handdator

Visa fullständig version : maltos


Prankie
2003-06-30, 19:45
Det var nu sista gången jag käka druvsocker. En gång till så lär jag kräka av sötma. Det är så att i Umeå verkar det inte finnas nån affär som säljer maltos. Vet ni nån internet affär som gör det som har lite lägre priser när det gäller frakt? Sist jag kollade var maltos nästan gratis men själva frakten var svindyrt.

EiseltUK
2003-06-30, 23:15
Testa potatisstärkelse om du vill ha en snabb kolhydrat eller Majsena (majsstärkelse) som innehåller i stort sett bara amylopektin. Det kan vara lite krångligt att lösa i vätska eftersom tnken är att man ska värma upp det för att tillföra viskositet (tjockare konsistens) på t ec såser.

/ Henrik

Lellan
2003-06-30, 23:26
saft, lite vatten + potatismjöl och värm (inte så det kokar)´= kräm. Också sött iofs.. :MrT:

Testa välling då kanske? Eller vitt bröd, gott i ugn med pressad vitlök på... kex.. weetablix..

"Been there, done that". Förut gillade jag inte heller sött men nu tycker jag om att snaska godis efter träningen! :eating: :hbang:

Tomten
2003-07-01, 00:35
Originally posted by Prankie
Det var nu sista gången jag käka druvsocker. En gång till så lär jag kräka av sötma. Det är så att i Umeå verkar det inte finnas nån affär som säljer maltos. Vet ni nån internet affär som gör det som har lite lägre priser när det gäller frakt? Sist jag kollade var maltos nästan gratis men själva frakten var svindyrt.

Blanda ut det med fem deciliter vatten, tillsätt funlight. Då blir det fasiken som vanlig saft. Är det fortfarande för sött, tillsätt mer vatten och lite funlight.

911
2003-07-01, 00:51
Ät lite godis till då?

King Grub
2003-07-01, 05:33
Originally posted by 911
Ät lite godis till då?

:eating: :hbang: :thumbup:

Prankie
2003-07-01, 09:02
Höhö, misstaget är väl jag blandade allt i shaker. 1 dl druvsocker och 45gram protien pulver och sedan fyllde shaker full. Jag har hört att maltosdextrin har en ganska neutral smak, finns vanligvis i bryggaraffärer men i Umeå har de slutat med det...

z_bumbi
2003-07-01, 09:49
Maltodextrin smakar inte så mycket så jag tycker det är bättre än druvsocker i drinken, kompleterar man med oboy så slipper man ju även smaken av maltodextrinet.

Jag köper maltodextrin i kosttillskottbutik(Star och Strenght har men då med lime- respektive hallonsmak :( , samma märken finns ju nätet. )
Semper energi finns på apoteket men vet inte hur den ligger i pris eller smak.

Är det inte någon firma som heter humlan eller nått i den stilen som säljer på nätet ? Köper man en större mängd så kan priset inte bli så högt även fast frakt tillkommer.

Prankie
2003-07-01, 10:07
Det var där jag tänkte på. 41kr per kg säljs de för på humle.se
Vad kostar dina från star?

z_bumbi
2003-07-01, 10:52
Prankie: Betydligt mer :) Så det verkar vara en bra affär :thumbup:

Mr Zero
2003-07-01, 17:38
Köpte nåt som kallades bryggsocker, 4.5kg för 65 kr.
Läste på påsen att den skulle innehålla rent druvsocker men var nästan helt smaklöst.
Någon som vet vad detta egentligen är??

z_bumbi
2003-07-01, 18:15
Mr Zero: Jag kollade på en sådan påse och det stog druvsocker på den med, smakade det inte alls sött ?

Mr Zero
2003-07-01, 18:56
Nej, knappt nåt.
I stort sett smaklöst.
Löste sig bra också.

