handdator

Visa fullständig version : Hjälp med för lång träning!


Masdonne
2008-10-08, 20:57
Jag misstänker att jag kanske tränar lite för länge, många kunniga har påstått det. Kan börja med att lägga upp mitt schema...
Måndag: Bröst, Axlar, Triceps och Mage
Onsdag: Rygg, Biceps, Ben och Mage
Fredag: Bröst, Axlar, Triceps och Mage
Söndag: Rygg, Biceps, Ben och Mage

Sällan är ett pass under två timmar, jag kör inga muskelgrupper mindre än 10 set, repsantalet ligger på 6-12 vanligtvis. Ni behöver inte kommentera att jag tränar mage varje gång.

Bör jag träna två muskelgrupper per pass istället (inklusive mage) för det nuvarande för att låta musklerna bygga på sig igen? Jag är rädd för att jag inte kan köra slut på musklerna så pass mycket att de behöver en vecka på sig. Trots att jag kör till fail på nästan allt och verkligen tar i kan jag känna att jag skulle kunna köra två timmar till efter mitt pass, så jag skulle bli ganska frusterad av att kanske bara köra 1 timma.

Så vad tycker ni, kör jag för långa pass eller tycker ni jag ska köra på? Jag har fått relativt bra resultat, så jag vet att det fungerar, men finns det bättre sätt anammar man gärna det.

Sen är jag även medveten om att det är olika från person till person så jag ska köpa en träningsbok som jag kan skriva upp resultatet för olika sorters träning i.

Tacksam för svar!

j2b
2008-10-08, 21:03
det ser ju helt vansinnigt ut på pappret iaf, om du ändå ska lägga ner 4 ggr känns det ju onödigt att träna samma muskler så ofta och intensivt

Masdonne
2008-10-08, 21:04
det ser ju helt vansinnigt ut på pappret iaf, om du ändå ska lägga ner 4 ggr känns det ju onödigt att träna samma muskler så ofta och intensivt

Funderar faktiskt på att träna annorlunda.

Men vad har ni för förslag då? Jag har inget emot hård träning så lägg upp så som ni skulle rekommendera, helst på de dagar jag tränar på för tillfället.

Onigiri
2008-10-08, 21:07
Om jag får yttra mig: Så länge du trivs med schemat, får positiva resultat och mår bra av det så kör hårt! :)

Masdonne
2008-10-08, 21:12
Om jag får yttra mig: Så länge du trivs med schemat, får positiva resultat och mår bra av det så kör hårt! :)

Jovisst, men man vill ju alltid får bättre resultat om möjligt. ^^

j2b
2008-10-08, 21:12
Själv kör jag
Måndag: Axlar 5-7 övningar 3x8rep
Tisdag: Biceps/Triceps 3+3 övningar 3x8rep
Torsdag: Rygg 5-6 övningar 3x8rep
Fredag: Ben 4-6 övningar 3x8rep
Lördag: Bröst 5-6 övningar 3x8rep

och det funkar för mig men det är ju en smaksak som mycket annat

om du inte känner att du blir trött kan du tyngre istället för längre

Masdonne
2008-10-08, 21:15
Själv kör jag
Måndag: Axlar 5-7 övningar 3x8rep
Tisdag: Biceps/Triceps 3+3 övningar 3x8rep
Torsdag: Rygg 5-6 övningar 3x8rep
Fredag: Ben 4-6 övningar 3x8rep
Lördag: Bröst 5-6 övningar 3x8rep

och det funkar för mig men det är ju en smaksak som mycket annat

om du inte känner att du blir trött kan du tyngre istället för längre

Hmm. Jag är så kluven, för på bröst kör jag som tyngst, och har fått bäst resultat, men när jag kör tungt på triceps som är min akilleshäl så känner jag ingenting efteråt. Inga bränningar direkt efter och definitivt ingen träningsvärk... :/

regus
2008-10-08, 21:21
Jag tycker din tvåsplitt / fyra gånger i veckan ser bra ut. Det är absolut inget fel att träna med stor volym om man klarar av det.

Men om du tror att du kan utvecklas bättre av något annat så ge det lite tid och utvärdera.

j2b
2008-10-08, 21:23
testa att byta övningar kanske?

jag tycker ofta jag ser folk köra triceps för tungt, till slut ser det mer ut som typ en ryggövning när dom kör pushdowns eller liknande i cable

pragmatist
2008-10-08, 21:23
Att det skulle vara någon fara att köra tvåtimmarspass är BS, däremot tycker jag det verkar lite vanskligt att köra till fail på allt, alltid. Vissa exceptionella personer kanske klarar av det, men de flesta inte. Inte i längden i alla fall.

För övrigt tycker jag ditt upplägg är bra och logiskt, halvkroppspass fyra gånger per vecka är så nära opti man kan komma om du frågar mig.

