Visa fullständig version : ansiktsdrag
Hej,
Kör en lättsam bulk och siktar på att ligga runt 300kcal överskott varje dag, det diffar säkert med 200kcal hit och dit. Detta är en genomsnittsdag vid träning:
09.00 Havregryns gröt + 2 ägg
12.00 Lunch - vanligtvis 200gram kött + 100gram pasta eller ris
15.00 Mellanmål - yoghurt + äpple eller en näve nötter
18.00 Middag - Pytt i panna 200gram
21.00 Träning - EAA innan
22.00 Efter träning - 70gram pasta - 150gram tonfisk, EAA + 1dl vitargo
23.00 Diet Fuel, kassein 1dl
Har märkt att sedan jag började träna och lägga på mig lite mer vikt (enligt planerna) lagt på mig mer fett eller vätska i ansiktet, under hakan/halsen än resten på kroppen. Har genomgått en bulk + deff innan och är nu som sagt mitt i en minibulk till.
Var rätt smal innan och hade definierade drag i ansiktet. Har dock efter jag börjat tränat fått mindre definierade drag även efter en relativt bra deff. Vad detta kan bero på? Vill gärna få tillbaka de dragen men vill inte tappa alla muskler på köpet och bli smal igen. Väger runt 8-9kilo mer nu än då men har ändå rätt låg BF%.
Nån som kan mer om detta, vore väldigt tacksam! :)
mvh,
R
magdalenae
2008-10-06, 21:55
Undrar ungefär samma sak. Känner också mig svullen (eller mest tjock?) i ansiktet då jag just nu håller på att gå upp i vikt.
Vart ifrån fettets bränns bestämmer inte vi.
I en av mina deff´s så blev jag märkbart smalare i ansiktet och i en annan behövde jag gå mycket lägre innan det märktes.
Scratch89
2008-10-07, 06:57
Har man ett magert ansikte så kommer även de minska skillnaderna att märkas. Jag får rätt så opti ansiktsdrag när jag är nere på runt 72-73 kg, men dessa försvinner rätt så snabbt igen, tyvärr. Hellre det dock, än att man får världens midjeväska (som jag iofs också får :D).
Har man ett magert ansikte så kommer även de minska skillnaderna att märkas. Jag får rätt så opti ansiktsdrag när jag är nere på runt 72-73 kg, men dessa försvinner rätt så snabbt igen, tyvärr. Hellre det dock, än att man får världens midjeväska (som jag iofs också får :D).
Kan det ha nåt med alla kolhydrater man trycker i sig. Iom att jag käkar runt 1000kcal mer idag än under den tid då jag var smal så innebär det också en hel del mer kolhydrater, och kolhydrater binder ju vätska? :smash:
Kan det ha nåt med alla kolhydrater man trycker i sig. Iom att jag käkar runt 1000kcal mer idag än under den tid då jag var smal så innebär det också en hel del mer kolhydrater, och kolhydrater binder ju vätska? :smash:
Tror inte det spelar någon större roll, ligger du på överskott så blir du troligtvis rundare i ansiktet också. Tyvärr.
Eddie Vedder
2008-10-07, 11:18
och kolhydrater binder ju vätska? :smash:
I musklerna ja, d.v.s. intracellulär vätskeretention. Kolhydraters påverkan på extracellulär dito tror jag är marginell och det är den som gör en "plufsig".
Där spelar natriumintaget den främsta rollen. Jag har precis upplevt det mest konkreta (skräck-)exemplet man kan finna för just det. Igår fastade jag helt men har haft ett jätteintag av natrium de senaste dagarna, väldigt salt mat i förrgår (vilket var lite onödigt kanske) samt att gårdagen innehöll medicin med totalt 10g natrium och en "lunch" bestående av två buljongtärningar utspädda i en liter vatten.
Jag ser ut som om jag gått upp 10kg, detta trots fasta alltså. Så saltintaget är definitivt extremt potent i det fallet, eventuelle varierar den förmågan till vätskeretention mellan individer och jag kanske är ett extremfall men ändå däger det ju en del.
Brukar bli så när man går upp i vikt för många, mina drag försvinner rätt så snabbt också när jag börjar lägga på mig massa. Angående glykogenet som lagras i kroppen, så har ju ansiktet också en del skelettmuskler så lite glykogen borde väl lagras i fejan också som i sin tur ökar svullnaden?
groddddaan
2008-10-07, 12:19
Samma för mig dragen i ansiktet försvinner direkt jag börjar lyfta vikter och käka lite mer än vanligt.
Brukar bli så när man går upp i vikt för många, mina drag försvinner rätt så snabbt också när jag börjar lägga på mig massa. Angående glykogenet som lagras i kroppen, så har ju ansiktet också en del skelettmuskler så lite glykogen borde väl lagras i fejan också som i sin tur ökar svullnaden?
Hur får jag bort det? Enda lösningen att tappa i BF% så fettet/vätskan tvingas bort? Känns som jag måste tokbulka en del mer för att kunna va nöjd med min vikt med riktigt lågt BF, och är inte så sugen på att grisa i många månader till. Lösning?
