handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - möta stången med bröst?


Fors
2003-06-30, 19:35
Ska man bara ligga stilla och föra stången upp och ner eller ska man som en del gör nästan lyfta upp huvudet då stången är på väg att nudda bröstet?

z_bumbi
2003-06-30, 20:00
Lyfta huvudet ?

Vid bänkpress bör man..

Kolla att stången är rätt lastad och att den ligger centrerad över bänken på rätt höjd.

När man lagt sig på bänken:
Dra tillbaka axlarna och skjut upp bröstet, spänn mage/ländrygg, trycka fötterna stadigt i golvet, nu kan man be någon kolla om man ligger rakt på bänken och har fötterna symetriskt placerade. Allt för att få en stadig plattform att lyfta från.

Fatta stången med ett lagom brett grepp ungefär så att armarna hänger rakt ner från stången. (Alla har lite olika förutsättningar så det är omöjligt att ge någon exakt regel.)

Känns allt bra ? Lyft av stången. (Annars börjar man om från början.)

Sänk stången till bröstkorgen, stanna till och sen lyfter man upp stången igen.

Upprepa så många man nu har planerat, känner för, orkar osv.

Lägg stången på stöden och sen så släpper man "plattformen".

Man bör inte:
Lyfta häcken från bänken.
Vrida huvudet under lyft.
Studsa stången på bröstbenet.
Lita på vem som helst som passare.
Fortsätta om man känner att man börjar skjuta fram axlarna och låter de ta över lyftet.

Tompi
2003-06-30, 20:07
Lyfta huvet när man lyfter kan sluta i ett ordentligt nack ont:nono:

Fors
2003-06-30, 21:43
Tack, tack.

Dock förstår jag inte riktigt det här med axlarna, hur ska dem skjutas bakåt?

spas
2003-06-30, 21:46
Dra ihop skulderbladen

Viveqa
2003-07-01, 07:00
Du har fått jättebra råd :thumbup:

Tänk också på at ifall du ska ta ut dig maximalt i bänken så kommer det att sluta med att du fastnar i bottenläget.

Det kan undvikas genom 1. powerrack'
2.passare (som inte ska göra jobbet åt dig utan bara ta stången när du inte orkar längre)

Bänkpress ska primärt ta på bröstmuskulaturen vilket ibland kan vara knepigt som nybörjare... det kan hjälpa att föreställa dig att dina händer går mot varandra när du lyfter upp och att dina bröstmuskler går ihop.

Pressarn
2003-07-01, 23:40
Hur lyckas man köra bänkpress med någorlunda brett grepp utan att brösten arbetar mest??? Sen det där med axlarna o skulderbladen, har aldrig behövt tänka på det och aldrig sett någon som tar upp axlarna speciellt mycket.

Herkulez
2003-07-02, 06:28
jag tar då och trycker ihop skulderbladen och håller axlarna neråt hela lyfter, man orkar mindre kilon men det tar så fan mycket bättre, för mig iaf.

Åse Columbus
2003-07-02, 08:13
Originally posted by Herkulez
jag tar då och trycker ihop skulderbladen och håller axlarna neråt hela lyfter, man orkar mindre kilon men det tar så fan mycket bättre, för mig iaf.

Me too.......

Annars blir det axlar som gör grov jobbet...ofta som jag ser folk göra det felet..

ÅC

Pressarn
2003-07-19, 23:23
Om jag lyfter 100kg i bänkpress, menar ni då att mina små framaxelmuskler gör grovjobbet? Hah..
Varför all denna strävan efter att isolera vissa muskler och göra det svårare än vad det är? Nä jag är långt ifrån övertygad om att jag ska dra bak axlarna under hela lyftet. Jag kör så som det känns naturligast och som jag har mest styrka.
Ett genialt citat av Nitrometan om knäböj:
”1. Lasta på en massa vikt på en stång.
2. Ställ dig med stången på axlarna.
3. Sätt dig ner.
4. Res dig upp."
:laugh: :thumbup: