008-10-23, 12:57
Om man säger något som man tror är sant idag, som senare visar sig vara felaktigt, har man då ljugit? Min poäng blir att en lögn/saning måste bero på vad personen i fråga har för kunskap.

Trance
2008-10-23, 13:10
Förvisso inte. Men ibland tycker jag att diskussionen kunde må bra av lite perspektiv. Livet består inte bara av mat och träning, och det värsta brott man kan begå mot en person är inte att ge personen o-optimala kostråd. Tycker jag, då.

Jag tycker det är bra att ha lite distans till maten med det hjälper inte Anna Skipper med. Jag ogillar när man hör arbetskamrater utesluta det ena eller andra ur kosten för att Anna Skipper sade det. Eller att hon dyker upp lite överallt, till och med i min Golf-tidning så ser man en krönika där hon ger direkt felaktiga råd.

Folk följer dessa råd och deras liv blir mer komplicerade eftersom den innan så smidiga bananen helt plötsligt inte var bra längre.

Tolkia
2008-10-23, 13:15
Mycket möjligt. Det irriterar mig något att folk kan fara med osanning utan att ljuga.

Finns det något sådant som en absolut sanning?
Om ett påstående skulle vara i strid med denna eventuella absoluta sanning, skulle det då vara en objektiv lögn då? Oavsett om den som ställer utsagan eller den som mottar den är medvetna om dess bristande överensstämmelse med den absoluta sanningen?
Jag har en känsla av att du just ställde en fråga som filosoferna diskuterat mycket längre. :D

DANNE1988
2008-10-23, 13:17
WHATEVER?

Vi kan väl dra en slutsats på att Anna Skipper inte har alla hästar i stallet och att TV3 borde tänka på det moraliska att inte sända ut skit ur TV rutan oavsett om det ger tittar vinster.

Alla glada? :)

Kinsei
2008-10-23, 14:10
WHATEVER?

Vi kan väl dra en slutsats på att Anna Skipper inte har alla hästar i stallet och att TV3 borde tänka på det moraliska att inte sända ut skit ur TV rutan oavsett om det ger tittar vinster.

Alla glada? :)

Tvärtom! Skiper är nog extremt smart som lyckats göra sig ett namn på det här. Hon lär dessutom dra in rejält med pengar på sin kostrådgivningsverksamhet - och det är det väl få här som gör! Oavsett hur mycket som är strunt lyckas hon ju dessutom påvisa resultat. Inte för att inte vilket annan diet som heslt hade kunnat ge motsvarande resultat, men det är ju inte huvudsaken...

Desutom tycker inte jag att TV3 har något särskilt stort moraliskt ansvar. Det hade varit en annann sak om de sände rent skadliga saker. Lite tossiga kostråd är väl knappast hela världen!

Udd3n
2008-10-23, 14:18
Det är ju underhållning. :hbang:

Black Star Abyss
2008-10-23, 14:34
Sen kan man ifrågasätta hur de kom fram till just 2kg, men det är en annan sak.

Hon hade gått upp 2kg i vikt.

Eddie_ja
2008-10-23, 15:41
"""""Desutom tycker inte jag att TV3 har något särskilt stort moraliskt ansvar. Det hade varit en annann sak om de sände rent skadliga saker. Lite tossiga kostråd är väl knappast hela världen!"""""""

Jag tycker problemet är större. Problemet är att hon många gånger läggr fokus på mindre viktiga saker och inbillar folk att så är det. Kanske inget problem för oss här som uppenbarligen har bättre informationskällor. Men kan va ett slag under bältet på den som jobbar mot sin övervikt och dålig självkänsla.

SEDAN KAN JAG OXÅ ERKÄNNA ATT HAR JAG TID SÅ TITTAR JAG OXÅ PÅ PROGRAMET. Gärna då ingen ser då jag kritiserar det. Hummn dubbelmoral...

omnibus
2008-10-23, 17:03
Missa inte 20.00 ikväll så ni får något mer att raljera över ;)

Spene
2008-10-23, 19:11
Neej, måste hon förstöra det trevliga cafét. :(

Första gången jag kollar på programmet seriöst. Scratch har rätt i det hon säger om hennes negativa och dömande inställning. Synd att människorna i programmet inte får riktigt hjälp.

