handdator

Visa fullständig version : Storkok på mat som är nyttig, kaloririk och lätt att laga


skeletron
2008-10-06, 21:47
Ja! Jag har nyss flyttat hemifrån och återupptagit bulken. Har inte riktigt kommit igång med matlagningen ordentligt, tycker det är så jobbigt att stå vid kastrullerna varje dag. Har kollat runt lite trådar om storkok, men de är snåla på tips på mina "krav"

Funderar på att göra storkok för ungefär en vecka framöver, så nu vill jag att ni delar med er:

Mat som är lättlagad, kaloririk o god!

Svedberg
2008-10-06, 22:27
Hmm ska se om ja kommer ihåg....råkade laga det här en gång och har bara gjort det en gång till sen dess, blev ganska less när det blev 2 ggr per dag i några dagar.

800g köttfärs
500g keso
500g creme fraiche
2 paprikor
2 lökar
2-3 tomater
4-5 rågade teskedar sambal oelek
mjölk för att få "lagom" konsistens
bryn köttfärsen sen i med allt och koka tillräckligt länge 45-50 min kanske

Sen brukar jag hälla i rätt mycket bulgur som jag brukar ha kokt sen dagen innan(rester) för att få i lite kolhydrater, typ några minuter innan det är klart

Det ser inte direkt gott ut men smakar helt okej och antar att det är ganska okej näringsvärden.

Roosen
2008-10-06, 23:01
Hmm ska se om ja kommer ihåg....råkade laga det här en gång och har bara gjort det en gång till sen dess, blev ganska less när det blev 2 ggr per dag i några dagar.

800g köttfärs
500g keso
500g creme fraiche
2 paprikor
2 lökar
2-3 tomater
4-5 rågade teskedar sambal oelek
mjölk för att få "lagom" konsistens
bryn köttfärsen sen i med allt och koka tillräckligt länge 45-50 min kanske

Sen brukar jag hälla i rätt mycket bulgur som jag brukar ha kokt sen dagen innan(rester) för att få i lite kolhydrater, typ några minuter innan det är klart

Det ser inte direkt gott ut men smakar helt okej och antar att det är ganska okej näringsvärden.

Det låter ju i alla fall gott :thumbup:

shut teh face
2008-10-06, 23:16
800g kebabsplitt
2st matlagningsgräde
1 creme fraiche paprika chili
1 creme fraiche tomat basilika
ett par gula lökar
krydda med extra saker efter behov, samba olek kan funka här

koka ihop och servera med ris

Musselbank
2008-10-07, 00:01
Idag långkokade jag 2100 g högrev, 5 lökar och 1 kg morötter. Det kostade 150 kr och blev inte särskilt gott.

omnibus
2008-10-07, 04:55
Chili con carne kan du i princip slänga ned vad som helst i, förslagsvis smör då :)

z_bumbi
2008-10-07, 06:36
Har kollat runt lite trådar om storkok, men de är snåla på tips på mina "krav"

Vad exakt är dina krav då?

regus
2008-10-07, 07:07
Vad exakt är dina krav då?

Dom kraven står i rubriken.

Scratch89
2008-10-07, 07:10
Grytor är din vän, om du vill ha storkok. Något jag alltid brukade göra när jag bodde ensam var diverse kycklinggrytor och chili con carne.
Notera att bön- och ärtvikten är torkade; efter att ha lagt dem i blöt i ett dygn väger de mer.


1000 g nötfärs
200 g sojabönor
200 g kidneybönor
200 g kikärtor
2 burkar krossade tomater
2 gula lökar
Mjölk och redning
Eventuellt wokgrönsaker
Kryddor, typ tacokrydda eller något starkare.

Ris/pasta/nudlar som tillbehör.

Lägg bönor och ärtor i blöt dagen innan. Koka sedan bönorna i varierande tid (20-60 minuter beroende på vad det är). Bryn färsen och den hackade löken. I med bönor och ärtor, och häll sedan i tomaterna. Red med mjölk och Maizena, t.ex.

Det här blir en förbannat stor gryta. Sist räckte det till 10 portioner, och då var jag sådär obehagligt mätt efteråt. Bra näringsvärden också.

