handdator

Visa fullständig version : NOOBEN börjar träna.


BigDwarf
2008-10-06, 12:00
Heter Christopher och är 25 år. Mitt liv idag består mestadels av poker, slöa och försöka göra så lite som möjligt men det ska det bli ändring på NU!
Har i princip aldrig tränat seriöst sen jag slutade spela innebandy för 7-8 år sedan så det här ska bli spännande :)

Har en ganska smal benstomme men lite för mkt underhudsfett på magen för tillfället som jag vill ha bort. Längden ligger på 1,78 och vikten på 71.5kg ca.

http://i38.tinypic.com/mboe87.jpg <--för mig idealresultat
http://i37.tinypic.com/20i8lsw.jpg <--dagsläget
http://i33.tinypic.com/11sh2sw.jpg <--dagsläget


Kost
Fläskkotletter
Fläskfile
Högrev
Rostbiff
Kycklingfile
Bönor

Fullkornsbulgur
Fullkornspasta
Fullkornsris

Ost
Grönsaker

Kosttillskott
Whey 80
Creatin
Instant Mass
Burn
Cheaters Relief


MÅL
Få ett bättre välmående och bli piggare
Slimmad med bra konturer
Bättre hållning

Min träning kommer vara uppbyggt på detta sätt.
Dag 1. (drag) Rygg, Biceps, Mage
Dag 2. (press) Bröst, Axlar, Triceps
Dag 3. (ben) Ben, Vader, Stjärt, Mage
Efter varje pass kommer jag även gå 40minuter.

Kom gärna med tips och frågor ang mitt uplägg, nu kör jag igång! :laugh:

BigDwarf
2008-10-06, 12:52
wow första gympasset gick inte som jag hoppades. Kom till maskin nr 5 sen började det svartna för ögonen och jag var äckligt nära att svimma :/ lyckades dog stappla mig till omklädningsrummet och sen bar det fort av hem.

Nya tag imorrn dock, ska försöka komma på nåt straff också :)

spoonchest
2008-10-06, 13:11
wow första gympasset gick inte som jag hoppades. Kom till maskin nr 5 sen började det svartna för ögonen

Det var ju en tråkig början. :( hoppas det går bättre i fortsättningen. hade du ätit dåligt eller?
Maskin nr5..? vad menas?
Kör hårt!

BigDwarf
2008-10-06, 13:22
Det var ju en tråkig början. :( hoppas det går bättre i fortsättningen. hade du ätit dåligt eller?
Maskin nr5..? vad menas?
Kör hårt!


hade kört 2 bicepsmaskiner, 1 mage och 1 rygg....sen tog det stopp :)
Hade ätit 3 fullkornsmackor med ost, kanske är för lite?
Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp energin från maten? Jag antar att man måste vänta tills kroppen gjort det för annars har man ju ingen energi å ta från när man ska träna?

BigDwarf
2008-10-06, 17:53
Dag1.

Frukost
"Gympass"
1 gainomax recovery
Fullkornspasta med köttfärssås
1 proteindrink
Fullkornspasta med köttfärssås

laddad för dag2! :)

spoonchest
2008-10-07, 12:56
Hade ätit 3 fullkornsmackor med ost, kanske är för lite?
Hur lång tid tar det för kroppen att ta upp energin från maten? Jag antar att man måste vänta tills kroppen gjort det för annars har man ju ingen energi å ta från när man ska träna?
Jag tränar i princip på fastande mage.
Men du kan ju ha i åtanke på vad du äter kvällen innan passet. själv äter jag väldigt sen middag, alldeles innan läggdags. Tar sen en halv proteindrink innan passet på morgonen.

BigDwarf
2008-10-07, 13:31
Jag tränar i princip på fastande mage.
Men du kan ju ha i åtanke på vad du äter kvällen innan passet. själv äter jag väldigt sen middag, alldeles innan läggdags. Tar sen en halv proteindrink innan passet på morgonen.

