handdator

Visa fullständig version : Överätning ökar muskelatrofi vid inaktivitet.


King Grub
2008-10-09, 19:46
Physical inactivity is often associated with positive energy balance and fat gain.

We aimed to assess whether energy intake in excess of requirement activates systemic inflammation and antioxidant defenses and accelerates muscle atrophy induced by inactivity.

Nineteen healthy male volunteers were studied before and at the end of 5 wk of bed rest. Subjects were allowed to spontaneously adapt to decreased energy requirement (study A, n = 10) or were provided with an activity-matched diet (study B, n = 9). Groups with higher (HEB) or lower (LEB) energy balance were identified according to median values of inactivity-induced changes in fat mass ({Delta}FM, assessed by bioelectrical impedance analysis).

In pooled subjects (n = 19; median {Delta}FM: 1.4 kg), bed rest–mediated decreases in fat-free mass (bioelectrical impedance analysis) and vastus lateralis thickness (ultrasound imaging) were significantly greater (P < 0.03) in HEBAB (–3.8 ± 0.4 kg and –0.32 ± 0.04 cm, respectively) than in LEBAB (–2.3 ± 0.5 kg and –0.09 ± 0.04 cm, respectively) subjects. In study A (median {Delta}FM: 1.8 kg), bed rest–mediated increases in plasma leptin, C-reactive protein, and myeloperoxidase were greater (P < 0.04) in HEBA than in LEBA subjects. Bed rest–mediated changes of glutathione synthesis rate in eythrocytes (L-[3,3-2H2]cysteine incorporation) were greater (P = 0.03) in HEBA (from 70 ± 19 to 164 ± 29%/d) than in LEBA (from 103 ± 23 to 84 ± 27%/d) subjects.

Positive energy balance during inactivity is associated with greater muscle atrophy and with activation of systemic inflammation and of antioxidant defenses. Optimizing caloric intake may be a useful strategy for mitigating muscle loss during period of chronic inactivity.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 88, No. 4, 950-958, October 2008.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/950

Scratch89
2008-10-09, 20:41
Där ser man. Jag har alltid trott att det var tvärtom.

Eddie Vedder
2008-10-09, 20:50
Där ser man. Jag har alltid trott att det var tvärtom.

Vid normalt liv är det antagligen så också. Kronisk inaktivitet är ju trots allt ett extremt tillstånd och så katabolt i sig för muskelmassan att det tydligen inte verkar kompenseras av överskott.

Det är ganska fascinerande att läsa om hur negativt det trots allt är för kroppen att hamna i såna situationer.:(

Anders The Peak
2008-10-09, 20:53
I och med det faller en del tidigare spekulationer som har förts.

Eddie Vedder
2008-10-09, 20:59
I och med det faller en del tidigare spekulationer som har förts.

Vilka då?

Det är en sak att man ökar i muskelmassa vid kcalöverskott generellt, en helt annat sak när det gäller kroniskt sängliggande. Och så uppfattar jag det som, d.v.s. sängläge i fem veckor.

Pompere
2008-10-09, 21:01
Så om jag har förstått det rätt, så ska man vid inaktivitet från träning ligga på underskott? :S

Anders The Peak
2008-10-09, 21:06
Vilka då?

Det är en sak att man ökar i muskelmassa vid kcalöverskott generellt, en helt annat sak när det gäller kroniskt sängliggande. Och så uppfattar jag det som, d.v.s. sängläge i fem veckor.
Jag läste artikeln slarvigt.Nu när jag har läst undrar jag hur det kommer sig att man hittar på sådana dumheter som den här studien. Per Tesch har visat det i otaliga studier om sängbundna patienters muskelatrofi( Utvecklat även en träningsmaskin för tyngdlöst tillstånd åt NASA) Vet inte riktigt vad man vill(bevisa)med den här studien. Antagligen är det för abstrakt för mig*screwy*
I normalfallet har man stora problem att få i de här patienterna tillräcklig energimängd.

Paria
2008-10-09, 21:13
Så om jag har förstått det rätt, så ska man vid inaktivitet från träning ligga på underskott? :S


Som Eddie skrev, så handlar det om fem veckors sängliggande.

Det är stor skillnad på "inaktivitet från träning" och att ligga och snarka i veckor.

stevebc
2008-10-10, 02:25
Som Eddie skrev, så handlar det om fem veckors sängliggande.

Det är stor skillnad på "inaktivitet från träning" och att ligga och snarka i veckor.Exakt. Jag tolkar "inaktivitet" först som undvikande av normal träning när det egentligen är "sängbunden" vilket är två helt olika saker och att vara sängbunden är inte så applicerbart för de flesta av oss som kanske bangar träna under tuffa perioder m.m.