handdator

Visa fullständig version : Gynekomasti eller fläsk?


peCU
2008-10-08, 02:24
Tjena!

Jag är en kille på 20 år, jag är 171 cm, och väger runt 70 kg, har lirat lagsport på en hög nivå, och legat i lumpen, och för tillfället gymmar jag och joggar aktivt, så min fysik är väl rätt hyfsad, men jag har ändå hull att "ta tag i".

Jag undrar över en grej som bekymrat mig i många år.
När jag kom i pubertet riktigt ordentligt, runt 14-15 års åldern, så började mina bröstvårtor ömma riktigt rejält. Väldigt svullna, och när man kände på bröstvårtorna så var det som en hård "platta" bakom.
Skolsyster sa att det var nog förmodligen för att jag var inne i pubertet, och att det hade med hormoner att göra. Men sedan dess har mina bröstvårtor varit "puffiga", och jag har haft väldigt mycket fett på bröstet, så det ser nästan ut som tuttar.
*gah!*

Jag lider oerhört av detta, då jag haft det i så många år, och vågar knappt visa mig i bar överkropp på sommaren. Brösten kan upplevas som "strutiga", och när jag känner på bröstvårtan så känns det lite knöligt där bakom.
Har läst lite på internet om gynekomasti, då män har körtelvävnad i brösten, som gör att brösten ser ut som tuttar. Kan detta vara ett sådant fall?

Det var en period då jag joggade väldigt flitigt, och rasade i vikt, då jag upplevde att tuttarna minskade rätt så mycket. Inte lika mycket fett över bröstet, men gick fortfarande att ta tag i. Däremot var puffigheten i bröstvårtorna kvar. Borde jag deffa, och träna upp bröstmusklerna för att "fylla ut", eller är det dumt? Har hört från vissa att om det nu är gynekomasti, så ska man undvika att biffa upp bröstmusklerna, då tuttarna kommer stå ut ännu mer. :(


Finns det några som upptäckt liknande symptom?
Borde man söka läkare för detta? :confused:

Tacksam för svar! ;)

Mvh
-peCU

Nielsen
2008-10-08, 10:21
Det bästa vore väl kanske att gå till låkare direkt, om inte annat så för att få det bekräftat om det är gynekomasti eller ej.

peCU
2008-10-08, 12:45
Det bästa vore väl kanske att gå till låkare direkt, om inte annat så för att få det bekräftat om det är gynekomasti eller ej.

Okej! Tack!
Jag har tid hos en endokrinolog, för att det har varit lite rubbningar i min sköldkörtel på sistone. Kan man ta upp det med honom i samma veva?

Tack på förhand! :)

Mvh
-peCU

GLC
2008-10-08, 16:27
Prova att ta upp det men många läkare verkar vilja att det är 1 problem - 1 besök, men prova helt klart. De få ggr jag går till läkare tar jag upp allt som jag funderat på.

Yes
2008-10-08, 16:36
Du bör absolut ta upp det med endokrinologen. Gynecomasti kan bero på hormonrubbningar så...

Huruvida det är gyno eller inte gpr onöjligt att svara på såhär. Det är inte ens säkert att en läkare kan ge ett säkert svar.

Raggis
2008-10-08, 16:38
Uppsök läkare, och förklara dina problem. I de flesta fall (läs: i princip alla) så måste "diskarna" (bröstkörtlar) avlägsnas kirurgiskt. Landstinget står i de flesta fall för notan, speciellt om du har åldern på din sida.

Lycka till!

samme11
2008-10-08, 16:38
Går det att få bort om man opererar eller ngt?

peCU
2008-10-09, 00:23
Okej! Tack för svaren! :)
Ska bli spännande att se om läkaren just finner någon gynekomasti, och jag tror jag har åldern min sida! :D

Om vi säger att läkaren konstaterar just gynekomasti, hur lång tid skulle jag få vänta på en operation? Någon som vet på ett ungefär?
Vet ej riktigt hur dom prioriterar just gynekomasti-operationer.

Mvh
-peCU

Hank
2008-10-09, 14:43
Okej! Tack för svaren! :)
Ska bli spännande att se om läkaren just finner någon gynekomasti, och jag tror jag har åldern min sida! :D

Om vi säger att läkaren konstaterar just gynekomasti, hur lång tid skulle jag få vänta på en operation? Någon som vet på ett ungefär?
Vet ej riktigt hur dom prioriterar just gynekomasti-operationer.

Mvh
-peCU

6 - 12 månader för att få det betalat genom landstingen har jag hört i alla fall.