Om du vill bli smalare i ansiktet är ju enklaste lösningen att gå ner i vikt, annars om du vill gå upp i vikt får du leva med att vara lite rund i ansiktet under den tiden. Bara att välja antar jag
Jonny_88
2008-10-07, 13:05
Hej,
Har märkt att sedan jag började träna och lägga på mig lite mer vikt (enligt planerna) lagt på mig mer fett eller vätska i ansiktet, under hakan/halsen än resten på kroppen. Har genomgått en bulk + deff innan och är nu som sagt mitt i en minibulk till.
Var rätt smal innan och hade definierade drag i ansiktet. Har dock efter jag börjat tränat fått mindre definierade drag även efter en relativt bra deff. Vad detta kan bero på? Vill gärna få tillbaka de dragen men vill inte tappa alla muskler på köpet och bli smal igen. Väger runt 8-9kilo mer nu än då men har ändå rätt låg BF%.
Nån som kan mer om detta, vore väldigt tacksam! :)
mvh,
R
Det beror troligen på att du är fetare än förut! Du har helt enkelt mer fett är förut. BF% säger just hur mycket av kroppsvikten är fett. Går du upp i muskler, kan du samtidigt gå upp i fett och hamna på samma BF%. Men BF ökar, men BF% är samma.
Kroppen ökar i storlek. Men ditt ansikte ökar inte. Därför syns fettökningen mest i ansiktet.
Ett exempel: om vi säger att din startvikt var 70kg med 14BF%:
70kg*0.14=9,8kg fett (BF)
Där en en del av viken är i ansiktet. Låt säga att 5% (påhittad siffra) av den totala mängden fett sitter i ansiktet då blir det:
9,8kg*0.05=0,49kg fett i ansiktet vid 70kg med 14%BF
Går du då upp 8kg till 78kg och samtidigt har samma 14BF%:
78kg*0,14=10,92kg fett
Och fortfarande har samma fördelning av fettet, 5% av den totala mängden fett sitter i ansiktet:
10,92kg*0,05=0,546kg
Du har alltså ökat 0,546-0,49=0,056kg i ansiktet fast du har samma fettprocent räknat på hela kroppen.
9.8/78=12.5BF% som du måste ha på 78kg vara lika smal i ansiktet som förut på dina 70kg och 14BF%.
Därför kollar jag alltid i ansiktet för att veta hur fet jag är.
Jonny_88
2008-10-07, 13:09
Edit: Det stämmer såklart inte exakt då andra faktorer kan ändras under tiden.
TylerDurden84
2008-10-07, 13:13
Angående glykogenet som lagras i kroppen, så har ju ansiktet också en del skelettmuskler så lite glykogen borde väl lagras i fejan också som i sin tur ökar svullnaden?
Jo, absolut! Det är bara trycka lite mot sina kinder när man grimaserar, visst känner man att det finns muskulatur där, runt 50 st om jag inte missminner mig! Dessa kan också fylla och binda vätska, som all annan muskulatur.
Jo, absolut! Det är bara trycka lite mot sina kinder när man grimaserar, visst känner man att det finns muskulatur där, runt 50 st om jag inte missminner mig! Dessa kan också fylla och binda vätska, som all annan muskulatur.
Men hur stor inlagring av kolhydrater/vätska kan dessa små muskler ha om dom dessutom upplevs bli större och större? Eller tränar ni dem? :Virro
De menar väll mer att även detta faktum kan bidra till ett plufsigare utseende
De menar väll mer att även detta faktum kan bidra till ett plufsigare utseende
Jo jag förstår och klart det kan inverka, men jag tror det är en en liten del av problemet om man ligger på ett överskott.
Låt säga att jag minskar mitt kolhydratintag med 50%, dvs till hälften, men ligger fortfarande på samma kcal intag. Byter ut carbs mot nåt annat mao, tex mer protein. Skulle detta förändra den vätska som binds samt därmed även vad som kan anses "pluffsigt"?
King Grub
2008-10-07, 17:45
Man har inte ett lager socker under huden. Kolhydrater binder främst vätska i muskulaturen.
Ser man fetare ut i ansiktet, beror det troligtvis på att man är fetare. Man kan inte skylla sitt moonface på kolhydrater - man är fet, helt enkelt.
En frisk människa har normalt inte problem med ödem.
TylerDurden84
2008-10-07, 18:10
Kommer det över en natt, som Eddie Wedder nämnde, så är det en tillfällig vätskeansamling som skett i ansiktet. Går ni däremot runt med dubbelhaka och eskimåkinder i månader så ligger problemet djupare än så!
Kommer det över en natt, som Eddie Wedder nämnde, så är det en tillfällig vätskeansamling som skett i ansiktet. Går ni däremot runt med dubbelhaka och eskimåkinder i månader så ligger problemet djupare än så!
Det som är märkligt i min situation är att jag har väldigt lite fett på mage samt runt höfter. Dock mer under haka och på kinder. Kan iof vara en inbillning. Bäst är kanske om jag går och mäter BF%?
EDIT: Har som sagt varit väldigt smal när jag var yngre och inte tränade. Kan det vara så att jag endast kan få tillbaka mitt "gamla ansikte" om jag blir lika smal igen? :(
King Grub
2008-10-07, 18:48
Det som är märkligt i min situation är att jag har väldigt lite fett på mage samt runt höfter. Dock mer under haka och på kinder.
Det är väl inget märkligt med det. Ingen har samma fördelning av kroppsfett eller en inlagring/förbränning av fett som någon annan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.