handdator

Visa fullständig version : MMA: Tävlingssatsning och lite styrketräning


Sidor : [1] 2 3

Peter.B
2008-10-08, 09:49
Hej!

Nu ska vi se om jag kan starta en liten journal här om min träning. Dagsläget är såhär:

21 år gammal.
180 cm lång.
70 kg tung.


Min vecka just nu ser ut såhär:

Måndag: MMA
Tisdag: Vila alt. styrka + kondition.
Onsdag: MMA
Torsdag: Styrka + kondition (gymmet)
Fredag: Vila alt. samma som torsdagen, beroende på om jag vilade på tisdagen.
Lördag: MMA
Söndag: MMA alt. styrka + kondition.



Styrka + kondition
På gymdagarna kör jag ett helkroppspass med mest basövningar och avslutar med intervaller i 30-40 min på crosstrainern. Hade gärna gått ut och sprungit men min ena höft tillåter inte det.


Helkroppspasset ser ut som följer:

Knäböj
Marklyft
Skivstångsrodd
Bänkpress
Dips

Alla övningar görs i 3 set, varierar repsen men hamnar oftast kring 8 reps, sen slänger jag på mer vikter.

Jag kör dessa övningar i ca 3 veckor för att sedan byta ut mot liknande övningar i 1-2 veckor och byter sedan tillbaka. Exempel är:

Frontböj, utfall
Rakabens mark, good mornings
Chins, hantelrodd
Snedbänk
Smalbänk.


Mål
Målet med denna träning är att tävla i MMA och första tävlingen är nästnästa helg, den 18e oktober! *flex* :hbang: http://www.mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_11.htm
Annars såklart bygga funtionell styrka, må bra och bli snygg(aer) naken.




Här kommer jag skriva lite om vad jag gör alla träningsdagar, hur det känns, osv. Hoppas någon är intresserad, och all feedback är välkommen! :)

mjukglass
2008-10-08, 09:59
Det här skall bli kul att följa. Hoppas det går bra för dig näst-nästa helg. Hur ligger du till viktmässigt?

Peter.B
2008-10-08, 10:00
Dagsformen är inte så bra. Tävlingen är om mindre än två veckor, nästnästa helg. Och jag har inte tränat sen förrförra torsdagen, den 25e september. Då var jag på gymmet men drog på mig en jävlig förkylning då. Har mått jättebra sen dess, men ännu inte blivit av med hostan. Försökte mig på att träna i måndags, men så fort jag ansträngde mig för mycket eller fick en vikt på bröstet började jag hosta. Fick avbryta den träningen och sitta och titta på mycket grinig.

Hoppas verkligen på att bli frisk tills på lördag. Då har vi (vi = Berserk MMA, klubben jag tränar på) hyrt in oss på DIF boxningsklubb för att ha tillgång till ring att träna och sparras i. Det har vi gjort både förra lördagen och förrförra lördagen, men jag har missat båda pga hostan *cry*

Börjar fundera på hur mycket stryk min kondition tar av denna träningsfrånvaro? Någon som har en idé?

La_Fricka
2008-10-08, 10:01
Tjena, låter som om det kommer bli en intressant journal.! Hoppas du beskrivet vissa MMA pass ibland=) Tror många skulle vara intresserade av de:)
Lycka till i tävlingen, kick ass:whipped:

Peter.B
2008-10-08, 10:04
Det här skall bli kul att följa. Hoppas det går bra för dig näst-nästa helg. Hur ligger du till viktmässigt?

Härligt att någon vill följa :) Viktmässigt ligger det bra till. Ska väga in under 71 kg och ligger just nu på 70. Behöver inte oroa mig för det iaf :)

La_Fricka
2008-10-08, 10:04
Börjar fundera på hur mycket stryk min kondition tar av denna träningsfrånvaro? Någon som har en idé?

Bara du får köra några pass innan tävlingen så tror inte jag det ska vara några problem att vara tillbaks i tidigare kondotionsmässig form.

Peter.B
2008-10-08, 10:05
Tjena, låter som om det kommer bli en intressant journal.! Hoppas du beskrivet vissa MMA pass ibland=) Tror många skulle vara intresserade av de:)
Lycka till i tävlingen, kick ass:whipped:

Ska helt klart beskriva MMA-passen, hur de känns och vad vi gör. Vad jag tycker jag lärt mig osv.

Tack för lyckönskningen! :)

mjukglass
2008-10-08, 10:07
Piss med förkylning. Tror att spekulationer huruvida kondisen blir kass eller dålig är dig svagt betjänt just nu. Det är vad det är.

Jag skulle rekommendera vila, lågintensiv drillar men 'mycket huvud' och andningsteknik, försök fila på mentalt lugn och andning inför fighten. Att bli superstressad och sluta andas är ju lika dåligt för kondisen som att inte ha någon ;)

Bli frisk först och kom ihåg att det inte är någon ide att superträna när du börja bli frisk. Kondisen kan bara bli så mycket bättre på en viss tid. Att bränna ut sig tjänar inget till.

Peter.B
2008-10-08, 10:10
Bara du får köra några pass innan tävlingen så tror inte jag det ska vara några problem att vara tillbaks i tidigare kondotionsmässig form.

Skönt, jag hoppas verkligen det. Börjar bli seriöst orolig över min pissiga hosta! *gah!* Håller i sig alldeles för länge för min smak! :(

La_Fricka
2008-10-08, 10:14
Skönt, jag hoppas verkligen det. Börjar bli seriöst orolig över min pissiga hosta! *gah!* Håller i sig alldeles för länge för min smak! :(

Hehe. Jo jag vet tyvärr hur det kan kännas. Men oroa dig inte över de, de blir nog bra ska du se:thumbup:

martikainen
2008-10-08, 10:15
Lycka till med tävlingen! Träningsuppläget ser lagom tufft ut (har noll koll på hur en mma träning är :P)

Peter.B
2008-10-08, 10:16
Piss med förkylning. Tror att spekulationer huruvida kondisen blir kass eller dålig är dig svagt betjänt just nu. Det är vad det är.

Jag skulle rekommendera vila, lågintensiv drillar men 'mycket huvud' och andningsteknik, försök fila på mentalt lugn och andning inför fighten. Att bli superstressad och sluta andas är ju lika dåligt för kondisen som att inte ha någon ;)

Bli frisk först och kom ihåg att det inte är någon ide att superträna när du börja bli frisk. Kondisen kan bara bli så mycket bättre på en viss tid. Att bränna ut sig tjänar inget till.

Du har verkligen en poäng. Man lär ju inte banga på tävlingen även om konditionen skulle vara sämre...

Japp, det är det jag försöker göra. Skuggboxas lite lugnt framför spegeln och kontrar tänkta nertagningar samt lägger upp för egna.

Aa verkligen, ska ju försöka mysträna och ta det lugnt sista veckan så man är utvilad och slipper skador till tävlingen.

Tack för tipsen btw :)

occt
2008-10-08, 10:16
Grymt! Hur länge har du tränat MMA?

Peter.B
2008-10-08, 10:20
Grymt! Hur länge har du tränat MMA?

Har tränat MMA sen januari eller februari i år, men pysslat med kampsport i lite olika former i ca 11 år. Själv då? :)

occt
2008-10-08, 11:01
Har tränat MMA sen januari eller februari i år, men pysslat med kampsport i lite olika former i ca 11 år. Själv då? :)

Oki, Jag har bara tränat några veckor så jag är nybörjare :)
Har tränat boxning tidigare men blev bara ett kort tag för att det blev för långt att åka. ca: 5mån


Jag har hört att det är en nybörjar tävling i stockholm i mma i vinter? Vet du något om det?

Krya på dig! :thumbup:

Peter.B
2008-10-08, 11:10
Oki, Jag har bara tränat några veckor så jag är nybörjare :)
Har tränat boxning tidigare men blev bara ett kort tag för att det blev för långt att åka. ca: 5mån


Jag har hört att det är en nybörjar tävling i stockholm i mma i vinter? Vet du något om det?

Krya på dig! :thumbup:

Jaha okej. Va kul! Vart tränar du?

Nej faktiskt inte hört något alls om den tävlingen...

Tack :)

martikainen
2008-10-08, 11:13
Kollade sidan på tävlingen, Om det är du som heter Peter där så ser du fysiskt ut att vara i bättre form än din motståndare, ialla fall på de där bilderna, rent allmänt såg de flesta där rätt säckiga ut, är det så inom MMA i lägre vikter? Folk springer inte runt med schyssta pecks o abs :D

occt
2008-10-08, 11:16
Jaha okej. Va kul! Vart tränar du?

Nej faktiskt inte hört något alls om den tävlingen...

Tack :)

Jag tränar i Kramfors ^^ liten by/stad i Västernorrland.

Du?

Peter.B
2008-10-08, 11:31
Kollade sidan på tävlingen, Om det är du som heter Peter där så ser du fysiskt ut att vara i bättre form än din motståndare, ialla fall på de där bilderna, rent allmänt såg de flesta där rätt säckiga ut, är det så inom MMA i lägre vikter? Folk springer inte runt med schyssta pecks o abs :D

Jo, det är jag som heter Peter, tackar! Haha, jo grejen är den att för det första så är det en amatörtävling, så inga av oss ser ut som de som tävlar i UFC *rolleyes* Och som ursäkt är bilderna tagna i våras, när vi först bestämde att tävlingen skulle bli av. Skulle man fota nu skulle de flesta vara i betydligt bättre form...

Peter.B
2008-10-08, 11:32
Jag tränar i Kramfors ^^ liten by/stad i Västernorrland.

Du?

Ah I see. Jag tränar i storstan, stockholm alltså, på Berserk MMA.

Peter.B
2008-10-09, 10:19
Ännu en dag går och jag blir allt mer frustrerad! Mår toppen, kroppen känns bra och utvilad. Levt på massa nyttig mat, sovit ordentligt, kompletterat med massa vitaminer. Men fortfarande! Fortfarande hostar jag så fort jag springer upp för en trappa eller dylikt. Ingen träning idag heller! *gah!*

k4l_2007
2008-10-09, 21:48
Denna journal ska följas :D

Eftersom jag har ansökt till en mma klubb kommer min vecka se ungefär likadan ut som din så det här ska bli intressant *popcorn*

Har däremot en undran; hur känns det att ha så många träningsdagar efter varandra, hänger kroppen med eller tappar man motivationen?

Hursomhelst lycka till med din träning!

Peter.B
2008-10-09, 22:12
Denna journal ska följas :D

Eftersom jag har ansökt till en mma klubb kommer min vecka se ungefär likadan ut som din så det här ska bli intressant *popcorn*

Har däremot en undran; hur känns det att ha så många träningsdagar efter varandra, hänger kroppen med eller tappar man motivationen?

Hursomhelst lycka till med din träning!

Härligt med fler som vill följa :)

Motivationen hänger med för min del eftersom jag tycker MMA är bland det roligaste man kan göra och gymmet brukar bli rätt kul det med. Ibland hänger inte riktigt kroppen med pga dålig sömn eller kost oftast för mig. Men en vilodag från gymmet gör att i alla fall jag är igång igen rätt snart.

Tack för lyckönskningen :)

Peter.B
2008-10-10, 09:54
En vecka kvar till tävlingen och fortfarande hostar jag vid ansträngning! *cry* Dock blir det bättre. Imorgon tänkte jag testa mig på att träna, då blir det sparring i ring på DIF-boxningsklubb och lite säckträning. Tänkte ta det lugnt och känna av hostan. Om den inte är borta vet jag inte vad jag gör! *gah!*

Har nu beställt nya handskar och benskydd inför tävlingen och såklart blivit extra taggad av nya leksaker! :cool: De borde komma på måndag eller tisdag :D De handskarna jag har nu är för tunna för att tävla med i amatörregler och mina benskydd börjar paja, så det kändes lika bra att beställa nya på en gång. Så har man fräscha grejer att misshandla tysken med! :devil:

Peter.B
2008-10-12, 08:53
1,5 timme MMA!


Äntligen var hostan borta! *flex* :D Kände mig lite rosslig i halsen fortfarande, liksom att andning och kondition inte var på tipptopp, men extrem förbättring mot den där förjävliga hostan!

Hur som helst, vi tränade på DIF boxningsklubb för att få lite vana av att sparras i ring. Började passet med 3 minuter hopprep, för att gå över till 3 minuter säck och sen samma sak en gång till. Andra ronden på säcken kände jag av att jag inte var helt på topp, så vilade lite efter dessa ronder, ville ha kvar orken till sparring.

Efter lite vila började sparringen i ringen. Ett par var i ringen hela tiden och alla andra fick välja mellan att sparras på lämplig plats eller hoppa hopprep eller slå säck. Jag fick sparras lite med en ny kille som kört MMA i ett drygt år. Rätt teknisk och lugn sparring där vi bara körde kickboxning (fanns inte plats eller matta för markkamp). Kanske inte supergivande för mig, men om inte annat så bra för självförtroende, fick öva mycket på mina uppercuts eftersom killen gärna sänkte huvudet :devil:

Körde lite mer säck för att sedan bli uppkallad i ringen. Fick sparras mot en lite kortare kille som är rätt duktig (killen jag ska gå match mot är också kortare än jag, så det är nyttigt). Han lyckades komma in på mig bra och vi arbetade mycket i clinch mot repen, väldigt nyttigt! Dock lyckades han skada benet han stog på när han knäade mig så vi fick avbryta. :(

Jag fick vila ytterligare ett tag för att sen återigen sparras i ringen. Fick möta en väldigt explosiv duktig fighter. Blev dock väldigt nöjd med mig själv i början då han är en bra boxare men ändå lyckades jag hålla honom på avstånd med min boxning och mina sparkar. Efter ett tag lyckades han ta ner mig och jag fick försvara mig från botten. Resten av ronden fortlöpte med att han slog mig från topp och jag försvarade mig. Han lyckades ställa sig upp och passera min guard några gånger men varje gång lyckades jag reparera guarden.


Överlag är jag väldigt nöjd med att hostan är borta! Sparringen gick också bättre än förväntat, trodde jag skulle åka på mer spö. Underbart att kunna träna igen :)

hangatyr
2008-10-12, 09:11
vilket regelverk används under tävlingen du ska på?
B- eller C-shootoregler antar jag?

Peter.B
2008-10-12, 09:37
vilket regelverk används under tävlingen du ska på?
B- eller C-shootoregler antar jag?

Det är faktiskt MMA-berlins eget regelsystem. De kallar det enkelt för MMA-amatör. Länk till reglerna är http://mma-berlin.de/Rules.htm scrolla ner för reglerna på engelska. Någon form av blandning mellan shooto och shootfighting typ.

hangatyr
2008-10-12, 09:51
Det är faktiskt MMA-berlins eget regelsystem. De kallar det enkelt för MMA-amatör. Länk till reglerna är http://mma-berlin.de/Rules.htm scrolla ner för reglerna på engelska. Någon form av blandning mellan shooto och shootfighting typ.

cool. rätt tuffa regler för en amatör-tävling. Kul att heelhooks är tillåtna.

lycka till!

Peter.B
2008-10-12, 09:58
cool. rätt tuffa regler för en amatör-tävling. Kul att heelhooks är tillåtna.

lycka till!

Ja ganska tuffa regler faktiskt *flex* Hehe jo, får dock hoppas på att min motståndare är lika dålig på heelhooks som jag, för det är verkligen inte min vassaste sida... Nåja, tack för lyckönskningen :)

Peter.B
2008-10-12, 11:15
Svår avvägning det där. Vill börja träna ordentligt, men vill heller inte börja för hårt direkt efter sjukdom... Idag blev det hur som helst 35 minuter löpning i bra tempo i det fina höstvädret :) Avslutade med 2 set chins. Kändes skönt som fan! Nu skall jag äta! :eating:

Peter.B
2008-10-14, 08:35
Inte alls bra att springa när man vet att höften inte pallar det. Fick ta smällen under söndagkvällen och hela måndagen. Ont och stel som fan, till och med haltade omkring lite. :( Nu är det iaf säkert, jag kan/bör inte springa :(


MMA-pass
Körde ett lugnt pass nu sista veckan innan tävlingen. Började med lite uppvärmningsboxning som övergick i väldigt lätt sparring där den ena skulle slå och sparka medan den andra övade på defensivt spel, framförallt slippar och att flytta sig undan anfallen. Väldigt givande! Efter det nötte vi lite nertagningar lugnt som vi sålde in med slag. Övade basic submissions från botten och lite escapes mot de vanligaste (triangel, kimura osv). Avslutade med att rulla väldigt lugnt och tekniskt.

Passet kändes överlag bra. Jag var lite stel och så efter mitt springande men när jag väl blev varm gick det bra. Kul att öva på lite "what-if" försvar, som "what-if" jag hamnar i triangeln och fastnar, hur kommer jag ur.



Bara 5 dagar kvar till matchen nu!!! :hbang:

LadyInsane
2008-10-14, 10:04
Kul att du skapat en journal! Snart är tävlingen, med andra ord? Hur känns det?:)

Peter.B
2008-10-14, 10:12
Kul att du skapat en journal! Snart är tävlingen, med andra ord? Hur känns det?:)

Lite surt att precis ha varit sjuk och förstört formen och konditionen lite. Annars bra, ska nog allt gå att banka på tysken! :whipped: :devil: *slap* *flex* (jag älskar alla fula smileys som finns på kollo!)

LadyInsane
2008-10-14, 10:26
Lite surt att precis ha varit sjuk och förstört formen och konditionen lite. Annars bra, ska nog allt gå att banka på tysken! jag älskar alla fula smileys som finns på kollo!)

Det ska nog gå bra eftersom:
*yourock*

Se nu till att:
:kickass:

Så kan du festa med:
:bumbi :cheers:

Peter.B
2008-10-14, 10:28
Det ska nog gå bra eftersom:
*yourock*

Se nu till att:
:kickass:

Så kan du festa med:
:bumbi :cheers:

Haha! Precis så jag tänkt mig, tackar för komplimangen!:D

Peter.B
2008-10-14, 18:27
Idag tänker jag vila helt från träningen. Ska stretcha lite innan läggdags för att förhoppningsvis bli av med denna jävla stelhet!

Mina nya skydd kom idag i alla fall :D Så har haft kul med att koka tandskydd och prova ut benskydd och handskar. Allt verkar klockrent! :cool:

Här kommer lite bilder för att visa vad jag införskaffat!

http://www.jabb.se/Shop/Image/Article/titleboxing_1966_17770165.jpg

http://www.fightgear.se/shop/images/FG101-shininstep-stor.jpg

http://www.fightgear.se/shop/images/kenka-mmasparring-glove.jpg


Sådärja, nu ska vi banka skiten ur tysken med nya fräscha skydd!

occt
2008-10-14, 20:46
Gött med nya skydd :) Vad gick allt på?

Vad har man för oz på matchen?

martikainen
2008-10-15, 06:26
Hur känns formen nu då, snart dags ju :)

Peter.B
2008-10-15, 08:18
Gött med nya skydd :) Vad gick allt på?

Vad har man för oz på matchen?

Vi har ingen utskriven oz på matchen, amatör ska ha med tjock stoppning och pro tunn. Det är typ så flummigt :smash:

Alltsammans gick på 733 kr, men då har vi rätt sjyssta rabatter också :)

Peter.B
2008-10-15, 08:21
Hur känns formen nu då, snart dags ju :)

Konditionen kunde varit bättre, men så känner jag alltid. Är lite stel i nacke och höfter, men det löser sig förhoppningsvis med lite mjukisrull ikväll. Annars känns det faktiskt bra. Är väldigt taggad och inte sååååå nervös *flex*

mjukglass
2008-10-15, 08:46
Konditionen kunde varit bättre, men så känner jag alltid. Är lite stel i nacke och höfter, men det löser sig förhoppningsvis med lite mjukisrull ikväll. Annars känns det faktiskt bra. Är väldigt taggad och inte sååååå nervös *flex*

Du har gott tid att bli hur nervös som helst ;) Hoppas det går bra för dig!

Peter.B
2008-10-15, 09:04
Du har gott tid att bli hur nervös som helst ;) Hoppas det går bra för dig!

Haha, japp verkligen. Och nervös kommer jag bli om jag känner mig själv rätt. Bara man kan handskas med det är nervös bra, man blir lite mer skärpt. Tack för lyckönskningen :)

hangatyr
2008-10-15, 13:23
Idag tänker jag vila helt från träningen. Ska stretcha lite innan läggdags för att förhoppningsvis bli av med denna jävla stelhet!