Prankie
2003-07-01, 19:11
Jag käkar druvsocker nu allafall. Kallas även för bryggsocker
http://www.angelfire.com/mech/prankie/socker.JPG
Idag när jag åt de vart det mycket bättre, om man tog det lugnt och inte drack så snabbt som jag gjorde igår var det inte lika äcklig söt. :cool:

js44
2003-07-02, 14:00
För er som undrar vad maltodextrin är egentligen, detta var första träffen på min google-sökning:

http://www.howlingdogalaska.com/maltodex.html

"Maltodextrin is a post exercise supplement for working dogs"


:D

/J

King Grub
2003-07-02, 14:10
Fungerar säkert fint på jyckar också. :)

Ingo
2003-07-06, 12:40
Ni som är lite kinkiga o tycker att det kan vara lite sött med kolisarna efter passet, testa att drick drinken ngt långsammare, alternativt sluta larva er :whipped:

Sen finns det en skillnad mellan dextropur o maltodextrin, dextropur = enkla kolhydrater och malto komplexa. Jag kan inte förklara skillnaden så bra, men komplexa är att föredra har jag fått lära mig av folk som är väldigt kunniga inom området kost.

z_bumbi
2003-07-09, 20:14
Originally posted by Ingo
Sen finns det en skillnad mellan dextropur o maltodextrin, dextropur = enkla kolhydrater och malto komplexa. Jag kan inte förklara skillnaden så bra, men komplexa är att föredra har jag fått lära mig av folk som är väldigt kunniga inom området kost.

Om de är komplexa eller enkla spelar ju ingen större roll i samband med styrketräningen, ska man blanda sportdryck kan druvsockret tydligen "dra in" mer vätska till magen.
GI-värdet är ju det samma i alla fall.

GhostFace
2003-07-29, 10:58
Nackdelen med att dricka DextroPur efter träningen var först en liten kick- man blev piggare.
Efter ca 3 timmar oerhört slö & trött, däckad rentav.
Efter ytterligare 3-4 timmar blev magen lite rubbad; yes, du kan säkert gissa vad som hände...

Så, efter det är det dags att pröva Maltodextrin & utvärdera. :eating:

loboman
2003-07-29, 12:49
Jag kör CKD deff och efter loopträningen (lördagar) sätter jag i mig en mumsig drink bestående av 60g dextros 60g Maltodextrin och 40g protte... Efter en timme tar jag en till likadan drink... jag lovar efter en hel vecka utan kolisar---> muuuuuuums

Grahn
2003-07-30, 08:38
Kanske ngt för kolozzeum att böja sälja? Icke smaksatt maltodextrin? :)

Fairing
2003-07-30, 09:04
Jag vet att funderingar på att Exell skall ta fram ett rent kolhydratspulver finns. Om någon vill ha 1 säck (25kg) ex. Maltodextrin , fruktos , Dextros så går det att beställa genom Fairing.(vart lite reklam här, sorry)

LunaSpice
2003-07-30, 09:45
Jag "får" maltodextrin från mitt sommarjobb. Tycker inte det smakar speciellt mkt...rent kaseinprotein smakar mkt värre.

Munter
2003-07-31, 09:34
Fairing, vad tar du för sen sådan säck ?

Grahn
2003-07-31, 09:40
Klart intresserad, men 25kg e lite i stabilaste laget. Hur länge håller en sån säck förvarad i vanlig rumstemperatur egentligen?

muskelbyggarn
2003-07-31, 09:46
Fan Lasse, och det skriver du nu :D

Nä du nu får du fan smisk nästa gång jag kommer till fjollträsk
:naughty:

Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2003-07-31, 10:12
Grahn: Vad kan bli dålig när det gäller socker ? :)

Grahn
2003-07-31, 10:15
Originally posted by z_bumbi
Grahn: Vad kan bli dålig när det gäller socker ? :)

Bra fråga...klumpa sig torde väl vara det värsta som kan hända :)

Ozz
2003-08-01, 09:38
Kolhydrater kan förändras med tiden.
Det kan ske omlagringar hos sockermolekylerna till stabilare former. Från en pyranosering till en furanosering är ett exempel på ringomlagring som kan ske hos honung. Det gör honungen mindre söt.
Hur det är med energivärdet är jag osäker på men tror knappast det förändras av bara en omlagring.
GI förändras garanterat. Hur mycket och i vilken riktning beror ju på vad som hänt. Det kan ju också vara så små förändringar så dom är försumbara.
Mörker och sval temperatur motverkar kemiska förändringar hos socker.
Har nu ingen aning om vad som kan hända med just dom diskuterade ämnena. Kanske är de väldigt stabila...