Trassel
2008-10-07, 08:24
Massor med rotfrukter och korv, alternativt kalkonkorv.

Gott, smalt, lätt och billigt! Blir dessutom godare när man värmer upp det!

z_bumbi
2008-10-07, 08:33
Dom kraven står i rubriken.

Det finns det ju massor av i andra trådar om storkok så jag undrar fortfarande om det är något speciellt som det letas efter.

Endura
2008-10-07, 10:11
I princip kan man ju göra vilken slags gryta/maträtt som helst och bara välja fetare/kaloririkare livsmedel än vad som skrivs i recepten...
Dvs tänka motsatt jämfört med de som letar "smala" alternativ ;)

Byt ut kvarg/lätt kesella mot fet kesella på 10% (den är supergod) eller creme fraiche
Byt lättmjölk mot standardmjölk
Byt matlagningsgrädde till riktig grädde
Mager ost till fet ost
Tillsätt smör

Jag tror du fattar min poäng.

Sen är malt kött i princip alltid fetare än hela köttstycken, lika korv, färdigformade burgare/järpar/köttbullar osv.
Fet fisk som lax, makrill, sill är ett suveränt komplement.
Att tillsätta kolhydratrika baljväxter och grönsaker funkar, typ bönor, majs.
Nötter...

regus
2008-10-07, 11:07
Det finns det ju massor av i andra trådar om storkok så jag undrar fortfarande om det är något speciellt som det letas efter.

tja.. Nyttigt, kaloririkt och lätt att laga.

skeletron
2008-10-07, 11:10
Kraven är just att att den ska vara nyttig, kaloririk, lättlagad och helst god. Jag ville inte begränsa mig mer för jag vill ha så många tips som möjligt att testa på!


Tack för tipsen jag fått hittils!!!

Det finns det ju massor av i andra trådar om storkok så jag undrar fortfarande om det är något speciellt som det letas efter.

MyungChul
2008-10-07, 11:14
Boeuf Bourgiogne, ja den där som inte går att stava.

Gul lök
Syltlök
Morötter
Bacon
Championer
Rödvin
Kalvfond
Persiljesjälkar
Lagerblad
Kryddpeppar
Högrev

Bryn lök och Högrev. Stek bacon för sig och låt fettet rinna av. Skär ner championer och morötter till lagom stora bitar. Släng i kryddor och vätska. Späd eventuellt med vatten efter som. Låt koka några timmar och servera med nykokt smörslungad potatis.

skeletron
2008-10-07, 11:14
Förresten hur brukar ni göra, kokar ni samma rätt låt oss säga 10 portioner kanske och äter er mätta av en vecka typ, och sen lagar något annat? Det känns kanske lite enformigt, kanske fungerar? Man kanske skulle göra storkok av 2 maträtter så kan man variera lite iaf :P

Äter varm mat 2gg/dag, försöker även ta fler portioner av maten... Känns som det kommer bli endel mat.

shut teh face
2008-10-07, 11:16
Förresten hur brukar ni göra, kokar ni samma rätt låt oss säga 10 portioner kanske och äter er mätta av en vecka typ, och sen lagar något annat? Det känns kanske lite enformigt, kanske fungerar? Man kanske skulle göra storkok av 2 maträtter så kan man variera lite iaf :P

Äter varm mat 2gg/dag, försöker även ta fler portioner av maten... Känns som det kommer bli endel mat.
Jag lagar 10 portioner storkok, men sen blir jag tjock och äter upp allt på 3-4 portioner istället. :cool:

MyungChul
2008-10-07, 11:30
Lasange blir rätt många portioner, så finns det hemma äter jag det 5 ggr om dagen. I övrigt så brukar jag ha ett par olika storkok som jag varierar mig med.

Om inte slänger jag bara ihop en skön pasta på makrill i tomatsås och oliver.

skeletron
2008-10-07, 11:43
Det var ett bra förslag, måste fråga om makrill o tomatsås kan fundera som fullvärdig lunch? Jag menar det verkar ju assmidigt att kunna slänga ihop, samma sak med sån där ärtsoppa som finnas att köpa färdig på korv, är det nyttigt? Kan det ersätta en varm måltid?