Mina nya skydd kom idag i alla fall :D Så har haft kul med att koka tandskydd och prova ut benskydd och handskar. Allt verkar klockrent! :cool:


jag är inte säker på att du valde rätt sorts tandskydd. de kan bli rätt tunga att andas igenom när du börjar blöda i käften, tycker jag. andningshålen klibbar igen. men om du tycker att de funkar för dig så gör de nog det!

lycka till i helgen!

Peter.B
2008-10-15, 13:33
jag är inte säker på att du valde rätt sorts tandskydd. de kan bli rätt tunga att andas igenom när du börjar blöda i käften, tycker jag. andningshålen klibbar igen. men om du tycker att de funkar för dig så gör de nog det!

lycka till i helgen!

Hmm, du kan faktiskt ha en poäng där. Jag har helt ärligt inte testat att köra med det tandskyddet, eller den sortens överhuvudtaget, ännu. Ska träna ikväll så får vi se hur det funkar då. Om det känns det minsta obekvämt eller ovant så kör jag med mitt gamla vanliga som inte alls är lika Hi-tech.

Tack för lyckönskningen :) Börjar bli ganska nervös och taggad nu! :Virro

Kross
2008-10-15, 13:41
Du får ta och visa tysken vem som bestämmer. Intressant journal btw!

Peter.B
2008-10-15, 13:44
Du får ta och visa tysken vem som bestämmer. Intressant journal btw!

Det är planen! :devil: Och tack så mycket, feel free att följa den och droppa kommentarer om du är sugen :)

hangatyr
2008-10-15, 14:26
Hmm, du kan faktiskt ha en poäng där. Jag har helt ärligt inte testat att köra med det tandskyddet, eller den sortens överhuvudtaget, ännu. Ska träna ikväll så får vi se hur det funkar då. Om det känns det minsta obekvämt eller ovant så kör jag med mitt gamla vanliga som inte alls är lika Hi-tech.

Tack för lyckönskningen :) Börjar bli ganska nervös och taggad nu! :Virro

du får önska mig lycka till tillbaka, ska tävla i bjj om två helger.

Peter.B
2008-10-15, 14:50
du får önska mig lycka till tillbaka, ska tävla i bjj om två helger.

Ja men lycka till! :kickass:

Peter.B
2008-10-16, 09:28
MMA-pass

Sista passet innan tävlingen nu! Vi körde sparring hela passet, 1 timme och 15 min. Väldigt lugn och teknisk sparring där vi började med uppvärmning stående, förflyttade oss sedan till marken där vi jobbade med ground n pound och submission för att sedan jobba med hela spelet från marken, liksom jobba oss upp till stående. Sparrades lite ur bestämda positioner också som att den andre har tagit rygg, har side control eller knee on belly. Sen fick man öva på sina försvar därifrån med lite lugnt motstånd. Jag körde även lite stående med en kille som ska tävla i kickboxning.

I början gick det väldigt segt. Jag vet inte om jag ska skylla på att jag körde med en kille som är dryga 10 kg tyngre eller att jag var ofokuserad. Blev utdragen två gånger och hamnade hela tiden i dåliga positioner där han var dominant och kunde slå :smash: Mot slutet släppte det och gick bättre iaf.

Provade ut alla nya skydden igår också. Handskarna var väldigt sköna! :D Benskydden lite stela men funkade. Tandskyddet hemskt obekvämt. Kändes som att jag fick kramp i käken. Tävlar nog allt med mitt gamla beprövade trasiga tandskydd. Då kan jag iaf andas. *screwy*

Peter.B
2008-10-17, 09:06
Sista två dagarna innan tävling. Imorgon är det dags att :kickass: :whipped:

Har bara försökt vila i form. Ordentligt med mat och sömn (väldigt skönt att kunna äta och inte oroa sig för vikten). Idag åker vi till tyskland, så risken är överhängande att nattens sömn inte bli optimal... Nåväl, önska mig lycka till!

Resultat och förhoppningsvis även film kommer på måndag eller tisdag!

Hej så länge! :cool:

LadyInsane
2008-10-17, 09:26
AWSOME!!!

Lycka till Peter!:hbang:

Ha kul också..:D

martikainen
2008-10-17, 09:33
Lycka till som fan, Spöa skiten ur det tyska köttet nu!

viktor.larsson
2008-10-18, 10:45
Grym journal! Tack för tipsen i min tråd också!

Är ganska intresserad av att kanske kicka igång lite MMA till nästa termin!

occt
2008-10-19, 13:29
Hur gick det??

Peter.B
2008-10-21, 09:22
Tävlingsresultat

Då var tävlingen över. Jag är väldigt besviken över att behöva avslöja att jag torskade, blev dragen på en armbar. Gick väldigt fort och kändes väldigt tråkigt för det kändes verkligen som att jag hade mer att ge. Blev aldrig träffad av något slag eller spark och var helt fräsch efter matchen, ville bara gå in igen och ta en re-match, var så taggad. Men nåväl, vad gör man, han var en bättre grappler. :smash: Min största styrka är helt klart striking, är mycket bättre stående, men han drog ner mig (hoppade guard) och lyckades få en armbar efter ett stoppat försök och en stoppad triangel.

Min gameplan från toppen var att slå, att gå på ground n pound. Men tror att jag var lite för ivrig, borde ha tagit det lite lugnare och kollat mer innan jag slog och bjöd ut armen. Nåväl, bättre lycka nästa gång. Jag tror verkligen jag hade kunnat slå honom, och det blir re-match i februari, om jag inte går upp en viktklass tills dess och tar nån tyngre motståndare. Men match blir det i vilket fall som helst, och ska träna mycket på marken tills dess! *flex*


För er som är intresserade finns min match här: http://www.youtube.com/watch?v=QFb4QuPnyJc
Jag är den snygga killen i de gula shortsen! :D

För er som är mer intresserade av MMA så finns alla matcherna här: http://www.youtube.com/results?search_query=18.10.2008+MMA&page=1
De första 18 klippen är från vår tävling!
Higlights är definitivt:
Rickard vs Sven
Jamie vs Alex
Mets vs Mattias
Benjamin vs Bram
Fast alla är värda att se! *flex*

Själva resultatlistan kan ni se här: http://www.mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_11.htm Berserk MMA 7 vinster, MMA Berlin 5 vinster. 2 oavgjorda. Alltså seger till Berserk MMA!


Träningen fortsätter och nästa gång skall tyskarna få ännu mer pisk!:whipped:

Peter.B
2008-10-21, 09:38
AWSOME!!!

Lycka till Peter!:hbang:

Ha kul också..:D

Hade faktiskt väldigt kul :D Mycket trevlig sammanhållning med klubben och grymt underhållande matcher! :thumbup: Kul utgång på kvällen och så också!

Peter.B
2008-10-21, 09:39
Grym journal! Tack för tipsen i min tråd också!

Är ganska intresserad av att kanske kicka igång lite MMA till nästa termin!

Tackar! Det är bara att köra, finns ingen roligare träningsform enligt mig! :kickass:

LadyInsane
2008-10-21, 09:55
Nä vad trist..:(

Nu kan jag ju inget om MMA så vet inte ens vad som hände men.. hoppas du lyckas bli bättre på marken tills nästa tävling. :)

Peter.B
2008-10-21, 09:57
Nä vad trist..:(

Nu kan jag ju inget om MMA så vet inte ens vad som hände men.. hoppas du lyckas bli bättre på marken tills nästa tävling. :)

Förstår det, de flesta ser inte vad som händer :P Men...! Du som kan det här med muskler, hur såg kroppen ut då? :Virro

Och jodå, tack, ska lätt bli ännu bättre tills nästa tävling :D

LadyInsane
2008-10-21, 10:00
Förstår det, de flesta ser inte vad som händer :P Men...! Du som kan det här med muskler, hur såg kroppen ut då? :Virro

Och jodå, tack, ska lätt bli ännu bättre tills nästa tävling :D

Vad är det för fråga pojk:em:

Nu var du ju inte sådär naken senast jag såg dig, men du ser lite hårdare och mer slimmad ut. Dessutom har du schysst V form på ryggen. Very niiice. :naughty:

Benskydden e coola. Blev sparkad med såna flera gånger när jag gick på lite Krav mAga..

Peter.B
2008-10-21, 10:13
Vad är det för fråga pojk:em:

Nu var du ju inte sådär naken senast jag såg dig, men du ser lite hårdare och mer slimmad ut. Dessutom har du schysst V form på ryggen. Very niiice. :naughty:

Benskydden e coola. Blev sparkad med såna flera gånger när jag gick på lite Krav mAga..

Haha, det var en fråga för att främja mitt ego lite ;) Tackar :D

Hehe jo, benskydden funkar definitivt.

martikainen
2008-10-21, 12:52
Synd att han fick tag på dig ;/ Fattade inte riktigt varför du förlorade men :D Kört hårt till nästa tävling nu!

Peter.B
2008-10-21, 13:02
Synd att han fick tag på dig ;/ Fattade inte riktigt varför du förlorade men :D Kört hårt till nästa tävling nu!

Han fick in en så kallad armbar, det syns inte. Det ett armlås där man bryter över armbågsleden mot höften. Jag tvingades klappa ut :( Yes, nästa tävling, då jävlar!:whipped:

hangatyr
2008-10-21, 21:00
Han fick in en så kallad armbar, det syns inte. Det ett armlås där man bryter över armbågsleden mot höften. Jag tvingades klappa ut :( Yes, nästa tävling, då jävlar!:whipped:

snygg armbar han satte!

nåja, det går fler tåg! tur att du inte skadade dig.

Peter.B
2008-10-22, 08:31
snygg armbar han satte!

nåja, det går fler tåg! tur att du inte skadade dig.

Ja men faktiskt, det måste jag erkänna. Jag såg den verkligen inte komma! Hans första försök på armbar och triangel var ju ganska lätta att se och kontra, men den sista såg jag inte alls komma. :confused: :furious:

Jora, fler tåg ska det bli och ja, verkligen inga skador, vilket är skönt. Hade dock gärna fått lite mer spö, fått stå och trade:a lite innan. Men nåja.

Peter.B
2008-10-22, 10:12
Ja, nu har jag funderat lite på att lägga om min styrketräning för att gå upp lite mer i massa. Planen är att utöka helkroppspasset med några övningar till och skära ner på konditionsträningen, samt att trycka i mig lite mer gainer och prova kreatin.

Jag har några frågor angående kreatin, mjölk och gainer som jag ställer här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3276902#post3276902 Som ni kunniga gärna får svara på :)


Sen angående styrkeupplägget tänkte jag lägga upp det såhär:

Knäböj
Marklyft
Skivstångsrodd
Chins
Bänkpress
Dips
Stående axelpress
Crunches med vikt

Alla övningar görs i 3 set, varierar repsantalen, och görs i den ordningen. Detta avslutar jag med 15 minuters intervaller på crosstrainern. Vad tycker ni om upplägget? För tungt att köra alla dessa basövningar på samma pass? Bra övningsval? För lite och för lätt? Ja ni fattar, ge mig feedback! :) Utöver detta tränar jag MMA 3-4 ggr i veckan, för er som missat det.

Crosstrainern kör jag mest för att underhålla konditionen, så att det inte ska bli lika svårt att komma igång med konditionsträningen inför nästa tävling.


Tack på förhand för all hjälp! :)

Peter.B
2008-10-22, 11:52
Hur gick det??

Kolla sida 4 i journalen, där kan du kolla på och läsa om tävlingsresultatet. :)

Ceccil
2008-10-22, 12:49
Ja jääklar, grym film på dig där i ringen! Vilken prestation, duktigt. Var stolt även om du inte vann! Dig vill jag inte möta ensam iaf..*kissass*

Peter.B
2008-10-22, 12:57
Ja jääklar, grym film på dig där i ringen! Vilken prestation, duktigt. Var stolt även om du inte vann! Dig vill jag inte möta ensam iaf..*kissass*


Haha, nämen tack så mycket för fina komplimanger :) Ja jo, man är ju alltid lite stolt när man vågar sig upp i ringen trots tävlingsnerver (mina tävlingsnerver är dessutom ganska dåliga :smash:) Men vore ju såklart mer stolt om jag hade vunnit. :( Nåja.

Haha, mig behöver du ju inte vara rädd för att möta ensam, jag är jättesnäll! *whatever*

Baboom
2008-10-22, 13:03
Trist med förlusten, du såg dock ut att vara den mest tränade av Er två.

Du kanske ska lägga in lite frivändningar i träningen också, är mitt tips.

Peter.B
2008-10-22, 13:05
Trist med förlusten, du såg dock ut att vara den mest tränade av Er två.

Du kanske ska lägga in lite frivändningar i träningen också, är mitt tips.

Hmm, jag har inte vågat göra frivändningar eftersom jag inte vet hur man gör och därför är lite rädd för att skada mig...

Tack för komplimang :)

Taragon
2008-10-22, 14:47
Intressant journal, måste följas. Kör hårt :thumbup:

Peter.B
2008-10-22, 14:55
Intressant journal, måste följas. Kör hårt :thumbup:

Trevligt :) Välkommen, kul att du vill följa! Och tack!

DANNE1988
2008-10-22, 15:29
what taragon said

denna ska följas, ser ut som att man kan få några tips om hur man kör hårt, jag brottas så det är ju lite likt iallafall :)

Peter.B
2008-10-22, 15:32
what taragon said

denna ska följas, ser ut som att man kan få några tips om hur man kör hårt, jag brottas så det är ju lite likt iallafall :)

Ja men välkommen att följa! :) Kul! Och visst kan du få lite tips här, jag försöker hålla koll och göra det "bästa" liksom den mest optimala träningen jag kan :)

hangatyr
2008-10-22, 16:04
väldigt vågat av honom att dra guard på det där sättet med tanke på regelverket för övrigt, han måste ha varit rejält trygg på marken för att ha ett sånt upplägg.

occt
2008-10-22, 18:04
Nice match förutom att du förlorade :/ Jag skulle ha blivit skit sur, hehe.

Blev rätt sugen själv på att matcha! :D

Du vinner nästa gång!

Peter.B
2008-10-23, 08:52
väldigt vågat av honom att dra guard på det där sättet med tanke på regelverket för övrigt, han måste ha varit rejält trygg på marken för att ha ett sånt upplägg.

Jag vet, tro mig när jag säger att jag blev förvånad. Dessutom har han gått kickboxningsmatch innan och har en bakgrund i taekwondo och kickboxning. Jag var ganska säker på att han skulle vilja stå upp och trade:a lite med mig. Men tji fick man liksom :( Uppenbarligen bra taktik om man inte vill käka läder stående...

Peter.B
2008-10-23, 08:54
Nice match förutom att du förlorade :/ Jag skulle ha blivit skit sur, hehe.

Blev rätt sugen själv på att matcha! :D

Du vinner nästa gång!

Haha jo, precis efter matchen stog jag utanför ringen och vägrade byta om. Sa till min coach "Släpp in mig igen! Re-match! Eller vem som helst, jag vill köra!" Så jo, väldigt tråkigt, jag var besviken. Men vad ska man göra? Nästa gång så :D Och tack btw..

Peter.B
2008-10-23, 09:46
MMA-pass
Första passet efter tävlingen. Kände mig glad och taggad innan passet men själva passet gick inte så bra. Vet inte om det var psykiskt efter förlusten i tävlingen eller om det berodde på något annat. I vilket fall som helst. Vi körde det mesta av passet stående, övade på slippar mot slag, att ta clinch och en del på fotarbetet att placera sig i "zoner" där motståndaren har svårare att slå. I alla moment övade vi kontringar. Det var givande och gick hyfsat bra, det är ju ett svårt moment. Sen sparrades vi lite med materialet för att övergå i MMA-sparring (stående och mark) för att sist avsluta med bara grappling. De sista två sparringarna gick mindre bra, kändes som att jag hade för lite energi och fick dessutom ont. Både i armbågen som varit lite öm sen armbaren i tävlingen och i andra handleden. Kändes väldigt surt.

Rullade lite med nästa grupp efter vårt pass också vilket inte heller kändes toppen. Det funkade och jag fick dra ut några, men ändå segt. Känns som att jag kan bättre.



Lite tankar
På väg hem från träningen kände jag mig ganska omotiverad. Funderade över varför jag egentligen tränar, och varför jag egentligen tränar MMA. Tankarna kretsade mycket kring om jag är "tillräckligt" bra, liksom om jag inte borde vara bättre i förhållande till hur länge jag tränat osv. Kände mig lite moloken på vägen hem helt enkelt. Lite slagen av förlusten blev jag visst, även om det inte kändes så.

Kom dock fram till två slutsatser; för det första kanske jag behöver en liten paus, både för att få tillbaka motivation och för att vila armbågen. För det andra tänkte jag på en sak min f.d. tränare sagt till mig ett par gånger, "det är när det känns som svårast och jobbigast, det är då man ska träna. Att träna när allt går bra och man har flyt är ingen utmaning, det kan alla göra, men att fortsätta ta sig till lokalen och nöta och bli bättre när det är tufft, det är det som gör en bättre och som skiljer en från 'andra'." Så nu tänkte jag vila över helgen, framförallt vila skallen från MMA och kanske gymma lite, så kör jag hårt igen nästa vecka!

Peter.B
2008-10-23, 10:02
Har formulerat lite nya mål tills nästa tävling så att jag verkligen vet vad jag ska jobba på. Så kan jag checka av om det känns som att jag är på rätt väg, om jag förbättrar mig och närmar mig mina mål.


Stående
- Få blicken framåt oavsett hur jobbigt det är med slag som haglar. Ibland förlitar jag mig lite för mycket på mina långa armar, att folk inte når mig när jag når dem, så slarvar lite med hakan och vrider ut ansiktet lite.
- Få in höften mer när jag sparkar. Jag har rätt bra precision och timing i sparkarna, de är snabba och hyffsat explosiva. Men jag börjar tappa lite knockout-power i dem. Måste sluta slarva med det, för jag vet att jag kan bättre.
- Bättre på sprawl. Behövs alltid om man är striker ;)

Clinch
- Använda knäna mer. Jag har rätt bra och vassa knän, har sänkt folk med dem när de träffar. Dock måste jag träna mer på att få in dem.
- Bättra på balans och nertagningar. En av mina svagare sidor helt enkelt.

Mark
- Resa mig upp snabbare. Jag är bäst stående, så hamnar jag på marken och har möjlighet att resa mig upp ska jag ta den, inte gröta runt nere.
- Utsätta mig för mer jobbiga situationer. Måste öva på att ligga under i mount och crossbody. Inte "låta" folk dra ut mig för att få börja från guard eller topp igen.
- Bli bättre på att stacka från topp. Lyckades stacka upp min motståndare på matchen, men gjorde inget av det. Måste lära mig utnyttja stacken.
- Bättre på att komma ur crossbody. Tycker den positionen är svår att komma ur om någon är bra på position.


Detta SKA vara bättre till februari! :kickass:

Ceccil
2008-10-23, 14:12
Haha, nämen tack så mycket för fina komplimanger :) Ja jo, man är ju alltid lite stolt när man vågar sig upp i ringen trots tävlingsnerver (mina tävlingsnerver är dessutom ganska dåliga :smash:) Men vore ju såklart mer stolt om jag hade vunnit. Nåja.

Haha, mig behöver du ju inte vara rädd för att möta ensam, jag är jättesnäll! *whatever*


Om du säger att du har lite halvkassa tävlingsnerver tycker jag du iaf ska vara liiiiite mer stolt över dig själv. Det är en prestation i sig att bara våga. :) Och fler tävlingar kommer komma... eller? :) Nya mål, nya satsningar. Det kommer gå galant!

Peter.B
2008-10-23, 14:38
Om du säger att du har lite halvkassa tävlingsnerver tycker jag du iaf ska vara liiiiite mer stolt över dig själv. Det är en prestation i sig att bara våga. :) Och fler tävlingar kommer komma... eller? :) Nya mål, nya satsningar. Det kommer gå galant!

Tack för peppen! Känns faktiskt lite motigt just nu :( Men jo såklart, är ju en aning stolt och självklart blir det fler tävlingar! Jo exakt, jag har försökt lägga upp lite mindre mål att ha som motivation nu när jag inte har en tävling inom jättesnar framtid.

Nya satsningar och mål ja! Tack igen :)

Baboom
2008-10-24, 07:33
Jag tror att en förlust kan stärka dig. Nu inser du att du inte är "bäst" (förstå mig rätt) och istället taggar till och tränar hårdare. För nästa gång antar jag att du inte tänker förlora?
Då handlar det om att var duktigare fighter och som en bonus även vara den fysiskt starkaste.

