handdator

Visa fullständig version : Träningsschema: "Svensson" vs Mr Olympia


Troikha
2008-10-08, 20:20
Jag funderade på det, hur såg Arnolds, Francos och hur ser Ronnie Colemans, Jay Cutlers och deras träningsschema ut, jämfört med oss "vanliga" träningsnarkomaner:P? Jag har läst träningsschema från vinnare i SM i CBB osv, och de tränar ju också 4-5 gånger i veckan (alla muskelgrupper en gång per vecka). Gör även de största kroppsbyggarna det, eller de tränar längre och oftare, eller är det så enkelt att de resultaten inte går att nå utan otillåtna medel?

Jag drar inga slutsatser om något gällande doping eller liknande, utan jag vill bara veta hur de största killarna tränar, för de måste ju uppenbarligen göra väldigt bra övningar och pass?

Tacksam för svar!
/Fredrik

Monza
2008-10-09, 14:52
Månad: rygg, biceps, axlar, vader, mage
Tisdag: ben, mage
Onsdag: bröst, triceps, vader
Torsdag: rygg, biceps, mage
Fredag: ben
Lördag: bröst, triceps, axlar, mage
Söndag: vila

är väll ett kännt schema ronnie har kört allafall. Där han kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan. Och vilar 1 dag. Tror dock han delar på det på ett förmidags och eftermidagapass.

Om en "Svensson" skulle köra detta skull det troligtvis leda till fet överträning, utan shit load of drugs så att säga. Men det blir vad man gör det till.....

Anders The Peak
2008-10-09, 15:13
Månad: rygg, biceps, axlar, vader, mage
Tisdag: ben, mage
Onsdag: bröst, triceps, vader
Torsdag: rygg, biceps, mage
Fredag: ben
Lördag: bröst, triceps, axlar, mage
Söndag: vila

är väll ett känt schema ronnie har kört allafall. Där han kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan. Och vilar 1 dag. Tror dock han delar på det på ett förmidags och eftermidagapass.

Om en "Svensson" skulle köra detta skull det troligtvis leda till fet överträning, utan shit load of drugs så att säga. Men det blir vad man gör det till.....

Jag förstår inte varför det skulle leda till fet överträning. En nybörjare gör bäst resultat på 2-3 helkroppspass i veckan då med passande intensitet 60-70% 1RM och volym 3*8-12 per muskelgrupp.
När man blivit starkare så passar en split likt den som du presenterar i exemplet bättre. När man är avancerad så varierar man sin träning över tid och använder intensitetshöjande tekniker såsom forced reps, excentrisk träning , superset... och går oftast till den näst sista repetitionen innan man misslyckas med den koncentriska fasen.

hjalten
2008-10-09, 15:22
t.ex. ronnie o jay kör ju inte bara 1 gång om dagen. dom delar upp de på två pass ofta.

Sniggel
2008-10-09, 15:57
Det handlar ju om mer än hur många övningar och hur ofta man kör.
Lägg till information om hur många set/ som körs, hur höga är vikterna och hur hög är intensiteten (% av RM) är alla saker som man ska ha i beräkning innan man kan säga om ett schema gör en övertränad eller ej. Jag kan träna marklyft 7 ggr i veckan utan att bli övertränad, den informationen säger inte så mycket.

pragmatist
2008-10-09, 15:58
Jag kollade igenom ett antal Mr Olympia-deltagers träningsscheman för ett tag sedan för att se vilken frekvens och split som var vanligast, och i genomsnitt tränade deltagarna igenom kroppen på fem dagar, d.v.s. fem dagars vila mellan varje träningstillfälle/muskelgrupp. Det fanns dock deltagare som tränade igenom varje kroppsdel var tredje dag och de som gjorde det så sällan som var sjätte. Det vanligaste upplägget var att dela upp kroppen på fyra delar eller fler.

Och nej, det finns inget som säger att en snubbe som injicerar 3-4 gram testosteron varje vecka året runt (eller hur mycket de nu använder...) behöver träna särskilt optimalt för att bli stor som ett hus. Vid den doseringen är det säkert drogerna som gör huvudjobbet.

Anders The Peak
2008-10-09, 16:18
Jag kollade igenom ett antal Mr Olympia-deltagers träningsscheman för ett tag sedan för att se vilken frekvens och split som var vanligast, och i genomsnitt tränade deltagarna igenom kroppen på fem dagar, d.v.s. fem dagars vila mellan varje träningstillfälle/muskelgrupp. Det fanns dock deltagare som tränade igenom varje kroppsdel var tredje dag och de som gjorde det så sällan som var sjätte. Det vanligaste upplägget var att dela upp kroppen på fyra delar eller fler.

Och nej, det finns inget som säger att en snubbe som injicerar 3-4 gram testosteron varje vecka året runt (eller hur mycket de nu använder...) behöver träna särskilt optimalt för att bli stor som ett hus. Vid den doseringen är det säkert drogerna som gör huvudjobbet.

