handdator

Visa fullständig version : Koppla in baslåda i bilen


jaosef
2008-10-08, 19:49
Har köpt mig en baslåda som jag tänkte slänga in i bilen, men får den inte att funka*grr27*
Kanske kopplar jag fel? Någon som är kunnig får gärna förklara hur detta ska gå till.
Jag har baslåda och slutsteg.
Stereon är väll inte den bästa, har denna modell: JVC Bilstereo KD-G342.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=87481

På slutsteget står det
"MDS Multi Dynamic System" och "MDS GP2".

Jag har köpt ett kabelkit från webhallen
http://www.webhallen.com/prod.php?id=77362
Nu har jag iaf kopplat på detta vis:

*Från slutstegets GND (jord?) drar jag en kabel till bilens chassi
*Från batteriets + pol drar jag en sladd till "'12V" på slutsteget (jag har kabel med säkring)
*Från stereon drar jag en ljudkabel till slutstegets "input" (en röd och en vit)

Slutsteget vill inte starta! Vad fattas?
Finns ett till uttag som heter "REM" - ska detta användas, och i så fall - hur ska jag koppla det?

Finns även ett "remote" uttag på slutsteget.(?)
Tack på förhand
/Jaosef

Ozma
2008-10-08, 19:58
Är inte så kunnig själv, men denna bild kanske kan hjälpa ?

http://i38.tinypic.com/23jhfcw.jpg

jaosef
2008-10-08, 20:01
Okej, jag har kopplat exakt sådär, förutom REM. Någon som vet hur det funkar och var man får tag på en sån kabel?

Crille666
2008-10-08, 20:59
För att du ska få igång slutsteget måste du ha ström också till remoten, du kan bara ta en liten kabel från plus på slutsteget till remoten så går steget igång.
Tror remoten ska sitta på Huvudenheten, altså cd spelaren.

jaosef
2008-10-08, 21:16
För att du ska få igång slutsteget måste du ha ström också till remoten, du kan bara ta en liten kabel från plus på slutsteget till remoten så går steget igång.
Tror remoten ska sitta på Huvudenheten, altså cd spelaren.

Är helt körd på sånt här, men har googlat runt lite men hittar inte var jag ska sätta in remote-kabeln i stereon, och hur uttaget ser ut. På baksidan av stereon är det vad jag minns endast de röda och vita uttagen som man sätter in ljudkablarna i, sen ISO-kablarna som går in förstås (alltså denna)
http://www.minhembio.com/forum/uploads/post-1794-1127118181.gif
ska remote-kabeln in i nr 5 på ISO-uttaget månne?

Jorgen
2008-10-08, 21:21
Okej, jag har kopplat exakt sådär, förutom REM. Någon som vet hur det funkar och var man får tag på en sån kabel?

Du måste koppla in remote från huvudenheten till slutsteget. Det är den kabeln som skickar signalen till slutsteget att det skall starta. Oftast en blå kabel.

Jorgen
2008-10-08, 21:22
ska remote-kabeln in i nr 5 på ISO-uttaget månne?

Ja, det bör funka.

jaosef
2008-10-08, 21:36
Ja, det bör funka.

Ok, ska testa det imorgon. Tack så mycket för hjälpen!

jaosef
2008-10-09, 18:21
Nu har jag varit ute i bilen och kollar runt lite. Kollade på ISO-kontakten
bild: http://www.minhembio.com/forum/uploads/post-1794-1127118181.gif
och tyvärr har jag endast 4,6,7 och 8 i min ISP-kontakt. Alltså inte nr 5 som tydligen var den som var intressant. Går det att sätta in remote-sladden från slutsteget till någonting annat? Eller finns andra lösningar?
Har märkt att jag har en tredje ISO-kontakt där bakom stereon, den har 10 hål för kablar istället för 8 som en vanlig ISO-kontakt. Vad kan detta vara?

Har aven lagt märke till att min stereo aldrig stänger av sig själv helt, den står på "stand-by" läge hela tiden. Kan detta ha med remote-sladden som fattas på ISO-kontakten? Annan lösning?

Hoppas det inte blev för grötigt. Är lite less på att det inte funkar bara.
Tack på förhand
/Jaosef

Erikzzon
2008-10-09, 18:32
Du skulle väl kunna dra en separat strömkabel till slutsteget med en vipbrytare? Tror de ska funka då.

jaosef
2008-10-09, 18:39
Du skulle väl kunna dra en separat strömkabel till slutsteget med en vipbrytare? Tror de ska funka då.

