handdator

Visa fullständig version : Ny, nyare, nyaste lumpentråden. 09


Pzorz
2008-10-08, 19:45
Så, vilka försvinner in i lumpen 09?

För min del blir det i Januari som skyttesoldat på Helikopterflottiljen utanför Linköping.
Själv har jag en rätt positivt inställning till lumpen. Det ska bli skönt att komma bort från stressen (den lilla man faktiskt känner) och bara göra ngt.

Den allmänna uppfattning jag har fått är att folk inte vill göra lumpen, och det kan jag inte förstå varför.. Visst, det är ett år som försvinner, men vad gör det i längden?
Hur som helst. jag tror att det skall bli kul, och som man säger; det blir vad man gör det till.

(någon som gjort vad jag skall göra & vill dela med sig om deras erfarenhet, vänligen svara här eller PM:a. Det har varit lite klent med direkt feedback på internet - Var det kul, onödigt, roligt osv..)

Hej / Pzorz

stybb
2008-10-08, 19:56
Hej och grattis till en otroligt utvecklande tid!

Jag gjorde femton månader på Kvarn där du kommer ligga, dock på P4. Helikopterflotiljen kom till Kvarn mina sista två månader där och hann inte skaffa nån riktigt uppfattning om dem men känner några officerare och det är bra folk!

Kvarn är ett riktigt bra ställe att göra lumpen på. Mitt ute i skogen utan möjlighet till annat än träning och det gröna.


Gör lumpen, det kommer vara döden i början. Ville verkligen inte gör det första månaderna, ångrade mig hårt men det vände och jag har gjort två vändor utlandstjänst och varit med i en förstyrka till NBG så jag fastnade väl kan man säga!

MasterChief
2008-10-08, 19:59
Jag tycker lumpen var bland det mest givande jag varit med om. Ett år fyllt av upplevelser TOTALT skilt från vad man kommer göra resten av livet. Det var en extrem miljö och jag lärde mig mycket om mig själv. Jag störde mig lite på vissa som tog för lättsinnigt på det. Det blir mycket roligare om man går in för det och verkligen försöker göra något av det. Nu tror jag inte det är ett lika stort problem som i början av 90-talet när det var regel att nästan alla gjorde lumpen.
Så det är mitt råd till dig, ansträng dig och gör det bästa av det. Och hoppas att du får bra lumparkompisar.

Däremot var snubbarna på AF1 (arméns helikoterflottilj i Boden) ena riktiga skithögar. :D Så tänk på att uppföra dig.

KlopFer
2008-10-08, 20:01
Så, vilka försvinner in i lumpen 09?

För min del blir det i Januari som skyttesoldat på Helikopterflottiljen utanför Linköping.
Själv har jag en rätt positivt inställning till lumpen. Det ska bli skönt att komma bort från stressen (den lilla man faktiskt känner) och bara göra ngt.

Den allmänna uppfattning jag har fått är att folk inte vill göra lumpen, och det kan jag inte förstå varför.. Visst, det är ett år som försvinner, men vad gör det i längden?
Hur som helst. jag tror att det skall bli kul, och som man säger; det blir vad man gör det till.

(någon som gjort vad jag skall göra & vill dela med sig om deras erfarenhet, vänligen svara här eller PM:a. Det har varit lite klent med direkt feedback på internet - Var det kul, onödigt, roligt osv..)

Hej / Pzorz

Jag gillar inte skog & mark helt enkelt. Jag hade bra resultat på mönstringen men sa att jag inte trivs i skogen och gillar inte att ta order :D så blev inget.

Exdiaq
2008-10-08, 20:04
Underhållssoldat, P7 Revingehed, rycker in juli 09

Pzorz
2008-10-08, 20:04
Däremot var snubbarna på AF1 (arméns helikoterflottilj i Boden) ena riktiga skithögar. :D Så tänk på att uppföra dig.

Haha. Ska tänka på det.