Bara en liten synpunkt: När man tittar på personer som inte doserar(naturliga), likt jättarna, behöver de troligen ha högre frekvens av träningstillfällen för att stimulera tillväxt och behov av att lägga in intensitetshöjande tekniker osv....

quality
2008-10-10, 15:55
Månad: rygg, biceps, axlar, vader, mage
Tisdag: ben, mage
Onsdag: bröst, triceps, vader
Torsdag: rygg, biceps, mage
Fredag: ben
Lördag: bröst, triceps, axlar, mage
Söndag: vila

är väll ett kännt schema ronnie har kört allafall. Där han kör varje muskelgrupp 2 gånger i veckan. Och vilar 1 dag. Tror dock han delar på det på ett förmidags och eftermidagapass.

Om en "Svensson" skulle köra detta skull det troligtvis leda till fet överträning, utan shit load of drugs så att säga. Men det blir vad man gör det till.....

Jag har kört nästan exakt som ovan senaste året och är fortfarande inte övertränad. Dock så är hälften av passen lätta och mer inriktade på pump. Som någon nämnde säger upplägget inget om hur hårt det är om man inte nämner set/reps, failure etc.

Monza
2008-10-10, 19:48
Som många nämner säger inte schemat något i sig om över träning, men om man skulle köra detta med hög insentitet så lär det blir väldigt insentivt = kan leda till överträning.

Och eftersom vi disukerar världens topp av bodybuilders som har detta till yrke lär de köra rätt hårt.

Troikha
2008-10-10, 20:18
Som många nämner säger inte schemat något i sig om över träning, men om man skulle köra detta med hög insentitet så lär det blir väldigt insentivt = kan leda till överträning.

Och eftersom vi disukerar världens topp av bodybuilders som har detta till yrke lär de köra rätt hårt.

Skönt att du satte igång tråden där uppe, blev lite tomt i början:P

Jobbar inte Ronnie Coleman som polis eller brandman? Oavsett vilket, han lär ju kunna träna på jobb ändå, men menar bara att han har väl inte bara kroppsbyggandet som yrke?

Mr_T
2008-10-10, 21:06
Arnold Schwartznegger rekommenderar i sin bok nybörjare att köra igenom kroppen 3 ggr på en vecka i en 2-split för att sedan vila på söndagen.

Sedan så verkade dem köra med ruskigt otäcka volymer jag inte tror att dagens bodybuilders gör.

Troikha
2008-10-10, 22:37
Arnold Schwartznegger rekommenderar i sin bok nybörjare att köra igenom kroppen 3 ggr på en vecka i en 2-split för att sedan vila på söndagen.

Sedan så verkade dem köra med ruskigt otäcka volymer jag inte tror att dagens bodybuilders gör.

Vad heter den boken? Hade varit väldigt intressant läsning

Tricklev
2008-10-11, 06:59
Skönt att du satte igång tråden där uppe, blev lite tomt i början:P

Jobbar inte Ronnie Coleman som polis eller brandman? Oavsett vilket, han lär ju kunna träna på jobb ändå, men menar bara att han har väl inte bara kroppsbyggandet som yrke?

Han har inte varit aktiv polis på många år, han lever främst på pengar han drar in genom reklamjobb med mera.

Troikha
2008-10-11, 08:20
Han har inte varit aktiv polis på många år, han lever främst på pengar han drar in genom reklamjobb med mera.

Ok, då vet jag:)

Vazze
2008-10-11, 11:35
varför tränar inte nybörjare simmare på samma sätt som pro simmare? samma gäller här, varför ska man köra som pros, när dem har massa droger och lever på att "bygga" kropp? :o

Jorgen
2008-10-11, 11:44
varför tränar inte nybörjare simmare på samma sätt som pro simmare? samma gäller här, varför ska man köra som pros, när dem har massa droger och lever på att "bygga" kropp? :o

Vilka simmare har en massa droger och lever på att "bygga" kropp?
Blir lite nyfiken på vem du anklagar för doping.

Tom Warrior
2008-10-11, 11:57
Vilka simmare har en massa droger och lever på att "bygga" kropp?
Blir lite nyfiken på vem du anklagar för doping.
"samma gäller här"

747
2008-10-11, 13:35
"samma gäller här"

Jag fattar inte. Förklara.

petah
2008-10-11, 13:46
Vilka simmare har en massa droger och lever på att "bygga" kropp?
Blir lite nyfiken på vem du anklagar för doping.

Jag fattar inte. Förklara.

Skriver om. Man ska inte träna som proffsen bara för att man vill bli ett, man måste börja på en annan nivå.

Vazze
2008-10-11, 14:41
förlåt för min dålig svenska ..

tack petah, det är exakt vad jag ville säga.

dyxeldoff
2008-10-11, 22:06
Jag har kört nästan exakt som ovan senaste året och är fortfarande inte övertränad. Dock så är hälften av passen lätta och mer inriktade på pump. Som någon nämnde säger upplägget inget om hur hårt det är om man inte nämner set/reps, failure etc.

precis det tror jag med på
kroppen tar ju gansak mycket stryck om man lastar tok tungt varje pass och gör 4-6 repps

men gör man en mini perodisering som du säger går det nog fint