Visa fullständig version : Vad ska jag äta?
Wallenberg
2008-10-07, 12:52
Hej,
Jag är en nybörjare med ordentliga ambitioner. Jag tränar nu 4 - 5 ggr. i
veckan relativt hårt och vill nu få ut ännu mer av träningstiden igenom att
lägga om min kost. Hur kan jag göra detta på bästa sätt?
Jag är 18 år gammal, ~1,89 lång och väger ungefär 75 kg. Jag vill bli av
med lite kroppsfett men samtidigt bygga muskelmassa. Jag går dock
fortfarande i skolan och i skolan får jag äta vad som serveras, det är
egentligen det ända hindret.
Under dagen har jag hitils käkat:
Frukost: 100g müsli med lättmjölk (0,5% fett) och 2 skivor mörkt
flerkornsbröd med lätt mjukost.
Mellanmål: 1 banan
Lunch: Stekt panerad torsk (Ca. 100g) med 2 potatisar, stuvad spenat och
lika mycket grönsaker.
Är detta för lite eller ska jag fortsätta på samma sätt? Jag bör tillägga att
jag är relativt stillasittande pga. skolan.
En sista liten fråga är hur bra Gainomax är efter träning. Är detta någonting
att ha eller är det bättre att käka bananer?
Hoppas att ni kan reda ut mina frågetecken! Tack på förhand.
/W
Scratch89
2008-10-07, 13:05
Du får nog se dig runt i de andra hundra trådarna som startats den senaste månaden, som har precis samma frågeställning. Du får egentligen prioritera; vill du bygga muskler eller vill du förlora fett?
Du väger inte mycket i förhållande till din längd, så jag tror att din fettnoja är obefogad. Oftast är det bara brist på muskler som gör att man ser tjock ut; förhållandet mellan axlarna och midjan blir tråkigt, och med en dålig hållning så ser man tjockare ut än vad man gör. Styrketräning råder bot på alla dessa problem.
Mega_man1000
2008-10-07, 22:28
oavsett om du är stilla sittande så kräver skolan en HEL del energi dock kanske inte så mycket som en timmes hård löpning men det är viktigt att man äter bra endå:)
Eddie Vedder
2008-10-08, 06:45
oavsett om du är stilla sittande så kräver skolan en HEL del energi