handdator

Visa fullständig version : 195cm, 81kg, tillskott needed!


monstr1
2008-10-07, 19:57
Tjena, 18 år, 195cm, 81kg, rejält smal. Nyligen börjat träna styrka hemma 3 gånger i veckan. Kör även handboll 4-5 gånger i veckan. Vill nu ta tag i min kropp och gå upp i vikt. Är trött på att se så himla smal ut.

Skall nu även börja med kosttillskott, hörde om detta forum så regga mig och frågar nu experterna:

- Vad för specifikt tillskott bör jag käka? Hur mycket och många gånger i veckan, och vilka dagar/tider? Har ju som ni ser ca 8 träningstillfällen i veckan, varav 3-4 innehåller fys.

Slutligen en liten fråga som kanske e dum, men ifall jag käkar tillskottet och min träning inte är riktigt så tuff som den kanske borde vara (ingen tid för gym tyvärr) finns det då risk att detta tillskott lägger sig som massa fett ist? Men det kanske är bra för mig ändå? Vill dock inte se småfet och "säckig" ut.

Tack! Väntar ivrigt på svar :)

petah
2008-10-07, 20:40
Du får räkna ut hur många kalorier du förbränner på en dag, och se till att få i dig mer än det. Då kommer du gå upp i vikt.

Finns inga tillskott som gör att du går upp i vikt. Däremot finns det tillskott som kan hjälpa dig komma upp i rätt kalori-mängd, och ett exempel på en sån är en gainer, som är lämplig att ta efter träning.

Om du tränar och ligger på ett överskott mellan 100-500kalorier kommer troligen en stor del bli muskler, men räkna även med en del fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Där kan du läsa om hur du räknar ut hur mycket kalorier du gör av med, och lite hur det här med kalorier funkar.

Tabbe
2008-10-07, 20:43
Hade börjat med att äta lite mer mat omkring passet och lite mer på frukosten och se vart det tar mig.

Du behöver inte börja med kosttillskott men om du verkligen vill kan ett bra sätt vara Omega-3 och malto med vassle så att du får bättre återhämtning efter träningen.
Kanske ett kvällsmål också?

Wiktor
2008-10-07, 21:16
Du behöver inga tillskott, det är mat du behöver. Det tillskottet som kan vara vettigt är något vassleprotein eller gainer möjligen.
Försök att komma upp i iaf 6 mål mat om dagen.

AmericanDragon
2008-10-07, 22:38
Du behöver inga tillskott, det är mat du behöver. Det tillskottet som kan vara vettigt är något vassleprotein eller gainer möjligen.
Försök att komma upp i iaf 6 mål mat om dagen.


Ett kaloriöverskott kan du åstakomma genom 1 mål om dagen eller 10 mål om dagen. Så HUR många det är spelar ingen roll här.

monstr1
2008-10-07, 23:40
Okej, jo vet att det är mer mat som krävs. Men nu är det så att jag vill ta ett kosttillskott i kombination med min träning, det är inte aktuellt att jag ställer mig och lagar extra mat för att få i mig så mycket jag behöver.

Så åter till frågan, vilket tillskott skulle passa mig? Hur ofta och i vilka sammanhang ska det tas?

Tack.

Hermanssson
2008-10-08, 06:19
Okej, jo vet att det är mer mat som krävs. Men nu är det så att jag vill ta ett kosttillskott i kombination med min träning, det är inte aktuellt att jag ställer mig och lagar extra mat för att få i mig så mycket jag behöver.

Så åter till frågan, vilket tillskott skulle passa mig? Hur ofta och i vilka sammanhang ska det tas?

Tack.

Känns som gainer är det vettigaste då. Det är en kombination av protein och kolhydrater. Fungerar bra för återhämtning och uppbyggning. Kolhydraterna ger dig också i ditt fall önskvärda kalorier.

reactor
2008-10-08, 08:13
Okej, jo vet att det är mer mat som krävs. Men nu är det så att jag vill ta ett kosttillskott i kombination med min träning, det är inte aktuellt att jag ställer mig och lagar extra mat för att få i mig så mycket jag behöver.

Så åter till frågan, vilket tillskott skulle passa mig? Hur ofta och i vilka sammanhang ska det tas?

Tack.



Med den inställningen går du aldrig upp i vikt.
Börja med att föra lite mat dagbok så du ser hur mkt som fattas.
Sen kan du anpassa dieten, kanske kompletera med en gainer.

Lycka till

Wiktor
2008-10-08, 20:32
Ett kaloriöverskott kan du åstakomma genom 1 mål om dagen eller 10 mål om dagen. Så HUR många det är spelar ingen roll här.
Ja, självklart är det så. Men det kan vara svårt att äta så mycket vid varje tillfälle att man kommer undan med att äta 3-4 ggr per dag.

Försök att inte basera för stor del av ditt energiintagg på kosttillskott, det är bättre du försöker få i dig mer mat. Ju mer du går upp i vikt, ju mer energi kommer krävas för att hålla igång din kropp, ska du bara fortsätta att öka mängden tillskott i takt med att du blir större?

