handdator

Visa fullständig version : Plugga näringslära


ogge_112
2008-10-07, 19:39
Har börjat bli intresserad av näringslära och funderar på att börja plugga helst en kurs eller ett program inom detta ämne på högskola/universitet. Någon som har erfarenheter och tips om detta? Vad finns det för olika vägar att gå osv.?

Scratch89
2008-10-07, 20:15
Du är inte den första som frågar. ;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84838

Jag själv går på kost- och friskvårdsprogrammet, och Eddie Vedder går systerprogrammet i Uppsala (Kostvetarprogrammet). Helt ok grunder i näringslära, fast om du vill lära dig riktig näringslära, dvs biokemi a la King Grub, är det näringsfysiologutbildningar du ska söka, eller eventuellt dietistutbildningar.

Traenarn
2008-10-07, 20:30
[/url]
dvs biokemi a la King Grub, är det näringsfysiologutbildningar du ska söka, eller eventuellt dietistutbildningar.

Har verkligen biokemi så mycket att göra om just näringslära? :confused: Trodde biokemi var mkt bredare och med den största inriktning på läkemedel?

Eddie Vedder
2008-10-07, 20:32
Har verkligen biokemi så mycket att göra om just näringslära? :confused: Trodde biokemi var mkt bredare och med den största inriktning på läkemedel?

Biokemi har typ ALLT att göra med näringslära.;)

Scratch89
2008-10-07, 20:41
Har verkligen biokemi så mycket att göra om just näringslära? :confused: Trodde biokemi var mkt bredare och med den största inriktning på läkemedel?

Nej, biokemi handlar inte bara om näringslära, men näringslära handlar bara om biokemi.

King Grub
2008-10-07, 20:55
Den som tror att det kommer att handla om X gram protein vid måltid Y, eller som att läsa en Paulunbok, kommer att bli gravt besviken. Det är som sagt enbart kemi när man kommer upp på lite högre nivå än vad populärvetenskapliga verk har att erbjuda.

Scratch89
2008-10-07, 21:03
Den som tror att det kommer att handla om X gram protein vid måltid Y, eller som att läsa en Paulunbok, kommer att bli gravt besviken. Det är som sagt enbart kemi när man kommer upp på lite högre nivå än vad populärvetenskapliga verk har att erbjuda.

Man kommer helt enkelt fram till att det inte var så roligt som man först trodde. :D
(Dock är det kul när man äntligen börjar bemästra den tyngre kemin!)

Sverker
2008-10-08, 06:04
Nej, det är för att det innehåller väldigt höga halter av vätecyanidproducerande glykosider.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Ett bra exemplel på att näringslära bara är en liten gren på det stora kemiträdet.

Shajjn
2008-10-08, 16:19
Sök till kandidatprogrammet i nutrition på Stockholms universitet om du vill läsa the real thing.
Kursbeskrivning: http://sisu.it.su.se/info/NNUTK

Är du däremot bara lite nyfiken på näringslära och vill kunna det "bra" så räcker det att låna ett par bra böcker och att hänga här på Kolozzeum.
Men vill du ha en examen, som bevis på att du kan lika mycket näringslära som random på kolo, så ska du gå kostvetar, friskvård etc.. :D :thumbup:

Scratch89
2008-10-08, 16:26
Men vill du ha en examen, som bevis på att du kan lika mycket näringslära som random på kolo, så ska du gå kostvetar, friskvård etc.. :D :thumbup:

Vad menar du nu?

Johan_P
2008-10-08, 16:26
Jag själv går på kost- och friskvårdsprogrammet, och Eddie Vedder går systerprogrammet i Uppsala (Kostvetarprogrammet).

Får man fråga vad det är för yrke efter utbildningen som ni strävar efter? Fungerar nämnda program ungefär som KY-utbildningar?

Lycka till med utbildningarna Scratch och Eddie, förresten! :)

Scratch89
2008-10-08, 16:29
Får man fråga vad det är för yrke efter utbildningen som ni strävar efter? Fungerar nämnda program ungefär som KY-utbildningar?