Masdonne
2008-10-08, 21:27
Att det skulle vara någon fara att köra tvåtimmarspass är BS, däremot tycker jag det verkar lite vanskligt att köra till fail på allt, alltid. Vissa exceptionella personer kanske klarar av det, men de flesta inte. Inte i längden i alla fall.

För övrigt tycker jag ditt upplägg är bra och logiskt, halvkroppspass fyra gånger per vecka är så nära opti man kan komma om du frågar mig.

Tack, nu blir jag lite säker igen.

Masdonne
2008-10-08, 21:28
testa att byta övningar kanske?

jag tycker ofta jag ser folk köra triceps för tungt, till slut ser det mer ut som typ en ryggövning när dom kör pushdowns eller liknande i cable

Precis, jag vet inte hur det är med er men jag finner det oerhört svårt att utföra dragövningar på ett vettigt sätt om jag kör < 5 reps, i synnerhet triceps då.

burre
2008-10-08, 21:39
Precis, jag vet inte hur det är med er men jag finner det oerhört svårt att utföra dragövningar på ett vettigt sätt om jag kör < 5 reps, i synnerhet triceps då.

Triceps är inte en dragövning.

Om du menar pressövnigar kan du väl köra bänk, smalbänk, dips, tricepsextentioner osv? Funkar på sub fem reps.

Om dragövningar så går ju iaf chins utmärkt att köra lågreps. Roddar kan vara krångligare men bör gå.

Masdonne
2008-10-08, 21:41
Triceps är inte en dragövning.

Om du menar pressövnigar kan du väl köra bänk, smalbänk, dips, tricepsextentioner osv? Funkar på sub fem reps.

Om dragövningar så går ju iaf chins utmärkt att köra lågreps. Roddar kan vara krångligare men bör gå.

Sorry, menade press, blandade ihop det med ryggen som är en dragövning som jag också tycker är svår att utföra korrekt och tungt.

dyxeldoff
2008-10-08, 21:52
börja med att ta ut dig ordenligt så du slipper nöta på mage 5 gr i veckan

Scratch89
2008-10-08, 21:54
Testa att kör någon form av pyramid eller typ 5x5 på vissa övningar. På så sätt så kommer bara ett eller två set per övningar vara till, eller nära till, failure. Det kan dra ner tiden per pass ytterligare.

Förövrigt måste du somna mellan seten, om du håller på i två timmar per pass. Hur länge vilar du per set?

Masdonne
2008-10-08, 21:58
Testa att kör någon form av pyramid eller typ 5x5 på vissa övningar. På så sätt så kommer bara ett eller två set per övningar vara till, eller nära till, failure. Det kan dra ner tiden per pass ytterligare.

Förövrigt måste du somna mellan seten, om du håller på i två timmar per pass. Hur länge vilar du per set?

Men tiden är inget problem för mig, bara att få ut maximalt av träning.

Jag vilar i regel 1-2 minuter. Tiden flyger iväg.

burtan
2008-10-09, 08:48
Jag hade nog rekommenderat att dra ner på seten till typ 5-7 och undvikit fail åtminstånde i hälften av passen. Nu vet ju inte jag hur pigg du känner dig med ditt nuvarande schema men jag kan tänka mig att med ett lite mindre antal set och ett mindre antal reps så kommer nog vikten på stången hålla sig hög genom hela passet.
Det skulle nog resultera i bättre återhämtning och högre vikter i längden.

Mvh Andreas.

Damien Thorne
2008-10-09, 10:26
Jag tycker att splitten ser bra ut, men det är för många set.

Jag skulle ha kört 1 övning per muskelgrupp, och kört den 5 set.

Då blir det sammanlagt 4 övningar x 5 set = 20set per dag
3 minuter per set blir 1 timme + uppvärmning på kanske 10 minuter på allt utom mage = varje pass tar 1.5 timme.

Damien Thorne
2008-10-09, 10:33
Förövrigt måste du somna mellan seten, om du håller på i två timmar per pass. Hur länge vilar du per set?

Men tiden är inget problem för mig, bara att få ut maximalt av träning.

Jag vilar i regel 1-2 minuter. Tiden flyger iväg.

Jag förstår att det tar minst 2 timmar.

10 set per muskelgrupp = 40set per dag.
3 minuter per set = 2 timmar + uppvärmning
2.5 minuter per set = 1,40 timmar + uppvärmning

destrukt
2008-10-10, 17:58
Jag tycket det låter helt vansinnigt mycket. Minst 40set mage/ 20set biceps.
Men om du trivs och det funkar så.
Själv så kör man 9set mage i veckan.

Lycka till

Fuzzyduck
2008-10-11, 22:09
Själv skulle jag aldrig träna rygg och ben samma dag. I övrigt är det väl bara att köra på om du trivs med ditt schema och det fungerar. Ett tips är dock att inte köra till fail varje set, varje övning.