Spene
2008-10-23, 19:59
Fy helvete vad sugen jag är på morotskaka nu. Ska jag se på det där programmet igen så måste jag ha snacks!

Så mycket mer än tråkig attityd ibland är väl det mesta man kan beskylla Anna Skipper för tycker jag. Att folk har problem att vara källkritiska är inte Skippers fel.

Eddie Vedder
2008-10-24, 05:19
Synd att människorna i programmet inte får riktigt hjälp.

Det är liksom inte första säsongen.

Visst sänder hon kanske ut fel signaler mot lättpåverkade tittare men de som ställer upp i programmet vet ju såklart vad som väntar och vill ju bara synas. Är man kåt på att få vara med i TV och inte mår dåligt över att bli lite hånad så kan man ju ställa upp i ett sådant här program. Men självklart vet alla hur man kommer bli bemött och hur programmet är upplagt på förhand. Med förutbestämda "fusk", svårigheter i början, fantastiska resultat mot slutet o.s.v.

Eddie_ja
2008-10-24, 10:20
Håller med men det är ju inte deltagarna som man bryr sig om utan de där hemma i tvsoffan.

FyllSkalle
2008-10-30, 01:51
[QUOTE=Tolkia;3279373] Jag menar, det visas hundra andra program som har precis samma, eller större, problem med kunskapsunderlag

Nämn gärna några.

Kinsei
2008-10-30, 10:52
[QUOTE=Tolkia;3279373] Jag menar, det visas hundra andra program som har precis samma, eller större, problem med kunskapsunderlag

Nämn gärna några.

På rak arm kan jag säga de s.k. "nanny-programmen" där folk ska få styr på sina oregerliga barn. De använde metoder som långt ifrån alla med kunskap om barnpsykologi ställer upp på. Det finns många som tycker att det är ett problem när föräldrar sedan börjar tillämpa dessa uppfostringsmetoder helt okritiskt.

Varje gång jag ser ett program som har att göra med någonting jag kan (det som handlar om mitt jobb, vill dock inte ge exempel där) ser jag bristerna direkt. Jag misstänker att t.ex. hantverkare har en del att säga om alla renoveringsprogram.

ackilf
2008-10-30, 12:19
Fy helvete vad sugen jag är på morotskaka nu. Ska jag se på det där programmet igen så måste jag ha snacks!



Ajabaja, det går 20.00, vad har hon sagt om att äta såpass sent?:nono:

actiwe
2008-10-30, 16:21
Längtar tills kvällens avsnitt!! haha :laugh:

bertbert
2008-10-30, 16:24
Det är ju underhållning. :hbang:

Missa inte 20.00 ikväll så ni får något mer att raljera över ;)

Längtar tills kvällens avsnitt!! haha :laugh:

Eeeeh jaha.

Den här tråden leder alltså till att tittarantalet ökar? Lysande.

stevebc
2008-10-30, 16:41
Eeeeh jaha.

Den här tråden leder alltså till att tittarantalet ökar? Lysande.
Hahhahaha

Precis som med "blondinbella suger"-tråden *screwy*

Om bara folk kunde ha lite distans skulle det inte bli så mycket meningslöst roidande.

haiduc
2008-10-31, 00:11
Ser inte vad som skulle vara så himla fel i hennes påståenden, det är inte tanken att deltagarna ska bli optimala bodybuilders... Te.x morgonträning innan frukost är väl ett vanligt tillvägagångssätt under deff, varför skulle inte det fungera på en överviktig då?

Vissa saker kanske man kan diskutera men det kan ju vara så att saker som tarmsköljning (som de kör på i engelska versionen) och olika reningskurer fungerar på ett rent psykiskt plan, och då har det ju ändå fyllt en funktion :)

kavalen
2008-10-31, 01:24
Jag förstår inte själva grejen att folk sitter i den här tråden och klagar på allt hon gör. Visst allting kanske inte känns/är rätt för alla men hon går efter sina egna teorier. Mycket av det hon gör, med såkallade näringsdrinkar hit och dit anser jag själv vara rent bullshit, men jag hetsar inte upp mig över att det, kanske kan det fungera.