Fifan, låter farligt :) Jag äter inte speciellt sen middag så är väl ganska tom på mornarna antar jag. Passet idag gick betydligt bättre ändå fast jag bara käkat 3 hårda mackor med ost, så nu är man igång på RIKTIGT!! :)

BigDwarf
2008-10-07, 13:33
Dag2.

Bänkpress
2st bröstmaskiner
situps 3x20
1st axelmaskin
2st tricepsmaskiner
"GÅNG" 40minuter efteråt.
1gainomax rec.

Fullkornsmakaroner med köttfärssås, å senare ikväll blire fläskfilégryta med fullkornsris och nån proteinshake.

spoonchest
2008-10-07, 14:30
skulle vara kul att följa antalet reps, set ev. vikter.. Få se utveckling osv. Ungefär som du skrivit på situpsen.

samme11
2008-10-07, 14:35
Tråkigt första pass=/ Men men bara köra på!

BigDwarf
2008-10-07, 15:48
skulle vara kul att följa antalet reps, set ev. vikter.. Få se utveckling osv. Ungefär som du skrivit på situpsen.

Kör iaf 8-12 reps beroende på orken då :) 3 set per övning/masking.

Kör mest de vikter som känns ok, så chansar lite i början...men ska bli bättre på det sen när jag kommit igång. Kanske ska föra notes över vad man kört tidigare å så? så man kan köra tyngre nästa gång isf.

spoonchest
2008-10-08, 08:55
precis.

BigDwarf
2008-10-12, 04:40
Första veckan slutade bra och jag fick några bra pass iaf till slut. Skönt med vila nu då jag haft sjuklig träningsverk från träningen :) sånt man får ta när man inte sköter om sin kropp hehe.

Börjar skriva lite mer i nästa vecka då jag kör igång igen.

So long!

BigDwarf
2008-10-13, 15:27
Vaknade runt 12snåret, åt lite allbran med mjölk å sen till gymmet vid 13.30.

Passet bestod av
Mage
Axlar
Triceps
Bröst
40minuters promenad på löpbandet.

1gainomax recovery
Kycklingfilé med broccoli,morötter,ärtor och keso till det...

funkar Keso som ersättning av pasta/ris/bulgur? Innehåller det mkt bra kolhydrater?
Kommer nog lite mer frågor snart då jag har tänkt rätt mkt på det här med träning.

so loooong..

BigDwarf
2008-10-14, 14:50
Har tränar i ca 2 veckor nu men jag har gått UPP ca 2 kg :/ Vad gör jag fel isf? jag har ju gått 40min efter varje styrkepass och ätit nyttigt.

BigDwarf
2008-10-22, 06:38
Helgens käk, yammi!
http://i34.tinypic.com/2ia53y0.jpg


Hmm verkar inte vara många som läser här, tråkigt. Är inne i min 3e vecka med träning nu och det känns íaf väldigt bra hittils!

:)

jaosef
2008-10-22, 06:40
Blir roligare om du skriver upp passen:thumbup:

mela
2008-10-22, 10:57
Har tränar i ca 2 veckor nu men jag har gått UPP ca 2 kg :/ Vad gör jag fel isf? jag har ju gått 40min efter varje styrkepass och ätit nyttigt.

Det är antagligen bara för att du samlat vätska i musklerna.
Ett tips är att du använder dig av måttband istället för vågen.

Ser att du bor i Oslo. Vart träna du? :)

BigDwarf
2008-10-22, 18:33
Blir roligare om du skriver upp passen:thumbup:

Yes jag vet, men jag för inga notes för tillfälllet och jag vet inte vad övningarna heter :/ hur gör man då?

BigDwarf
2008-10-22, 18:34
Det är antagligen bara för att du samlat vätska i musklerna.
Ett tips är att du använder dig av måttband istället för vågen.

Ser att du bor i Oslo. Vart träna du? :)

Ok, låter rimligt..blev nästan lite orolig :)

Bor inte i Oslo än men flyttar dit efter nyår, då blire hårdkörning.
Trivs du annars i Oslo? vart bodde du innan?

BigDwarf
2008-10-22, 18:38
Har en fråga också.