Lycka till med utbildningarna Scratch och Eddie, förresten! :)

Jag vill forska, helst om idrottsnutrition. Eddie vet jag inte; jag antar att han kommer hamna inom den offentliga sektorn, där han sitter och vänder och vrider för att få skolmatsbudgeten att gå ihop. ;)

Annars finns det rätt så bra möjligheter att hamna på de allra flesta ställena inom friskvårdsområdet. Det var någon från förr-förra årskullen som blev anställd av ett rätt så stort företag i Göteborgstrakten (kom inte ihåg vilket det var, typ Volvo eller Atlas Copco, något liknande) där hon fick starta upp företagshälsovård för de anställda på fabriken. Tydligen jäkligt kul, varierande och bra betalt.

z_bumbi
2008-10-08, 16:43
Jag läser en del näringslära/kostkunskap som ingår i ämnet folkhälsokunskap. Detaljnivån är inte djup vad gäller kemidelen men jag lär mig en hel del om beteenden och hur man ändrar dessa. Att jobba som kemist inom livsmedelsindustrin lockar mig inte alls och dietister jobbar mest inom vården med redan sjuka vilket inverkade på valet för min del.

Det man bör tänka på är alltså inte bara att man vill läsa näringslära utan även fundera på vad man vill jobba med när man är klar.

Scratch89
2008-10-08, 16:47
Det man bör tänka på är alltså inte bara att man vill läsa näringslära utan även fundera på vad man vill jobba med när man är klar.

Ett stort +1 här. Många i klassen verkar vilja läsa näringslära för att det är "kul", och för att det är som det nya media, som Trance så fint har uttryckt det tidigare. Många verkar dock inte se sammanhanget; vad ska man med sin näringslära till, när man inte är intresserad av vare sig beteendevetenskap, träning eller anatomi? Det har redan varit ett par drop-outs för att de kom på att det faktiskt inte är Paulunvetenskap man läser.

Eddie Vedder
2008-10-08, 19:18
Fungerar nämnda program ungefär som KY-utbildningar?


Nej det är akademiska utbildningar. Som leder till kandidatexamen minst och sedan möjlighet till vidare studier om man vill det.

Jag skulle aldrig i livet gå en utbildning som inte är en universitetsutbildning, inget ont om andra utbildningar utan snarare så att jag är en riktig universitetsbög.;)

Angående min framtid så är ju vidare studier alltid något som lockar men huruvida den motivationen finns när man väl gått tre år är ju svårt att säga. Yrkesmässigt ligger nog Scratch89's gissning ganska nära sanningen, jag får sitta och räkna pengar på någon liten kommuns skolmatsedel, äldreboendes mat eller så.:) För övrigt ett yrke jag vore stolt över om jag hade. Att jobba inom näringslivet vore också kul, produktutveckling inom livsmedelsindustrin t.ex.

Scratch89
2008-10-08, 19:42
Produktutvecklare vore rätt najs. Flera av de gamla kostekonomerna har hamnat inom Findus, ICA och liknande, som utvecklar och testar nya matvaror.

Sverker
2008-10-08, 19:55
Då är det snarare livsmedelskemi som ni borde läsa. Komplettera med mikrobiologi. Mikrobiologin kommer man inte undan ifall man vill arbeta med kost och mat.

Scratch89
2008-10-08, 19:58
Då är det snarare livsmedelskemi som ni borde läsa. Komplettera med mikrobiologi. Mikrobiologin kommer man inte undan ifall man vill arbeta med kost och mat.

Vi har läst livsmedelskemi och mikrobiologi... Fast ja, det var inte många poäng, men vi har grunden iallafall.

Eddie Vedder
2008-10-08, 20:00
Produktutvecklare vore rätt najs.

Ja definitivt. Finns bara ett stort problem i mitt fall och det är att om jag vill vara slagkraftigare på den marknaden bör jag nog göra valet att termin 5 läsa Sensorik och produktutveckling 15hp. Och med tanke på vad jag tyckte om sensoriska tester under Kostvetenskap B så ser jag på den kursen med fruktan.*cry*

De andra sakerna vi har möjlighet at välja under den terminen lockar mer men är å andra sidan sannolik mindre gynnsamma kurser för just det ändamålet.