Saken är den att jag själv inte skulle ha tid och tålamod att hålla på som hon beskriver för att lyckas gå ner i vikt. Jag gör det på annat sätt, som att äta mindre och motionera. Jag undrar bara i vilka delar hon har fel. Har hon fel bara för att mycket av det hon säger inte stämmer enligt akademiska studier och forskning?

Konstigt att man inte lyftar fram mer i det här forumet rörande alla dessa studier, angående hur trovärdiga de egentligen är? Det finns tusentals studier om saker som talar positivt för vissa näringsämnen men också en jävla massa studier som visar på motsatsen, vem har rätt vem har fel, man måste personligen testa sig fram och se hur man mår?

Anna Skipper är anställd av TV3, hon gör på ett sätt som känns bäst för henne och något hon själv fått resultat av, därmed inte sagt att det går att göra på andra och enklare sätt, dock är det en helt annan historia. Deltagarna har gått med på hennes idèer när de ställer upp i programmet och vissa får resultat. Att många av dessa sedan faller tillbaka beror ju itne på att Anna Skipper har gjort något fel, det är snarare att deltagarna kanske inte har någon motivation eller ett tiotal andra faktorer som gör att det hela fallerar, exempelvis att upplägget i längden inte passar individen ifråga.

Man måste se till att uppnå en psykisk och fysisk balans, Anna Skipper verkar själv ha lyckats med detta, huruvida deltagarna lyckas är en helt annan sak. En sak är dock säkert, det skulle förmodligen vara många av deltagarna som skulle falla tillbaka och tappa motivation även av en riktig näringsexpert. Äta mindre och motionera mer enligt ett enkelt upplägg kan bli väldigt jobbigt för den som inte har tid, lust eller aldrig hittar sin form av motion. Med andra ord kan ett sådant upplägg, även om det kan tyckas vara enklare, falla lika lätt som Anna Skippers teorier.

Tolkia
2008-10-31, 09:12
Man måste se till att uppnå en psykisk och fysisk balans, Anna Skipper verkar själv ha lyckats med detta, huruvida deltagarna lyckas är en helt annan sak.
Mitt problem med Skipper är att hon, enligt min uppfattning, inte beter sig p ett sätt som ger deltagarna att uppnå det du beskriver. Skuld och skam har mig veterligen aldrig varit någon effektiv väg till balans.

Eddie Vedder
2008-10-31, 09:23
Mitt problem med Skipper är att hon, enligt min uppfattning, inte beter sig p ett sätt som ger deltagarna att uppnå det du beskriver. Skuld och skam har mig veterligen aldrig varit någon effektiv väg till balans.

Det där håller jag med om. Frågan är bara hur mycket som är Skipper och hur mycket som är TV3.

Det är anledningen till att jag inte kan hålla med alla som spyr galla över henne. Metoderna i programmet är ofta ganska illa när det kommer till träningen och bemötandet, att hennes tips är ovetenskapliga tycker jag är skit samma eftersom det inte är något utbildningsprogram som sagt. Klart ett underhållningsprogram borde kunna ha med lite new-age gjanterier utan att man ska bli sur tycker jag.

Men visst finns en lite trist syn i programmet som säner ut dåliga signaler. De som själva stälelr upp är ju bara kändiskåta och vet vad som väntar redan från början, man är beredd att bli lite förnedrad för att få synas i TV helt enkelt.

Men att det sänder lite fel signaler utåt håller jag med om och huruvida det är Anna Skippers "riktiga" beteende eller bara en roll hon spelar åt TV3 vet ju inte jag.

kavalen
2008-10-31, 13:48
Mitt problem med Skipper är att hon, enligt min uppfattning, inte beter sig p ett sätt som ger deltagarna att uppnå det du beskriver. Skuld och skam har mig veterligen aldrig varit någon effektiv väg till balans.


