handdator

Visa fullständig version : Dåligt immunförsvar vid deff?


monkeyhead
2008-10-06, 15:27
Jag ska sätta igång med en fyra veckor lång deff och har precis klarat mig ur en av dessa långa förkylningar som aldrig riktigt släpper taget om dig.
Vid tidigare deff perioder (som dock varit längre) blev jag förkyld konstant, förmodligen på grund av träningen kombinerat med det lilla mat intaget-

Nu undrar jag om någon känner till något dunderbra, som stärker immunförsvaret och ger mig full kapacitet till att få ut så mycket som möjligt under deffen, och förhindra massor av återkommande förkylningar?

:)

Eddie Vedder
2008-10-06, 15:31
Snabb påfyllning av kolhydrater efter träning är sannolikt fördelaktigt. I övrigt är alltid orioritet 1 att undvika smitta. Kanske låter som "goddag yxskaft" men det är inte så jag menar.

Oavsett om det finns småsaker som kan tänkas påverka positivt lär det spela liten roll om du ändå smittas av någon annan på gymmet när du befinner dig i ett tillstånd då du lätt drar på deig infektioner, d.v.s. under hård fysisk ansträngning.

Paria
2008-10-06, 15:56
För mig blir det tvärtom i a f; under deff är jag väldigt frisk och sällan förkyld. När jag däremot äter mer och väger mer så blir jag förkyld stup i kvarten, typ.

Så att säga att man per automatik blir sjuk lättare vid deff är fel i m o, då det uppenbarligen inte är så för mig och säkert inte för vissa andra hellre.

Rent livslängdsmässigt så lever man längre om man äter mindre. Det är kanske lite OT dock.

Scratch89
2008-10-06, 16:07
Tvätta händerna före och efter måltid, peta dig inte i näsan och ögonen, träna när det inte är så mycket folk på gymet. Se till att maten du äter är lagad på ett korrekt sätt.