handdator

Visa fullständig version : Syra-Bas kost, är det något att ta fasta på?

Angel
2008-10-09, 12:49
Läste nyligen lite mer om syra-bas och dess påverkan på kroppen. Jag har sett personer som fått ketoacidos, men aldrig riktigt trott att detta hade någon större betydelse för människor?

Enligt boken så är syraöverskott en orsak till många sjukdomar. Och om man vill hålla sig frisk så måste man konsekvent hålla sig till en syrefattig kost då varje syra man får i sig måste neutraliseras.
För att göra detta dras basiska ämnen ur organismen, huvidsakligen kalcium som lagrats i ben,blodkärl och leder. Detta skulle då vara speciellt bra för människor med olika reumatiska sjukdomar vilket var den biten jag tyckte var intressant. Skulle en reumatiker må bättre om att lägga om kosten och tänka "basiskt"?

Tänker ni på syra-bas i eran kost? Testar ni era pH? Är detta så viktigt som boken framställer det, och kan en basisk kost hjälpa reumatiker och undvika benskörhet?

Musselbank
2008-10-09, 13:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89623

Kinsei
2008-10-09, 14:04
En sak undrar jag: Dr Dahlquist & co hävdar ju att bl.a. reumatiker blir kärnfriska av att äta bara kött och fett. LCHF-maten står ju nästan helt i motsats till vad förespråkare av basbildande kost säger.

Jag tycker dock att teorin om att ohejdat mjölkdrickande leder till benskörhet är rätt intressant. Man är ju uppvuxem med myten "mjölk ger starka ben", men såvitt jag vet är den helt spräckt nu. Frågan är om det kommer att gå så långt som att man konstaterar att det är precis tvärtom!

Eddie Vedder
2008-10-09, 16:06
Jag tycker dock att teorin om att ohejdat mjölkdrickande leder till benskörhet är rätt intressant.

Det sambandet grundas på teorin om att tillsatsen av vitamin A i våra svenska (magra) mjölkprodukter skulle innebära ett för högt intag av vitaminet. Något som kan leda till benskörhet.

Samma sambande ses nämligen inte i länder utan A-vitaminberikning men med likvärdig mjölkkonsumtion. A-vitamin är ju knappast något vi lider brist på och är knappast svårt att fylla sitt behov av så det är inte konstigt att den berikningen ifrågasätts.

Angående grundfrågan så är det en gammal myt och jag har skrivit om den lite här och där tidigare:

Alkalogen kontra acidogen kost är helt irrelevant för en frisk individ.

Jag trodde myten kring den typen av kosthållning dog ut för länge länge sen. Ragnar Berg som forskade mycket kring det och propagerade för att det skulle vara nödvändigt var ju t.ex. som mest verksam under 1930-40-talet. Idag anses det som sagt vara helt oväsentligt och man kan uppnå små små pH-förändringar vid extrema koster, pH-förändringar som i vilket fall enkelt justeras av kroppen själv.

Angel
2008-10-09, 20:38
Var det inte på tal att tabort A-vitaminen ur mjölken då?

Hur är det med AD-dropparna man ger till barn? Fyller dom något behov? Minns att en barnläkare pratade på en föreläsning om det men kan inte minnas exakt vad hon sa nu.

Men kontentan då Eddie är att en basisk kost vid reumatiska sjukdomar inte minskar risken för biverkningar såsom benskörhet?

Sverker
2008-10-10, 06:14
Livsmedelsverket svarar:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12318&epslanguage=SV

Gröntvedt
2008-10-10, 13:31
Läste nyligen lite mer om syra-bas och dess påverkan på kroppen. Jag har sett personer som fått ketoacidos, men aldrig riktigt trott att detta hade någon större betydelse för människor?

Enligt boken så är syraöverskott en orsak till många sjukdomar. Och om man vill hålla sig frisk så måste man konsekvent hålla sig till en syrefattig kost då varje syra man får i sig måste neutraliseras.
För att göra detta dras basiska ämnen ur organismen, huvidsakligen kalcium som lagrats i ben,blodkärl och leder. Detta skulle då vara speciellt bra för människor med olika reumatiska sjukdomar vilket var den biten jag tyckte var intressant. Skulle en reumatiker må bättre om att lägga om kosten och tänka "basiskt"?

Tänker ni på syra-bas i eran kost? Testar ni era pH? Är detta så viktigt som boken framställer det, och kan en basisk kost hjälpa reumatiker och undvika benskörhet?

Fick du ens svar på dina frågor?