Jo visst håller jag med dig, det finns betydligt enklare sätt att hålla sig i form och äta rätt än massa konstiga fruktdrinkar, som förvisso är nyttiga men som deltagarna efter programmet slutar med och då faller tillbaka på noll. Men som sagt, det är ett underhållningsprogram och man måste se det som ett sådant, annars skulle det bli mer som Toppform stuket på SVT, betydligt bättre enligt mig där man satsar på långsiktiga hälsolösningar men fan så mycket mindre underhållande.

Trance
2008-10-31, 18:36
att hennes tips är ovetenskapliga tycker jag är skit samma eftersom det inte är något utbildningsprogram som sagt. Klart ett underhållningsprogram borde kunna ha med lite new-age gjanterier utan att man ska bli sur tycker jag.

Framställs det som new age-fjanterier eller kostråd av en kunnig person?

Eddie Vedder
2008-10-31, 18:59
Framställs det som new age-fjanterier eller kostråd av en kunnig person?

Som kostråd från en kunnig person. Men det har jag inget problem med. Jag tror inte att alla personer i ett TV-program som framställs som kunniga per automatik ÄR det. Det borde man kunna anta även med Anna Skipper.

Jag har ingen aning om hur kompetent Bosse Bildoktorn är t.ex. Han kan vara kunnig och han kan vara okunnig, hursomhelst är det ett underhållningsprogram så skulle jag bli "lurad" av honom är det ju mitt fel.

shut teh face
2008-10-31, 19:02
Det handlar väl inte så mycket om "du gick på det, haha"-sköt-dig-själv-mentalitet.

Det handlar om ett program som framställs som teh shit, men som inte är det.
Vi bryr oss om sveriges befolkning som ökar i vikt och tycker itne att tv3 är fråntagna alla moraliska ansvar.

Skipper röker själv förresten, riktig fjantråtta.

Eddie Vedder
2008-10-31, 19:15
Vi bryr oss om sveriges befolkning som ökar i vikt och tycker itne att tv3 är fråntagna alla moraliska ansvar.


Om varje program som potetntiellt kan påverka en människa negativt skulle tas bort ur TV-tablån skulle en hel del försvinna, och inte skulle "Du är vad du äter" ryka först direkt.

Men som sagt, det handlar bara om att personer som tror sig vara mer kunniga och som råkar vara inbitna p åjust kost stör sig extra mycket på det. Sedan finns det de som oroar sig hur allt våld i TV påverkar samhället, allt sex, drogromantik o.s.v.

Jag har ju som sagt inte sett programmet på något år nu och tänker inte se det heller eftersom jag tycker det är skit. Men när jag tittade på det såg jag i alla fall ingenting som fick mig att tro att det skulle göra överviktsproblematiken värre, oavsett om det inte gör någon positiv skillnad heller.

Mescreant
2008-10-31, 21:22
Jämförelser med program som Bosse Bildoktorn, Äntligen hemma o.s.v är ganska meningslösa då skillnaden på mängd tillämpning av "kunskapen", potentiell skada av denna och andelen som ser det som underhållning vs fakta är väldigt stor.

Ett försök att stoppa programmet kanske skapar en debatt som leder till större allmän kunskap och mindre trovärdighet för Skipper. Fast, jag bryr mig inte så värst egentligen. Nöjd så länge jag slipper flummigt skitsnack när jag dricker min mjölk och micrar min färdigrätt.

miss_incorrigible
2008-10-31, 21:31
Jag hade sett titeln på tråden några gånger men det tog ändå ett tag att fatta att det hela handlade om tanten på tv3. Så lite tittar jag på tv. Jag trodde det handlade om jordnötssmör (som iofs heter Skippy) men ja, tanten verkar vara jobbig så mycket som vissa av er irriterar er på henne.

http://fatorangecat.textmalaysia.com/upload_files/27/28/3441/PeanutButter.jpg

Tolkia
2008-10-31, 22:14
Jo visst håller jag med dig, det finns betydligt enklare sätt att hålla sig i form och äta rätt än massa konstiga fruktdrinkar, som förvisso är nyttiga men som deltagarna efter programmet slutar med och då faller tillbaka på noll.
Du missar möjligen att jag överhuvudtaget inte uttalat mig om fruktdrinkarna. De är, anser jag, i jämförelse med Skippers attityd ett mycket litet problem.

kavalen
2008-11-01, 11:42
Du missar möjligen att jag överhuvudtaget inte uttalat mig om fruktdrinkarna. De är, anser jag, i jämförelse med Skippers attityd ett mycket litet problem.