Från batteriet eller?

aitamaa
2008-10-09, 18:59
prova bygla en liten kabel mellan + på steget och remote på steget. då ska steget starta..

Men för att få steget att slå av och på när du slår av/på stereon (huvudenheten) måste du dra en remote mellan stereon och steget. Var det sitter i din iso vet jag inte, men som nån skrev här tidigare brukar den vara blå.

jaosef
2008-10-09, 19:06
prova bygla en liten kabel mellan + på steget och remote på steget. då ska steget starta..

Men för att få steget att slå av och på när du slår av/på stereon (huvudenheten) måste du dra en remote mellan stereon och steget. Var det sitter i din iso vet jag inte, men som nån skrev här tidigare brukar den vara blå.

Ah, tack för tipset! Ska genast gå ut och testa om detta funkar!:hbang:
Vill som sagt bara få igång steget till att börja med, sen får jag ta hand om resten;)

yoshy
2008-10-09, 19:14
Finns det nu ingen blå eller blåvit kabel (remote) från stereon så kan du ta remoteström från något annat som går på tändningen t.ex bakljus,skyltbelysning

jaosef
2008-10-09, 19:49
Tjohoo! Nu fick jag igång skiten:)
Ni som hjälpt ska få en stor julklapp
Tack!*kissass*

aitamaa
2008-10-10, 14:13
Tjohoo! Nu fick jag igång skiten:)
Ni som hjälpt ska få en stor julklapp
Tack!*kissass*

skicka pm för adress =)

jaosef
2008-10-10, 17:47
Bara en liten sista fråga, så att jag inte överbelastar någon sladd:
Nu tänker jag dra en sladd mellan remote på slutsteget till bakljuset på bilen. Är denna sladd endast en mycket tunn sladd (typ någon mm tjock bara) (det sitter en sån längst med ljudkabeln) http://www.atlasljud.com/tillbehor/tn_6743_16mm_oehl..jpg - kolla noga på den blå sladden ser du en tunn. En sån menar jag.
eller måste jag ordna en grov sladd, som den från batteriet till steget?

Lepras
2008-10-10, 17:50
ja det är en tunn sladd,,men vafan det ska väll finnas remotesladd på huvudenheten?

jaosef
2008-10-10, 17:53
ja det är en tunn sladd,,men vafan det ska väll finnas remotesladd på huvudenheten?

Tycker jag med, men tydligen inte*rolleyes*
Dock stänger aldrig min stereo av sig, utan går in i stand-by läge då bilden stängs av, kanske har något samband.
Tack för svaret i alla fall.
Något annat jag bör veta då jag ska koppla den till bakljuset?

gasoliner
2008-10-10, 17:59
Om du har en nyare bil med elektronisk glödtrådsvakt så kan det indikera att en lampa är trasig, men så kanske inte är fallet? annars bara koppla på,

friskt kopplat hälften brunnet!

jaosef
2008-10-10, 20:18
Nu funkar det. Drog remoten till bakljuset. Hittade dessutom en perfekt jord bak vid lyset. Så nu är det bara att dra sladdarna längst dörrarna på bilen fram till stereon. Kommer säkert att ställa fler frågor om det sen;)
Även Lepras och gasoliner ska få en julklapp.
Tack! :)

Motorbreath
2008-10-10, 21:44
Om du inte har någon kabel det står remote på kan det hända att du har en blå kabel där det står "ANT CONT", "AUT ANTENNA" eller liknande vid isokontakten bakom stereon.

Lepras
2008-10-10, 21:51
Testa att provköra bilen,eller starta och varva lite när su kopplat färdigt allt..om du har otur kan det pipa i högtalarna om lågnivåkabeln eller högtalarkablarna ligger för nära strömkabeln ;)

jaosef
2008-10-11, 00:20
Testa att provköra bilen,eller starta och varva lite när su kopplat färdigt allt..om du har otur kan det pipa i högtalarna om lågnivåkabeln eller högtalarkablarna ligger för nära strömkabeln ;)

