handdator

Visa fullständig version : Fråga till er som undersökt Gynekomasti


Suffering
2008-10-07, 17:16
Hej!

Jag har haft gynekomasti i över 10 år men har nyligen fått reda på vad de är för nåt. Har alltid trott de va fett men icke.
Jag känner när jag trycker att jag har gynekomasti alltså.

Ska på undersökning snart och undrar hur de går till? Vad gör dom?
Tar dom blodprov? (har enorm fobi mot de).

Hoppas på snabba svar för jag ska antagligen dit imorrn.

Tack på förhand!

Ellis Wyatt
2008-10-07, 17:22
De klämmer lite på dina bröst, helt enkelt. Blodprov kommer sannolikt att genomföras för att se att dina hormonnivåer är okej. Hur gammal är du förresten?

Suffering
2008-10-08, 00:18
De klämmer lite på dina bröst, helt enkelt. Blodprov kommer sannolikt att genomföras för att se att dina hormonnivåer är okej. Hur gammal är du förresten?

Jag är 24.

Fick reda på detta me gynekomasti väldigt sent.

Suffering
2008-10-08, 16:39
Ingen mer som har nåt mer att säga om detta?

Raggis
2008-10-08, 16:42
Först blir det ren fysisk undersökning. D.v.s. klämma och känna. Sen blir det troligtvis en grundlig analys av din hormonprofil. I vissa fall ordinerar de även en mammografi (reserverar mig för fel ang. benämningen här :D.

Yes
2008-10-08, 16:46
Det är som Mr. Wyatt skriver. Du bör även verkligen se till att de tar prover så du säket vet hur hormonnivåerna ser ut. Här är inget läge att vara rädd för nålar.

För övrigt verkar det ibland svårt att avgöra om det är fett eller körtelvävnad(oftast båda delarna).

Yes
2008-10-08, 16:50
Först blir det ren fysisk undersökning. D.v.s. klämma och känna. Sen blir det troligtvis en grundlig analys av din hormonprofil. I vissa fall ordinerar de även en mammografi (reserverar mig för fel ang. benämningen här :D.
Något sånt har jag aldrig fått göra. Det enda var att man kollade de vanligaste hormonerna, men sen var det inget mer. Hade gärna sett att de gjort det lite grundligare faktiskt, fast så är det alltid när man vänder sig till vårdcentralen...

Raggis
2008-10-08, 16:51
Något sånt har jag aldrig fått göra. Det enda var att man kollade de vanligaste hormonerna, men sen var det inget mer. Hade gärna sett att de gjort det lite grundligare faktiskt, fast så är det alltid när man vänder sig till vårdcentralen...

Hehe. Är främst för att utesluta bröstcancer. Better safe than sorry.

Leffe2000
2008-10-08, 16:51
Det beror på. Har du fått remiss till någon bröst-/onkologmottagning från husläkare/vårdcentral eller liknande? Själv fick jag remiss till både röntgen (bröstmottagning) och blodprovstagning (onkologmottagningen) samt slutligen plastikkirurg.

Avskyr själv blodprov.. trots att man inte känner något.. :) blev helt överstressad vid första blodprovstagningen vilket gjorde att prolaktinnivån (ett hormon som bl.a. utsöndras vid akut stress) blev lite för högt. Fick göra om testet, men då var jag lugnare och värdet hamnade en bra bit från gränsvärdet. Ta det lugnt, be om Emla (bedövningsplåster som åtminstone lugnar och ger en fin placeboeffekt) så slipper du göra om testet flera gånger. Att förstöra sina hormonvärden med stress och p.g.a. det misstänka att man har en hormonproducerande tumör är inte så kul.

Har själv haft gynekomasi i större delen av mitt liv. Har under sommaren/hösten varit på en rad undersökningar och nyligen fått en operation inbokad. Operation blir av i början av nästa år. Har du några fler frågor är det bara att PMa.

Fotbollspojke90
2008-10-08, 17:16
för mig så klämde dem bara på brösten och kände att det fanns körtelvävnad där. inga prover eller så. så fick jag en remiss till plastikkirurg.

tyvärr blev operation inte särskilt lyckad eftersom gynekomastin har växt ut igen (ser precis ut som innan operation), antagligen inte hela körtelvävnaden som blev bortplockad.