Sattsa på att få ut din frustration på ett tungt gympass (blir ingen annan skadad) för att sedan kunna fokusera om.

Hoppas att jag inte lät som en farsa nu. Tycker bara att du inte ska ge upp ännu...

Peter.B
2008-10-24, 08:14
Jag tror att en förlust kan stärka dig. Nu inser du att du inte är "bäst" (förstå mig rätt) och istället taggar till och tränar hårdare. För nästa gång antar jag att du inte tänker förlora?
Då handlar det om att var duktigare fighter och som en bonus även vara den fysiskt starkaste.

Sattsa på att få ut din frustration på ett tungt gympass (blir ingen annan skadad) för att sedan kunna fokusera om.

Hoppas att jag inte lät som en farsa nu. Tycker bara att du inte ska ge upp ännu...

Jag håller fullständigt med dig. Tycker inte du låter som en farsa utan det låter som väldigt bra råd :) Gymmet i helgen och börjar träna igen nästa vecka! :kickass:

Peter.B
2008-10-27, 10:39
Inget gym och bara ett MMA-pass. En väldigt klen vecka, men nödvändigt tror jag. Har inte ont i armbågen längre! :)

Helgen kopplade jag bort träningen helt och gjorde annat, tänkte gymma på söndag, men åkte till en kompis för att glo på film och äta popcorn istället. Har ätit väldigt mycket i helgen överlag, operation bulk påbörjad :D

Till nästa vecka är det lite mer träning planerad. Idag (måndag) blir det MMA, imorgon ska jag hjälpa tjejen komma igång på gymmet (ska gå igenom z_bumbis nybörjarprogram med henne :)) Onsdag MMA. Torsdag kanske gym, helgen definitivt både MMA och gym.

:hbang:

Peter.B
2008-10-28, 09:34
MMA-pass

Tränade mest markspel och del positioner. Mycket sparring och mycket övning på sidecontrol (vilket var jättebra för mig). Jobbade även en del från guard med grundpositioner. Även mycket fokus på positioner med slag på marken. Avslutade med lite MMA-sparring.

Comments: Passet kändes överlag väldigt bra. Fick dra några armbars vilket kändes väldigt skönt efter att själv ha blivit dragen på en... Överlag väldigt nyttigt att jobba i position och gå igenom sidecontrol lite mer som jag har svårt för. Mycket nöjd! :D

Ikväll (tisdag) blir det gym. Ska dock hjälpa tjejen komma igång med z_bumbis nybörjarprogram, så blir nog rätt lugnt och rätt lite gymmande för min del.


Thats all for now, over and out! :)

Peter.B
2008-10-29, 09:55
Gym - rygg & ben

Ska egentligen köra ett helkroppspass två gånger i veckan. Men igår blev det ett väldigt halvdant pass för att jag skulle hjälpa tjejen komma igång i gymmet. Gå igenom övningar och visa osv. Så jag passade på att köra några egna övningar emellan :) Kändes väldigt skönt att börja gymma lite igen fast väldigt tråkigt att känna att man blivit klenare. Men nåja, det tas väl igen om ett tag! *flex*

Halvt pass, men bättre än inget:

Knäböj
60 kg * 8
60 kg * 7
60 kg * 6

Marklyft
80 kg * 8
80 kg * 6
80 kg * 6

Chins (strikta)
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 7

Skivstångsrodd
50 kg * 8
50 kg * 8
50 kg * 6


Lite klena vikter. Men äh, nånstans måste man börja! Är lite mör i ben, röv & vissa delar av ryggen idag :D Ska bli skönt att komma igång och börja köra igen! :whipped:

Peter.B
2008-10-30, 11:05
MMA-pass

Inleddes med två ronder boxning, två ronder kickboxning och sen två ronder clinch (med knän och nertagningar). Efter det jobbade vi på marken med mycket position. Började i guard där den i topp skulle slå lätt och göra livet svårt för den i botten som skulle öva på svep, att resa sig upp och submissions. Sen samma sak från sidecontrol och mount/backmount. Lugnt tempo med fokus på teknik. Sedan tränade vi stående, kombinationer på mittsar. Först bara slag och knän i en rond, i nästa rond la vi in sparkar och i sista ronden även sprawl och lyft. Detta kördes i betydligt högre tempo :D Efter detta fick vi sparras med "valfria regler". Jag körde bara submission, behöver det mest och var rätt slut efter tre ronder mitts utan vila.

Commentz: Väldigt skönt pass. Behövde verkligen jobba med positionsspel, men ändå mkt uppskattat att få slå bort lite aggressioner på mittsar mitt i. Överlag funkade träningen bra, hade fint med energi och tekniken funkade hyfsat bra, även om mina svårigheter med side control kvarstår. Submission i slutet var svårt eftersom jag körde med en väldigt duktig kille, men nyttigt. Trots att jag blev submittad flera gånger och inte lyckades tappa honom en enda gång satt självförtroendet kvar, bra pass :) Trots träningsvärken i röven och från knäböjen på gymmet dagen innan!


Allmänt ska jag fira halvår med älsklingen idag *cupid* Och då blir det asiatisk buffe ikväll! :eating: Vilar alltså från träning idag, och troligen imorn också. Lördag blir det MMA igen och söndag är gymmet inplanerat!

Take care guys n' gals :)

AmericanDragon
2008-10-30, 16:24
Jäkligt intressant journal måste jag säga! Blir att följa. Lycka till med träningen mannen! :)

Peter.B
2008-10-30, 16:42
Jäkligt intressant journal måste jag säga! Blir att följa. Lycka till med träningen mannen! :)


Tackar och välkommen att följa! Kul att höra! :)

Kross
2008-10-30, 16:52
Äsch fan att du skulle förlora mot tysken! Höll tummarna. Men det var då en snabb fight också, hade hoppats på att du skulle möblera om hans ansikte. Nåja, bättre lycka nästa gång då en större, starkare och bättre Peter.B kommer för att invadera tyskland. Sen lär det ju boosta din motivation om du lägger upp mål som du säger och man ska inte ta saker för allvarligt heller. Men kör hårt! Ser bra ut.

Peter.B
2008-10-30, 16:58
Äsch fan att du skulle förlora mot tysken! Höll tummarna. Men det var då en snabb fight också, hade hoppats på att du skulle möblera om hans ansikte. Nåja, bättre lycka nästa gång då en större, starkare och bättre Peter.B kommer för att invadera tyskland. Sen lär det ju boosta din motivation om du lägger upp mål som du säger och man ska inte ta saker för allvarligt heller. Men kör hårt! Ser bra ut.

Jo du, det är vi två om, jag trodde verkligen jag skulle få göra det en del i alla fall. Tack också :)

r3mpuh
2008-10-31, 01:58
Synd att du förlora tävlingen :(

Du var ju lätt grymmare på att brottas än han! :)

På 7 sidor har vi fått ett halvt gympass! Show uss some bänk-stats!:devil:

Ska följa denna journal om du ser till att skriva ofta så jag hittar den! xD

/kim

Peter.B
2008-10-31, 09:47
Synd att du förlora tävlingen :(

Du var ju lätt grymmare på att brottas än han! :)

På 7 sidor har vi fått ett halvt gympass! Show uss some bänk-stats!:devil:

Ska följa denna journal om du ser till att skriva ofta så jag hittar den! xD

/kim

Haha, tackar, fast uppenbarligen inte liksom!

Jo jag vet, skäms! :em: Har inte kommit iväg till gymmet ordentligt pga av faktorer som andra träningar, jobb, och flickvän.. :smash: Nu i helgen ska jag köra igång gymmet igen dock och nästa vecka lovar jag att bli bättre! Uppdateras med gympass antigen ikväll (troligen inte) eller helt säkert på söndag!

Välkommen att följa, låter trevligt!

KungFuJoe
2008-10-31, 15:00
My first post!!! Yay me!

Även jag skall med spänning följa Peter i hans träning. Nu råkar det vara så att jag tränar på samma klubb som honom så det kan vara så att jag läcker info iom hur det går... Peter, du får sväva i ovisshet ett tag innan jag berättar vem jag är.

Till er andra, Peter är en riktigt diciplinerad fighter. Han har imponerat de gånger jag har kikat på hans träning.

/K

Peter.B
2008-10-31, 15:33
My first post!!! Yay me!

Även jag skall med spänning följa Peter i hans träning. Nu råkar det vara så att jag tränar på samma klubb som honom så det kan vara så att jag läcker info iom hur det går... Peter, du får sväva i ovisshet ett tag innan jag berättar vem jag är.

Till er andra, Peter är en riktigt diciplinerad fighter. Han har imponerat de gånger jag har kikat på hans träning.

/K

Nej nu du! Nu blev jag riktigt nyfiken! Tack för berömmet i alla fall :) Och välkommen med första posten på kollo och min journal :)

Peter.B
2008-11-01, 15:50
MMA-pass

Idag fokuserade vi på markspel och framför allt ryggen. Både att arbeta från rygg, arbeta för att ta någons rygg och escapes om någon har tagit din rygg. Gick igenom tekniker, nötte tekniker och sparrades sedan med de nya teknikerna ur situation som att någon tar rygg med eller utan krokarna inne osv. Väldigt svårt att beskriva utan onödigt långa detaljer hur och vad vi gjorde så jag skiter i det. Givande pass dock. Kändes lite svårt då jag körde med en kille som väger dryga 23 kg mer, men intressant ändå. Inledde passet med fritt rull och avslutade passet med ytterliggare rull. I slutet lyckades jag faktiskt använda en av escapesen mot rear naked två gånger vilket var väldigt kul, då har man i alla fall börjat få in tekniken :)

Passade även på att rulla två vändor med min tränare och fick två värdefulla tips som ska förbättra mitt spel. De tänker jag skriva ner här för att komma ihåg. För det första var det att inte ha så bråttom, när jag kör stående har jag ett bra lugn som inte försätter mig i dumma situationer och jag behåller fokus. På marken tenderar jag att stressa mer, antagligen just för att jag är sämre där. Och det andra tipset var att tighta till mitt game. Jag "bjuder" ibland bort armar eller så genom att inte ha dem intill kroppen. Även detta ska arbetas på.

Överlag ett skönt pass :) Är inte så himla slut, mer tekniskt än fysiskt, vilket är perfekt för mig. För imorn ska jag nämligen gymma :D

Metaddict
2008-11-02, 10:49
Yo! Jag snubblade in här av misstag typ, har blivit helt besatt/beroende (tyvärr) av MMA men har aldrig själv tränat någon kampsport och har inte varit i ett enda slagsmål i hela mitt liv *flex* Ska försöka följa här.

Lite sent kanske men jag kollade på din match. Det handlar såklart om rutin men det såg solklart ut att din motståndare hade ett enormt övertag på marken. Du fick väl i princip inte in ett enda slag medan han hade flera fina försök. Du försvarade dig bra mot triangeln men den såg ändå ut att vara halvt på väg in. Som du skrev själv borde du hållt dig lite lugnare om du skulle försöka ligga kvar på topp men ditt övertag var tydligen uppenbarligen i stående. Tycker helt enkelt du borde försökt resa dig upp och låtit domaren plocka upp honom igen. Ja, jag inser att det är jättelätt för mig att säga och svårt när man är mitt i en match :D
Du såg iaf mycket starkare ut än honom och blir det rematch så tror jag säkert du kan slå honom om du bara jobbar vidare på ditt groundgame och lite takedown defense.
Vill tysken ner på marken och rota ska han fan få anstränga sig lite mer och behöva ta ner dig på egen hand, och då får du låta honom smaka svenskt stål varje gång han försöker :whipped:

Såg att du snackade om att gå upp i viktklass. Känns som en dålig idé ur fightingsynpunkt, om du skulle må bättre personligen av att biffa upp dig mer är det klart en annan femma. Vet inte om du skrev vilken viktklass det var men jag kommer inte ihåg det. Nu vet jag inte hur eventuella andra motståndare ser ut men tysken såg ju extremt tanig ut jämfört med dig. Måste iaf vara roligare att pounda på folk som är mindre än dig själv. Det hade jag definitivt personligen tyckt :D

Förklara gärna amatörreglerna gällande MMA förresten. Benskydd ett måste? Blev förvånad när jag såg dem. Inga knän i huvudet stod det på youtube. Inga armbågar tillåtna heller?

GL framöver!

Peter.B
2008-11-02, 20:51
Yo! Jag snubblade in här av misstag typ, har blivit helt besatt/beroende (tyvärr) av MMA men har aldrig själv tränat någon kampsport och har inte varit i ett enda slagsmål i hela mitt liv Ska försöka följa här.

Lite sent kanske men jag kollade på din match. Det handlar såklart om rutin men det såg solklart ut att din motståndare hade ett enormt övertag på marken. Du fick väl i princip inte in ett enda slag medan han hade flera fina försök. Du försvarade dig bra mot triangeln men den såg ändå ut att vara halvt på väg in. Som du skrev själv borde du hållt dig lite lugnare om du skulle försöka ligga kvar på topp men ditt övertag var tydligen uppenbarligen i stående. Tycker helt enkelt du borde försökt resa dig upp och låtit domaren plocka upp honom igen. Ja, jag inser att det är jättelätt för mig att säga och svårt när man är mitt i en match
Du såg iaf mycket starkare ut än honom och blir det rematch så tror jag säkert du kan slå honom om du bara jobbar vidare på ditt groundgame och lite takedown defense.
Vill tysken ner på marken och rota ska han fan få anstränga sig lite mer och behöva ta ner dig på egen hand, och då får du låta honom smaka svenskt stål varje gång han försöker :whipped:

Såg att du snackade om att gå upp i viktklass. Känns som en dålig idé ur fightingsynpunkt, om du skulle må bättre personligen av att biffa upp dig mer är det klart en annan femma. Vet inte om du skrev vilken viktklass det var men jag kommer inte ihåg det. Nu vet jag inte hur eventuella andra motståndare ser ut men tysken såg ju extremt tanig ut jämfört med dig. Måste iaf vara roligare att pounda på folk som är mindre än dig själv. Det hade jag definitivt personligen tyckt :D

Förklara gärna amatörreglerna gällande MMA förresten. Benskydd ett måste? Blev förvånad när jag såg dem. Inga knän i huvudet stod det på youtube. Inga armbågar tillåtna heller?

GL framöver!

Trevligt att du ramlade in och vill följa, välkommen :)

Angående matchen, jo jag fick in i alla fall ett bra slag på marken, och kanske något mer halvdant, men jo uppenbarligen hade han ett stort övertag på marken. Jo precis, nästa gång ska jag helt klart fokusera mer på att ställa mig upp, som jag sagt tidigare, tror jag var lite för ivrig och ville bara slå, slå slå! :devil:

Jo helt klart öva ännu mer mark och försvar mot nertagningar. Jag har övat en hel del sprawl mot dyk osv, men måste erkänna att jag inte var så beredd på att han skulle hoppa guard. Haha, jo helt klart, nästa gång ska han, eller någon annan, få smaka mer stål.

Angående att gå upp någon viktklass så är det mest för att jag är rätt tunn till min längd, tror jag skulle kunna gå upp i alla fall en 3-5 kg utan att viktklassen blev för tung för mig eller så. Väger just nu ca 70 kg på 180 cm, skulle gärna komma upp till en 75.

Amatörreglerna kan du läsa här: http://mma-berlin.de/Rules.htm Ja obligatoriska benskydd och nej inga armbågar.

Tack för vettig feedback och lyskönskning :D

Metaddict
2008-11-03, 07:50
Trevligt att du ramlade in och vill följa, välkommen :)

Angående matchen, jo jag fick in i alla fall ett bra slag på marken, och kanske något mer halvdant, men jo uppenbarligen hade han ett stort övertag på marken. Jo precis, nästa gång ska jag helt klart fokusera mer på att ställa mig upp, som jag sagt tidigare, tror jag var lite för ivrig och ville bara slå, slå slå! :devil:

Jo helt klart öva ännu mer mark och försvar mot nertagningar. Jag har övat en hel del sprawl mot dyk osv, men måste erkänna att jag inte var så beredd på att han skulle hoppa guard. Haha, jo helt klart, nästa gång ska han, eller någon annan, få smaka mer stål.

Angående att gå upp någon viktklass så är det mest för att jag är rätt tunn till min längd, tror jag skulle kunna gå upp i alla fall en 3-5 kg utan att viktklassen blev för tung för mig eller så. Väger just nu ca 70 kg på 180 cm, skulle gärna komma upp till en 75.

Amatörreglerna kan du läsa här: http://mma-berlin.de/Rules.htm Ja obligatoriska benskydd och nej inga armbågar.

Tack för vettig feedback och lyskönskning :D

Oj ok, tyckte du såg lite större ut än så faktiskt. Kanske var för att tysken såg så klen ut då :) Menar mest att överlag är det ju så att fighters går mer och mer neråt i viktklasser än uppåt. Men samtidigt är du ju inte proffs så det är bara att göra vad som känns bäst såklart.

Tack för länken, man märker att man är rätt UFC-skadad. Enorm skillnad i regler verkligen. Ganska uppenbart egentligen om man tänker efter litegrann.
Men det måste vara en jävla massa matcher som slutar oavgjort? Allt annat kändes logiskt men just det där kändes lite skumt. Vet iofs inte vad man annars ska göra, mer än att låta ringdomaren bestämma typ.

Aja, kör så det ryker :)

Peter.B
2008-11-03, 09:18
Oj ok, tyckte du såg lite större ut än så faktiskt. Kanske var för att tysken såg så klen ut då :) Menar mest att överlag är det ju så att fighters går mer och mer neråt i viktklasser än uppåt. Men samtidigt är du ju inte proffs så det är bara att göra vad som känns bäst såklart.

Tack för länken, man märker att man är rätt UFC-skadad. Enorm skillnad i regler verkligen. Ganska uppenbart egentligen om man tänker efter litegrann.
Men det måste vara en jävla massa matcher som slutar oavgjort? Allt annat kändes logiskt men just det där kändes lite skumt. Vet iofs inte vad man annars ska göra, mer än att låta ringdomaren bestämma typ.

Aja, kör så det ryker :)

Jo precis, men nää jag är rätt tunn :) Nej exakt, gällande proffs skulle det vara klart svårare att klättra en viktklass...

Hehe jo det är klart det är en viss skillnad i regler mellan amatörmatcher där många aldrig har tävlat och UFC *flex* Jag vet inte faktiskt, de flesta matcher vi körde slutade på att domaren bröt på GNP eller på tap på GNP, men det är ju lite märkligt, det var det rätt många av oss som tyckte.

Haha, will do! *flex* MMA ikväll!

Peter.B
2008-11-04, 10:03
MMA-pass

Vi värmde upp med att rulla igång. Sen jobbade vi det mesta av passet med att den ena stog upp och den andra låg ner. Vi gick igenom en del passeringar som den stående fick öva på och sen arbetade vi med x-guard från botten. Avslutade passet med 2 ronder thai och två ronder submission med slag.

Kommentarer: Passet var väldigt givande, speciellt passeringarna från stående som jag tycker att jag fick in mycket bättre. X-guard var rätt svår och krånglig men efter några försök fick jag in nertagning och kneebar ganska bra :) När personen från topp la på slag var det genast mycket svårare igen, men en sak i taget! :smash: Sparringen i slutet gick bra, både stående och mark, kändes som ett skönt pass. Inte så mycket fys men mer teknik, vilket behövs! Fick även in försvar mot Rear naked som vi övade i lördags i sparringen, vilket kändes toppen :D

Ikväll blir det gym med en träningspolare, återkommer med uppdatering imorn :thumbup:

Peter.B
2008-11-05, 09:49
Gym - helkropp

Första ordentliga gympasset på länge! Därav lite klena vikter.. Men kan lova att det tog ordentligt ändå, skriver det här dagen efter och har finfina känningar lite överallt i kroppen :D Träningsvärk som hette duga! :whipped:

Knäböj i smith (det vanliga knäböjsracket var nermonterat :()
60 kg * 8
60 kg * 8
60 kg * 8

Marklyft
80 kg * 8
80 kg * 7
80 kg * 6

Skivstångsrodd
50 kg * 8
50 kg * 8
50 kg * 8

Chins
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 5 + 3 med hjälp
Kroppsvikt * 6 varav alla med passning/hjälp

Bänkpress
50 kg * 8
50 kg * 9
50 kg * 8

Stående militärpress
30 kg * 8
30 kg * 8
30 kg * 6

Dips
Kroppsvikt * 10
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 8

Crunches
15 kg på bröstet med lutning * 15
Thaicrunches * 15
15 kg på bröstet med lutning * 12


Kommentarer: Passet tog 1 timme och 20 min. Kändes otroligt skönt att gymma igen och ta ut sig ordentligt. Kul att jag fick med en träningspolare från klubben ner och gymma, är mycket roligare när man kan peppa varandra osv. Vikterna tänkte jag inte direkt kommentera eftersom jag inte vågar lassa på jättetungt än, vill komma igång lite först.

occt
2008-11-05, 11:44
Härligt att få ta ut sig i gymmet! ;)

Tycker du borde ta mer i bänk då du reppar på 30 i stående axelpress? :)

Vad är thaicrunches?

