handdator

Visa fullständig version : Mitt schema, kommentarer?


EnTe
2008-10-06, 21:59
Tjena..

Jag har kört helkropps program i 7 veckor. Det har gått bra och jag ser redan resultat.

Som den otränade blobb man vart/är så har jag valt att ta två veckors uppehåll för att återhämta mig helt och eliminera risken för överträning och sjukdom. (mupparna på jobbet har kört stenhårt i några veckor nu och alla är förkylda och sjuka och några har redan lagt av med träning!)

Nu när jag drar igång igen så kommer jag köra split för att jag känner att jag vill ha mer pump när jag tränar. Jag upplever inte att helkropps programmet gav mig det.

Jag har byggt ihop ett litet system med z_bumbi's rekomendationer i bakhuvudet, men modifierat det lite. Ser ut som följer

Måndag:
Bänkpress: 4 X 5
Cable Cross: 3 X 6-8
Axelpress: 3 X 5
Flyes: 3 X 5
Skullcrushers: 2 X 5
Sit-ups: 3 X 10
Rotatorcuff, ut: 3X15
Rotatorcuff, in: 2x15

Onsdag:
Knäböj: 3 X 6-8
Marklyft: 3 X 6-8
Latsdrag/Chins: 3 X 5
Rodd WG: 3 X 5
Bicep curl: 3 X 5
Hammercurl: 3X5

Fredag:
Knäböj: 4 X 6- 8
Rakbensmarklyf: 3X8-10
Benspark: 3X8-10
Bencurl: 3X8-10
Stående vadpress: 4X5-7
Crounches/situps: 3X10-15

Jag vill gärna ha era tankar och funderingar på detta upplägg. Bör jag flytta någon övning? Är det för mycket knäböj? (som jag är smått kär i). Skall jag ändra om i ordning, dagar?

ha det

/N

Wiktor
2008-10-06, 22:17
Har du gjort om schemat eftersom att du känner att du har mer erfarenhet och är bättre lämpad att sätta ihop än z_bumbi?

Jag skulle inte vilja köra knäböjj innan marklyft...

EnTe
2008-10-06, 22:49
Har du gjort om schemat eftersom att du känner att du har mer erfarenhet och är bättre lämpad att sätta ihop än z_bumbi?

Jag skulle inte vilja köra knäböjj innan marklyft...

Nej det anser jag inte. Jag tyckte bara inte att vissa av de övningar i z's schema passar mig. Om du tittar igenom hans schema så ser du också att inga större ändringar i vilka muskelgrupper man tränar är ändrade utan bara själva övningen och möjligtvis antal reps på några stycken. Som just Knäböj och marklyft i pass nr:3 är rakt plankat från z's schema

Utgår man från din kommentar så vågar jag påstå att 95% på detta forum anser sig ha "mer erfarenhet och är bättre lämpade" än z_bumbi...

Tränar du själv slaviskt efter det schemat eller anser du dig själv vara bättre lämpad och ha mer erfarenhet än honom?

Spydig frågeställning från dig, som inte bidrar till en trevlig stämning och ton i forumet.

EnTe
2008-10-06, 22:58
Glömde skriva att jag kör innebandy 1h på Måndagar kl 4 och sen till gymet. Samt att jag skulle vilja få in en löprunda. När bör jag lägga den i hänsyn till de olika passen?

Wiktor
2008-10-06, 22:59
Ursäkta om jag lät spydig, det var onödigt av mig, men det kommer upp ett antal likadana trådar per dag och det borde gå att få ut tillräckligt med information från dom.

Som jag sa innan så skulle inte jag köra knäböjj samma dag som marklyft (inte att förväxla med raka marklyft).

roosm
2008-10-06, 23:09
Eftersom du tränar 3 set x 6-8 reps på både knäböj och marklyft antar jag att dessa är intensiva, tunga lyft. En spontan kommentar är ju att jag personligen hade haft svårt att utföra dessa efter varandra, men klarar du av den tunga belastningen så coudos till dig!

Efter 1 h innebandy är måndagens pass ganska innehållsrikt enligt mig. Kan bli svårt att hålla uppe intensiteten så pass länge.

Jag föreslår att ta bort knäböjen från onsdagen och flytta magträningen från måndagen till någon gång efter marklyften på onsdagen. Då marklyft aktiverar bålen väldigt mycket krävs det inte speciellt mycket magträning för att få bra kontakt i magmusklerna. Eller ja, det är iaf mina egna erfarenheter.

I övrigt tycker jag att schemat ser bra ut. Ganska likt en tredagssplit jag körde tidigare under hösten.