Om det är Skippers attityd eller hennes fruktdrinkar har för mig ingen betydelse, saken är att båda kan fungera för att få människor att aktivera sig och gå ner i vikt. Sen att hon påstår att man inte kan "äta vissa saker eller ska träna på diverse olika sätt (attityden)" bygger på det hon själv anser och är inget problem, det är underhållning. Alla människor måste själva ta till sig information och analysera med andra källor och egen praktisk erfarenhet för att lära sig något och hitta sätt som passar bra för dem.

Saken är den att oavsett om det är Skipper eller Blossom så sker inga framsteg av ett TV program. Anna Skipper är fan så mycket mer underhållande att se på än Blossom, även om jag tycker hon går till överdrift.

Anna Skipper måste liksom andra som satsar på att göra bra TV ha ett visst upplägg på sina program. Hur bra TV blir det om inte Skipper kommer och avbryter när deltagarna trycker i sig den obligatoriska kebaben och visar dem tillrätta.

Jag kan ärligt talat inte förstå vad som är problemet. Är människor så korkade så de går på vad som helst, kanske därför det finns så lite kompetens i samhället. Det finns säkert folk som tittar på Jay Leno och inte fattar att det är humor rakt igenom, ändå sväljer dem bara det och tror att det är vilken random nyhetssändning som helst.

BigBuck
2009-05-01, 16:54
Varför då?

Vad har TV3 för samhällsansvar att sprida kunskap? Det är ett underhållningsprogram i syfte att skratta åt tjocka människor typ, om TV3 tror att Anna Skipper genererar mer tittare ( = mer vinst ) så är det inte bara acceptabelt utan helt självklart.

Deppig inställning/filosofi.... att företag - och då ffa media - inte har nått som helst ansvar.

-Englund
2009-05-01, 17:37
Var det någon som såg paret Skipper i tv-programmet Debatt i SVT? Hon verkar i alla fall vara högst medveten om att hon sprider märkliga budskap i "Du är vad du äter", och menar att det bara är mer eller mindre ren underhållning. Vilket det är ofc

Eddie Vedder
2009-05-01, 20:23
Deppig inställning/filosofi.... att företag - och då ffa media - inte har nått som helst ansvar.

Det är inte fråga om en inställning, de HAR inte det ansvaret helt enkelt. SVT har det ansvaret eftersom de är skattefinansierade. Jag pratar alltså inte om vad man rent moraliskt kan anse vara ett ansvar utan vad nämnda parter de facto har för krav på sig för att få sända.

SVT betalas av folket och har då ansvar att ge program för alla och program med informations, kunskapsförmedling och objektivitet. Ett helt vinststyrt företag har inget sånt krav på sig, TV3 har inte mer krav på sig att sprida vetensklapligt fakta om kost än vad Hennes & Mauritz har.

mikaelj
2009-05-01, 20:29
TV3 har inte mer krav på sig att sprida vetensklapligt fakta om kost än vad Hennes & Mauritz har.

Fantastisk liknelse! :-) Var det Eddie Vedder eller Eddie Izzard du hette, sade vi?

pwnyou
2009-05-01, 20:35
Jag tänkte på en sak...

Anna Skipper är nog inte så dålig ändå. Jag menar, i teorin kanske hon inte är så kunnig, men hon lyckas i varje fall göra folk smalare, och är därför i praktiken rätt duktig.

Tv3 får tittare, personer går ner i vikt och alla är vinnare, så exakt vad är problemet? :P

esja
2009-05-01, 21:21
Ett flertal dietister blev tillfrågade innan programmet startade om att ställa upp men avböjde. Problemet var att tv3 reedan hade ett programformat som i princip går emot hur de flesta professionella arbetar och ingen kunde ställa upp på detta arbetssätt. Tycker då inte att tv3 ska belastas för skippers metoder.