Lasange blir rätt många portioner, så finns det hemma äter jag det 5 ggr om dagen. I övrigt så brukar jag ha ett par olika storkok som jag varierar mig med.

Om inte slänger jag bara ihop en skön pasta på makrill i tomatsås och oliver.

MyungChul
2008-10-07, 12:15
Ja det är klart det gör. En eller två burkar makrill och ett glas mjölk blir lagom.

Ärtsoppa på "korv" har jag för mig är rätt bra näringsvärden. Men samma igen, ett glas mjölk räddar de flesta måltiderna.

Parachutes
2008-10-07, 12:23
Ärtsoppa på korv är inte bra det är BÄST

shut teh face
2008-10-07, 12:30
Jag körde nyss en gryta som skulle funka som storkok, i med lite grönsaker/bönor kanske.

500g nötkött, små bitar
1 Gul lök
Tomatpure, 4msk
Dijonsenap, 5tsk
Salt 1 tsk
Peppar tsk
Paprikapulver 3 tsk
250ml matlagningsgrädde

Stek köttet, stek löken, lägg det i en gryta ihop med grädden, i med resten av grejjerna och låt koka i 10-15 min

Scratch89
2008-10-07, 12:57
Låt koka några timmar och servera med nykokt smörslungad potatis.

Hur gör man smörslungad potatis?

MyungChul
2008-10-07, 13:14
Smält smör i en sauteus och i med den kokta potatisen och vänd runt tills potatisen är blank och fin.

Det är smörslungad för mig iaf.

Scratch89
2008-10-07, 13:56
Det låter gott!

stolpskott
2008-10-22, 12:43
Hmm ska se om ja kommer ihåg....råkade laga det här en gång och har bara gjort det en gång till sen dess, blev ganska less när det blev 2 ggr per dag i några dagar.

800g köttfärs
500g keso
500g creme fraiche
2 paprikor
2 lökar
2-3 tomater
4-5 rågade teskedar sambal oelek
mjölk för att få "lagom" konsistens
bryn köttfärsen sen i med allt och koka tillräckligt länge 45-50 min kanske

Sen brukar jag hälla i rätt mycket bulgur som jag brukar ha kokt sen dagen innan(rester) för att få i lite kolhydrater, typ några minuter innan det är klart

Det ser inte direkt gott ut men smakar helt okej och antar att det är ganska okej näringsvärden.

Du kan bryna löken innan du har i köttfärsen vilket förbättrar smaken avsevärt, men jag har också hört att då går nåt näringsämne i löken förlorat, vet dock inte om det sistnämnda är helt sant.

Pet
2008-10-22, 15:56
Har gjort denhär grytan:

ca 1kg karre (eller annat griskött)
5dl vispgrädde
2 creme fraise
vitpeppar
svartpeppar
lökpulver
salt

Strimla köttet, bryn i lite smör (men för mycket smör kommer få grytan att skära sig), häll ner i gryta, blanda i resten, låt puttra i fem till sju timmar.

*drool* Så förbaskat, syndigt god gryta...

Pet
2008-10-22, 16:14
Fast inte så nyttig kanske. *host*

MyungChul
2008-10-25, 17:51
Ser väl inte onyttig ut, bara kalorität. Aningen tråkig. Men men.

Jax
2008-10-25, 20:57
800g köttfärs
500g keso
500g creme fraiche
2 paprikor
2 lökar
2-3 tomater
4-5 rågade teskedar sambal oelek
mjölk för att få "lagom" konsistens

Nog för att jag gillar stark mat, men det där låter nästan oätligt. Ungefär fyra gånger för mycket om man gillar den styrkan på mat som jag gör och det är ändå ganska starkt. Inte starkt för styrkans skull utan för smaken.

skeletron
2008-10-25, 21:15
Jag måste säga att jag testat Svedbergs recept, och ska säga det var sjukt gott! Tack för detta tips!

Hum jättestarkt var det knappast. Nu gillar jag stark mat, men man behöver nog inte vara rädd för att det ska bli oätligt starkt, det blir ju inte mycket om man tänker att det blir runt 5 portioner totalt.