Det känns skönt att de två första inläggen är av väldigt positivt kaliber. Det peppar en verkligen, och lättar oron (över att det kommer vara segt/tråkigt). Riktigt gött.

stybb
2008-10-08, 20:19
mer tips

1. var inte nervös, alla är lika kass
2. om nån "tror sig vara bättre" pga av att han är hemvärnsungdom motsv brukar han bli nertagen på jorden efter 2h
3. spring några vändor innan om du har dålig kondis, styrka har du inget större extra behov av
4. ät mkt, sov när du får chansen
5. kolla nån sida som soldf.com var du behöver ta med dig till intryck. Jag hade tagit med träningskläder+skor. Väldigt lite annat

Baan
2008-10-08, 20:22
Jag tycker lumpen var bland det mest givande jag varit med om. Ett år fyllt av upplevelser TOTALT skilt från vad man kommer göra resten av livet. Det var en extrem miljö och jag lärde mig mycket om mig själv. Jag störde mig lite på vissa som tog för lättsinnigt på det. Det blir mycket roligare om man går in för det och verkligen försöker göra något av det. Nu tror jag inte det är ett lika stort problem som i början av 90-talet när det var regel att nästan alla gjorde lumpen.
Så det är mitt råd till dig, ansträng dig och gör det bästa av det. Och hoppas att du får bra lumparkompisar.

Däremot var snubbarna på AF1 (arméns helikoterflottilj i Boden) ena riktiga skithögar. :D Så tänk på att uppföra dig.

Håller med. Ångrar att jag inte gav 100%, om inte annat för betygens skull om man någon gång vill ha lätt göra utlandstjänst (känns inte jättetrolig å andra sidan). Nu hade jag gjort en hel del annorlunda men men lätt vara besserwisser nu.

kolle
2008-10-08, 20:26
Trevligt!

Jag rycker in som Amfibiegruppbefäl i augusti på Amf1 i Berga.

Jag läser på teknikprogrammet på gymnasiet nu så det passar bra med ett år i lumpen innan man fortsätter studierna. Eftersom jag inte bestämt mig för vad jag vill läsa till så hade jag jobbat i en fabrik i ett år annars. Har alltid velat göra lumpen också så det blir förhoppningsvis ett roligt och lärorikt år :)

Pzorz
2008-10-08, 20:33
1. var inte nervös, alla är lika kassa


Lika duktiga menar du? :P

Jaws
2008-10-08, 20:45
Blev inte ens kallad till mönstring för att behovet av värnpliktiga inte var lika stort längre.

Vad är det för jävla pissestil? Inga skador, allergier ö.h.t. Hade förmodligen fått ett klart godkänt resultat på mönstringen dessutom. Här vill jag gå lumpen och sen kan folk som inte alls är sugna, gå.

Har drabbats av samma sak som mig och blivit lätt irriterad?

forslund
2008-10-08, 20:51
Blev inte ens kallad till mönstring för att behovet av värnpliktiga inte var lika stort längre.

Vad är det för jävla pissestil? Inga skador, allergier ö.h.t. Hade förmodligen fått ett klart godkänt resultat på mönstringen dessutom. Här vill jag gå lumpen och sen kan folk som inte alls är sugna, gå.

Har drabbats av samma sak som mig och blivit lätt irriterad?

De verkar inte ha så jättestor koll på vilka de kallar in till mönstring, faktiskt.
En klasskamrat och jag blev kallade. Han hade kryssat i att han inte alls ville göra lumpen. Jag hade kryssat i medel (eller vad det nu var för skala). Två av mina klasskamrater som ville göra lumpen blev inte kallade.

Jag fick göra alla tester. Fick bra resultat på allt och när det var dags på doktorn för sa hon att jag inte fick göra lumpen pga. min migrän... även fast det stod i mina mönstringspapper så blev jag kallad. Jag fick direkt ett "frikort".

Kändes jättevärt att ha åkt till Stockholm, slitit sig igenom alla tester för att bli hemskickad utan att ens få försvara sig.

stybb
2008-10-08, 20:51
*gah!* :D Lika duktiga menar du? :P


Nej. Alla är lika kassa. Man är inte duktig på något de första 2-3 veckorna.

Pzorz
2008-10-08, 21:02
Jag läser på teknikprogrammet på gymnasiet nu så det passar bra med ett år i lumpen innan man fortsätter studierna. Eftersom jag inte bestämt mig för vad jag vill läsa till

Verkligen! Jag känner lika dant: Att jag inte vet vad man skall plugga till. Så detta ser jag inget negativt i. Jag ser det snarare som en livsinvestering - Att man får mer tid på sig till att bestämma vad man skall göra resten av livet.
(meningen kan ha blivit konstig, jag fick tillfälligt hjärnsläpp)

Clarkolofsson
2008-10-08, 21:09
Kvarn, haha så ruskigt nice ställe! Fint soldathem, bra gym(där man pumpet en hel del:D ) och bra kvalité på maten, tom grädde till pankakorna!