Salle
2008-10-08, 21:02
Även om mat är bättre så är det för vissa inte möjligt att skyffla i sig de kcal som behövs enbart genom mat. Eiselt MaxGain UltraMRP är ett exempel på en gainer som funkar bra som mellanmål. Så mycket som du tränar så behöver du stoppa i dig ordentligt. Räkna ut din förbrukning och justera portionerna därefter. jag skulle stoppa i mig gainern 2ggr/dag innan lunch och efter lunch.

monstr1
2008-10-08, 22:40
Eiselt MaxGain UltraMRP är ett exempel på en gainer som funkar bra som mellanmål. Så mycket som du tränar så behöver du stoppa i dig ordentligt. Räkna ut din förbrukning och justera portionerna därefter. jag skulle stoppa i mig gainern 2ggr/dag innan lunch och efter lunch.

Tack!

Jag räknade ut vad mitt kcal-intag skulle vara på en dag, fick det till 3660 kcal. Men var dock osäker på vad jag skulle välja på skalan 1,2 - 2. Valde 1,8, det kanske var för högt?

Wiktor
2008-10-08, 22:41
Även om mat är bättre så är det för vissa inte möjligt att skyffla i sig de kcal som behövs enbart genom mat. Eiselt MaxGain UltraMRP är ett exempel på en gainer som funkar bra som mellanmål. Så mycket som du tränar så behöver du stoppa i dig ordentligt. Räkna ut din förbrukning och justera portionerna därefter. jag skulle stoppa i mig gainern 2ggr/dag innan lunch och efter lunch.
Det är väl betydligt smartare att han tar gainern i samband med träningen, före och efter...

ChrisDEFC
2008-10-09, 12:31
finns otaliga trådar i ämnet så orkar du lägga ner 30min på sökning här på forumet kommer du får mer info än du kan hantera. du väger iaf 81kg på 195cm, jag vägde 75 på 200cm när jag böjrade :D

öka stegvis är mitt tips, lägg till lite extra varje dag. nötter, mackor, bananer, protein/gainershakar osv. går inte att ändra över en natt utan det tar tid och det är betydligt lättare att sakta men säkert vänja sig vid mer mat än att plötsligt äta dubbelt så mycket. lägg till hela tiden tills du märker att det ger utslag på vågen, så länge det inte gör det äter du inte tillräckligt.

Aerials
2008-10-17, 23:19
Tjena, 18 år, 195cm, 81kg, rejält smal. Nyligen börjat träna styrka hemma 3 gånger i veckan. Kör även handboll 4-5 gånger i veckan. Vill nu ta tag i min kropp och gå upp i vikt. Är trött på att se så himla smal ut.

Skall nu även börja med kosttillskott, hörde om detta forum så regga mig och frågar nu experterna:

- Vad för specifikt tillskott bör jag käka? Hur mycket och många gånger i veckan, och vilka dagar/tider? Har ju som ni ser ca 8 träningstillfällen i veckan, varav 3-4 innehåller fys.

Slutligen en liten fråga som kanske e dum, men ifall jag käkar tillskottet och min träning inte är riktigt så tuff som den kanske borde vara (ingen tid för gym tyvärr) finns det då risk att detta tillskott lägger sig som massa fett ist? Men det kanske är bra för mig ändå? Vill dock inte se småfet och "säckig" ut.

Tack! Väntar ivrigt på svar :)

Hej!
Välkommen till forumet, och fortsätt med så behagliga inlägg! *popcorn*
Den sparsamma som vill gå upp i vikt kan ju först och främst se över sin kost, kanske kan man lägga till något/några energirika mellanmål som kanske kan hjälpa till med andra saker än bara vikt, mer balanserat blodsocker etc? Är kosten tillfredställd eller om det är så att tillskott känns smidigare så tycker jag gainers är en perfekt produkt att ta efter ett träningspass för ökad muskelmassa och viktuppgång. En gainer är en "drink" av kolhydrater och protein i form av extrakt, alltså precis samma byggstenar som finns i vanlig mat, fast gainer är ju alltså ett smidigare alternativ att ta efter träning för att snabbt återhämta kroppen efter prestation. Kolozeum här har en webshop med olika produkter så det är bara att se sig för! Lycka till :)

Excite!
2008-10-20, 20:45
Även om mat är bättre så är det för vissa inte möjligt att skyffla i sig de kcal som behövs enbart genom mat. Eiselt MaxGain UltraMRP är ett exempel på en gainer som funkar bra som mellanmål. Så mycket som du tränar så behöver du stoppa i dig ordentligt. Räkna ut din förbrukning och justera portionerna därefter. jag skulle stoppa i mig gainern 2ggr/dag innan lunch och efter lunch.

Jag måste bara fråga, är du försäljare?

Till TS: Mat är nyttigast, men som sagt kan en gainer vara bra för att komma upp i tillräcklig mängd energi, och enkelt är det direkt efter passet.