Sverker
2008-10-09, 06:31
Sensorisk analys är svårt, men man blir rätt snabbt nörd på just sin produkt.



Äppelaromer...jaaaaa....

Scratch89
2008-10-09, 06:31
Sensorisk analys är svårt, men man blir rätt snabbt nörd på just sin produkt.



Äppelaromer...jaaaaa....

http://www.hackerstickers.com/images/geek_large.gif

Tolkia
2008-10-09, 06:52
Ni anar inte vad snabbt man nördar in sig på de mest märkliga (små) områden.

Shajjn
2008-10-11, 09:04
Vad menar du nu?

Jag menar det jag skriver. Vill han lära sig näringslära utan att gå ner på djupet och följa elektroners väg genom massa biokemiska reaktioner osv, så skall han söka sig till dom kurser/program som nämnts av t.ex Dig.
Att det är lite "udd" på det sista jag skrev har bara att göra med att jag personligen inte ser vissa program som uttalade, djupa utbildningar i näringslära.

Scratch89
2008-10-11, 09:07
Jag menar det jag skriver. Vill han lära sig näringslära utan att gå ner på djupet och följa elektroners väg genom massa biokemiska reaktioner osv, så skall han söka sig till dom kurser/program som nämnts av t.ex Dig.
Att det är lite "udd" på det sista jag skrev har bara att göra med att jag personligen inte ser vissa program som uttalade, djupa utbildningar i näringslära.

Isf är det ju egentligen bara näringsfysiologutbildningen som ger något. Alla andra utbildningar kräver högre studier, iallafall minst en master. Idag har de flesta spetskompetensutbildningar försvunnit, då frågan efter en bredd blivit väldigt stor.

Sen undrar jag vad du menar med riktig näringslära.

Shajjn
2008-10-11, 09:52
Isf är det ju egentligen bara näringsfysiologutbildningen som ger något. Alla andra utbildningar kräver högre studier, iallafall minst en master. Idag har de flesta spetskompetensutbildningar försvunnit, då frågan efter en bredd blivit väldigt stor.

Sen undrar jag vad du menar med riktig näringslära.

Ja, det är en utpräglad näringslära-utbildning. Vad är det som kräver "högre studier"? Menar du för att få forska eller för att "vara klar".. ? För att bli behörig till forskarutbildning behöver alla med en kandidatexamen plugga vidare till en master.
Förhållandet bredd-:spetskompetens har säkert jämnats ut, ja..

Alltså, det jag syftar på, det jag slarvigt kallar "riktig näringslära" är nutritional biochemistry.
Det vill säga näringslära, som handlar om förhållandet mellan mat, näring och hälsa kombinerat med biokemi, vetenskapen om kemin i levande organismer.
Och vidare djupt i ämnen som cellbiologi, toxikologi, kemi, livsmedelskemi osv.

Men begreppet näringslära är stort och området är mycket tvärvetenskapligt och alla andra delar är naturligtvis inte "falsk/ej riktig" näringslära! :D

Sverker
2008-10-11, 10:43
Vad är molekylär nutrition Shajjn:confused:

-C-
2008-10-11, 13:20
Jag heter inte Shajjn men:
Molekylär Nutrition
https://courses.ki.se/utbildningsprogram/nutrition/termin6/NU8007/startsida

Eddie Vedder
2008-10-11, 13:45
Ganska förenklat skulle man nog kunna säga att det Shajin syftar på (antar jag) är den nutritionen som går djupare än vad Näringslära för högskolan gör.

Den går helt klart djupt och ger en stor bredd av hela kostvetenskapsområdet (inte enbart nutritionen som sådan) men man kan ju gå ännu djupare än så. Och det gör inte utbildningar som min och inte heller Scratch89's vad jag vet.

Vi går ju trots allt utbildningar som räknas in bland de samhällsvetenskapliga, djupare än så innebär nog en naturvetenskaplig utbildning.

Shajjn
2008-10-11, 14:17
Vi går ju trots allt utbildningar som räknas in bland de samhällsvetenskapliga, djupare än så innebär nog en naturvetenskaplig utbildning.

Och det jag då slarvigt kallar "riktig näringslära" är den som läses med bas i naturvetenskaperna.