LadyInsane
2008-11-05, 11:47
Nedmonterat?? Körde du på 24/7 i sumpan? Bastards!!

Ontopic, kul att du kört styrka igen!:)

Peter.B
2008-11-05, 12:10
Härligt att få ta ut sig i gymmet! ;)

Tycker du borde ta mer i bänk då du reppar på 30 i stående axelpress? :)

Vad är thaicrunches?

Yes :) Hmm, bänken verkar jag vara ganska klen i faktiskt... Kan ju lassa på mer än 50 kg, men ville ta det lugnt nu i början, låg på ca 60 kg när jag gymmade i somras och ett tag innan sjukdom och tävling...

Thaicrunches vet jag inte om de heter egentligen, men vi brukar kalla dem det på klubben eftersom de är väldigt vanliga i thailand. Det är att man ligger platt på rygg benen helt utsträckta och armarna ovanför huvudet och därifrån gör man en crunch. :)

Peter.B
2008-11-05, 12:13
Nedmonterat?? Körde du på 24/7 i sumpan? Bastards!!

Ontopic, kul att du kört styrka igen!:)

Ja jag vet, blev skitsur! Förhoppningsvis är det bara tillfälligt! *grr27*... Annars blir det :furious: från mig!

Jo faktiskt, men känner mig lite klen! Hur ofta kör du där nu för tiden?

Peter.B
2008-11-06, 10:24
MMA-pass

Rent boxningspass. Jobbade framförallt mycket med vinklar, att komma i vinkel mot motståndaren. Körde en hel del drillar där man även skulle plocka slag på guarden, pivotera ut ur motståndaren slaglinje osv. Övade på en hel del kontringsboxning. Avslutade med boxningssparring och en rond med rull.

Kommentarer: Nyttigt med ett specifikt boxningspass så man verkligen fick öva och fokusera på det. För mig gick det rätt bra, brukar försöka flytta mig i vinklar jämt när jag sparras och även kontringsboxas mycket. Fick även öva en del på fotarbetet, vilket alltid behövs :) Överlag skönt pass med min träningsvärk från gymmet *rolleyes* Sen en alltid lika nyttig påminnelse för alla som boxas, speciellt inom regelverk där knän är tillåtna, lite enkla regler att hålla sig till. De flesta vet om det, men påminnelse behövs ibland :) Backa inte, inte rakt i varje fall, håll upp guarden och böj inte i midjan!

Nu blir det vila i två dagar, sen MMA igen på lördag :D

jeriksson
2008-11-06, 11:16
Jäkla synd att du torskade mot tysken, du hade ju klart övertag resten av matchen i alla fall:thumbup:

Ska följa den här journalen, är själv skit sugen på att börja med MMA.

Peter.B
2008-11-06, 12:17
Jäkla synd att du torskade mot tysken, du hade ju klart övertag resten av matchen i alla fall:thumbup:

Ska följa den här journalen, är själv skit sugen på att börja med MMA.

Jo, den korta stunden matchen varade :( Nåja, går bättre nästa gång! Tack i vilket fall som :)

Härligt, jag tycker klart du ska testa! Roligare träningsform finns inte! :D

Baboom
2008-11-07, 09:33
Vad är thaicrunches?

Vi kallar det för fällkniven.

Peter.B
2008-11-07, 09:55
Vi kallar det för fällkniven.

Är inte det när man lyfter både benen och överkroppen raka för att mötas i mitten?

Baboom
2008-11-07, 11:02
Är inte det när man lyfter både benen och överkroppen raka för att mötas i mitten?

Jo, var det inte det du menade?! Då ber jag om ursäkt.. Du har ingen bild på övningen?

Peter.B
2008-11-07, 11:07
Jo, var det inte det du menade?! Då ber jag om ursäkt.. Du har ingen bild på övningen?

Nej har ingen bild tyvärr. Alltså du ligger platt på rygg med benen raka, utan att lyfta benen, så du gör alltså bara en liten crunch med överkroppen. Som när du gör vanliga crunches, bara att du har helt raka ben. Förstår du hur jag menar?

Baboom
2008-11-07, 11:24
Nej har ingen bild tyvärr. Alltså du ligger platt på rygg med benen raka, utan att lyfta benen, så du gör alltså bara en liten crunch med överkroppen. Som när du gör vanliga crunches, bara att du har helt raka ben. Förstår du hur jag menar?

Ahh, ja jag tror det. De gjorde det i filmen "Dagis snuten" om jag inte mins fel. Arnold tvingade barnen att göra det. Vi kör hela situps, från golvet och upp med axlarna mot knäna.

Peter.B
2008-11-07, 11:37
Ahh, ja jag tror det. De gjorde det i filmen "Dagis snuten" om jag inte mins fel. Arnold tvingade barnen att göra det. Vi kör hela situps, från golvet och upp med axlarna mot knäna.

Japp precis, jag gör inte hela situps pga mina höftböjare som jag redan haft problem med. Men annars exakt, härlig övning :)

Peter.B
2008-11-09, 11:11
MMA-pass

Tekniskt pass där vi framförallt jobbade på dars/bravo och anaconda. För er "okunniga" (oinsatta) så är det olika strypningar där man använder motståndarens arm/axel att strypa ut denne med. Utöver det rullade vi förstås lite :)

Överlag var passet bra, pedagogiskt och jag tycker att jag tog till mig en hel del. Mot slutet av teknikgenomgången blev det lite rörigt, men ja, som sagt, en del fastnade nog i alla fall :) Fick rulla med två av mina coacher i slutet och det var väldigt givande, fick en hel del tips och en hel del smörj :smash: Tror inte jag lyckades klappa ut någon en enda gång, medan man själv fick klappa ut ett antal gånger. Dock känns det ändå som att man lyckades lära sig en del på det, bland annat vet jag att jag fortfarande måste jobba mer på att hålla in armarna tightare mot kroppen och att jag måste jobba mer på mina bryggor, kan lätt bli lökig när jag ligger under...:whipped:


Tävling

Det finns en viss överhängande risk/chans att jag kommer gå match igen den 29e november. Kanske re-match mot samma kille, eller någon annan tysk i passande viktklass. Vet egentligen inte om jag är redo, eller sugen, men jag är väldigt sugen på revansch. Därav fick jag lite extra coaching av tränarna idag. Vet inte om man borde passa på, eller skita i det. Min tränare skulle i alla fall kolla upp möjligheten nu under helgen och var själv väldigt positiv till ny match, han tyckte jag skulle gå. Så ja, 3 veckor på mig att komma i form igen. Idag blir det alltså gym, och intervaller! :hbang:

Peter.B
2008-11-09, 11:14
Nu är jag uppsatt på fightcardet, så verkar som att jag går match igen om exakt 3 veckor. Vet inte om jag ska vara glad eller rädd *rolleyes* Har lite blandade känslor, vill inte torska igen och har inte hunnit bli så mycket bättre än sist, men vill väldigt gärna visa på att jag är bättre och ta revansch!

http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_12.htm

Baboom
2008-11-10, 09:34
Nu är jag uppsatt på fightcardet, så verkar som att jag går match igen om exakt 3 veckor. Vet inte om jag ska vara glad eller rädd *rolleyes* Har lite blandade känslor, vill inte torska igen och har inte hunnit bli så mycket bättre än sist, men vill väldigt gärna visa på att jag är bättre och ta revansch!

http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_12.htm

Jo du har något med dig den här gången mot förra gången. Match erfarenhet. Bara se till att inte gå i samma fälla som sist, så har du tagit ett steg i rätt riktning.
Det är bara att gå in i ringen och ge allt!

Peter.B
2008-11-10, 09:37
Jo du har något med dig den här gången mot förra gången. Match erfarenhet. Bara se till att inte gå i samma fälla som sist, så har du tagit ett steg i rätt riktning.
Det är bara att gå in i ringen och ge allt!


Du har faktiskt en väldigt viktig poäng, tackar ödmjukast för vettiga tips och inlägg i tråden :)

Peter.B
2008-11-10, 09:54
Styrka + kondition

Kortare pass på gymmet för att orka/hinna med kondition i slutet.

Knäböj i smith
60 kg * 8
60 kg * 8
70 kg * 8

Marklyft
90 kg * 8
90 kg * 7
90 kg * 6

Skivstångsrodd
50 kg * 7
50 kg * 6
40 kg * 8

Bänkpress
50 kg * 8
50 kg * 7
50 kg * 7

Dips
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7

Kondition
Intervaller på crosstrainern: 1 minut full rusch, 1 minut "vila" (dvs lägre tempo) i 12 min sammanlagt.


Kommentarer: Skönt att kunna marklyfta lite mer igen, dock sur över att jag är klen i bänken. Störande med knäböjsracket som är nermonterat så att man måste köra i smith... :( Konditionen kändes helt okej. Nu med mindre än 3 veckor kvar till tävling känns det onödigt att försöka få in mer uthållighet i form av långa konditionspass, utan försöker bara få in intervaller som är så likt matchen som möjligt. Låter det smart tycker ni?

Baboom
2008-11-10, 10:22
Jag skulle köra sjukt mycket mjölksyre träning och statisk träning. Med tanke på att det är så matcherna ser ut. Men det är jag det... och jag är inte direkt någon MMA fighter :D

Filmas matchen och läggs upp här? Tror en polare till mig kommer att vara med i den tävlingen, i alla fall om det är i Sthlm.

Peter.B
2008-11-10, 10:25
Jag skulle köra sjukt mycket mjölksyre träning och statisk träning. Med tanke på att det är så matcherna ser ut. Men det är jag det... och jag är inte direkt någon MMA fighter :D

Filmas matchen och läggs upp här? Tror en polare till mig kommer att vara med i den tävlingen, i alla fall om det är i Sthlm.

Förslag på mjölksyreträning och statisk träning? Jag tänkte mest att jag får med sån specifik träning på just MMA-passen och att jag i gymmet fokuserar på styrka och explosivitet...

Jo matchen lär filmas och slängas upp här, men den är i Tyskland, Berlin. Så det är nog inte samma :)

Baboom
2008-11-10, 10:38
Förslag på mjölksyreträning och statisk träning? Jag tänkte mest att jag får med sån specifik träning på just MMA-passen och att jag i gymmet fokuserar på styrka och explosivitet...

Jo matchen lär filmas och slängas upp här, men den är i Tyskland, Berlin. Så det är nog inte samma :)

Ja, det är iförsig sant. Jag tänkte att du kanske kunde kasta in efter knäböjen eller marklyften typ jägarvila. Eller grodan (sitter på huk och hoppar).
Fast explosivitet låter ju väldigt bra det med.
Du kanske kan hoppa in på något thaiboxningpass och träna lite stående fighting. Det var mina tips.

Intervaller körde du också, vilket brukar ge bra kondition.

Det här ska bli mycket intressant att följa!

Peter.B
2008-11-10, 10:47
Ja, det är iförsig sant. Jag tänkte att du kanske kunde kasta in efter knäböjen eller marklyften typ jägarvila. Eller grodan (sitter på huk och hoppar).
Fast explosivitet låter ju väldigt bra det med.
Du kanske kan hoppa in på något thaiboxningpass och träna lite stående fighting. Det var mina tips.

Intervaller körde du också, vilket brukar ge bra kondition.

Det här ska bli mycket intressant att följa!

Ja lite jägarvila eller grodan kan ju inte skada i alla fall... Thaiboxningspass känns inte så nödvändigt då jag är bättre på stående fighting som det är just nu och snarare behöver komma ikapp på marken... :)

Tackar, får se hur det blir. Matchen är inte direkt spikad i sten än.

Peter.B
2008-11-10, 23:14
MMA-pass

Värmde upp med några ronder i clinch. Började med att bara trä armar och testa varandras balans och la på lite verktyg tills vi i sista ronden körde med nertagningar, slag knän och hela fadderrullan. Ansträngande och givande! Sen gick vi över till att träna från turtel, när motståndaren har sprawlat ut en. Olika sitouts och rullningar därifrån. Samt även att resa sig upp eller jobba sig in till butterfly guard. Det mesta av passet gick åt till att nöta olika tekniker i det temat. Vi avslutade med att sparras bara mark med lite slag och så.

Kommentarer: Väldigt givande pass. Jag tränade hela passet med en av coacherna och fick min beskärda del smörj, eller snarare en del motstånd och rättningar under drillarna och en väldigt jobbig sparring i slutet. Men mycket givande, uppskattade starkt tekniska tips och att jag inte blev helt överkörd i clinchen som jag inte är så stark i. Sparringen gick väl som väntat (inte super) men jag fick i alla fall beröm för att jag försvarade mig bra och var bra att träna med. Måste dock fortfarande jobba på att vara mer aktiv från botten, mer bryggor, och framförallt använda bryggorna mer!

Överlag kändes passet bra, trots min träningsvärk kände jag mig rätt utvilad och lyckades prestera. Formen känns bra och prestationen på träningen bra. Tävlingen har jag ännu inte bestämt mig om, blandade känslor fortfarande. Är hyffsat taggad på match, men inte helt säker, och vill helst inte känna mig osäker när jag går match. Känns inte som att jag har hunnit bli så mycket bättre på de få veckorna sen förra matchen, och den torskade jag trots allt :( Nåja, vi får se. Imorgon blir det vila i alla fall, onsdag MMA och torsdag gym inplanerat.

Peter.B
2008-11-13, 10:05
MMA-pass

Värmde upp med boxning. Gick därefter vidare och körde kickboxning. Sedan körde vi en boxningsdrill vi kallar "Irish boxing" då man låtsas att man spikat fast fötterna i marken och alltså inte kan/får röra på sig. Syftet är att jobba med guarden, jobba med slippar och att lära sig att inte backa. Därefter samma sak med kickboxning.

Efter detta körde vi clinch. Första ronden bara positionering i clinchen. Nästa rond aderade vi slag och knän. Ronden efter det la vi in nertagningar. Sista ronden nertagningar + fortsättning på marken.

Nästa moment var mits (där jag skadade handleden :( inte slarva med att linda!) 6 minuter utan vila emellan. Första 2 minuterna bara boxning + knän, nästa 2 minuter boxning, knän och sparkar och sista 2 minuterna en drill vi kallar 1000 slag. Det innebär att man slår konstant, först stående, tar ner, slår från guard, passerar guarden och slår ifrån alla positioner man vill (knee on belly, mount osv) för att sedan bli rullad, slå från botten i guard, resa sig upp och fortsätta slå. Jag körde med mycket fokus på knän och tog ut mig ordentligt.

Direkt efter detta 2 ronder rull som knappt gick att köra. Vi var stört trötta, men utöver det så hala och svettiga att man knappt kunde ta något. Jag lyckades dock få in en kneebar som jag är stolt över :D


Kommentarer: Passet var hårt och bra, jag tog ut mig ordentligt! Börjar dessutom få lite bättre koll på clinchen känns det som. Arbetar med knäna och får in dubbla underhookar ofta *flex* Dock lyckades jag skada högra handleden, lindade inte händera :( Kände inte av det spec mycket under passet, men nu i efterhand har jag väldigt ont i den när jag böjer i vissa vinklar. *cry*

Tävling om 2 veckor! Och jag måste bestämma mig idag. Vet fortfarande inte, men det lutar åt att jag kör, om handleden håller...

Peter.B
2008-11-14, 09:47
Nyheter
Tackade ja till matchen! :cool: http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_12.htm Så om två veckor slåss jag mot ännu en tysk i deras rike! Är en aning nervös och taggad, men ser likväl fram emot att piska german ass :whipped:

Info om min motståndare är att han har tränat MMA ungefär lika länge som jag, har ingen aning om tidigare kampsportserfarenhet, och han ska tydligen vara lika bra på marken som stående. Sen har han ett bra driv och är tydligen mer av en brawler. (dvs inte så teknisk men slår hårt och mkt, inte rädd för att ta stryk, typ).


Styrka + kondition @ Gymmet

Knäböj i smith
70 kg * 8
70 kg * 6
70 kg * 6

Marklyft
80 kg * 8
80 kg * 7
85 kg * 7

Skivstångsrodd (strikta, därav lägre vikt)
45 kg * 8
45 kg * 8
45 kg * 6

Snedbänk
45 kg * 8
45 kg * 8
45 kg * 7

Dips
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7

Kondition
Ännu en gång intervaller, fast denna gång på roddmaskinen. Lågt motstånd och 12 minuter. Varannan minut spurt, varannan minut lågt tempo. Kändes dock svårare att hålla tempo under spurterna på roddmaskinen än i crosstrainern, blir nog cross i fortsättningen.


Kommentarer: Ökar inte riktigt i vikterna som jag skulle vilja, men det är väl priset man får betala när man tränar väldigt hårt på kampsportspassen och även tränar en del kondition. Överlag kändes passet bra och jag tog ut mig ordentligt, fick ordentlig kontakt med alla musklerna. Ska dock byta lite övningar nästa pass, för variationens skull...

Peter.B
2008-11-15, 16:23
MMA-pass

Hårt och fint pass! Inleddes med 6 ronder stående, 2 boxning, 2 kick och två thai. Jag skippade mina tunna handskar, drog på mig boxningshandskar och valde att köra med lite tyngre killar från klubben för att kunna slå på lite mer :D Kändes härligt, slagen flöt på bra trots att jag var morgontrött. Tänkte mycket på fotarbete och att röra på mig undan slagen hela tiden eftersom jag körde med tyngre, och det funkade bra!

Efter den uppvärmningen/sparringen gick vi på triangeln. Övade först 4 olika sorters trianglar/ingångar till trianglar för att sen öva escapes mot dem. Vi gick igenom lite positioner för att förhindrar att man hamnade i triangel för att sedan prova på att stacka sig ur en triangel man fastnat i på lite olika sätt... Detta tog en bra stund och var stundtals hyfsat komplicerat. Efter trianglarna sparrades vi lite på marken. Det kändes bra, mina rörelser flöt på :) Fick sparras 2-3 ronder med coachen efter passet och tror jag lyckades lära mig en del på det, fast fan var ansträngande det är att grappla mot någon så tekniska som bara använder ens styrka och rörelser emot en! *grr27* Hur som helst bjöd han en del och jag lyckades komma i mount ett antal gånger och även avsluta med några fina armbars. Submissions satt inte klockrent idag, men positionerna kändes mycket bättre, som att jag börjat komma vidare och börjat bli mer rörlig *flex*


Tävlingen närmar sig med stormsteg och det börjar kännas mer verkligt nu igen, nerverna börjar komma. Men jag är extremt tacksam för coachningen jag får och det börjar kännas som att den här matchen kan gå bra! *flex*

Peter.B
2008-11-17, 09:47
Styrka + kondition

Utfall i smith
50 kg * 10
55 kg * 8

Knäböj i smith (tröttnade bara på utfallen)
70 kg * 8

Bänkpress
50 kg * 10
55 kg * 8
55 kg * 7

Dips
Kroppsvikt * 10
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 8

Ryggresningar/hyperextensions
15 kg * 8
15 kg * 8
15 kg * 7

Sittande rodd
60 kg * 3
50 kg * 6
45 kg * 8
45 kg * 8

Kondition
12 min på crosstrainern. Intervaller med 1 min spurt, 1 min vila.


Kommentarer: Kul att variera upplägget lite och jag kände mig mycket fräschare till bänkpressen när jag körde den tidigare i passet och inte efter tunga mark. Vilket å andra sidan säger sig självt... Hade gärna kört lite mer och tyngre styrketräning, kanske framförallt fler set och/eller fler övningar men måste orka med kondition och MMA-träning också. Hur som helst kändes passet bra, skönt att komma iväg och lyfta lite :)

Peter.B
2008-11-18, 10:33
MMA-pass

Värmde upp med att rulla litegrann för att snabbt gå över till att rulla ifrån specifika positioner. Side control, scarf, reverse scarf och knee on belly, alla med slag. Efter det körde vi lite drillar med alla dessa positioner och att flytta oss mellan dem. Sen övade vi lite försvar/escapes för att komma ur knee on belly. Därefter körde vi en rond med "1000 slag" som vi kallar den, slå, slå slå från stående, ta ner, slå, slå, slå från guard, passera, fortsätta slå, komma i mount, slå, slå slå, bli flippad av den som ligger under, slå oss upp, slå stående och börja om från början. Detta tog musten ur mig rejält då det brukar bli ett jävla tempo!