Ok, jag drar nog ström och ljudkablarna på olika sidor av bilen. Tack för tipset

jaosef
2008-10-11, 17:11
Nu har jag dragit ljudkablarna längst ena sidan av bilen, blev jättebra, syns inte alls.
Remoten sitter i bakljuset och funkar finfint. Bara en sak återstår: att dra strömsladden mellan slutsteget och bilbatteriet. Problemet sitter i att jag måste hitta någonstans där jag kan få ut kabeln från hytten till motorrummet. Finns det någonstans där det ofta finns något hål? Eller måste man borra själv? Andra lösningar? Det är en Citroen Xantia http://www.quinophex.org/car/xantia.jpg

Lepras
2008-10-11, 17:59
Nu har jag dragit ljudkablarna längst ena sidan av bilen, blev jättebra, syns inte alls.
Remoten sitter i bakljuset och funkar finfint. Bara en sak återstår: att dra strömsladden mellan slutsteget och bilbatteriet. Problemet sitter i att jag måste hitta någonstans där jag kan få ut kabeln från hytten till motorrummet. Finns det någonstans där det ofta finns något hål? Eller måste man borra själv? Andra lösningar? Det är en Citroen Xantia http://www.quinophex.org/car/xantia.jpg

Öppna motorhuven,,kolla efter en mjuk vägg i motorrummet mot cupen,,(kolla vart andra kablar går igenom) Sen använder du ståltråd eller hård plastslang som du trycker igenom först och ser att den hamnar rätt.sen tejpar du fast kabeln och drar den igenom. Glöm inte att montera säkring ca 20cm från batteriet.

Gå en på nardik.se och sen på "magasinet" där finns massor att läsa..

jaosef
2008-10-11, 18:39
Öppna motorhuven,,kolla efter en mjuk vägg i motorrummet mot cupen,,(kolla vart andra kablar går igenom) Sen använder du ståltråd eller hård plastslang som du trycker igenom först och ser att den hamnar rätt.sen tejpar du fast kabeln och drar den igenom. Glöm inte att montera säkring ca 20cm från batteriet.

Gå en på nardik.se och sen på "magasinet" där finns massor att läsa..

Yes, säkringen sitter på plats osv.. ska kolla om jag hittar en mjuk vägg i motorrummet. Tack för tipset

jaosef
2008-10-15, 20:03
Nu drar jag igång denna tråd ännu en gång. Allt funka perfekt, och alla kablar sitter på plats. Är nöjd! Det enda som är lite störande är att när basen slår vibrerar bagageluckan ganska häftigt och det låter rätt - kasst. Sitter man i framsätet hör man det inte, men sitter man bak eller står utanför bilen så krasar det och har sig för fullt. Finns det några knep man kan ta till? Spelar det roll om man tex lägger något mjukt under lådan, eller kanske vrider runt den?
/Jaosef

yoshy
2008-10-15, 21:25
är det plåten i luckan som skrammlar så kan du försöka få den lite stabilare genom att ljudisolera den och få lite mer tyngd i den. regskylten brukar också få för sig att skramla. men tilläggsisolering är en bra och enkel början iaf :D

AlexGBG
2008-10-16, 11:26
är det plåten i luckan som skrammlar så kan du försöka få den lite stabilare genom att ljudisolera den och få lite mer tyngd i den. regskylten brukar också få för sig att skramla. men tilläggsisolering är en bra och enkel början iaf :D

min regplåt brukar skramla, har bara petat in plast bakom den så den blir lite utåtbuktande och vibrationerna dämpas av plasten (typ fryspåse)

Larsa_wee
2008-10-16, 22:18
Nu drar jag igång denna tråd ännu en gång. Allt funka perfekt, och alla kablar sitter på plats. Är nöjd! Det enda som är lite störande är att när basen slår vibrerar bagageluckan ganska häftigt och det låter rätt - kasst. Sitter man i framsätet hör man det inte, men sitter man bak eller står utanför bilen så krasar det och har sig för fullt. Finns det några knep man kan ta till? Spelar det roll om man tex lägger något mjukt under lådan, eller kanske vrider runt den?
/Jaosef

Remote kabeln spelar ju ingen roll hur tjock den är i princip då den bara ska ge en signal så steget startar =), På min bil kör jag till Antennen, så när elektriska antennen slår igång = När jag vrider på tändningen så startar stegen:D, och de där me Plåten, har du en regplåt som är Skruvad ? eller en Regplåt som bara är ditsatt med "klämmor", som man bara klickar dit. försök iaf att "kila" fast den med något material, kläm fast nån bit av nån matta eller nått bakom plåten så ska du se att de väsnas mindre :)