handdator

Visa fullständig version : Illamående på gym


wwraver
2008-10-06, 18:35
Jag satt precis och letade efter trådar som just handlade om orsakerna till illamående vid styrketräning. Ingen av de jag hittade (kanske missade någon) var riktigt passande för mitt problem.

Min träning har nu pågått i dryga 4 månader och jag har kört väldigt strikt och motiverat och aldrig skippat ett pass annat än för småskador/överansträngningar. Denna träning har utförts hemma med ett par hantlar som går upp till 36kg stycket (min journal täcker detta)
Inte under något av dessa pass har jag någonsin blivit illamående, trots att jag kört på tills jag håller på att spricka. Tunga 3-settare 6-10 reps.

Nu, första dagen på nya gymmet, utan att modifiera min träning nämnvärt blir jag helt snurrig och illamående; först en aning efter hammercurlen (övn 3 av 5), sedan ordentligt efter preacher curlen (övn 5 av 5). Ingen förändring av intag av mat/tillskott innan träning.

När jag tränade på Nautilus för många år sedan så var jag med om detta syndrom nästan varje träningsdag, mer eller mindre. Var helt slut och skakade i hela kroppen, tillsammans med ett ordentligt illamående - precis som idag på nya gymmet.

Kan det vara så enkelt som att det är andningen som är sämre när man ofrivilligt undviker att frusta som en häst medan man lyfter? För det är nog det enda jag kan komma på som egentligen skiljer sig, förutom andra självklara faktorer som skiljer ett gym från hemmet men inte borde vara bidragande. Kanske också har med Kabel-extensions att göra, som går hårt åt övre magmusklerna utöver tilltänkta triceps. Kände att jag mest verkar ha tränat nedre magmusklerna tidigare.

Jag känner själv hur konstig frågan låter och hur svår den måste vara att ge svar på, men det är ett ordentligt problem som kör motivationen i botten. Kommer naturligtvis att testa att frusta på som vanligt och jag kan mycket väl ha svarat på min egen fråga, men om det finns andra faktorer som kan spela in så är jag idel öra.

Tack på förhand.

samsung
2008-10-06, 18:47
Jag hade precis samma syndrom som dig! I 1½ vecka mådde jag skit på gymmet, notera endast på gymmet, hade grym motivation innan jag skulle börja träna sen efter 3-4 set så kändes det som jag skulle spy o svimma. Dock kom jag aldrig på vad det var som gjorde det hela, vilade några dagar extra sen var det borta...

wwraver
2008-10-06, 18:56
Jag har faktiskt sovit rätt dåligt den sista månaden. Varför vet jag inte, det bara kom utan några förändringar i livsrutiner (grubblade länge på detta).
Dessutom går jag på penicillin men utan några som helst restriktioner från läkaren som glatt sa att jag kunde köra på hur hårt jag ville.

Men eftersom jag varit med om exakt samma fenomen tidigare på gym, utan att sova dåligt eller gå på penicillin, så vill jag tro att det har med något annat att göra.*spy*

Lockzi
2008-10-06, 19:40
Låter som panikångest, agorafobi.
http://hem.spray.se/inspiration/agorafobi.htm

Möjligen komplex, tycker du borde kunna ta tyngre vikter?
Illamåendet från panikångest uppstår på grund av förändrat andningsmönster där du bara andas "ytligt" och inte syresätter kroppen tillräckligt.

Kan dock ha helt fel men fick höra det av en psykolog då jag upplevde samma sak.

hoikka poika
2008-10-06, 19:52
Förut när jag körde helkroppspass blev jag illamående i princip på varje pass. Genom att höja vilan mellan seten så gick det bättre.

Nu när jag kör 2-split har det blivit bättre men det händer att jag blir illamående då jag gör övningar där armarna pressas mot bröstkorgen och hämmar andningen, t ex drag mot hakan. Ibland kan det hända då jag kör de sista seten marklyft. Misstänker att det kan handla om en kombination av dålig andningsteknik och mjölksyra.

wwraver
2008-10-06, 20:18
Jag läser och insuper allt ni skriver, intressant. Som sagt, jag kommer verkligen att försöka koncentrera mig på andningen framöver. Det finns ju naturligtvis en logisk förklaring.

Panikångest är ingenting jag utesluter, är själv intresserad av psykologi och läser det mesta jag kan komma över. Jag vet att ångest i de flesta fall är undermedveten.

Det är nog vanligt med att man tycker att man borde klara tyngre vikter, skuller jag tro, och det gäller nog även mig. Men det känns snarare som att det har mer att göra med att komma över känslan att man känner sig dum när man frustar högt.
Kan inte vara nyttigt att hålla inne med trycket när adrenalinet gjort sitt.

christopherdrewsen
2008-10-06, 22:49
så mår jag nästan alltid efter att jag kört ben, ganska snart efter sista setet böj så kommer illamåendet, ibland så illa att jag måste sitta ner i 20-30 min innan jag kan pallra mig till lårcurlen.

har bara börjat bli så här sedan ett par månader tillbaks, misstänker starkt att det har o göra med att jag inte tränat kondition sedan sommaren förra året.

KidZap
2008-10-07, 03:06
Det här kanske inte passar in på dig... Men jag hade ett liknande problem som jag åtgärdat ganska bra.

Blev iaf illamående vid gympassen och fick här på Kolo. lite tips på vad det kunde bero på.

Kör numera kortare pass, äter ordentligt före och framförallt så kör jag nu med sportdryck (kolhydratrik sådan från Fairing) under passet och detta har "botat" mig helt än så länge efter några veckors test. Hoppas även på att få lite bättre kondition framöver då illamåendet kan ha med det att göra också.

Just my two cents

Matsa
2008-10-07, 03:36
Kan det vara så enkelt att du omedvetet håller ett högre tempo på gymmet än du har gjort hemma? Hemmaträning kräver ju ofta en del fipplande, t.ex plocka av/på vikter på hantlarna. Mycket sådant slipper man på gym, kanske skruvar detta upp tempot lite?

Endumen
2008-10-07, 04:10
Som tidigare svarat så är det viktigt att du äter innan passet. Jag brukade må dåligt av mitt förra gym för att jag associerade lukten med det jobbiga i träningen. Men det blev bättre med åren :D

wwraver
2008-10-07, 07:11
Jo, säkerligen är det så att alla faktorer kombinerat gör att jag går över gränsen för illamående. Andning, högre tempo och därmed behov av att fylla på energidepåer under passet. Det låter ju så dumt och självklart när man skriver det såhär i efterhand. Man stirrar sig nog lätt blind på problemet.

Tack ska ni ha!

mrADM
2008-10-08, 00:00
Kan inte det va pga lågt blodtryck?

g0dx
2008-10-08, 00:12
Skulle du bli illamående igen och känna att du håller på att svimma prova att ta någon form av protein/kolhydrater. En kollega till mig råkade ut för samma sak men efter att jag gett honom en gainomax så kvicknade han till direkt.

Mushan
2008-10-08, 18:22
Brukar känna lite illamående vid tunga militärpressar, har svårt med andningstekniken när jag kör det. Så skulle tro det är andningen.

Mourten
2008-10-08, 18:30
Alergerisk mot något tvättmedel/skurmedel på gymmet ?