Som avslutning körde vi 4-5 ronder sparring, 3 stycken MMA-sparringar och 2 bara mark.


Kommentarer: Positionerna där jag ligger i botten tycker jag fortfarande är svåra och det var nyttigt att öva på dem. Det gick faktiskt lite bättre och lyckades rulla ur både side control och scarf några gånger :) Drillarna gick också rätt bra och jag lyckades hålla bra tempo och ändå hyfsat bibehållen teknik. Dock slarvar jag med nertagningarna när vi kör 1000- slag :smash: Det ska jag tänka på tills nästa gång och sluta med!

Sparringen i slutet gick inte alls bra. Kände mig helt orkeslös och full av mjölksyra. Vet faktiskt inte vad det berodde på, ätit helt okej och sovit helt okej. I vilket fall som var det svårt med sparringen och kändes inte värst bra. De sista ronderna mark körde jag med min coach och blev så pinnad så det är löjligt. Satt fast till den grad att jag inte kunde röra mig typ alls förutom att sprattla. Har nog sällan känt mig så maktlös i mitt liv, och därifrån skriker han att jag ska kämpa och inte ge upp. Svårt att kämpa när man knappt kan röra sig. Men jaja, nästa gång går det bättre.

I alla fall fick jag mig bra träning igår och var helt slut efteråt. Idag blir det vilodag.

Baboom
2008-11-19, 09:50
Fan va roligt att du ska tävla! Håller tummarna för dig nu.

Kör så det ryker!

Peter.B
2008-11-19, 09:56
Fan va roligt att du ska tävla! Håller tummarna för dig nu.

Kör så det ryker!

Tackar tackar! :) Nu har min motståndare kommit upp på fightcardet också! Han ser inte läskig ut men man ska ju inte underskatta folk pga utseende... *rolleyes* http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_12.htm Dock har viktgränsen höjts, jag tog matchen på -75, och nu väger han helt plötsligt 76 och viktgränsen höjd till -77? :confused: Jag väger bara 70... Hmm, måste kolla det här med tyskarna...

Baboom
2008-11-19, 10:29
Tackar tackar! :) Nu har min motståndare kommit upp på fightcardet också! Han ser inte läskig ut men man ska ju inte underskatta folk pga utseende... *rolleyes* http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_12.htm Dock har viktgränsen höjts, jag tog matchen på -75, och nu väger han helt plötsligt 76 och viktgränsen höjd till -77? :confused: Jag väger bara 70... Hmm, måste kolla det här med tyskarna...

Det ser ut som om alla svenskarna är lättare än tyskarna. Din motståndare ser dock rätt snäll ut.
Men tanke på viktskillnaden lär han underskatta dig, så det är väl bara sänka han.

Peter.B
2008-11-19, 10:36
Det ser ut som om alla svenskarna är lättare än tyskarna. Din motståndare ser dock rätt snäll ut.
Men tanke på viktskillnaden lär han underskatta dig, så det är väl bara sänka han.

Jo faktiskt, sist var å andra sidan många tyskar lättare än oss svenskar... Hehe jo, han ser ju inte direkt farlig ut, men ska försöka att inte underskatta honom för det.. Haha jo, en knockout vore inte fel! :devil:

Peter.B
2008-11-21, 20:11
Ja kära följare av journalen, en nu mycket frustrerad Peter uppdaterar. Jag är förkyld! Igen. *gah!*

Måndags var senaste passet, mådde bra både måndag kväll och tisdag men under onsdagen började jag känna mig rätt seg och dålig. Skippade träningen då för att vila, vart ju ett hårt pass i måndags och tänkte att jag kanske bara är lite temporärt övertränad. Men icke, under torsdagen och framförallt idag började jag känna av det i halsen och nu rinner näsan. *cry* Hoppas för guds skull det går över till helgen. Kan jag aldrig få tävla i toppform? *grr27*

Nåja, försöker vila och kurera mig så gott det går så får vi se vart det här landar.

Baboom
2008-11-22, 09:38
Vad tråkigt att höra. Krya på dig!

Curls
2008-11-22, 09:47
dumpa smithenpå böjen dude, så mycke bättre för kroppen utan. annars kul journal, roligt med fler som tränar kampsport parallellet med gymmet :P

Peter.B
2008-11-22, 09:58
Vad tråkigt att höra. Krya på dig!

Tack, försöker så gott ja kan!

Peter.B
2008-11-22, 09:59
dumpa smithenpå böjen dude, så mycke bättre för kroppen utan. annars kul journal, roligt med fler som tränar kampsport parallellet med gymmet :P

Helt klart, jag föredrar övningen utan smith. Men de har av någon jävla anledning plockat ner knäböjsracket på mitt gym, så kör i smithen tills det kommer upp igen. :furious:

Jaså du, också kampsportare? Då ska jag genast kika lite i din journal :)

Syndicate
2008-11-22, 11:25
Har kikat lite i journalen nu, och MMA passen låter helgrymma ju! Va mycket ni hinner med på ett pass.

Synd att du gått å sjukat ner dig :( Krya på dig

Peter.B
2008-11-22, 11:34
Har kikat lite i journalen nu, och MMA passen låter helgrymma ju! Va mycket ni hinner med på ett pass.

Synd att du gått å sjukat ner dig :( Krya på dig

Jora MMA-passen brukar vara riktigt bra. Sen tränar jag i intensiven som min coach kallar den, eller tävlingsgruppen. Vi går liksom inte igenom så himla mycket djupgående, utan han visar några gånger, ger några tips sen bara kör vi och nöter i olika långa ronder olika många ronder.

Ja verkligen surt... :( Tack!

Curls
2008-11-23, 15:47
Ao ok! Ah kör lite thai/Sanshou men har inte kommit igång riktigt ordentligt än, men blir väl bättre och bättre ;)

Peter.B
2008-11-24, 15:13
Uppdatering - förkyld & bangar :(
Idag bangade jag på tävlingen :( Blev förkyld mitt i förra veckan och har inte tränat något sen dess, har nu under helgen lyckats bli bättre men börjat hosta. Sist jag var förkyld hostade jag i två veckor och kunde inte bli av med det, kunde heller inte träna med det. Eftersom klubben skulle pröjsa biljetten till Berlin och hotell och allt kändes det sjysstare att dra sig ur nu innan de bokar och betalar än efter. Hade egentligen gärna väntat för att se om jag hinner bli frisk, men vågar inte ta chansen.. Känns ju inte så bra om klubben betalar allt och sen kan jag i alla fall inte köra pga hosta. Så nu har jag mailat och dragit mig ur.

Nästa planerade tävling blir väl i februari då, så jag har ett tag på mig tills nästa mål. Känns jävligt surt, hade hellre haft massa feber och kunnat dra mig ur med ett gott samvete, nu kanske jag blir frisk tills lördag. Å andra sidan har jag inte kunnat träna nu och vill helst inte att första "passet" efter sjukdom ska vara en match... Nåja, sagt är sagt och gjort är gjort, får fokusera på att bli frisk och sen på nästa mål i februari.

Baboom
2008-11-24, 15:17
Trist att höra! Men då har du gott om tid att förbereda dig! Finns det ingen tävling i Sverige som du kan köra innan?

Peter.B
2008-11-24, 15:22
Trist att höra! Men då har du gott om tid att förbereda dig! Finns det ingen tävling i Sverige som du kan köra innan?

Jo verkligen, känner mig lite som en svikare här. På så sätt är det bra, ska vara ännu mer förberedd till nästa gång :) Jo det finns det säkert, ska bara orka skaffa tävlingslicensen nån gång så kan man säkert ställa upp i någon svensk tävling.

Peter.B
2008-12-02, 09:55
Uppdatering
Haft ett litet uppehåll på lite mer än 2 veckor nu pga sjukdom och allmän vila. Varit en aning frustrerad över tävlingen som sket sig också. Har dock lyckats bli väldigt taggad av viloperioden och sugen på att köra igen :)

Det jag hunnit med sen viloveckan/viloveckorna slutade är ett gympass och ett MMA-pass:


Styrka @ gymmet

Knäböj
70 kg * 8
70 kg * 7
70 kg * 6
70 kg * 5

Stående militärpress
40 kg * 8
40 kg * 6
40 kg * 5
40 kg * 5

Skivstångsrodd
55 kg * 7
55 kg * 5
55 kg * 5
55 kg * 5

Dips
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 9
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7



MMA-pass
Värmde upp med rull. Fortsatte med microsparring. Först 3 min i guard, sen 3 min i sidecontrol (alla varianter) och sen 3 min i mount (alla varianter). Microsparring innebär att så fort positionen ändras börjar man om, exempelvis om den i topp passerar när vi arbetar guard så börjar man om... Efter det körde vi några ronder MMA-sparring för att avsluta med friträning sista stunden då jag mest stretchade.

Kommentarer: Första passet på ett bra tag och det märktes. Kändes allmänt segt och motigt trots att jag var taggad. Ändå väldigt skönt att köra ett pass, och en bra sak var att jag lyckades göra några hyfsat bra dyk på kroppen under MMA-sparringen, vilket jag annars brukar ha svårt med *flex* Skönt med ett rätt lugnt pass att börja med där jag även han stretcha lite, har slarvat med det.

Peter.B
2008-12-04, 09:38
MMA-pass

Uppvärmning med 2 ronder boxning. Efter det boxning där den ena har som mål att ta clinch och den andra har som mål att undvika clinch. Nästa rond ska fortfarande ena ta clinch medan den andra ska försöka ta över dominant position i clinchen. Sen två ronder där den som söker clinch även ska ta ner ifrån clinchen och etablera dominant position på marken...

Efter detta körde vi 3 ronder mitsar direkt på varandra utan vila emellan. Gick igenom allt ifrån ren kickboxning, till knän, sprawl och lyft till full MMA med nertagningar och GnP. Efter detta var alla helt färdiga så de sista 10 minuterna av passet stretchade vi bara lite.

Kommentarer: Rätt hårt pass! Kändes dock väldigt skönt att komma igång igen! Alla mitsronder gjorde slut på min kondis, men ändå lyckades jag genomföra alla ronderna med i alla fall hyfsat tempo, så jag är nöjd :) Även clinchen kändes bra mycket bättre nu, börjar kunna boxa mig in och dölja dyk. Så det var väldigt nyttigt att drilla clinchen så pass mycket :) Nöjd med passet överlag!

Peter.B
2008-12-05, 09:44
Styrka @ gymmet

Kort pass för att jag hade ont om tid. Och konstig ordning på övningarna pga mycket folk på gymmet som ockuperade och att jag hade för bråttom för att vänta.

Chins
Kroppsvikt * 10
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 6

Knäböj
70 kg * 8
70 kg * 6
70 kg * 6

Sned bänkpress
50 kg * 8
50 kg * 8
50 kg * 6

Marklyft
90 kg * 7
90 kg * 6
90 kg * 6


Kommentarer: Hade lite för bråttom och marklyft i slutet av passet blev VÄLDIGT tungt. Men förutom det så var det ett skönt pass. Väldigt härligt att köra lite tyngre vikter och färre reps. Ska fortsätta med det tills jag hamnar på 5 reps. Snart kanske man kan börja öka på riktigt också :)

Syndicate
2008-12-05, 12:12
Kul att du skriver ut MMA passen så utförligt. Det är intressant att läsa =)

Klokt att du vilade. Du ska se att konditionen är tillbaks på nolltid ;)

Peter.B
2008-12-05, 13:07
Kul att du skriver ut MMA passen så utförligt. Det är intressant att läsa =)

Klokt att du vilade. Du ska se att konditionen är tillbaks på nolltid ;)

Kul att någon uppskattar det :)

Jag hoppas det, av någon anledning känns den lite motig nu. Har iaf fått ett nytt mål nu, 14e februari! *flex*:whipped:

Peter.B
2008-12-06, 15:34
MMA-pass

Eftersom vi inte var speciellt många på passet idag körde vi ett litet fripass. Började med att helt enkelt rulla x-antal ronder. Det mesta av passet gick faktiskt åt att rulla med olika motståndare. Övade även lite på min sprawl och brottades från stående clinch några gånger. Efter detta körde vi 6 minuter mits med slag spark, slag spark knän och till slut slag spark lyft nertagningar sprawls och ground n pound. Hann även med att öva på anacondan lite, mest för att jag tycker den är riktigt ball och vill lära mig den bra.

Kommentarer: Ett väldigt skönt pass :) Allt rullande gick faktiskt förvånansvärt bra och det var väldigt nyttigt att jobba på sprawlen. Kändes som att jag får allt bättre kontroll på sprawlen och lyckades ta diverse motståndares rygg några gånger :) Mitsträningen i slutet var plågsamt jobbig :whipped: Men likväl nyttig. Överlag är jag väldigt nöjd med passet och det känns som att rullandet blir allt bättre och bättre *flex*

Peter.B
2008-12-09, 09:36
MMA-pass

Missade att styrketräna i söndags som jag hade planerat för att jag fick agera flyttgubbe istället och handla julklappar :smash: Men jaja, ska nog gå ändå.

Uppvärmning med någon rond boxning. Sen gick vi på uppgifter som att den ena bara får clincha och dyka medan den andra bara får boxas. Efter det får den ena boxas och sparkas medan den andra får boxas, clincha och dyka. I den sista ronden fick man även öva på att ta ner.

Övade lite teknik från clinch, ingångar till kast och att ta ryggen från clinch. Efter detta övade vi ett antal kast. Allt ifrån lite "judokast" till setups på singel leg och lite annat. Avslutade sedan med 3-4 ronder MMA-sparring.

Kommentarer: Rätt trögt pass och jag var rätt trött (alldeles för mycket måndag igår). Teknikträning gick sådär, men de flesta på klubben verkade vara rätt trötta så vi höll rätt lugnt tempo och en lugn lunk. Fick i alla fall öva på clinchen som känns som att den verkligen börjar bli bättre :) Måste dock komma ihåg att jobba tightare, släpper luckor med min höft fortfarande... Fick även öva på dyk som börjar gå bättre :)

Peter.B
2008-12-11, 09:38
MMA-pass

Värmde upp med boxning och gick sedan på uppgiftsbaserad boxning. Några ronder där man skulle jobba in avståndet till motståndaren, slå "ovanför" dennes slag och komma in med dyk eller clinch. Nån rond med irländsk boxning och nån rond där bara den ena var tvungen att stå still och den andra fick röra sig fritt. Efter det fortsatte vi med boxningsdrillar där man skulle komma i vinkel mot motståndaren och jobba i diagonaler osv. Det mesta av passet jobbade vi faktiskt med boxningen och en del på walling eller vad det heter. Vi körde även en del dyk och avslutade det hela med några ronder mits med mycket brawlande med mitsar och även lite ground n pound osv.

Kommentarer: Overall givande pass och väldigt nyttigt för mig att köra med en av coacherna. Fick bra tips på mina dyk och bra motstånd i boxningen :)

Peter.B
2008-12-12, 16:04
Styrka @ gymmet

Knäböj
70 kg * 6
70 kg * 5
70 kg * 5
70 kg * 4

Bänkpress
50 kg * 8
55 kg * 8
60 kg * 5
60 kg * 5

Skivstångsrodd
50 kg * 6
50 kg * 6
50 kg * 5
50 kg * 5

Chins
Kroppsvikt * 6
Kroppsvikt * 6
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5

Kommentarer: Kändes väldigt bra. Äntligen börjat träna på 60 kg i bänken igen. Knäböjen ska även de lassas på mer vikt och chinsen känns bättre när man inte kört lika många övningar innan dem. Fortsätter med upplägget 4-5 basövningar per pass 4-5 set *flex*

Peter.B
2008-12-15, 09:57
Missade min MMA-träning på förmiddagen pga utgång kvällen innan - lite måste man få leva också! :smash:

Blev dock gymmet på eftermiddagen:

Knäböj
70 kg * 8
70 kg * 6
70 kg * 5
70 kg * 5

Axelpress
40 kg * 6
40 kg * 5
40 kg * 5

Marklyft
90 kg * 7
90 kg * 5
90 kg * 5

Dips
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 7


Kommentarer: Skönt som fan att ta ut sig lite i gymmet. Dock fick jag oanad stelhet i hela ryggen efter passet, troligen efter marklyften...

Baboom
2008-12-15, 10:07
Kollar in som vanligt. Skriver dock inte alltid kommentar :)

Tänkte på diskussionen som vi hade tidigare, ang kampsportsträning. Jag testade igår att köra något som heter tabata, vilket många kampsportare kör.

Tabata går ut på att:

Det går ut på att du kör
20sek gör så många repetioner du orkar
10sek vila
Reptera allt 7 gånger

Det här påminner lite om crossfit, fast här går allt på tid istället för bestämt antal rep.

Youtube film för säckträning -> http://www.youtube.com/watch?v=lA3HoQ-xlkc&feature=related

Crossfit inspirerat -> http://www.youtube.com/watch?v=Rsut373wK2o

Mer info om Tabata -> http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_tabata_method

Jag körde igår det här upplägget för latsdrag och rodd. Tog riktigt j*vla bra. Helt klart något som är värt att testa.

Peter.B
2008-12-15, 10:08
Sparring

Blev inringd på ett spontant sparringpass på min förra klubb! :thumbup: Väldigt intressant faktiskt! Två riktigt stora snubbar på 110 respektive 125 kg och en gammal duktig boxare på ca 80 kg. Sen jag, på 70 kg. *rolleyes* Men det gick väldigt bra, märks att min boxning har blivit mycket bättre sen jag bytte klubb och är bättre på att röra mig in på folk osv. Stående gick det väldigt bra, kändes inte som några problem alls med någon. Vi försökte oss även på lite grappling, drog ut två armbars och slog ut en kille från mount. Men överlag var det väldigt hopplöst att grapplas med så mycket tyngre motståndare, killen på 125 kg var det helt hopplöst att göra något på då han bara låg i min guard och stackade upp mig.

Efter passet blev dock min stelhet värre och känner mig lite som om jag blev överkörd av en ångvält. Har lite ont i skallen, stel och lite ont i ryggen, ont i ena handleden och är stört trött i ljumskarna. Får se hur min träning går idag *rolleyes* Men kul att komma iväg och sparras en massa i alla fall :)

Peter.B
2008-12-15, 10:11
Kollar in som vanligt. Skriver dock inte alltid kommentar :)

Tänkte på diskussionen som vi hade tidigare, ang kampsportsträning. Jag testade igår att köra något som heter tabata, vilket många kampsportare kör.

Tabata går ut på att:

Det går ut på att du kör
20sek gör så många repetioner du orkar
10sek vila
Reptera allt 7 gånger

Det här påminner lite om crossfit, fast här går allt på tid istället för bestämt antal rep.

Youtube film för säckträning -> http://www.youtube.com/watch?v=lA3HoQ-xlkc&feature=related

Crossfit inspirerat -> http://www.youtube.com/watch?v=Rsut373wK2o

Mer info om Tabata -> http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_tabata_method

Jag körde igår det här upplägget för latsdrag och rodd. Tog riktigt j*vla bra. Helt klart något som är värt att testa.

Kul att du kikar in och kommenterar lite till och från :) Jo tabataintervaller hade jag för mig att det kallades. Det har jag hört talas om men faktiskt aldrig testat, kanske är värt ett försök som du säger :)

Peter.B
2008-12-16, 09:47
Tredje dagen med träning på raken - dags för vila! Var väldigt stel i ryggen och hade lite ont, både från marklyft och sparring med tunga grabbar! Var väldigt nära på att skita i träningen och stanna hemma men bestämde mig för att testa och träna, kanske stelheten skulle släppa när jag blev lite varm.

MMA-pass
Stelheten i rygg och nacke blev mycket bättre under passet när jag värmde upp lite. Vi började passet med lite boxning, gick över till kickboxning och körde även lite clinch och dirty boxing i clinchen. Efter uppvärmningen körde vi mest mark, sparrades ur olika positioner tills man hade kommit ur positionen eller så. Vi övade även på lite kast och nertagningar.