Shajjn
2008-10-11, 14:25
Vad är molekylär nutrition Shajjn:confused:

Jag förstår inte vad du menar. Har jag nämnt molekylär nutrition? Eller menar du: "Om du säger att... Vad är då molekylär nutrition?"?

http://sisu.it.su.se/info/index/NU8007

Sverker
2008-10-11, 15:59
Det var din kursbeskrivning som tog upp kursen
http://sisu.it.su.se/info/NNUTK

Jag förstod, ungefär, vad kurserna innehöll. Men just molekylär nutrition framstod inte helt klart vad det var.

Scratch89
2008-10-12, 13:40
Jag kommer förmodligen att läsa till extra nutrition på avdelningen för klinisk nutrition, på Sahlgrenska, som master. Det är inte jättesvårt att komma in där, tack och lov, och det verkar ge en bra kunskap. Ola Wallengren här på forumet här läst något liknande (fast med bas som dietist), så det är absolut ingen flumutbildning.

Ola Wallengren
2008-10-15, 19:37
Jag kommer förmodligen att läsa till extra nutrition på avdelningen för klinisk nutrition, på Sahlgrenska, som master. Det är inte jättesvårt att komma in där, tack och lov, och det verkar ge en bra kunskap. Ola Wallengren här på forumet här läst något liknande (fast med bas som dietist), så det är absolut ingen flumutbildning.

Magisteruppsatsen blir väl vad man gör den till. Magisterkursena är rätt bra, fast de är lite ändrade sedan jag gick dem, till det bättre hoppas man ju.
Avdelningen för klinisk näringslära heter det förresten.
Vi kanske ses när du kommit så långt. För egen del hoppas jag att jag är klar med min avhandling vid det laget.

Scratch89
2008-10-15, 19:50
Magisteruppsatsen blir väl vad man gör den till. Magisterkursena är rätt bra, fast de är lite ändrade sedan jag gick dem, till det bättre hoppas man ju.
Avdelningen för klinisk näringslära heter det förresten.
Vi kanske ses när du kommit så långt. För egen del hoppas jag att jag är klar med min avhandling vid det laget.

Det låter spännande! Vad handlar avhandlingen om?
Om det är för hyschhyschigt får du gärna skriva PM. :)

Ola Wallengren
2008-10-15, 21:00
Kostegenskaper med betydelse för energi och näringstillstånd hos cancerpatienter, något sånt.. typ.

Scratch89
2008-10-15, 21:02
Kostegenskaper med betydelse för energi och näringstillstånd hos cancerpatienter, något sånt.. typ.

Intressant!
Jag har dock inte sjukvård i bakgrunden, utan friskvård (och ja, förebyggande av sjukdom), så det kommer bli något helt annat för mig.

Shajjn
2008-10-17, 20:54
Kostegenskaper med betydelse för energi och näringstillstånd hos cancerpatienter, något sånt.. typ.

Ola, har du långt kvar på din forskarutbildning eller har det redan satts ett datum för din disputation? Skulle vara kul att komma och lyssna när det är dags!

Shajjn
2008-10-17, 20:56
Jag kommer förmodligen att läsa till extra nutrition på avdelningen för klinisk nutrition, på Sahlgrenska, som master. Det är inte jättesvårt att komma in där, tack och lov, och det verkar ge en bra kunskap. Ola Wallengren här på forumet här läst något liknande (fast med bas som dietist), så det är absolut ingen flumutbildning.

Lätt att du ska :thumbup:

Scratch89
2008-10-17, 22:05
Lätt att du ska :thumbup:

Huserar du också på Sahlgrenska?

Shajjn
2008-10-18, 10:23
Mjo, men inte på dietistlinjen eller liknande. Jag går bma-programmet.

Angel
2008-10-19, 02:51
Mjo, men inte på dietistlinjen eller liknande. Jag går bma-programmet.

Hur är det? Jag har funderat på det för jag tycker det är så otroligt intressant med lab ,den lilla biten jag har stött på det.

Angel
2008-10-19, 02:52
Jag pluggar förövrigt också näringslära. Får jag vara med i klubben?