Jag ser programmet om jag råkar på det och tycker det är ganska underhållande. Då uppenbara fel smyger sig in kan jag inte undvika att bli lite irriterad men ser hellre att programmet finns och har lite knepiga fakta än det motsatta. Folk blir iaf intresserade och börjar fundera själva lite mer. Frågar de lite mer kan man (jag) sätta saker i perspektiv.

Något annat jag gillar med programmet är hennes användande av svart och vitt. Saker är antingen bra eller dåligt, vilket är uppfriskande att se. Jag kan bli lite frustrerad ibland på mitt yrkesvals (dietist) tendenser att se allting i gråskalor (även om det är det korrekta sättet) vliket kan bli mer förvirrande än klargörande. Dock är det pedagogiskt förkastligt att som Scratch89 nämner förbjuda livsmedel och ätbeteenden som hon gör. Det gör antagligen mer skada än är av godo.

pwnyou: om en individ går ner i vikt för stunden (under de 8v som tv är på plats) för att om ett halvår/år senare väga mer än startvärdet trots allt arbete som lagts ner, har man då vunnit något?

Tolkia
2009-05-01, 21:24
Ett flertal dietister blev tillfrågade innan programmet startade om att ställa upp men avböjde. Problemet var att tv3 reedan hade ett programformat som i princip går emot hur de flesta professionella arbetar och ingen kunde ställa upp på detta arbetssätt. Tycker då inte att tv3 ska belastas för skippers metoder.
Å andra sidan valde ju TV3 att ta in en som arbetar som hon gör (och valde bort sådana som inte arbetar som hon gör), så det är ju inte direkt som att Skipper har hijackat den oskyldiga TV-kanalen.

Jag kan se TV-värdet hos programmet (det ligger väl i linje med alla andra "gör om och fixa till-program" som finns nu, och där hälften av underhållningsvärdet är att tittarna skall känna att puh, jag är i alla fall inte SÅ DÄR illa), men jag gillar fortfarande inte Skippers attityd.

Eddie Vedder
2009-05-01, 21:25
om en individ går ner i vikt för stunden (under de 8v som tv är på plats) för att om ett halvår/år senare väga mer än startvärdet trots allt arbete som lagts ner, har man då vunnit något?

Den problematiken är väl knappast enkom för Skippers metoder? Du som dietist borde väl veta att de flesta återgår till tidigare vikt eller t.o.m. går upp förvi den vikten trots idoga försök under år efter år.

Det kan man ju se i de flesta studierna också. Ett typexempel är ju studien i NEJM som blev så extremt uppmärksammad, där där det "bevisades" att "alla metoder funkar lika bra". Efter 6 månader var det ju raka spåret uppåt på vågen igen.

mikaelj
2009-05-01, 21:27
Det skulle vara intressant att se vad hon tycker om lite mer normala människors matvanor, t.ex. en veckas byggarmat, en veckas LCHF (hoho), och en veckas Svensson.

Men med en fet person framför. Hade hon tyckt ändå tyckt maten var förkastlig?

Tolkia
2009-05-01, 21:29
Den problematiken är väl knappast enkom för Skippers metoder? Du som dietist borde väl veta att de flesta återgår till tidigare vikt eller t.o.m. går upp förvi den vikten trots idoga försök under år efter år.
Inlägget var iofs en respons på kommentaren att "jamen klienterna går ju ned i vikt (under programmets gång), så då är väl Skipper bra"? Man måste ju inte tycka att Skippers metoder är bra bara för att man inte har tillämpat någon annan själv, med bättre resultat, eller för att man vet att det är svårt oavsett vilken metod man använder.

Tolkia
2009-05-01, 21:32
Det skulle vara intressant att se vad hon tycker om lite mer normala människors matvanor, t.ex. en veckas byggarmat, en veckas LCHF (hoho), och en veckas Svensson.