Anton Fräs
2008-10-28, 22:40
Jag måste säga att jag testat Svedbergs recept, och ska säga det var sjukt gott! Tack för detta tips!

Hum jättestarkt var det knappast. Nu gillar jag stark mat, men man behöver nog inte vara rädd för att det ska bli oätligt starkt, det blir ju inte mycket om man tänker att det blir runt 5 portioner totalt.

Kan tänka mig att keson och craime fraichen väger upp styrkan i sambal oeleken ganska väl dessutom *drool*

Poxeman
2008-10-29, 09:25
Angående variation så brukar jag göra 5-6 matlådor varje gång, men jag lagar kontinuerligt med två - tre dagars mellanrum storkok så när man väl kommit igång så kan jag variera så att jag inte äter samma mat varje dag eller iaf inte samma två gånger i rad.

Mina tips på mat är:
Korv stroganoff
Flygande jakob
Köttfärssås o spagetthi
Lasagne
och diverse grytor.
Några recept får du inte eftersom jag inte har några... men det är bara att googla och sen laga!

z_bumbi
2008-10-29, 11:01
Angående variation så brukar jag göra 5-6 matlådor varje gång, men jag lagar kontinuerligt med två - tre dagars mellanrum storkok så när man väl kommit igång så kan jag variera så att jag inte äter samma mat varje dag eller iaf inte samma två gånger i rad.

Den varianten och/eller att variera samma maträtt med olika kryddning/tillbehör funkar ganska bra för att skapa variation.
T ex med köttfärs så gör man en köttfärsås och öser upp en hälften i matlådor. Sen slänger man i chili och bönor och låter det gosa klart i grytan en stund till och man har fått två ganska olika maträtter med väldigt lite extra arbete.
Tillsätter man sen olika sorters frysta grönsaker i olika lådor så är risken att tröttna ganska liten. Ris/pasta/potatis är nästa steg för variation.

KRILLE!
2008-10-29, 11:42
Boeuf Bourgiogne, ja den där som inte går att stava.

Gul lök
Syltlök
Morötter
Bacon
Championer
Rödvin
Kalvfond
Persiljesjälkar
Lagerblad
Kryddpeppar
Högrev

Bryn lök och Högrev. Stek bacon för sig och låt fettet rinna av. Skär ner championer och morötter till lagom stora bitar. Släng i kryddor och vätska. Späd eventuellt med vatten efter som. Låt koka några timmar och servera med nykokt smörslungad potatis.

Börjar alltid dregla när jag ser dina recept :eating: :bow:

shut teh face
2008-10-29, 16:21
Nog för att jag gillar stark mat, men det där låter nästan oätligt. Ungefär fyra gånger för mycket om man gillar den styrkan på mat som jag gör och det är ändå ganska starkt. Inte starkt för styrkans skull utan för smaken.
Vissa vill ha riktigt starkt, men vissa som min flickvän och du är klenisar. :D

Jag brukar köra 5 stycken teskedar samba olek till mig själv endast, då på kanske 200-300g köttfärs. Jag gillar väldigt stark mat. Men jag kan också uppskatta mat som inte är stark alls.

MyungChul
2008-10-31, 14:08
Sen är det skillnad på mat som är stark och bedövande stark.

Jag kan uppskatta mat som är sjukt stark, men som inte bedövar alla smaker.

Mat som däremot är stark på ett annat sätt och det bara smakar starkt, det är inte mat.

Jax
2008-11-01, 11:08
Vissa vill ha riktigt starkt, men vissa som min flickvän och du är klenisar. :D