Sen att skiten ligger nån mil rakt i skogen är en annan femma. Du får leta upp löjtnant Lindberg, ca 300år gammal kustjägare som förövrigt har rekordet på stridshinderbanan. Om inte annat kanske du hittar honom i skogen när han plockar svamp :D

CV!
2008-10-08, 21:26
Har blivit kallad till mönstring 09 men ångrar mig rejält. Någon som har något tips på mönstringen man kan göra för att absolut slippa göra lumpen? kan man låtsas vara skit kass genom alla moment eller?

Tricklev
2008-10-08, 21:28
Har blivit kallad till mönstring 09 men ångrar mig rejält. Någon som har något tips på mönstringen man kan göra för att absolut slippa göra lumpen? kan man låtsas vara skit kass genom alla moment eller?

Nu kommer du snart bli besvarad av ett gäng inlägg där folk ljuger och berättar att dom/deras vän rullade runt i mattor och skrek att dom är kebab, för att slippa, vilket förstås är skitsnack.


Säg att du inte vill, det räcker oftast nuförtiden. Om du inte tycker att det är tillräckligt så släng in att du har svårt o följa order, och att du hatar Sverige.

Pzorz
2008-10-08, 21:30
Kvarn, haha så ruskigt nice ställe! Fint soldathem, bra gym(där man pumpet en hel del:D ) och bra kvalité på maten, tom grädde till pankakorna!

Sen att skiten ligger nån mil rakt i skogen är en annan femma. Du får leta upp löjtnant Lindberg, ca 300år gammal kustjägare som förövrigt har rekordet på stridshinderbanan. Om inte annat kanske du hittar honom i skogen när han plockar svamp :D

Riktigt gött med gymmet och maten. Det glädjer mig verkligen. Ang. Lindberg så får jag utmana honom i svampplockning då jag inte direkt är bygd för hinderbana ATM. :P

CV!
2008-10-08, 21:54
Nu kommer du snart bli besvarad av ett gäng inlägg där folk ljuger och berättar att dom/deras vän rullade runt i mattor och skrek att dom är kebab, för att slippa, vilket förstås är skitsnack.


Säg att du inte vill, det räcker oftast nuförtiden. Om du inte tycker att det är tillräckligt så släng in att du har svårt o följa order, och att du hatar Sverige.

Haha ok

goj739
2008-10-08, 22:11
Inskriven som stabsass. i Enköping med start i juli 09. Börjar ångrar mig, ville varit ute i skogen men pga kass syn var det omöjligt.

Har en handledsskada och tänkte söka lite högsskolor..ev fly landet. Andra tips om jag bestämmer mig för att försöka slippa undan?

Exdiaq
2008-10-08, 22:25
Inskriven som stabsass. i Enköping med start i juli 09. Börjar ångrar mig, ville varit ute i skogen men pga kass syn var det omöjligt.

Har en handledsskada och tänkte söka lite högsskolor..ev fly landet. Andra tips om jag bestämmer mig för att försöka slippa undan?



Överklaga deras beslut kanske?! Det står ffs i kallelsen hur du går till väga. Att sen försöka komma på skitursäkter om din överklagan inte går igenom är riktigt ruttet enligt mig. Du har förmodligen sagt på mönstringen att du vill göra lumpen och därmed kanske konkurrerat ut en annan som också ville göra lumpen.

LindaS
2008-10-08, 22:43
Blev inte ens kallad till mönstring för att behovet av värnpliktiga inte var lika stort längre.

Vad är det för jävla pissestil? Inga skador, allergier ö.h.t. Hade förmodligen fått ett klart godkänt resultat på mönstringen dessutom. Här vill jag gå lumpen och sen kan folk som inte alls är sugna, gå.

Har drabbats av samma sak som mig och blivit lätt irriterad?Har du provat att själv ansöka om att få mönstra? Borde inte vara omöjligt.

Pzorz
2008-10-08, 23:03
Det var ett himla strul med min mönstring; först skulle jag, sedan skulle jag inte, sedan blev det omprövning (efter ansökan), då blev det inget, sedan slutade det med att jag fick mönstra ändå. Man hängde inte riktigt med i svängarna, men det gör inget så länge man får göra't.