Kommentarer: Marken och clinchen funkade bra för mig igår. Körde rätt lugnt med tanke på min rygg men det kändes ändå bra. Kasten och nertagningarna däremot fick jag aldrig kläm på, alls. Måste öva mer på att få in höften. Överlag var dock kasten ganska omständiga. Passet kändes bra och jag överväger att ställa upp i vår interna submission tävling på lördag - julskinkan! :D

Baboom
2008-12-17, 13:01
Tävling!! Fan va kul. Du får återkomma med hur det går!

Peter.B
2008-12-17, 13:21
Tävling!! Fan va kul. Du får återkomma med hur det går!

Absolut! Men jag räknar inte med att vinna något, submission wrestling är min svagaste sida och jag ställer mest upp för att få lite vana, och för att det är kul :D

Peter.B
2008-12-18, 10:14
MMA-pass

Uppvärmning med boxning några ronder. Övergår till uppgiftsbaserad sparring där den ena bara får brottas och den andra bara boxas. Sedan adderade vi vapen så att brottaren även fick boxas, och boxaren även får sparkas. Körde några ronder med olika sånna uppgifter och la till nertagningar osv. Efter det körde vi uppgifter på marken där vi rullade från specifika positioner. Avslutade med några ronder mits som jag hoppade över pga värkande handled och handlindor som låg hemma i tvätten. Rullade istället med en av coacherna.

Kommentarer: Passet kändes bra även om jag mestadels körde med en av coacherna och blev rätt frustrerad över att jag liksom inte får in något på honom och han gör som han vill med mig. Men nyttigt, känns som att marken börjar bli bättre och även om jag blir dominerad är jag numera i alla fall medveten om vad som händer och börjar få lite mer koll. Passet kändes bra och ryggen kändes bra, så jag kör julskinkan på lördag! :D *flex*:cool:

Peter.B
2008-12-18, 21:56
Styrka @ gymmet

Knäböj
70 kg * 7
75 kg * 6
75 kg * 5
75 kg * 5

Skivstångsrodd
45 kg * 8
50 kg * 6
50 kg * 6
50 kg * 5

Bänkpress
60 kg * 7
60 kg * 5
60 kg * 5
60 kg * 6

Chins
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 6
Kroppsvikt * 6

Två set crunches utan vikt.

Kommentarer: Kändes bra att börja öka vikterna i både knäböj och bänkpress. Körde lite bredare fattning på rodden och striktare. Överlag väldigt bra pass, kändes bra, vikterna funkade bra. Jag är nöjd *flex*

Baboom
2008-12-21, 09:55
När kommer matchresultatet? Finns ju folk som är nyfikna :)

Peter.B
2008-12-21, 13:20
När kommer matchresultatet? Finns ju folk som är nyfikna :)

Matchresultatet blev bättre än väntat! *flex* Kom tvåa! Körde allt som allt 7 matcher, vann 4 stycken på armbar, förlorade en på giljotin och två stycken på kimura. Det var samma kille som drog ut mig på två kimuror och han väger för det första 20 kg mer och kom etta i hela tävlingen :D Killen som drog mig på giljotin fick jag revansch på och drog ut honom på en armbar.

Har nog hittat en favoritsubmission i alla fall, vann alla mina matcher på armbar *popcorn* Överlag är jag väldigt nöjd att komma tvåa då submission är min svagare sida och jag har fått lite av ett kvitto på att man ändå har utvecklats rätt bra :)

Baboom
2008-12-21, 14:05
Bra jobbat! Roligt att höra att du är fylld med självförtroende inför kommande tävlingar!

Ervin
2008-12-21, 18:55
kul o se att det går bra :)

När är nästa nybörjar kurs på Berserk MMA? Tänkte nämligen börja med MMA efter nyår.

GLC
2008-12-21, 20:00
Good stuff! Tränar själv MMA men har inga som helst planer på att tävla, är för gammal för det ;) Nöjer mig med att träna hårt :D

GLC
2008-12-21, 20:06
Läste att du gillar anacondan, jag kör den riktigt ofta och brukar oftast få in den från clinch eller om någon skjuter in. Då jag är längre än de flesta har jag lätt att ta huvudet från stående. Blir en bra nedtagning och ett naturligt avslut.

Peter.B
2008-12-22, 09:18
Bra jobbat! Roligt att höra att du är fylld med självförtroende inför kommande tävlingar!

Tackar :D

kul o se att det går bra :)

När är nästa nybörjar kurs på Berserk MMA? Tänkte nämligen börja med MMA efter nyår.

Tack till dig med! Vi har inte riktigt bestämt exakt när nästa nybörjarkurs startar, men det blir nog kring mitten på januari, brukar bli det.

Good stuff! Tränar själv MMA men har inga som helst planer på att tävla, är för gammal för det ;) Nöjer mig med att träna hårt :D

Haha, träna hårt är inte fy skam! Det är aldrig för sent att testa nån amatörtävling tycker jag, men å andra sidan är det något man måste avgöra själv :)

Peter.B
2008-12-22, 09:20
Läste att du gillar anacondan, jag kör den riktigt ofta och brukar oftast få in den från clinch eller om någon skjuter in. Då jag är längre än de flesta har jag lätt att ta huvudet från stående. Blir en bra nedtagning och ett naturligt avslut.

Jo anacondan är riktigt cool, jag är också längre än de flesta i min viktklass så får nog öva mer på den så att jag kan få in den ordentligt i sparring. Min favoritsubmission har dock visat sig bli armbar! :devil:

Peter.B
2008-12-22, 21:37
Styrka @ gymmet

Knäböj
75 kg * 5
75 kg * 5
75 kg * 5
75 kg * 5

Stående axelpress
40 kg * 7
40 kg * 5
40 kg * 5
40 kg * 5

Marklyft
90 kg * 5
90 kg * 5
90 kg * 5
90 kg * 5

Dips
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 6


Kommentarer: Passet kändes bra. Dock var marklyften riktigt tunga idag. Vet inte alls varför det inte kändes riktigt bra förrän sista setet, kändes som att det var då jag kom igång och fick in ordentlig teknik. Dipsen börjar kännas för lätta, vill gärna hänga på vikt, men gymmet jag tränar på saknar viktbälte.... Någon som har någon idé på hur man kan göra?
Överlag är jag nöjd att jag kom iväg!

Baboom
2008-12-23, 08:46
Dipsen börjar kännas för lätta, vill gärna hänga på vikt, men gymmet jag tränar på saknar viktbälte.... Någon som har någon idé på hur man kan göra?

Du kan ta en hantell och låsa den mellan fötterna. Så att den runda plattan ligger mot dina hälar.

God jul!

Peter.B
2008-12-23, 09:12
Du kan ta en hantell och låsa den mellan fötterna. Så att den runda plattan ligger mot dina hälar.

God jul!

Låter ju som en smart och enkel lösning :) Danke och god jul!

GLC
2008-12-23, 13:22
Jo anacondan är riktigt cool, jag är också längre än de flesta i min viktklass så får nog öva mer på den så att jag kan få in den ordentligt i sparring. Min favoritsubmission har dock visat sig bli armbar! :devil:

Ja, armbaren skall ej underskattas. Något som ofta också fungerar är kimura från guard, inte många försöker såna nu för tiden så oftast går den att slita in bara man får figure-four kopplingen. Väl en bit på väg går det ju att jobba vidare på omoplata eller liknande.

Baboom: Bra tips, har själv funderat på hur jag ska hänga på vikt vid dips. Skall provas!

Peter.B
2008-12-23, 14:00
Ja, armbaren skall ej underskattas. Något som ofta också fungerar är kimura från guard, inte många försöker såna nu för tiden så oftast går den att slita in bara man får figure-four kopplingen. Väl en bit på väg går det ju att jobba vidare på omoplata eller liknande.

Baboom: Bra tips, har själv funderat på hur jag ska hänga på vikt vid dips. Skall provas!

Kimura från guard brukar jag prova på lite ibland, men får oftast inte in den... Men som du säger kan man ju jobba till lite omoplata eller giljotin eller något svep.

Hantel mellan fötterna lär även göra att baksida lår får jobba lite statiskt, men det borde inte vara negativt faktiskt.

Peter.B
2008-12-26, 15:42
Styrka + kondition @ gymmet

3 min rodd i roddmaskin - uppvärmning

Knäböj
20 kg * 10 (uppvärmning)
75 kg * 6
75 kg * 5
75 kg * 5
75 kg * 5

Bänkpress
60 kg * 7
60 kg * 6
60 kg * 6
60 kg * 6

Skivstångsrodd
50 kg * 7
50 kg * 5
50 kg * 5
50 kg * 5

Chins
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5

Intervaller på crosstrainer
1 min rusch - 1 min vila i 8 min (*gah!*)


Kommentarer: Vikterna börjar öka på lite, vilket känns bra. Dock fick jag panik av konditionen. Brukade kunna köra en 12-15 min intervaller på crosstrainern inför förra matchen. Idag tog jag slut efter 8. Inte slarva med konditionen! *grr27* :smash: Överlag bra förutom det, ska börja köra intervaller efter varje pass igen...

Peter.B
2008-12-29, 22:12
MMA-pass

Friträning under juluppehållet. Eftersom det blev väldigt spontant hann jag ladda med några After Eight och några klunkar gainer innan passet, sen blev det åka av.

Körde sparring i lite olika former hela passet. Mest rull men även lite boxning och kickboxning.. Hann även öva lite på att ta ryggen och få in krokarna.

Kommentarer: Väldigt skönt pass. Gick bra och det var kul för självförtroendet :) Sen ska man väl vänta sig att det går bra om man kör med folk som inte tränat lika länge som man själv... Ändå kul! Överlag kändes kroppen bra trots den dåliga uppladdningen innan och markkampen börjar bli bättre :) All good guys! :thumbup:

Peter.B
2008-12-30, 22:56
Styrka & kondition @ gymmet

Knäböj
75 kg * 6
75 kg * 5
75 kg * 5

Stående militärpress
40 kg * 7
40 kg * 5
40 kg * 5

Marlyft
90 kg * 5
90 kg * 5
90 kg * 5

Dips
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5

Kondition
15 min på crosstrainern. Motstånd 7, inställd på någon form av backträning.


Kommentarer: Bra pass överlag, kul att testa viktade dips och det hela kändes bra. Dock väldigt tungt med marklyften. Greppet orkade inte alls och av ren envishet vill jag inte köra med lindor/remmar. Får se om man någonsin kan börja träna på 100, känns segt nu. Konditionen kändes bättre än sist. Ska nog köra backträning på lite tyngre motstånd några gånger innan jag hoppar på intervallerna igen, öka gradvis liksom.

Peter.B
2009-01-03, 15:32
Styrka + kondition @ gymmet

Knäböj
75 kg * 6
75 kg * 6
75 kg * 5
75 kg * 5
Ökar vikten till 80 nästa gång!

Bänkpress
65 kg * 5
65 kg * 5
65 kg * 5
65 kg * 5

Skivstångsrodd
50 kg * 8
55 kg * 5
50 kg * 6
50 kg * 6

Chins
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 7
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 6

Kondition:
15 min backträning på crosstrainern. Motstånd 10. Ska köra lägre motstånd nästa gång och högre tempo.


Kommentarer: Kul att öka i bänken, snart når jag mitt mål om att reppa på 70 kg. Har satt det som mål för slutet av feb, ska även försöka reppa på 100 i marklyft och 80 i knäböj. Inget av det känns omöjligt, men marklyften känns tyngst. Överlag kändes dagens pass bra, tog ut mig ordentligt :) Måste dock få in fler MMA-pass, börjar få panik över att tävlingen är snart! *gah!*:smash:

Peter.B
2009-01-05, 21:38
MMA-pass

Ännu ett fripass. Värmde upp med att springa runt lite och lite kålmaskar och bryggor på marken. Sparrades efter det lite lugnt stående. Gick över till att köra några rundor rull både med och utan slag. Efter några ronder började folk dö ut och ge upp. Det är inte bara jag som fått sämre kondis under julen :whipped:

Efter detta fysade några av oss, de som ska tävla. Körde olika stationer 3 varv. Kast med medicinboll, gummiband, knäböj mot vägg, ground n pound på säck och sprawls. Detta var oerhört jobbigt trots att vi bara körde 30 sek på varje station, allt beror ju på vilket tempo man håller :devil:

Kommentarer: Skönt pass. Rullande går allt bättre och bättre, ibland är det nog nyttigt med pauser från träningen :) Körde med två killar som jag ofta har problem med och brukar bli utdragen av lite då och då. Men det gick bra, blev väldigt jämn sparring och mycket roligt aktivt bytande av positioner :) Fysen var jobbig, men kändes ändå ok. Stående funkade det bra. Gym imorn! Ska komma ifatt med konditionen så ska nog matchen bli bra! *flex*

Ervin
2009-01-06, 19:28
hur ser vikten ut efter helgerna då?
Har du någon mer info om när ni tar in nybörjare... är så grymt sugen på att börja! Vart skit glad när jag läste på forumet (Berserk MMA forumet) att vårterminen startar 14 januari... jobbigt bara att jag insåg att det var förra vårterminen *cry*

Peter.B
2009-01-06, 22:27
hur ser vikten ut efter helgerna då?
Har du någon mer info om när ni tar in nybörjare... är så grymt sugen på att börja! Vart skit glad när jag läste på forumet (Berserk MMA forumet) att vårterminen startar 14 januari... jobbigt bara att jag insåg att det var förra vårterminen *cry*

Efter helgerna ligger jag på ca 71-72, så liiiiite progress men ändå inte hänt så mycket.

Nybörjarträningarna är fortfarande inte säkra, vi har snackat om 14e i år igen, men det är inte spikat än. Det ploppar upp på hemsidan så fort vi har bestämt!
:thumbup: Kul att du är sugen btw, då ses vi i vår :)

Peter.B
2009-01-06, 22:34
Styrka @ gymmet

Knäböj
80 kg * 5
80 kg * 5
80 kg * 5
80 kg * 4

Militärpress
40 kg * 8
45 kg * 5
45 kg * 5
45 kg * 5

Marklyft
90 kg * 5
90 kg * 5
90 kg * 4
90 kg * 5

Dips
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5

Kondition
Alla crosstrainers var upptagna så jag testade att köra kondition på motionscykeln isället. Men det gick åt fanders. Var för det första oerhört tråkigt och för det andra fick jag ont/kände obehag i knä och lår. Kändes som att cykeln var skumt inställd och den gick inte alls att justera som jag ville. Så blev 5 min på den.


Kommentarer: Kände mig lite lökig för att jag skippade konditionen. Men jaja, ibland får man löka också. Kul att öka i både knäböj och militärpressen *flex* Dock är marklyften förjävliga! Känner att jag får upp mer vikt, men händerna och greppet pallar inte! *gah!* Vill dock helst inte köra med remmar eller så utan bygga allt jämnt. Får se hur jag gör, förhoppningsvis kommer greppet ikapp snart! Överlag skitkul med ökning i böj och press, så jag är mycket nöjd och glad :)

Upptaget
2009-01-06, 22:59
Intressant journal! skulle också vilja prova på MMA men fan dom har ju ingenting i Katrineholm!

Peter.B
2009-01-06, 23:16
Intressant journal! skulle också vilja prova på MMA men fan dom har ju ingenting i Katrineholm!

Kul att du tyckte det var intressant :)
Ah, fan va tråkigt när läget sätter stopp för suget :smash: Här i stockholm finns det i överflöd! Testa boxning eller brottning eller så kanske om det finns?

Peter.B
2009-01-08, 09:50
MMA-pass

Friträning igår också. Blev ett långt pass på 2 timmar. Körde sparring i olika former hela passet. Mest fokus på stående, och framförallt boxning kanske. Han även med några ronder kickboxning, clinch och även lite rull. Skulle ha fysat i slutet på passet men körde 10-15 min MMA-sparring istället. Tog lika bra som fysen :smash:

Kommentarer: Blev riktigt slut efter passet. Stående gick det bra, och både boxning och sparkar gick fint. Ska arbeta mer i clinch nästa pass. Gällande boxningen måste jag nöta mer på crossen. Den funkar, men skulle kunna sitta bättre. Har ofta bättre slag med vänstern, måste arbeta ikapp med högern! Gällande marken ska jag fortsätta jobba, det gick inte lika bra idag som sist. Där ska jag även öva på att få in höften i slag från mount. Överlag var passet tufft och bra. Kul boxning i början där vi slog mycket från olika vinklar och jobbade mycket med kroppsslag. Idag blir det vilodag, mör i kroppen.



Ervin: Terminsstart 12e Januari måndag. Ses där? :hbang:

Kreh
2009-01-08, 20:26
Är Berserk MMA bra? Funderar på att börja köra där.

Peter.B
2009-01-08, 23:12
Är Berserk MMA bra? Funderar på att börja köra där.

Nu är ju jag lite partisk, men jag svarar JA! Verkligen! :kickass:

Nej vi har en väldigt bra sammanhållning och trevlig stämning på klubben :) Även om vi inte är störst och hårdast så är vi trevligast! :D Men kika igenom min journal så får du se lite vad vi gör, och testa ett pass eller två för fan. Så får du enklast en uppfattning!

Ervin
2009-01-09, 22:46
MMA-pass
Ervin: Terminsstart 12e Januari måndag. Ses där? :hbang:

Jajjamän! såg det igår. vart lite besviken dock att det börjar 17.30... men kan inte vara nöjd med allt, ser dock fram emot det!

Lite jobbigt bara att jag kommer vara framme vid rådhuset vid 17.25 eftersom jag ska ta mig bort från skolan när jag slutar 16.40... hoppas inte SL sinkar mig! Får väl se dom 500m från t-banan till gymmet som uppvärmining :Virro
Btw. tar man med sig lås till skåpen och hur funkar deT?

JAg har skaffat det väsentliga, box-handskar 16oz, benskydd, bra sådana, susp o tandskydd, något mer man ska tänka på?

Har klubben egna rashguards, för det har jag märkt att man behöver... och shorts?

Tränar du i samma grupp som Niko eller? Har kört med han i skolan, så allt jag kan har jag fått från honom o UFC :)

Ervin
2009-01-09, 22:50
Nu är ju jag lite partisk, men jag svarar JA! Verkligen! :kickass:

Nej vi har en väldigt bra sammanhållning och trevlig stämning på klubben :) Även om vi inte är störst och hårdast så är vi trevligast! :D Men kika igenom min journal så får du se lite vad vi gör, och testa ett pass eller två för fan. Så får du enklast en uppfattning!

Man delar väldigt speciella uppleverser när man ligger där o brottas på mattan
*drool*, ja det är skit skoj :)

Peter.B
2009-01-10, 14:04
Jajjamän! såg det igår. vart lite besviken dock att det börjar 17.30... men kan inte vara nöjd med allt, ser dock fram emot det!

Lite jobbigt bara att jag kommer vara framme vid rådhuset vid 17.25 eftersom jag ska ta mig bort från skolan när jag slutar 16.40... hoppas inte SL sinkar mig! Får väl se dom 500m från t-banan till gymmet som uppvärmining :Virro
Btw. tar man med sig lås till skåpen och hur funkar deT?

JAg har skaffat det väsentliga, box-handskar 16oz, benskydd, bra sådana, susp o tandskydd, något mer man ska tänka på?

Har klubben egna rashguards, för det har jag märkt att man behöver... och shorts?

Tränar du i samma grupp som Niko eller? Har kört med han i skolan, så allt jag kan har jag fått från honom o UFC :)

Fan va kul :) Det gör inget om du råkar glida in 5 minuter sent heller :) Nej vi har inga skåp, du får helt enkelt lägga dina kläder i din träningsväska och antigen lämna den i omklädningsrummet (jag brukar alltid göra det, aldrig blivit av med något) eller ta med den in och lägga den där du ser den.

Det låter som att du har allt, MMA-handskar kan du köpa lite senare. Rashguard får man köpa själv, men vanlig t-shirt funkar precis lika bra det med. Jag kör i badshorts och t-shirt eller rashguard, varierar mig. Klubben har sjyssta priser, rabatter, på all utrustning om du vill köpa.

Jo jag tränar i samma grupp som Niko. Duktig kille det där :) Du har nog lärt dig bra av honom! Hälsa gärna på mig om du känner igen mig när du är där. Så ses vi på måndag, lycka till med första träningen!

Peter.B
2009-01-11, 12:02
Styrka + kondition @ gymmet

Knäböj
80 kg * 5
80 kg * 6
80 kg * 5
80 kg * 5

Hantelpress (bänkpress med hantlar)
15 kg per hand * 10
20 kg per hand * 5
20 kg per hand * 5
20 kg per hand * 5
20 kg per hand * 5

Hantelrodd
20 kg per hand * 8

Enarms hantelrodd
27, 5 kg * 5
27, 5 kg * 5
27, 5 kg * 5
27, 5 kg * 5

Pullups
Kroppsvikt * 8

Pullups i maskin (behövde mer vikt än egen kroppsvikt)
75 kg * 5
75 kg * 5

Chins
Kroppsvikt * 5

Kondition
15 min på crosstrainern. Inställd på en form av backe, inte de vanliga backarna.