Leffe2000
2008-10-08, 18:47
Det låter inte kul om det nu gått så långt att det ser likadant ut som innan op. :confused:

Till er andra som funderar på operation:
Att innan operation få en utredning kring eventuell bakomliggande orsak är nog alltid att föredra. Att gå på mammografi/röntgen, få brösten undersökta med ultraljud och utöver detta lämna ett antal rör med blod är inte särskilt jobbigt. På sin höjd är det lite påfrestande rent psykologiskt när olika personer på olika avdelningar klämmer och undrar över eventuellt steroidbruk, men det är bara att bita ihop och förklara sina problem

Ofta är gynekomastin idiopatisk, man vet inte orsak, och risken för att bröstkörtlarna ska växa tillbaka efter op är då inte särskilt stor. För många av oss som fick eländet innan/under puberteten kan det varit tillfällig hormonell obalans (även om hormonbalansen nu är normal kan gynekomastin finnas kvar).

för mig så klämde dem bara på brösten och kände att det fanns körtelvävnad där. inga prover eller så. så fick jag en remiss till plastikkirurg.

tyvärr blev operation inte särskilt lyckad eftersom gynekomastin har växt ut igen (ser precis ut som innan operation), antagligen inte hela körtelvävnaden som blev bortplockad.

Paria
2008-10-08, 19:08
Hur mycket betalar ni/man för dessa plastkirurg-ingrepp?

samme11
2008-10-08, 19:28
En fråga bara, asså är det typ hårt bakom bröstvårtan? Isåfall har jag nog det också :S Känns som en liten knöl.

Raggis
2008-10-08, 19:45
En fråga bara, asså är det typ hårt bakom bröstvårtan? Isåfall har jag nog det också :S Känns som en liten knöl.

Alla har bröstkörtlar - mer eller mindre. Om det inte syns utåt; why bother?

samme11
2008-10-08, 19:54
Alla har bröstkörtlar - mer eller mindre. Om det inte syns utåt; why bother?

Det syns utåt :o

Leffe2000
2008-10-08, 20:28
Hur mycket betalar ni/man för dessa plastkirurg-ingrepp?

Inget. Eller, det blir väl 260:- i "arvode". Landstinget kommer att betala resten.

Vill man 1) få operationen snabbare och/eller 2) inte har "rent mjöl i påsen" kan man få betala själv. Priserna verkar ligga från 25 000:- och uppåt, beroende på vart man vänjer sig.

Suffering
2008-10-08, 20:59
Det beror på. Har du fått remiss till någon bröst-/onkologmottagning från husläkare/vårdcentral eller liknande? Själv fick jag remiss till både röntgen (bröstmottagning) och blodprovstagning (onkologmottagningen) samt slutligen plastikkirurg.

Avskyr själv blodprov.. trots att man inte känner något.. :) blev helt överstressad vid första blodprovstagningen vilket gjorde att prolaktinnivån (ett hormon som bl.a. utsöndras vid akut stress) blev lite för högt. Fick göra om testet, men då var jag lugnare och värdet hamnade en bra bit från gränsvärdet. Ta det lugnt, be om Emla (bedövningsplåster som åtminstone lugnar och ger en fin placeboeffekt) så slipper du göra om testet flera gånger. Att förstöra sina hormonvärden med stress och p.g.a. det misstänka att man har en hormonproducerande tumör är inte så kul.

Har själv haft gynekomasi i större delen av mitt liv. Har under sommaren/hösten varit på en rad undersökningar och nyligen fått en operation inbokad. Operation blir av i början av nästa år. Har du några fler frågor är det bara att PMa.

Nej ja har inte fått remiss. Ska ringa vårdcentralen o gå dit bara.

Dröjer de så länge innan man får operare sig? Men du kanske bor i storstad? De gör inte jag.

Har lidit me detta i 10 år. Lidit extremt ska tilläggas. Funnits perioder där jag ville ta mitt liv pga detta. Att inte kunna gå med bara t-shirt på sommaren för man ser som en tjej :(

Raggis
2008-10-08, 21:10
Nej ja har inte fått remiss. Ska ringa vårdcentralen o gå dit bara.

Dröjer de så länge innan man får operare sig? Men du kanske bor i storstad? De gör inte jag.

Har lidit me detta i 10 år. Lidit extremt ska tilläggas. Funnits perioder där jag ville ta mitt liv pga detta. Att inte kunna gå med bara t-shirt på sommaren för man ser som en tjej :(


Vårdgaranti gäller. Utnyttja alla verktyg du har.

Leffe2000
2008-10-08, 21:17
Det kan gå betydligt snabbare, men nu var landstingspengarna slut - så antingen var det att betala ur egen ficka eller vänta till efter nyår och få det gratis. Jag hade kunnat fått en tidigare operation, men då hos kirurger som inte var plastikkirurger. Hellre vänta än chansa.. Och ja, jag bor i Stockholm.

