handdator

Visa fullständig version : Karré


Pet
2008-10-08, 13:09
Hmm... jag har nästan ett kilo karre som ligger i frysen, och har ingen aning om vad jag ska göra med det. Köpte för att det var billigt och vi hade lite pengar, men sen har den bara legat där...

Funderade på tjälknöl, men har någon några andra tips?

LadyG
2008-10-08, 13:17
Testa att göra en thaigryta, om du inte vill grilla karrén rakt av?

Jag brukar strimla ung. 500g karré till 4 portioner och blanda strimlorna med soya och röd currypasta innan jag wokar i lite olja. Sen häller jag i en sån där burk kokosmjölk, lite köttfond, chilisås (den där som påminner och stark ketchup) eller chilipasta, currypasta, soja, pressad vitlök och ev lite rivet limeskal (om jag har det hemma, annars fuskar jag och tar citronskal). Red av med lite potatismjöl. Låt det koka lite, rör om så det inte bränner fast.

Jag har tyvärr inga specifika mått på ingredienserna annat än grova gissningar så det är bättre att du höftar själv, och smakar av undertiden.

Serveras till kokta nudlar. Garnera med lite kokosflinor och skalade räkor, så ser det riktigt restaurangproffsigt ut :D

omnibus
2008-10-08, 13:46
Skär i kuber och stek. Släng sen ner i en gjutjärnsgryta där du fräst på curry och lök, på med grädde (fett-% efter behov), cayennpeppar och lite salt, red av och servera med t.ex. bulgur eller ris :)
Typ som fläskfilé indiana fast lite budget...

Pepz
2008-10-08, 13:48
tjälknöl på karre?


gör en plommonspäckad stek istället och servera med gräddsås, kokt potatis och pressgurka

Pet
2008-10-10, 02:16
Det blir långkok, med grädde och creme fraise. *drool*

Vilket är bäst, folietäckt ungsform i ugn eller koka på låg värme i kastrull med lock? Gör det någon skillnad? *funderar*

MyungChul
2008-10-12, 17:12
Varken eller.

Lågtemp i ugn.

Rockoholic
2008-10-13, 20:52
Ny här men ett matlagningstips för karré kan jag allt dela med mig av :)

Stek sås och potatis kallar jag det :P

Tillagas med fördel i en gjutjärnsgryta

Gnid in vitpeppar och salt i steken..
Bryn steken på alla sidor tills den fått en gyllenbrun färg...
Under tiden passar man på att skala några morötter och skala samt dela en gul lök mitt itu.

När sedan steken är gyllenbrun runt om häller man i vatten i grytan, det skall vara så det täcker ca 1/3 av steken. Sedan i med morötter, lök samt ca 10-15 katrinplommon.

Låt stå och puttra lite lagom i ca 2 timmar.

Sedan plockar du upp steken på träskärbräda, lägger aluminiumfolie om så att det håller värmen. Silar ner spadet i en kastrull.

Vispa i idealmjöl efter behag (mycket för tjock och lite för tunn sås), 3 msk gelé, 1 dl grädde.
Tillsätt några droppar soya för färg.

smaka av.

eventuella saker att justera i sås:
*om såsen är för fet; några droppar vinäger.
*om den känns för stark; skvätt grädde/créme fraiche
*om den känns för simmig; mer mjöl
*om den blir för tjock; vatten
*blir den för smaklös; köttbuljong
*för ljus; soja
*för salt; mer gelé

Servera med kokt potatis...

Smakar mumma!!!! Köttet blir riktigt mört och fint!

Pet
2008-10-14, 15:10
Varken eller.

Lågtemp i ugn.

Huh?

Det blev ett femtimmarskok med strimlad, brynd karre, vispgrädde, två creme fraise, vitpeppar, svartpeppar, lite lökpulver och salt. Helt underbart gott! *drool* Kommer helt klart lagas igen, snart.

Jag måste nog ta och köpa mig en gjutjärnsgryta snart... fler långkok är helt klart på g.

MyungChul
2008-10-15, 00:48
Så svårt kan det inte vara att lista ut det jag menar.