Kommentarer
Väldigt kul att testa på att köra med hantlar. Fick väldigt bra kontakt i hantelpressen och hantelrodd med en arm var en grym övning, praktiskt taget hela ryggen känns utarbetad idag *flex* Passet tog lite lång tid och var lite krångligt eftersom vi var 3 pers och vi provade nya övningar så vi var tvungna att prova ut vikter. I vilket fall som ska jag nog testa att variera mig lite med hantlar ett par ggr. Kändes som att jag fick bra kontakt och som att det tog bra, träningsvärken idag talar för det i alla fall! :D

Peter.B
2009-01-12, 22:34
MMA-pass

Uppvärmning med några ronder boxning. Gick därefter vidare med att köra ett mitspass. Jobbade mycket med jabben, gick på några kombinationer bland annat med en slipp som var kul att träna lite på. Fick även tillfälle att nöta lite mer på min cross som jag ville och efter några omgångar började jag få in höften igen.

Efter detta körde vi någon rond med bara knän och någon rond med bara clincharbete, att få den andra ur balans. Rätt fysiskt krävande där för den andra som skulle motarbeta och försöka hålla upp nacken.

Sist på passet körde vi fys, slag och lyft, slag och sprawl, knäböj, armhävningar, up-hill och sist bara slå och knuffa på en motståndare med mits som bara går emot en och pushar.


Kommentarer Kände mig lite seg i slagen idag. Inte dåligt, men inte riktigt som det ska vara heller. Fick liksom inte det där flytet man vill uppnå i kombinationerna. Knäna och clinchen var sköna att köra, mer fys och ilska än faktiskt teknik :devil:
Fysen i slutet var hemsk men underbar, ni förstår nog känslan? :whipped:
Överlag funkade kroppen helt ok och psyke också. Crossen kändes bättre, kombinationerna segare, orken i fysen helt ok. Motivationen var sisådär, men det har nog andra anledningar.

Baboom
2009-01-13, 09:48
Du såg ju ut att ha bra form också, såg jag i dagsformen!

Peter.B
2009-01-13, 10:33
Du såg ju ut att ha bra form också, såg jag i dagsformen!

Danke! :) Och detsamma, du såg fint grov ut :)

Baboom
2009-01-13, 11:07
Danke! :) Och detsamma, du såg fint grov ut :)

Tack tack, nu ska jag bara bli hårdare. Ska ner på din vikt :smash:

Peter.B
2009-01-13, 20:40
Tack tack, nu ska jag bara bli hårdare. Ska ner på din vikt :smash:

Haha, fan va hårt! :hbang: Du kommer ju bli überrippad! :smash: Hur lång är du?

Peter.B
2009-01-13, 20:50
Styrka & kondition @ gymmet

Marklyft
90 kg * 5
90 kg * 5
90 kg * 5
90 kg * 4

Militärpress med hantlar, stående
15 kg per hantel * 6
17,5 kg per hantel * 5
17,5 kg per hantel * 6
17,5 kg per hantel * 6
17,5 kg per hantel * 5

Benpress
130 kg * 7
140 kg * 5
140 kg * 7
140 kg * 6

Dips mellan två bänkar, fötterna på ena armarna på andra
15 kg i knät * 10
25 kg i knät * 10

Pushdowns i kabel
32,5 kg * 5
32,5 kg * 5
32,5 kg * 5

Kondition
Intervaller på crosstrainern. 10 min, varannan min spurt, varannan vila. Motstånd 6.


Kommentarer: Jag blir smått galen på marklyften. Greppet orkar inte, och jag går inte uppåt i vikt. Känns som att jag har legat på 90 kg hur länge som helst utan att öka *gah!* Satte dessutom dem först i passet för att vara utvilad, men det hjälpa fan inte. *cry*
Testade lite nya övningar idag och kul med variation. Överlag kändes passet bra. Konditionen i slutet var kul att kunna köra intervaller igen med bra tempo. Satte motståndet lågt för att satsa på snabbare ruscher istället för mjölksyraträning för benen.

PhilleE
2009-01-13, 23:26
Kommentarer:[/B] Jag blir smått galen på marklyften. Greppet orkar inte, och jag går inte uppåt i vikt. Känns som att jag har legat på 90 kg hur länge som helst utan att öka *gah!* Satte dessutom dem först i passet för att vara utvilad, men det hjälpa fan inte. *cry*



Har du testat att hålla alternerat grepp, eller vad det heter? Alltså när man med ena handen har handflatan ifrån sig och med andra den emot sig.
Det blir en otrolig skillnad.

Baboom
2009-01-14, 07:09
Haha, fan va hårt! :hbang: Du kommer ju bli überrippad! :smash: Hur lång är du?

Mätte in på 169cm på sm 2006. Annars har jag varit 171 så länge jag kan minnas :)

För att få upp greppet kan du lägga in chins utan remmar och variera det med marklyften. Blir riktigt jobbigt för greppet, men efter ett tag kommer du känna att du orkar hålla kvar utan att glida.

Peter.B
2009-01-14, 17:35
Har du testat att hålla alternerat grepp, eller vad det heter? Alltså när man med ena handen har handflatan ifrån sig och med andra den emot sig.
Det blir en otrolig skillnad.

Yep. Kör alltid med alternerat grepp. Så tyvärr, det hjälper inte. :(

Mätte in på 169cm på sm 2006. Annars har jag varit 171 så länge jag kan minnas :)

För att få upp greppet kan du lägga in chins utan remmar och variera det med marklyften. Blir riktigt jobbigt för greppet, men efter ett tag kommer du känna att du orkar hålla kvar utan att glida.

Ah okej, då kan jag förstå att du kan ligga runt min vikt. Du såg längre ut på bilden nämligen :)

Kör alltid chinsen och rodden utan remmar, men mitt grepp verkar svagt ändå :( Jo, jag hoppas på att vara mer envis än mitt grepp är svagt och fortsätta köra utan remmar så borde jag snart kunna hålla kvar utan att glida. Skam den som ger sig! :whipped:

Peter.B
2009-01-14, 21:50
MMA-pass

Värmde upp med några få ronder boxning. Efter detta jobbade vi lite på att fånga sparkar och ta ner. Sen fick den som sparkade jobba på att komma loss när benet blivit fångat. Efter detta nötte vi lite ingångar till nertagningar.

Nästa moment i träningen var lite markspel, vi jobbade med mest ground n pound, jobbade med att dominera den andra totalt med massa roliga positioner som jag inte minns namnet på. Detta material sparrades vi även med sen. Sist avslutade vi med MMA-sparring i 2 ronder.

Kommentarer: Energin inför passet var sådär, men det släppte en del och passet blev bra. Boxningen gick rätt fint, fånga sparkar och nertagningar på det gick bra och kändes som att det skulle kunna funka fint. Mina vanliga double leg nertagningar kändes sådär, börjar få in höften bättre nu men själva tekniken känns sådär. Visst kan jag vräka omkull någon, men det skulle kunna vara mer tekniskt och om någon är bra på att sprawla så... :smash:
Sparringen och marken i slutet gick rätt bra, kändes fint :)

Savedbythebell
2009-01-14, 21:55
Finns ju tydligen betydligt många mer kampsports utövare här än vad jag trott men å andra sidan är jag ju relativt ny här :)

Låter som ett helskönt pass! Längtar något enormt tills jag själv för börja sparras. Tack för en hel del tips när det kommer till stryketränings också måste jag säga.

Detta måste följas!

Peter.B
2009-01-14, 22:00
Finns ju tydligen betydligt många mer kampsports utövare här än vad jag trott men å andra sidan är jag ju relativt ny här :)

Låter som ett helskönt pass! Längtar något enormt tills jag själv för börja sparras. Tack för en hel del tips när det kommer till stryketränings också måste jag säga.

Detta måste följas!

Jo det verkar finnas lite kampsportare här :) Haha ja, passet var trevligt som fan! *popcorn* Sparringen är det roligaste med kampsporten tycker jag, du kommer nog dit snart!

Välkommen för tipsen, tycker själv att det senaste upplägget jag kör med funkar bäst! Och kul att du vill följa! Ska själv ta och kika lite i din journal precis!

Savedbythebell
2009-01-14, 22:08
Jo det verkar finnas lite kampsportare här :) Haha ja, passet var trevligt som fan! *popcorn* Sparringen är det roligaste med kampsporten tycker jag, du kommer nog dit snart!

Välkommen för tipsen, tycker själv att det senaste upplägget jag kör med funkar bäst! Och kul att du vill följa! Ska själv ta och kika lite i din journal precis!

Okej va kul att höra! :)

Va kul att höra, den är ju helt nystartad och relativt tråkig. Måste införkaffa mig ett gymkort, sjukt sugen på att börja så jag skall rota fram pengar, one way or another tills imorgon, därför sitter jag och studerar dina styrkepass och försöker klura ut något smarrigt schema :D

Peter.B
2009-01-15, 21:38
Styrka @ gymmet

Zercher-böj
50 kg * 10
60 kg * 5
60 kg * 7
60 kg * 6
60 kg * 6

Plan hantelpress
25 kg per hand * 5
25 kg per hand * 2 (höll på att faila och fick passning/hjälp på 3 reps till)
22,5 kg per hand * 6
22,5 kg per hand * 6

Enarms hantelrodd
32,5 kg * 5
32,5 kg * 5
30 kg * 6
30 kg * 6

Chins
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5


Kommentarer: Skönt pass. Hade dock ätit taskigt innan och kände att energin inte alls var på topp. Hantelpressarna blev svåra och greppet bråkade med mig igen i hantelrodden *gah!* I övrigt var det kul att öka vikterna lite. Dock stressigt pass att hinna med allt vi hade tänkt eftersom vi var 3 som körde och lite orutinerat. Sket i konditionen pga tidspress. Imorgon blir det vilodag! Lördag MMA igen.

:devil: Mustafa ska ha spö! :whipped:

Peter.B
2009-01-17, 16:42
MMA-pass

Uppvärmning med några ronder boxning, sedan några ronder kickboxning och några ronder thaiboxning. Rätt hård sparring efter de första ronderna. Efter detta thaiboxning med nertagningar och efter detta gick vi över till att köra grappling med slag. Fortsatt sparring där. Efter det var det lite friträning där vi fick fortsätta sparras eller öva på de tekniker vi själva ville. Jag tränade lite på några benlås men främst på att escapea ur triangel och armbar, vilket jag behöver öva på. Sist rullade jag 2 ronder.

Kommentarer: Svettigt pass med mycket sparring! Hårt med skönt. Överlag gick det rätt bra med alltihop. Nöjd helt enkelt :)

Peter.B
2009-01-19, 23:24
MMA-pass

Uppvärmning med boxning. Efter detta uppgiftsbaserad sparring där den ena får kickboxas, thaiboxas eller köra hela liret och den andre bara får boxas. Sedan byter man roller förstås. Sparringen här blev rätt hård och väldigt bra :)

Efter att ha jobbat med dylika ronder ett tag gick vi ner på mattan och körde ground n pound med bara position och ingen submission. Efter detta nötte vi lite teknik och gick igenom lite detaljer på kimuran och sist rullade vi två ronder, bara submission.


Kommentarer: Passet kändes väldigt bra, jag börjar klart känna mig rörligare på backen och lär mig mer. Sparringen funkade fint och känner mig taggad inför Berlin. All good :hbang:

Peter.B
2009-01-20, 23:11
Styrka + kondition @ gymmet

Kondition
15 min på crosstrainern. Backträning. Bra tempo.

Stående militärpress
40 kg * 8
45 kg * 5
45 kg * 5
45 kg * 4

Marklyft
95 kg * 5
95 kg * 5
95 kg * 5
95 kg * 5

Dips
Kroppsvikt + 10 kg * 8
Kroppsvikt + 12,5 kg * 5
Kroppsvikt + 12,5 kg * 5
Kroppsvikt + 12,5 kg * 5

Knäböj
80 kg * 5
75 kg * 5
75 kg * 4
75 kg * 5


Kommentarer: Skönt pass. Väldigt uppskattat att höja vikten i marklyften, och det kändes inte ens tyngre! :D Men, greppet är fortfarande den svaga länken och jag är övertygad att jag skulle kunna lyfta ännu mer... :smash: Överlag gick både militärpressen och dipsen bra, knäböjen i slutet på passet var lite klena då energin var lite slut inte minst efter konditionen. Annars var det väldigt skönt att köra konditionen först som uppvärmning, ska nog testa det fler gånger :)

Peter.B
2009-01-21, 22:42
MMA-pass

Började med några ronder väldigt intensiv boxning. Även lite uppgifter som att den ena bara får jobba med jabben och den andra får jobba med alla slagen osv. Efter detta körde vi lite övningar där den ena fick pinna i olika positioner och den andra skulle jobba sig ut, både stående och på marken. Sist avslutade vi med några ronder pads, där mitshållaren fick slå med mitsarna och jävlas och ha sig! :devil:

Kommentarer: Mucho skönt pass! Behövde intensiteten för att komma igång och boxningen med en av coacherna i början var väldigt givande och kul. Likaså väldigt nyttigt att få jobba sig ur när man blir pinnad. Nöjd :)

Peter.B
2009-01-22, 16:19
Styrka + kondition @ gymmet

Knäböj
80 kg * 5
80 kg * 5
80 kg * 5
80 kg * 5

Bänkpress
70 kg * 5
65 kg * 5
65 kg * 5
65 kg * 5

Skivstångsrodd
50 kg * 8
60 kg * 5
60 kg * 5
55 kg * 5 (hög rodd, för att få med baksida axlar mer)

Chins
Kroppsvikt * 10
Kroppsvikt + 8 kg * 5
Kroppsvikt + 8 kg * 5
Kroppsvikt + 8 kg * 5

Kondition
10 min intervaller på crosstrainern. 1 min vila, 1 min spurt. Motstånd 6.


Kommentarer: Skönt pass. Kul att testa lite tyngre i både chins och bänk. Även rodden ökade jag visst :D Finfint pass. Konditionen kändes bra den också, kanske ska öka till 12 min nästa gång...

Peter.B
2009-01-26, 22:21
MMA-pass

OT: Vilat sen i torsdags pga en inställd träning och sen lite annat. Kändes som att det skulle bli bra med några vilodagar, men kände mig inte mer utvilad på dagens pass :( Ännu mer OT är att jag fyller år idag :D


Dagens pass började med en uppvärmningsrond boxning för att därefter gå vidare till en rond där den ena bara skulle jobba på att undvika att bli träffad, genom att slippa och främst med fotarbetet. Efter det en rond där den ena boxas och den andra försöker knyta upp i clinch. Under denna rond "dog" min partners kondition och jag fick byta gubbe.

Vi nötte lite nertagningar efter detta och gick därefter vidare med mitsar! 2 min slagkombinationer följd av spark, 2 min slagsparkkombinationer följda av knän och sprawls och sist 2 min med 1000 slag på marken. Efter detta lite fys, ingångar till fot/benlås där den ena ligger på rygg och den andra nöter ingångarna och reser sig igen i ett fasligt tempo. Efter det öva stående guardpasseringar där den liggande gör situps och den stående passerar guard till knee on belly återigen i tempo!

Som avslutning MMA-sparring i tänkt ring, vi delar upp lokalen i 4 hörn varav varje hörn ska stimulera en ring. Här körde jag två ronder direkt i följd mot en och samma kille.

Kommentarer: Kändes hårt idag. Som att det inte fanns något syre alls i lokalen *grr27* Min kondition sög! Men nu i efterhand när jag skriver upp och tänker igenom allt vi hann med ser jag att det kanske inte är så konstigt, högt tempo rakt igenom passet! Hur som ska jag börja dra ner lite styrketräningen tror jag och fokusera på kondition mer nu igen. 10 reps 3 set per övning nu och mer fokus på kondition!

Sparringen i slutet var oerhört jobbig idag. Hamnade ryggliggande mot en stående motståndare i båda ronderna. Lyckades återfå guard varje gång han passerade men fick ändå äta lite slag på vägen och det kändes inte helt bra. Måste öva på att komma upp fortare! Sen är han en bra boxare och när han kommer emot mig som ett tåg med slag måste jag öva på att cirkla mer, fick tipset av min tränare då jag lätt tenderar att backa för rakt. Nåja, överlag var passet tufft, men det kommer bättre dagar!

Peter.B
2009-01-27, 19:31
Styrka + kondition @ gymmet

Knäböj
70 kg * 10
70 kg * 10
70 kg * 10

Militärpress
35 kg * 10
35 kg * 10
35 kg * 8

Marklyft
100 kg * 4
100 kg * 4
100 kg * 4

Dips
Kroppsvikt + 7 kg * 9
Kroppsvikt + 7 kg * 8
Kroppsvikt + 7 kg * 8

Kondition
15 min på löpbandet. 10 min med lutning 1,5 och hastighet 11,5. 5 sista min med hastighet 10 och lutning 0,5. Efter detta en rusch på 2 min, hastighet 16, 0 i lutning. Då sprang jag.


Kommentarer: Kändes lite lite att bara köra 3 set och vikterna kändes lätta när man körde 10 reps. Men tävling snart och har mer nytta av kondition och uthållighet nu. Dessutom är det ju bra att variera sig :D Kul att öka på marklyften, även om greppet återigen höll på att ge vika! *grr27*
Skulle ha kört mer kondition men jaja, det blev som det blev. Dock väldigt kul att jag sprang på löpbandet och än så länge inte har några känningar alls i höften *flex*

Peter.B
2009-01-29, 11:17
MMA-pass

Ett helt pass med boxning, boxningssparring, boxningsövningar, kontringar, fotarbete osv osv. Vi blev tränade av en kille i klubben som pysslat med boxning bra många år och gått en hel del matcher osv. Går inte in mer på detalj på vad vi gjorde, men det var hårt :devil: Avslutade med 2 ronder MMA-sparring.

Kommentarer: Hade en hektisk dag innan och åt väldigt dåligt, så energin var då rakt inte hög. Men passet gav mycket ändå, jag hade lite svårt att cirkulera runt motståndaren istället för backa rakt, och det var väldigt nyttigt att få nöta på det. Fick även beröm för bra sparring (körde hela passet med en kille som tränat och tränar boxning vid sidan av MMAn). Så överlag är jag nöjd :)

Peter.B
2009-02-03, 22:11
MMA-pass

Inte hunnit uppdatera av olika anledningar. Vanliga MMA-träning med en hel del sparring och en hel del fys båda passen. Min form är inte på topp, men det verkar vara att jag tagit för lite astmamedicin. Återkommer med fräschare och bättre rapport imorn.

Peter.B
2009-02-03, 22:22
Styrka + kondition @ gymmet

Knäböj
70 kg * 10
70 kg * 9
70 kg * 6 (sunkig sista rep, så la ner setet)

Plan hantelpress
17,5 kg per hand * 12
17,5 kg per hand * 10
17,5 kg per hand * 10

Skivstångsrodd
55 kg * 8
55 kg * 8
50 kg * 8

Chins
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 8
Kroppsvikt * 4

Kondition
15 min på crosstrainern. Motstånd 7. Inställd på backintervaller, minimum 170 i hastighet första 10 min, minimum 190 i hastighet sista 5 min.


Kommentarer: Passet kändes sisådär, tråkigt att köra högreps och att inte kunna leka med så tunga vikter, men har mer nytta av uthållighet nu och vågar inte bli segare... Konditionen funkade rätt bra, även om det kändes lite lökigt, kanske måste öka dosen eller intensiteten nästa gång. Överlag inte så nöjd med passet, men ändå skönt att komma iväg och träna.

Peter.B
2009-02-04, 12:40
Ja, tänkte slänga upp en gammal bild jag hittade på datorn, innan jag började styrketräna och bara tränade kampsport och en rätt ny bild när jag har kompletterat kampsportandet med lite styrketräning. Även på den första bilden lyfte jag litegrann emellanåt men hade inte så bra koll på vad jag gjorde och åt inte tillräckligt (vilket jag fortfarande inte riktigt gör, svårt att få i sig tillräckligt när man förbränner så pass mycket).

Första bilden är från sommaren 2007 och andra från nu i vinter. Försökt få till en liknande vinkel osv.