Ola Wallengren
2008-10-19, 10:37
Ola, har du långt kvar på din forskarutbildning eller har det redan satts ett datum för din disputation? Skulle vara kul att komma och lyssna när det är dags!

Jag hade min halvtidskontroll i våras, så det är ett tag kvar.

Eddie Vedder
2008-10-19, 11:47
Jag pluggar förövrigt också näringslära. Får jag vara med i klubben?

Ja det får du ju definitivt. Jag skriver ju för fullt i tråden och ändå läser jag företagsekonomi.:D

Shajjn
2008-10-19, 14:07
Hur är det? Jag har funderat på det för jag tycker det är så otroligt intressant med lab ,den lilla biten jag har stött på det.

Det är OK.
I Göteborg läser samtliga studenter anatomi&fysiologi, farmakologi, morfologisk cellbiologi, basal laboratorievetenskap, metodik/statistik och kemi/biokemi första läsåret, innan klassen delas upp i dom två inriktningarna.
Jag går termin 3 och nu börjar vi labba lite mer. Det är kul att göra lite praktiskt och vissa metoder är coola.
Vad mer ska jag säga..? För mig hägrar läkarutbildningen, så jag är av naturliga skäl inte helt nöjd med utbildningen, hehe.

Angel
2008-10-20, 01:18
Det är OK.
I Göteborg läser samtliga studenter anatomi&fysiologi, farmakologi, morfologisk cellbiologi, basal laboratorievetenskap, metodik/statistik och kemi/biokemi första läsåret, innan klassen delas upp i dom två inriktningarna.
Jag går termin 3 och nu börjar vi labba lite mer. Det är kul att göra lite praktiskt och vissa metoder är coola.
Vad mer ska jag säga..? För mig hägrar läkarutbildningen, så jag är av naturliga skäl inte helt nöjd med utbildningen, hehe.

Okej, vad är inriktningarna? Jag vet inte så mycket om det hela förrutom att jag är den som tar dom faktiskta proven och som du sedan ringer och skäller på för dom gått i hemolys eller något. Och så läser jag av provsvar på natten när inga läkare gör det.

Läkarutb hägrar för mig också, förmodligen blir det kanske eventuellt till nästa höst.

Shajjn
2008-10-20, 17:40
Laboratoriemedicin och fysiologi.

Som labbråtta kan man hamna på alla möjliga sjukhuslabb och forskningslabb. Man kan även jobba inom industrin. Sedan så behöver man inte bli låst inne på labben, utan man kan ju jobba med mer administrativa uppgifter, eller metodutveckling, eller en blandning av allt. Vidare kan man doktorera.. Som BMA har man fördelen att man kan arbete i labb och kan analysmetoder väl.

Efter fysiologiinriktningen hamnar man på sjukhus - klinisk fysiologi, och får självständigt utföra fysiologiska undersökningar på patienter.
Mycket teknisk apparatur används.. Och utvecklingen går framåt.. I framtiden kommer man kunna använda riktigt coola saker inom exempelvis bild-diagnostiken (röntgen/nukleärmedicin osv).

Angel
2008-10-20, 21:49
Laboratoriemedicin och fysiologi.

Som labbråtta kan man hamna på alla möjliga sjukhuslabb och forskningslabb. Man kan även jobba inom industrin. Sedan så behöver man inte bli låst inne på labben, utan man kan ju jobba med mer administrativa uppgifter, eller metodutveckling, eller en blandning av allt. Vidare kan man doktorera.. Som BMA har man fördelen att man kan arbete i labb och kan analysmetoder väl.

Efter fysiologiinriktningen hamnar man på sjukhus - klinisk fysiologi, och får självständigt utföra fysiologiska undersökningar på patienter.
Mycket teknisk apparatur används.. Och utvecklingen går framåt.. I framtiden kommer man kunna använda riktigt coola saker inom exempelvis bild-diagnostiken (röntgen/nukleärmedicin osv).

Klin fys verkar spännande dom gånger jag varit där. Får ni göra typ carotisultraljud och sånt?

Shajjn
2008-10-21, 21:41
Får ni göra typ carotisultraljud och sånt?
Ja.