EnTe
2008-10-06, 23:11
Ursäkta om jag lät spydig, det var onödigt av mig, men det kommer upp ett antal likadana trådar per dag och det borde gå att få ut tillräckligt med information från dom.

Som jag sa innan så skulle inte jag köra knäböjj samma dag som marklyft (inte att förväxla med raka marklyft).

Ok. ingen fara. =)

Jag förstår att det är mycket nybörjartugg i just denna forumsdel. Men du vet hur det är, man vill få fokus på sitt eget schema och starta diskussion kring det. :em: Läser dem andra trådarna och plockar med mig det matnyttiga därifrån också =)

Jag körde Knäböj och vanlig marklyft i följd på mitt helkroppsprogram. Då var det ju iofs bara ett set och kanske det som gjorde att det inte var så jobbigt. Menar du att inte köra dem på följd eller inte i samma pass? Skulle det vara bättre att ha någon övning mellan?

rox
2008-10-06, 23:12
Vad är Rotatorcuff in/ut för övning? :)

EnTe
2008-10-06, 23:19
Eftersom du tränar 3 set x 6-8 reps på både knäböj och marklyft antar jag att dessa är intensiva, tunga lyft. En spontan kommentar är ju att jag personligen hade haft svårt att utföra dessa efter varandra, men klarar du av den tunga belastningen så coudos till dig!

Efter 1 h innebandy är måndagens pass ganska innehållsrikt enligt mig. Kan bli svårt att hålla uppe intensiteten så pass länge.

Jag föreslår att ta bort knäböjen från onsdagen och flytta magträningen från måndagen till någon gång efter marklyften på onsdagen. Då marklyft aktiverar bålen väldigt mycket krävs det inte speciellt mycket magträning för att få bra kontakt i magmusklerna. Eller ja, det är iaf mina egna erfarenheter.

I övrigt tycker jag att schemat ser bra ut. Ganska likt en tredagssplit jag körde tidigare under hösten.

Alltid varit stark i mark och knäböj. Men dock så har jag inte kört det så här som jag kommer köra nu. Kanske blir för mycket!? Jag dubblar ju set antalet på knäböj från mitt helkropps schema om man ser till 1v.

Du har troligen helt rätt angående måndagen. Med dålig kondis så kunde jag känna mig lite slut när jag kom till gymet på måndagar tidigare. Onsdagen är ju däremot ganska tunn i antal övningar. Får nog bli en flytt av magträningen. Tack för tipset!

EnTe
2008-10-06, 23:30
Vad är Rotatorcuff in/ut för övning? :)

http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&eurl

Jag har även hört den kallas "vända blad muskeln" (om man läser en tidning) :cool:

rox
2008-10-07, 00:54
http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&eurl

Jag har även hört den kallas "vända blad muskeln" (om man läser en tidning) :cool:

Thnx!

Wiktor
2008-10-07, 07:08
Ok. ingen fara. =)

Jag förstår att det är mycket nybörjartugg i just denna forumsdel. Men du vet hur det är, man vill få fokus på sitt eget schema och starta diskussion kring det. :em: Läser dem andra trådarna och plockar med mig det matnyttiga därifrån också =)

Jag körde Knäböj och vanlig marklyft i följd på mitt helkroppsprogram. Då var det ju iofs bara ett set och kanske det som gjorde att det inte var så jobbigt. Menar du att inte köra dem på följd eller inte i samma pass? Skulle det vara bättre att ha någon övning mellan?
Bra bra, vill inte skaffa mig några ovänner. *cupid*


Både att köra dom samma pass och i följd skulle jag hoppa. Det räcker gott att du kör knäböjj en gång i veckan.

pellepedal
2008-10-07, 08:22
Jag har kört helkropps program i 7 veckor. Det har gått bra och jag ser redan resultat.


Varför byta om du känner att det gått bra och du får resultat?


Nu när jag drar igång igen så kommer jag köra split för att jag känner att jag vill ha mer pump när jag tränar. Jag upplever inte att helkropps programmet gav mig det.


Pump är skönt men har inget med effektiviteten av träningen att göra.

EnTe
2008-10-07, 13:12
Varför byta om du känner att det gått bra och du får resultat?



Pump är skönt men har inget med effektiviteten av träningen att göra.

Nej det har du säkert rätt i. Det bara känns bättre mentalt att få lite pump efter passen! =)

Jag kommer säkert gå tillbaka till helkropp senare, men nu kommer jag köra några månader på detta system. *flex*