handdator

Visa fullständig version : Stretchning/yoga för husbehov


Slartibartfast
2008-10-06, 12:04
Har nån bra tips på stretchövningar eller yogarutiner som man kan köra hemma på mattan? Känner att jag skulle vilja sträcka på mig lite.

Vad bör man tänka på vid stretchövningar? Värma upp ordentligt, eller är det lika onödigt som vid styrketräning (lol)?

Strosaren
2008-10-06, 12:46
Det finns gott om yoga-asanas med bra stretchingeffekt. För att kunna svara dig måste jag fråga vilka område du behöver strecha mest? Allt för att kunna ge konkreta tips på bra övningar.

Korrekt utförd Surya namaskara (solhälsning) ger bra stretch för hela kroppen. Enda som saknas är egentligen en spinal twist. Därför lägger jag till förslag på sådan. 6 varv (vä+hö) är lagom till en början.

Solhälsning (Surya namaskara):
http://www.expertvillage.com/video/127191_yoga-surya-namaskara-sun-salutations.htm
http://www.expertvillage.com/video/127192_yoga-sun-salutation-flow.htm

Finns många olika varianter på Surya namaskara.

Half Spinal Twist (Ardha Matsyendrasana):
http://www.abc-of-yoga.com/yogapractice/halfspinaltwist.asp

Lycka till!

Nitrometan
2008-10-06, 12:55
6 varv ryggradsvridning? Finns det nån som klarar mer än ett halvt varv?

Whistler
2008-10-06, 13:00
Som Strosaren säger, solhälsningar täcker det mesta. När du vant dig kan du känna efter vad du behöver fokusera mer ingående på och då kan vi ge förslag på ytterligare övningar.

Strosaren
2008-10-06, 13:03
6 varv ryggradsvridning? Finns det nån som klarar mer än ett halvt varv?

Sory, hamnade i lite fel ordning. SKA vara 6 varv solhälsning. Inget annat. ;)

Slartibartfast
2008-10-06, 13:05
Tack, Strosaren och Whistler! Ska testa detdär. :thumbup:

Känns mest som om jag har en massa spänningar i skelettet, i övre ryggen och bröstbenet. Som om det skulle släppa om jag fick knakat lös det, men det släpper inte fast jag försöker sträcka på mig.

Ibland brukar jag känna av spänningar i ryggen och då jag gör en rygg-twist, som den Strosaren visade, så knakar det till och det känns skönt som fan. :D Ser lite stjärnor ibland.

Whistler
2008-10-06, 13:22
Att knäcka ryggraden aktivt brukar inte vara någon höjdare. Det är oftast skönt när man gör det, men leder oftast till att du får ännu mer ont i längden. Att det händer sporadiskt när man sträcker på sig är dock ingen fara.

Att man inte känner sig utstretchad efter stretching är oftast att man gör det för hårt och för intensivt. Om du upprepar övningen flera gånger, t ex som i solhälsningen, och sjunker in mjukt i rätt position utan att ta i för kung och fosterland så kommer avslappningen ihop med ökad rörlighet.

Krigarpositionerna och övriga sträckande positioner i solhälsningen är bra för att öppna upp bröstet så som du verkar behöva.

Nitrometan
2008-10-06, 13:24
Sory, hamnade i lite fel ordning. SKA vara 6 varv solhälsning. Inget annat. ;)
Ah. Tack.

Solhälsningen är skön.

Kanske skulle göra den oftare...

Strosaren
2008-10-06, 14:01
Krigarpositionerna och övriga sträckande positioner i solhälsningen är bra för att öppna upp bröstet så som du verkar behöva.

Harkel harkel, ingen av de tre krigarpositionerna (Virabhadrasana I, Virabhadrasana II, Virabhadrasana III) ingår i den traditionella solhälsningen.

Det är nog Ryttarställning (Ashwa Sanchalanasana) du menar. ;)

Strosaren
2008-10-06, 14:06
Att man inte känner sig utstretchad efter stretching är oftast att man gör det för hårt och för intensivt. Om du upprepar övningen flera gånger, t ex som i solhälsningen, och sjunker in mjukt i rätt position utan att ta i för kung och fosterland så kommer avslappningen ihop med ökad rörlighet.

Exakt Whistler! Andning och avslappning är det bästa verktyget för att få bra stretching i positionerna. Så fort du börjar bråka med kroppen kommer du ingen vart.

Tips, gör solhälsningen sakta till en början. Slappna av i varje rörelse och andas. Känn hur spänningar försvinner i varje utandning. Du kommer känna vilken skillnad det gör …

Muaytudd
2008-10-06, 14:38
solhälsningen e bra:thumbup:

EDIT: Glöm inte andningen

Commando1980
2008-10-06, 14:51
hoppa in i en torktumlare.

Slartibartfast
2008-10-06, 16:17
Har kollat runt lite på Youtube nu och det verkar ju finnas väldigt många utföranden på solhälsningen.

Strosaren
2008-10-06, 17:38
Har kollat runt lite på Youtube nu och det verkar ju finnas väldigt många utföranden på solhälsningen.

Ja, jag varnade dig för det ovan. ;)

Den serien som jag länkade till är nästan den som används mest. Med två justeringar får du den traditionella solhälsningen:

1. På filmen utgår de från Bergets position som utgångsställning. Utgå från böneställning (Pranamasana) i stället.
2. I stället för plankan som position nr 5 går du upp i Hunden (Parvatasana).

Whistler
2008-10-06, 19:07
Harkel harkel, ingen av de tre krigarpositionerna (Virabhadrasana I, Virabhadrasana II, Virabhadrasana III) ingår i den traditionella solhälsningen.

Det är nog Ryttarställning (Ashwa Sanchalanasana) du menar. ;)

Nej, jag menar krigarställningar, men uttryckte mig klumpigt. Menar att han ska väva in dem i solhälsningarna som komplement.

J-Bq
2008-10-13, 21:44
Här slarti: http://www.wasayogacenter.fi/ NY ASHTANGA för nybörjare startar sö 2.11 kl 15.30(-17.00)

rekommenderas varmt! själv går jag 1 gång / vecka