Jag brukar köra 5 stycken teskedar samba olek till mig själv endast, då på kanske 200-300g köttfärs. Jag gillar väldigt stark mat. Men jag kan också uppskatta mat som inte är stark alls.
Jag har hittills inte ätit något jag tyckt varit för starkt om man håller sig till vad som kan kallas för riktig mat. Då har jag ändå för vana att testa det mest kryddstarka på thairestauranger och motsvarande. Men allvarligt om jag tittar på min sambalburk så räcker en hel sådan inte ens till 5 rågade teskedar. Inte ens nära. Säker på att det inte är pastasås du häller i? :D

shut teh face
2008-11-01, 11:18
Jag har hittills inte ätit något jag tyckt varit för starkt om man håller sig till vad som kan kallas för riktig mat. Då har jag ändå för vana att testa det mest kryddstarka på thairestauranger och motsvarande. Men allvarligt om jag tittar på min sambalburk så räcker en hel sådan inte ens till 5 rågade teskedar. Inte ens nära. Säker på att det inte är pastasås du häller i? :D
Det finns tre storlekar på Samba olek burkarna. Köper aldrig de små. :)

Det kan vara så att jag har dåliga smaklökar, men äta riktig stark mat känns uppfriskande för mig. Magen går igång och man känner sig eldad i hela kroppen. Jag brukar aldrig bli skum i kistan (gaser etc) av starka saker så det är en bra metod för mig. :)

Svedberg
2008-11-02, 16:33
Jag måste säga att jag testat Svedbergs recept, och ska säga det var sjukt gott! Tack för detta tips!

Hum jättestarkt var det knappast. Nu gillar jag stark mat, men man behöver nog inte vara rädd för att det ska bli oätligt starkt, det blir ju inte mycket om man tänker att det blir runt 5 portioner totalt.

Kul att du gillade det :) Jag kallar den numera för Köttgröt....käka gärna nått grovt bröd med mycket smör till och mjölk.


Jax: Eller så har du större teskedar än oss :)

mjölk-dryck
2009-03-09, 16:17
Går det att lagra milkshake på något vettigt sätt?

Snobbe
2009-03-09, 17:43
Någon som har nå bra lasagne recept? Och tips på olika saker man kan ha i. Åt någon me oliver och saker som var riktigt gott.

remixxa
2009-03-10, 19:46
Någon som har nå bra lasagne recept? Och tips på olika saker man kan ha i. Åt någon me oliver och saker som var riktigt gott.

Sure thing. Brukar köra på denna som en annan kollomedlem posta för något år sedan.

500g nötfärs
750g keso
1 gullök
1 Påse tacokrydda HOT
3 dl minimjölk
1 dl Tomatpuré
X antal champingjoner
Lasangeplattor

Stek lök, i med färs tills klart, dumpa i mjölken samt purén, gotta till sig nån minut, sen i med tacokryddan. Låt stå cirkus 5min o puttra, tag av pannan och släng i keso. Varva köttet, champingjoiner, plattorna. Mata in längst ner i ungen på 200grader i 30-40min! Smaskens.

MyungChul
2009-03-10, 21:20
Låter sjukt torrt.. En "lasange" utan tomatsås och utan becha...

Cilia
2009-03-10, 22:10
Går det att lagra milkshake på något vettigt sätt?
tror inte det, inte ens om du fryser den men det kanske kan vara värt att testa. Tycker annars att den delar sig efter ett tag. Fast det kanske går att vispa ihop igen.

LadyInsane
2009-03-10, 22:55
Låter sjukt torrt.. En "lasange" utan tomatsås och utan becha...

Det är den dock inte. Har gjort den ett antal gånger.

j2b
2009-03-10, 23:41
stek Nötfärs 500g
tillsätt: 1st Lök gul röd
1st Paprika röd
500g Tomater krossade
150g Heinz ketchup
5 klyftor Vitlök
en röd Chilifrukt
vatten

låt det puttra i 20min

sen slänger man i 300g Sojabönor(en burk) och 240g Kikärtor(en burk) precis innan man tar grytan av plattan


fick 4 portioner om ca 4-500kcal styck, gott och bra! väldigt gott med vitt bröd till att doppa i såsen men då dubblar man lätt kaloritalet :)

mjölk-dryck
2009-03-16, 23:19
Imorgon är det dags för ett storkok igen, 2kg köttfärs uppdelat i 8portioner köttfärssås:

2kg köttfärs
4 förpackningar krossade tomater
2 (?) buljongtärningar
+Smaksättning med grädde, thaisås, tabasco, ketchup, oregano, smör, bako-krydda och soja. NAJS!