Visa fullständig version : Vad ska jag äta?
Wallenberg
2008-10-07, 12:52
Hej,
Jag är en nybörjare med ordentliga ambitioner. Jag tränar nu 4 - 5 ggr. i
veckan relativt hårt och vill nu få ut ännu mer av träningstiden igenom att
lägga om min kost. Hur kan jag göra detta på bästa sätt?
Jag är 18 år gammal, ~1,89 lång och väger ungefär 75 kg. Jag vill bli av
med lite kroppsfett men samtidigt bygga muskelmassa. Jag går dock
fortfarande i skolan och i skolan får jag äta vad som serveras, det är
egentligen det ända hindret.
Under dagen har jag hitils käkat:
Frukost: 100g müsli med lättmjölk (0,5% fett) och 2 skivor mörkt
flerkornsbröd med lätt mjukost.
Mellanmål: 1 banan
Lunch: Stekt panerad torsk (Ca. 100g) med 2 potatisar, stuvad spenat och
lika mycket grönsaker.
Är detta för lite eller ska jag fortsätta på samma sätt? Jag bör tillägga att
jag är relativt stillasittande pga. skolan.
En sista liten fråga är hur bra Gainomax är efter träning. Är detta någonting
att ha eller är det bättre att käka bananer?
Hoppas att ni kan reda ut mina frågetecken! Tack på förhand.
/W
Scratch89
2008-10-07, 13:05
Du får nog se dig runt i de andra hundra trådarna som startats den senaste månaden, som har precis samma frågeställning. Du får egentligen prioritera; vill du bygga muskler eller vill du förlora fett?
Du väger inte mycket i förhållande till din längd, så jag tror att din fettnoja är obefogad. Oftast är det bara brist på muskler som gör att man ser tjock ut; förhållandet mellan axlarna och midjan blir tråkigt, och med en dålig hållning så ser man tjockare ut än vad man gör. Styrketräning råder bot på alla dessa problem.
Mega_man1000
2008-10-07, 22:28
oavsett om du är stilla sittande så kräver skolan en HEL del energi dock kanske inte så mycket som en timmes hård löpning men det är viktigt att man äter bra endå:)
Eddie Vedder
2008-10-08, 06:45
oavsett om du är stilla sittande så kräver skolan en HEL del energi
Inte om man verkligen SITTER STILL. Då förbrukas ju inte mer energi bara för att man är i skolan. Sedan kanske skolan innebär en hel del spring mellan lokaler, upp och ner för trappor, man kanske är hyfsat aktiv på någon rast, kanske har skolidrott etc. men att sitta still är fortfarande att sitta still.
Det kräver inte en massa extraenergi att tänka intensivt t.ex.
Inte om man verkligen SITTER STILL. Då förbrukas ju inte mer energi bara för att man är i skolan. Sedan kanske skolan innebär en hel del spring mellan lokaler, upp och ner för trappor, man kanske är hyfsat aktiv på någon rast, kanske har skolidrott etc. men att sitta still är fortfarande att sitta still.
Det kräver inte en massa extraenergi att tänka intensivt t.ex.
Där har du väl fel, de krävs väl mer energi vid hårt "tänk-arbete" ?
Eddie Vedder
2008-10-08, 07:57
Där har du väl fel, de krävs väl mer energi vid hårt "tänk-arbete" ?
Nej.
Måhända att den ökar lite (något sådant har jag aldrig läst dock) men vad pratar vi om då? 105kcal/timme jämfört med 100?
Den enda studien jag läst som på något sätt skulle kunna härledas till det var när man mätte energiföbrukning under tiden som försökspersonerna lyssnade på klassisk musik. DÅ var det ingen som helst skillnad i ala fall. Men "intensivt tänkande" haf jag inte sett några siffror på. Och om det som sagt är skillnad är det ju fortfarande bara mätbart och knappast "EN HEL DEL".:)
Pakanajuhla
2008-10-08, 13:50
Nej.
Måhända att den ökar lite (något sådant har jag aldrig läst dock) men vad pratar vi om då? 105kcal/timme jämfört med 100?
Den enda studien jag läst som på något sätt skulle kunna härledas till det var när man mätte energiföbrukning under tiden som försökspersonerna lyssnade på klassisk musik. DÅ var det ingen som helst skillnad i ala fall. Men "intensivt tänkande" haf jag inte sett några siffror på. Och om det som sagt är skillnad är det ju fortfarande bara mätbart och knappast "EN HEL DEL".:)
Är det inte möjligt att det blir ett lite annat stresspåslag och en annan anspänning av t.ex den sociala biten. Sitter man på föreläsning är det ju en sak, men om man samtidigt som man befinner sig i skolan umgås och pratar, diskuterar etc, borde det inte kunna ge en relativt stor skillnad?
Tycker sånt här är intressant. :)
Eddie Vedder
2008-10-08, 19:13
Är det inte möjligt att det blir ett lite annat stresspåslag och en annan anspänning av t.ex den sociala biten. Sitter man på föreläsning är det ju en sak, men om man samtidigt som man befinner sig i skolan umgås och pratar, diskuterar etc, borde det inte kunna ge en relativt stor skillnad?
Tycker sånt här är intressant. :)
Ja det var det jag försökte få fram i första inlägget till Mega_man1000 när jag skrev:
[QUOTE=Eddie Vedder]Sedan kanske skolan innebär en hel del spring mellan lokaler, upp och ner för trappor, man kanske är hyfsat aktiv på någon rast, kanske har skolidrott etc. men att sitta still är fortfarande att sitta still.[QUOTE]
Men då handlar det ju inte längre om att bara sitat still och tänka intensivt. Och då faller ju just den diskussionen.;) Men att man i övrigt kan vara mer aktiv i skolmiljö bland klasskompisar och spring mellan lokaler etc. är ju självklart något som påverkar.:)
tex att läsa höjer kcalförbrukning så pass att de märks, borde studier verkligen också göra de, men har dock ej heller siffror.
Eddie Vedder
2008-10-08, 20:01
tex att läsa höjer kcalförbrukning så pass att de märks
Hur märks det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.