Jag vet hur det känns. Man blir otroligt hämmad av gynekomasti. De psykologiska effekterna verkar variera rätt mycket från person till person, men det verkar vara få som i längden orkar acceptera sitt problem - i alla fall inte personer som i övrigt tränar och lever ett hälsosamt liv. En kille med stor ölkagge kanske bryr sig mindre. Eller så är ölkaggen ett resultat av depressioner orsakade av gynekomastin. Vem vet. :P


Nej ja har inte fått remiss. Ska ringa vårdcentralen o gå dit bara.

Dröjer de så länge innan man får operare sig? Men du kanske bor i storstad? De gör inte jag.

Har lidit me detta i 10 år. Lidit extremt ska tilläggas. Funnits perioder där jag ville ta mitt liv pga detta. Att inte kunna gå med bara t-shirt på sommaren för man ser som en tjej :(

Suffering
2008-10-08, 21:22
Det kan gå betydligt snabbare, men nu var landstingspengarna slut - så antingen var det att betala ur egen ficka eller vänta till efter nyår och få det gratis. Jag hade kunnat fått en tidigare operation, men då hos kirurger som inte var plastikkirurger. Hellre vänta än chansa.. Och ja, jag bor i Stockholm.

Jag vet hur det känns. Man blir otroligt hämmad av gynekomasti. De psykologiska effekterna verkar variera rätt mycket från person till person, men det verkar vara få som i längden orkar acceptera sitt problem - i alla fall inte personer som i övrigt tränar och lever ett hälsosamt liv. En kille med stor ölkagge kanske bryr sig mindre. Eller så är ölkaggen ett resultat av depressioner orsakade av gynekomastin. Vem vet. :P

Jag har visserligen 10-15 kg kvar att gå ner men mina bröst är lite stora nu när jag väger 93 som när jag vägde 115. Det borde ju vara ett tecken på att de inte är fett iaf. Resten på kroppen har blivit mycket mindre.

Men visst händer de att man tar till öl eller sprit om det är deppigt. Det händer.

Men en sa att de kan växa ut igen, det låter ju helt stört ju. Man får alltså se till så dom tar bort allt direkt.

Leffe2000
2008-10-08, 21:35
Jag har visserligen 10-15 kg kvar att gå ner men mina bröst är lite stora nu när jag väger 93 som när jag vägde 115. Det borde ju vara ett tecken på att de inte är fett iaf. Resten på kroppen har blivit mycket mindre.

Men visst händer de att man tar till öl eller sprit om det är deppigt. Det händer.

Men en sa att de kan växa ut igen, det låter ju helt stört ju. Man får alltså se till så dom tar bort allt direkt.


Det kan även vara pseudogynekomasti, en oproportionerlig inlagring av fett runt bröstet. Om man snabbt går ner mycket i vikt kan även överflödig hud göra att det ser värre ut. "Äkta" gynekomasti känns som hårda knölar/kulor precis under bröstvårtan. Även om det är denna typ av äkta gynekomasti så är det inte sällan man har extra mycket fett just runt brösten. Så är det (än så länge) i mitt fall.

All körtelvävnad tar kirurgen nog inte bort då det kan leda till inåtbuktande bröstvårtor. Lite av körtlarna sparas, vilket egentligen inte är så konstigt då alla män har en mindre mängd bröstkörtelvävnad. Om du haft gynekomasti sedan lång tid tillbaka och du nuförtiden i övrigt är frisk är nog risken för att de ska växa tillbaka inte överhängande stor.

Men det faktum att du efter operationen har kvar lite körtelvävnad innebär att de kan växa till sig igen om du blir sjuk (exempelvis får en hormonproducerande tumör), börjar missbruka droger/steroider eller av någon annan anledning för störd hormonbalans (vilket kan hända då du blir "gubbe" och testosteronet sjunker). Risken för bröstcancer är också lika hög som bland andra män. Nästan lite lustigt att man vid operation inte tar bort allt och ersätter med en liten bit silikon eller liknande (så att bröstvårtorna inte buktar inåt)?

Fotbollspojke90
2008-10-08, 22:31
Det kan även vara pseudogynekomasti, en oproportionerlig inlagring av fett runt bröstet. Om man snabbt går ner mycket i vikt kan även överflödig hud göra att det ser värre ut. "Äkta" gynekomasti känns som hårda knölar/kulor precis under bröstvårtan. Även om det är denna typ av äkta gynekomasti så är det inte sällan man har extra mycket fett just runt brösten. Så är det (än så länge) i mitt fall.