Baboom
2009-02-04, 13:30
Ser bra ut! Nu står väl du lite dumt. Men något jag tänkt på när jag sett de fighters, är att de oftast är framåt roterade i axlarna. I alla fall på vår klubb.

Ser inte så mycket på dina bilder :) Var mest en tanke jag haft....

Peter.B
2009-02-04, 13:36
Ser bra ut! Nu står väl du lite dumt. Men något jag tänkt på när jag sett de fighters, är att de oftast är framåt roterade i axlarna. I alla fall på vår klubb.

Ser inte så mycket på dina bilder :) Var mest en tanke jag haft....

Japp det är väldigt vanligt för fighters med framåtroterade axlar, jag har haft problem med det förut och jobbar/jobbat mycket mot det. Mycket roddövningar och en del baksida axlar verkar göra tricket. Har helt ok hållning nu tror jag, men som sagt haft en del problem med det förut och hamnar lätt där igen..

Peter.B
2009-02-05, 21:42
MMA-pass

Hårt pass inför tävlingen. Började med sparring, boxning, kickboxning, clinch och lite diverse. Jobbade med olika distanser. Efter det några ronder med mitsar och efter det några ronder markspel med slag. Som avslutning körde vi en sjuk övning där alla står i en cirkel och en står i mitten, sen får denne boxas mot alla andra i cirkeln i 15 sek vardera.

Kommentarer: Avslutningen på passet var sjukt jobbig men det kändes bra och nyttigt. Under sparringen kände jag att mitt clincharbete var helt ok och även mina nertagningar började bli bättre, så överlag nöjd :)

Peter.B
2009-02-07, 15:19
Styrka + kondition @ gymmet

Knäböj
70 kg * 8
70 kg * 8
70 kg * 8

Militärpress
35 kg * 9
35 kg * 9
35 kg * 9

Marklyft
85 kg * 8
85 kg * 8
85 kg * 7

Dips
Kroppsvikt * 10
Kroppsvikt * 9
Kroppsvikt * 8

Kondition
10 min intervaller på crosstrainern. 1 min rush, 1 min vila. Motstånd 7.


Kommentarer: Lätt pass, börjar trappa ner på träningen nu, bara en vecka kvar till tävling. Konditionen kändes sådär och styrkan helt ok.

Peter.B
2009-02-07, 15:29
MMA-pass

3 ronder thai, 3 ronder mark med slag. Efter detta 6 minuter mitsar med bara slag, slag spark knän och sprawl och sista 2 min 1000 slag på marken. Efter det övade vi giljotin och försvar mot densamma. Sist några ronder MMA-sparring.


Kommentarer: Första delen av passet gick rätt bra, och teknikdelen var uppskattad. Allt fram till sparringen gick fint och även om sparringen gick förhållandevis bra så kändes det segt och trögt. Kände mig inte speciellt pepp eller sugen. I slutet fick jag nyttiga tips av vår boxningscoach på hur jag kan jobba med jabben och förflyttning med crossen samt hur jag måste dra tillbaka slagen snabbare.

Ervin
2009-02-12, 22:36
lycka till på tävlingen! hoppas du inte får allt för mycket mma-kärlek på valentine!

kick some azz! *slap*

rockafellah
2009-02-12, 22:59
Hej! Härligt med en annan som gillar MMA:) Själv tänkte jag börja med det till hösten eftersom alla grupper blev upptagna nu i vår. Har du några tips att ge mig för att förbereda mig styrkemässigt och så? Löpning självklart men övningar till gymmet:) Läs min journal och kolla övningarna:)
Jävligt schyst journal förresten!

Ervin
2009-02-15, 12:00
gz *flex*

Peter.B
2009-02-17, 22:28
Lite uppdatering då

Har pga nytt jobb inte haft tid att uppdatera ordentligt, så sen jag sist skrev har jag hunnit med ett antal MMA-pass och även ett par pass på gymmet. Utöver det har jag även hunnit åka ner till Berlin och tävla i MMA igen :D


Tävlingsresultat:

Vi blev 4 stycken från klubben som åkte ner för att tävla då en hoppade av i sista sekund (dök inte upp när vi skulle ses). 3 utav oss fightades då en blev magsjuk (stackarn :(). Vi andra 3 vann alla våra matcher! *flex* Jag vann min match på cut, vilket inte syns på filmen, men min motståndare fick ett cut under ögat, på kinden som svullnade upp rätt rejält och även blödde en del. Andreas från vår klubb vann sin match på en armbar från botten och Mackan vann på att hans motståndare gav upp (tydligen pga en axelskada, men det var det ingen som riktigt förstod).

Här har ni fightcardet ifall ni vill se vilka jag pratar om:
http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_13.htm

Och här har ni filmer:
Min: http://www.youtube.com/watch?v=9tS3rIHK-Zs
Andreas: http://www.youtube.com/watch?v=UwUUAFu6URU&feature=related
Mackan: http://www.youtube.com/watch?v=WmuHN9yjs_s&feature=related


Överlag bra matcher tycker jag. Väldigt bra vändning av Marcus, bra markspel av Andreas och fint boxat av mig (om jag får säga det själv *popcorn*). Uppskattar gärna kritik och åsikter om min match :)

Peter.B
2009-02-17, 22:30
Hej! Härligt med en annan som gillar MMA:) Själv tänkte jag börja med det till hösten eftersom alla grupper blev upptagna nu i vår. Har du några tips att ge mig för att förbereda mig styrkemässigt och så? Löpning självklart men övningar till gymmet:) Läs min journal och kolla övningarna:)
Jävligt schyst journal förresten!

Härligt :) Jo MMA är en stört kul sport, utvecklande fysiskt på alla sätt men även utvecklande för hjärnan! :thumbup: Styrkemässigt skulle jag säga att bästa förberedelsen är basövningar, fria vikter och flerledsövningar, inga isolationsövningar, det har man inte tid med och det förbättrar inte särskilt mycket. Mark, böj, bänk, rodd, chins och dips är bra exempel.

rockafellah
2009-02-17, 22:44
Jävligt rolig fight! Inte som många andra där dom bara avvaktar hela tiden:) Jag är ny på detta som sagt men du verkar ha en aggressiv stil, har jag rätt? Grattis också!!:D

Peter.B
2009-02-17, 22:54
Jävligt rolig fight! Inte som många andra där dom bara avvaktar hela tiden:) Jag är ny på detta som sagt men du verkar ha en aggressiv stil, har jag rätt? Grattis också!!:D

Tackartackar :)
Jag är inte såå himla aggressiv i vanliga fall, tycker själv att jag kunde varit ännu mer på. Men det kanske blir så när man tränar på en klubb som heter Berserk! ;) Nej men allvarligt talat kände jag mig inte allt för hotad så behövde inte avvakta så mycket utan körde bara på istället :)

rockafellah
2009-02-17, 22:58
Tackartackar :)
Jag är inte såå himla aggressiv i vanliga fall, tycker själv att jag kunde varit ännu mer på. Men det kanske blir så när man tränar på en klubb som heter Berserk! ;) Nej men allvarligt talat kände jag mig inte allt för hotad så behövde inte avvakta så mycket utan körde bara på istället :)

Jo du hade ju kontrollen genom hela matchen! Coolt att du fick honom att "ge upp" eller var tvungen att sluta. Men det är väl bara i amatör regler som man måste sluta när man börjar blöda?

Peter.B
2009-02-17, 23:04
Jo du hade ju kontrollen genom hela matchen! Coolt att du fick honom att "ge upp" eller var tvungen att sluta. Men det är väl bara i amatör regler som man måste sluta när man börjar blöda?

Tackar :) Jo kändes som att jag hade rätt bra kontroll på vad som hände, även när jag kom ner på backen, så det är en förbättring från förra gången :)
Det handlar inte om att man börjar blöda, exempelvis näsblod får man blöda nästan hur mycket som helst *popcorn* Det handlar om hur man blöder, en cut är när ett sår öppnas som ett skärsår som från en kniv, i hans fall under ögat på kinden. Eftersom det hela svullnade upp rätt bra väldigt fort valde domaren att bryta istället för att han skulle få mer slag på svullnaden och såret. Lite tidigt tycker jag, men jag förstår domarens val. I en proffsmatch hade de nog inte brutit så tidigt nej.

Black Star Abyss
2009-02-17, 23:05
Lite uppdatering då

Har pga nytt jobb inte haft tid att uppdatera ordentligt, så sen jag sist skrev har jag hunnit med ett antal MMA-pass och även ett par pass på gymmet. Utöver det har jag även hunnit åka ner till Berlin och tävla i MMA igen :D


Tävlingsresultat:

Vi blev 4 stycken från klubben som åkte ner för att tävla då en hoppade av i sista sekund (dök inte upp när vi skulle ses). 3 utav oss fightades då en blev magsjuk (stackarn :(). Vi andra 3 vann alla våra matcher! *flex* Jag vann min match på cut, vilket inte syns på filmen, men min motståndare fick ett cut under ögat, på kinden som svullnade upp rätt rejält och även blödde en del. Andreas från vår klubb vann sin match på en armbar från botten och Mackan vann på att hans motståndare gav upp (tydligen pga en axelskada, men det var det ingen som riktigt förstod).

Här har ni fightcardet ifall ni vill se vilka jag pratar om:
http://mma-berlin.de/Turniere_Fightcard_13.htm

Och här har ni filmer:
Min: http://www.youtube.com/watch?v=9tS3rIHK-Zs
Andreas: http://www.youtube.com/watch?v=UwUUAFu6URU&feature=related
Mackan: http://www.youtube.com/watch?v=WmuHN9yjs_s&feature=related


Överlag bra matcher tycker jag. Väldigt bra vändning av Marcus, bra markspel av Andreas och fint boxat av mig (om jag får säga det själv *popcorn*). Uppskattar gärna kritik och åsikter om min match :)

Snyggt! Gillar ditt stående, men varför släppte du giljotinen och armbaren? Satt de sämre än vad det såg ut som på filmen? Gillar din coach som skriker "BRYT AV DEN! BRYT AV DEN OM HAN INTE KLAPPAR!"

För övrigt, hur många shootmatcher har du gått? Har du planer på proffsdebut?

Tränar själv MMA & Thaiboxning och siktar på D-Klass Thai till hösten & Submission Wrestling tävling, sen förhoppningsvis shootfighting match våren 2010.

Peter.B
2009-02-17, 23:11
Snyggt! Gillar ditt stående, men varför släppte du giljotinen och armbaren? Satt de sämre än vad det såg ut som på filmen? Gillar din coach som skriker "BRYT AV DEN! BRYT AV DEN OM HAN INTE KLAPPAR!"

För övrigt, hur många shootmatcher har du gått? Har du planer på proffsdebut?

Tränar själv MMA & Thaiboxning och siktar på D-Klass Thai till hösten & Submission Wrestling tävling, sen förhoppningsvis shootfighting match våren 2010.

Tackar tackar :)
Giljotin hade jag aldrig inne, inte tillräckligt bra för att sätta den. Armbaren ja, först trodde jag han klappade, så släppte lite på den, sen märkte jag att han inte hade klappat men då hade hans armbåge glidit ut precis förbi så jag inte längre kunde dra den.

Haha, jag vet, han är störtskön! :D Han sa till efteråt att man inte ska ta det för bokstavligt, att det fyller sin funktion för att tagga till på tävling :thumbup:

Inga regelrätta shootomatcher, två MMA-matcher med MMA Berlins regelvärk. Har inga planer på proffsdebut än, fortsätter nog med amatör tills jag har vunnit några fler, har tillräckligt bra självförtroende och är redo för proffs :)

Ah, låter som en bra plan! Lycka till med tävlingsförberedelserna så ses vi kanske i ringen/buren en vacker dag! ;)

rockafellah
2009-02-17, 23:23
När jag ändå frågade om lite tips. La upp ett schema som jag tyckte verkade bra för kampsport. Vad tycker du om detta? Själv är jag nöjd:)

Pass 1:
Explosivitet - Styrkevänding
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips

Pass 2:
Explosivitet - Hantelryck
Styrka - Marklyft
Bänkpress
Chins

Inga stats än eftersom jag aldrig kört med så låga reps på dessa övningar. Aldrig kört styrkevändning eller hantelryck heller så det blir först att öva in teknik.

Peter.B
2009-02-17, 23:40
När jag ändå frågade om lite tips. La upp ett schema som jag tyckte verkade bra för kampsport. Vad tycker du om detta? Själv är jag nöjd:)

Pass 1:
Explosivitet - Styrkevänding
Styrka - Knäböj
Stångrodd
Militärpress
Dips

Pass 2:
Explosivitet - Hantelryck
Styrka - Marklyft
Bänkpress
Chins

Inga stats än eftersom jag aldrig kört med så låga reps på dessa övningar. Aldrig kört styrkevändning eller hantelryck heller så det blir först att öva in teknik.

Nu ska inte jag påstå att jag är någon expert, men jag tycker det ser jättebra ut. Har funderat på liknande upplägg själv flera ggr och tränar just nu inte helt olikt det där. Har själv skitit i explosivitet för att bygga massa och styrka men har också funderat på att slänga in styrkevändningar för den sakens skull :)

rockafellah
2009-02-18, 07:01
Nu ska inte jag påstå att jag är någon expert, men jag tycker det ser jättebra ut. Har funderat på liknande upplägg själv flera ggr och tränar just nu inte helt olikt det där. Har själv skitit i explosivitet för att bygga massa och styrka men har också funderat på att slänga in styrkevändningar för den sakens skull :)

Super! Men när går du nästa match? Kör du bara matcher i Berlin då?

Peter.B
2009-02-18, 09:40
Super! Men när går du nästa match? Kör du bara matcher i Berlin då?

:) Vet inte när jag går nästa match, är snack om att nästa blir i maj nån gång, men vet inte om jag kör då. Beror på om jag flyttar och har råd helt ärligt. Men vi får se då *popcorn* Än så länge har jag bara kört matcher i Berlin, eftersom klubben har anordnat det. Får se om jag tar någon match i Sverige i framtiden, men måste fixa läkarintyg och tävlingslicens då *slap*

rockafellah
2009-02-18, 16:54
:) Vet inte när jag går nästa match, är snack om att nästa blir i maj nån gång, men vet inte om jag kör då. Beror på om jag flyttar och har råd helt ärligt. Men vi får se då *popcorn* Än så länge har jag bara kört matcher i Berlin, eftersom klubben har anordnat det. Får se om jag tar någon match i Sverige i framtiden, men måste fixa läkarintyg och tävlingslicens då *slap*

Jag antar att läkarintyg och licens kostar en del?*grr27*

Peter.B
2009-02-18, 20:29
Jag antar att läkarintyg och licens kostar en del?*grr27*

Haha, antagligen, men jag vet faktiskt inte. Några hundra lär det ju bli i alla fall...

Peter.B
2009-02-21, 19:02
Styrka @ gymmet

Första passet sen tävlingen, körde ett rätt lugnt pass på gymmet.

Knäböj
70 kg * 8
70 kg * 8
70 kg * 7
70 kg * 7

Bänkpress
60 kg * 5
60 kg * 5
60 kg * 5
60 kg * 5

Skivstångsrodd
55 kg * 6
55 kg * 5
55 kg * 5
55 kg * 6

Chins
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 4

Crunches
Kroppsvikt * 30
Kroppsvikt * 15
Kroppsvikt * 15


Kommentarer: Skönt att träna och röra lite på sig igen efter stillasittande jobb hela veckan. Kommer ha träningsvärk imorn! :whipped: Ska bli skönt att komma in i det hela lite mer igen, skita i konditionen ett tag och köra 5 x 5 är planen! *flex*

hangatyr
2009-02-21, 19:05
Hej! Härligt med en annan som gillar MMA:) Själv tänkte jag börja med det till hösten eftersom alla grupper blev upptagna nu i vår. Har du några tips att ge mig för att förbereda mig styrkemässigt och så? Löpning självklart men övningar till gymmet:) Läs min journal och kolla övningarna:)
Jävligt schyst journal förresten!

var tänkte du börja träna i höst?

Peter.B
2009-02-22, 20:07
Rull

Var iväg och rullade med en kille från mitt jobb som tränar BJJ på hilti. Faktiskt väldigt givande pass då vi är i samma viktklass och rätt jämna, han är bättre än jag på marken, jag är nog bättre stående och vi kunde lära varandra en del grejer :) Vi nötte lite tekniker, gick igenom lite tekniker och visade varandra och mest rullade vi. Körde lite stående och en del submission med ground n pound. Överlag ett kul och lättsamt pass *flex*

Peter.B
2009-02-23, 22:20
MMA-pass

Första passet sen tävlingen! :whipped: Kände mig inte allt för sugen på att träna, men tvingade mig, måste komma igång nån gång så man inte ligger hemma och latar sig en månad efter tävlingen bara för att man presterade bra då!

Värmde upp med boxning rätt lätt, gick på irländsk boxning och sen kickboxning. Efter detta körde vi några ronder med thaiclinch men knän och slag. Sedan övade vi på lite olika nertagningar, sitout från ryggen, framifrån och från sidan samt någon form av brottardyk som doubleleg. Sparrades någon enstaka rond med MMA-regler och sen hoppade vi på marksparring.

Kommentarer: Väldigt skönt att träna igen efter lite uppehåll, man har saknat stämningen på klubben och otroligt skönt att få träna utan att känna press på sig att behöva prestera. Thaiclinchen blir bättre och sitout var kul att öva på då de kändes som att de kunde funka bra i sparring men de andra nertagningarna var svåra och inget jag skulle försöka mig på förrän jag nött dem lite till. Sparringen gick bra och det var väldigt kul att rulla då jag känner att jag utvecklats. Men, måste verkligen bli bättre på benlås/fotlås! Både att ta dem och framförallt att försvara. Åkte på ett antal av BJJ-killen i söndags och även ett eller två stycken idag.

Peter.B
2009-02-26, 18:58
Styrka @ gymmet

Marklyft
110 kg * 4
110 kg * 4
110 kg * 3
110 kg * 3
100 kg * 5

Militärpress (stående som alltid)
40 kg * 10
45 kg * 5
45 kg * 5
45 kg * 5
40 kg * 8

Dips
Kroppsvikt + 12,5 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5
Kroppsvikt + 10 kg * 5

Crunches
Kroppsvikt * 30 på lutande bänk
15 kg * 10 på pilatesboll


Kommentarer: Skönt att slänga på lite mer kg i mark och vara rätt utvilad. Allmänt skönt att köra 5x5 (ungefär) och ska se om jag kan komma igång och satsa lite nu i gymmet när jag inte har någon MMA-match planerad och se om jag kan slänga på mig i alla fall några kvalitativa kg tills nästa gång :)

Peter.B
2009-03-02, 22:55
MMA-pass

Värmde upp med 3 ronder boxning, rätt lugnt. Efter det körde vi någon rond med där den ena bara får boxas och den andra får boxas samt söka clinch och en rond där den ena bara får boxas och den andra får söka clinch samt gå på singel leg. Efter detta gick vi ner på marken och körde mikrosparring som gick ut på att bara passera guard, sen gick vi över till sparring från side control och gick på mount sist. Avslutade med lite rull.

Kommentarer: Skönt pass, väldigt skönt att bara träna för att det är kul och inte känna sig tvungen att prestera. Marken börjar verkligen bli bättre och det känns jättebra :) Nyttiga övningar gjorde vi också! Mycket nöjd med passet :D

Peter.B
2009-03-03, 18:18
Styrka @ gymmet

Knäböj i smith (bajsfitness vid mitt jobb har inget powerrack *gah!*)
80 kg * 7
85 kg * 5
80 kg * 5
75 kg * 5

Bänkpress
60 kg * 7
65 kg * 5
65 kg * 5
65 kg * 5

Skivstångsrodd (olika fattningar)
55 kg * 6
55 kg * 6
55 kg * 6
55 kg * 6

Chins
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5
Kroppsvikt * 5

Pullups
Kroppsvikt + 10 kg * 4
Kroppsvikt + 10 kg * 4

Crunches
15 kg hantel på bröstet * 8
15 kg hantel på bröstet * 8


Kommentarer: Otroligt skönt att inte träna kondition :D Knäböjen kändes inte alls bra i smith, gillar dem inte! :smash: Dock väldigt kul att öka lite i bänkpressen utan större ansträngning, kändes liksom inte tyngre med 65 än 60 kg. Överlag är jag nöjd med passet, bra pump och bra kontakt och lite mör nu efteråt :)

palme
2009-03-03, 18:21
Fan den här journalen har jag missat helt! Ska kolla igenom lite senare.