Men med en fet person framför. Hade hon tyckt ändå tyckt maten var förkastlig?
Jag tror att äckelgrejen, d.v.s. "kolla här vad du har tryckt i dig under en vecka, ser det inte hemskt ut" är en TV-grej nog så mycket som en Skippergrej. Jämför andra "gör om"-program, där det först visas hur ful personen är, hur fult hus han bor i, hur ostädat han har hemma - för att kontrasten skall bli stor när experten får komma in som en räddande ängel.

Skipper verkar ju iofs ha mycket idéer om vad som är "nyttigt" och inte ur något slags kvasireligiöst hälsokost-"naturlighets"-perspektiv, så jag gissar att hon skulle hitta mycket att anmärka på i de flestas mathållning.

Tabbe
2009-05-01, 21:37
Orka bry sig =)
Tänk inte så mycket på det så slipper ni säkert en massa frustration, dock skrattar jag lite när folk använder ett av hennes dumma argument.

esja
2009-05-01, 21:39
Visst går de ner i vikt under programtiden och det är ju positivt i sig. Troligen går det ju också upp i vikt senare (enligt forskningsrönen) även om det inte gäller i alla fall och sker det inte är det ju också bra. Problemet som jag ser det är att hon gör det lite för krångligt. Om klienten har gjort den resan, vikttapp för att sen lägga på sig igen, kan det ge ett mentalt hinder att vilja prova på igen. Något jobbigt som man misslyckas med ger oftast inte en vilja att göra om det.

De personer som visat störst vikttapp kan oftast direkt kopplas till antalet träffar med en proffessionell. Så för att programmet ska göra mest nytta för deltagarna skulle de få fortsätta gå hos henne under, tja, ett år kanske? någon som vet om det är fallet? Sker det har jag i princip inga problem med upplägget som helhet.

BigBuck
2009-05-03, 22:03
Det är inte fråga om en inställning, de HAR inte det ansvaret helt enkelt. SVT har det ansvaret eftersom de är skattefinansierade. Jag pratar alltså inte om vad man rent moraliskt kan anse vara ett ansvar utan vad nämnda parter de facto har för krav på sig för att få sända.

SVT betalas av folket och har då ansvar att ge program för alla och program med informations, kunskapsförmedling och objektivitet. Ett helt vinststyrt företag har inget sånt krav på sig, TV3 har inte mer krav på sig att sprida vetensklapligt fakta om kost än vad Hennes & Mauritz har.

Så återigen; tråkig inställning/filosofi.

Har TV3 de facto, lagligt sett, ett ansvar? Nej.
Men det är ju irrelevant när man talar om inställningar och filosofiska synsätt. Jag önskar inte tala juridik.

Personligen tycker ju jag at alla företag och framförallt medier ska ta ett ansvar trots att de lagligt sett inte behöver göra det.

Samtliga dagstidningar har gjort ett moraliskt/filosofiskt val att inte skriva nått om alla de självmord som sker dagligen runt om i landet t ex - eftersom det visat sig att publiceranden av självmord också ökar förekomsten av självmord (har här i skrivandets stund ingen källa tillgänglig på det, sorry).

Ungefär samma sak anser jag media ska göra här: besluta sig för att visa evidensbaserade faktan i programmen.
Och javvist, självklart är detta omöjligt i ett vinstjagande samhälle. Det är en ren utopi.
Men som sagt: jag diskuterade inställningar och filosofier. Inget annat.

Eddie Vedder
2009-05-04, 05:47
Så återigen; tråkig inställning/filosofi.

Har TV3 de facto, lagligt sett, ett ansvar? Nej.
Men det är ju irrelevant när man talar om inställningar och filosofiska synsätt. Jag önskar inte tala juridik.

Säg då inte att jag har en "tråkig inställning/filososfi" när det inte är vad jag skriver om. Vad jag tycker är etiskt rätt är en helt annan sak. Dvs det du kallar "filosofi" i det här fallet.

Vad tycker du om ett program som Hjärnstorm t.ex.? Det är mig veterligt inte 100% vetenskapligt grundat och går t.o.m. på SVT. Måste ju vara ett HEMST program som gör oss alla mentalt sjuka.