All körtelvävnad tar kirurgen nog inte bort då det kan leda till inåtbuktande bröstvårtor. Lite av körtlarna sparas, vilket egentligen inte är så konstigt då alla män har en mindre mängd bröstkörtelvävnad. Om du haft gynekomasti sedan lång tid tillbaka och du nuförtiden i övrigt är frisk är nog risken för att de ska växa tillbaka inte överhängande stor.

Men det faktum att du efter operationen har kvar lite körtelvävnad innebär att de kan växa till sig igen om du blir sjuk (exempelvis får en hormonproducerande tumör), börjar missbruka droger/steroider eller av någon annan anledning för störd hormonbalans (vilket kan hända då du blir "gubbe" och testosteronet sjunker). Risken för bröstcancer är också lika hög som bland andra män. Nästan lite lustigt att man vid operation inte tar bort allt och ersätter med en liten bit silikon eller liknande (så att bröstvårtorna inte buktar inåt)?

hmm det låter lite skumt. att man egentligen inte tar bort hela körteln. verkar ju trots allt finnas risk att det växer tillbaka, det har det gjort på mig. den som levt med gynekomasti vet vad jag menar, det är inte kul att ha det. jag ska träffa min kirurg igen om ca 2 månader. då måste jag få en garanti på att det blir sista gången jag genomför den här operationen.

peCU
2008-10-09, 00:44
Känner igen mig så mycket i det ni skriver. Ni som har/haft gynekomasti.
Jag har inte besökt endokrinologen än, men jag kan nästan konstatera själv att jag har just gynekomasti. Det är som ni säger, knölar/kulor bakom själva bröstvårtan, och att brösten står ut.

Har också haft detta i flera år, säkert 5-6 år, och jag lider något så otroligt av det också. Man vill ju se bra ut i kroppen när man är 20 år!

Jag som precis tagit tag i min träning igen, bara för att jag ville få bort fettet på magen, kärlekshandtagen, och framförallt brösten. Men nu när jag nästan är helt säker på att jag också har gynekomasti, så har motivationen för träning nästan försvunnit helt :(

Om vi nu säger att läkaren jag ska besöka, konstaterar att jag har gynekomasti, och att det krävs en operation, borde man förbereda sig på att det kan ta upp till 6 månader max innan man får operera? Och om vi säger att väntetiden blir lång; borde jag fortsätta träna bröst på gymmet för att kunna "dölja" det "sålänge", eller skulle det se värre ut om jag biffar upp bröstmusklerna bakom?

Tacksam för svar!

Mvh
-peCU :D

Yes
2008-10-09, 09:09
Sluta förfan inte träna!

Bara för att man har gynekomasti finns det ingen anledning att inte göra sitt bästa för att hålla sig i så god form som möjligt, och även göra sitt bästa med hur man klär sig och för sig.

Det handlar helt enkelt om självrespekt och att, trots denna lite svåra situation, värdera sin kropp högt.

Försök bara få problemet fixat så snart ni möjligtvis kan. I väntan på det ska ni dock inte få för er att livet står stilla och allt kommer bli bra bara ni får gynon fixad. Så funkar det inte.

Vad gäller bröstmuskler så, tja, det kommer i varje fall se trevligare ut sen när gynon är borta om det finns muskler bakom.

stybb
2008-10-09, 15:18
Gynekomasti ser inte bättre eller sämre om man är tjock/smal. Oftast ser det lika dant ut. Har man tajta bröstmuskler har du struten där. Har du fläskbröst har du den yttersta struten där. Så att sluta träna är det sämsta du kan göra.

6 månader? Tänk på att det inte är något farligt du har. Du har något som du egentligen mår psykiskt dåligt av. Inget som sprider sig och leder mot döden. Se på framtiden med ljushet istället. Får du det om 6 månader så är det klart i april och läkt i god tid till sommaren! Det e ju great! Och så ofta visar du ju inte bringan i höstmörkret.

Har du klasskamrater som "retas" ska du helt enkelt förklara för dom var det är. Förklara vad det beror på och ta inte åt dig. Visar du dem att du har koll på det och kan hantera det blir det inte roligt att jävlas.

Stå på dig! Träning är det bästa! =)

Slartibartfast
2008-10-09, 17:06
Jag diagnostiserades med ultraljud.