Såhär ser mitt schema ut för tillfället
Dag 1. (drag) Rygg, Biceps, Mage
Dag 2. (press) Bröst, Axlar, Triceps
Dag 3. (ben) Ben, Vader, Stjärt, Mage


Jag har tänkt lite och kommit fram till att Dag3 inte känns lika viktig för mig...går det att klämma in nån benövning på dag1 och sen byta ut dag 3 mot dag 1 och tvärtom veckan efter? Alltså...Dag1, Dag2, Dag1....Dag2, Dag1, Dag2...är det en vinnande kocept tro?

ceejay
2008-10-22, 18:41
Jag tycker att ben är extremt viktigt, men alla har ju olika mål med sin träning. Jag tycker att du ska ha kvar ett riktigt benpass.

mela
2008-10-22, 23:02
Yes jag vet, men jag för inga notes för tillfälllet och jag vet inte vad övningarna heter :/ hur gör man då?
Oftast är det lätt att komma ihåg, man övar upp det. Så kan du i värsta fall ha papper och penna i omklädningsrummet och skriva in allt direkt efter passet.
Jorgen har sammanställt de flesta övningarna i en tråd som heter "Övningsbanken" du finner den under Träning - Vikter & Kondition

Bor inte i Oslo än men flyttar dit efter nyår, då blire hårdkörning.
Trivs du annars i Oslo? vart bodde du innan?
Jag trivs jättebra i Oslo. Det enda jag saknar är utbudet av yoghurt och mina vänner i Sverige. Bodde i Göteborg innan så jag har inte så långt att resa.
Fått jobb i Oslo?

Har en fråga också.

Såhär ser mitt schema ut för tillfället
Dag 1. (drag) Rygg, Biceps, Mage
Dag 2. (press) Bröst, Axlar, Triceps
Dag 3. (ben) Ben, Vader, Stjärt, Mage


Jag har tänkt lite och kommit fram till att Dag3 inte känns lika viktig för mig...går det att klämma in nån benövning på dag1 och sen byta ut dag 3 mot dag 1 och tvärtom veckan efter? Alltså...Dag1, Dag2, Dag1....Dag2, Dag1, Dag2...är det en vinnande kocept tro?

Jag tycker att din split är bra nu, och 3 pass i veckan kan vara en bra start som nybörjare. Annars kan du prova helkropp alt. framsida/baksida
Så framsida blir:
Bröst, biceps, mage, framsida lår och axlar
Baksida blir: Rygg, triceps, baksida lår, rumpa och vader

Att köra så varannan dag går nog fint. Svårt att veta vilken dag du kan köra knäböj och så bara.

BigDwarf
2008-10-23, 15:47
Oftast är det lätt att komma ihåg, man övar upp det. Så kan du i värsta fall ha papper och penna i omklädningsrummet och skriva in allt direkt efter passet.
Jorgen har sammanställt de flesta övningarna i en tråd som heter "Övningsbanken" du finner den under Träning - Vikter & Kondition

Jag trivs jättebra i Oslo. Det enda jag saknar är utbudet av yoghurt och mina vänner i Sverige. Bodde i Göteborg innan så jag har inte så långt att resa.
Fått jobb i Oslo?



Jag tycker att din split är bra nu, och 3 pass i veckan kan vara en bra start som nybörjare. Annars kan du prova helkropp alt. framsida/baksida
Så framsida blir:
Bröst, biceps, mage, framsida lår och axlar
Baksida blir: Rygg, triceps, baksida lår, rumpa och vader

Att köra så varannan dag går nog fint. Svårt att veta vilken dag du kan köra knäböj och så bara.


Tack för alla tips. Om man kör 4ggr i veckan så som du beskrev får man resultat ganska mkt fortare antar jag? Kanske ska testa det,,,, tycker det känns lite lite som jag tränar nu.

haha jasså, dåligt utbud på youghurt alltså? :)
Är det bra uteliv och så annars där? ska bli kul att byta stad...bor i Västerås för tillfället, ganska trist stad.

Jag jobbar inte för tillfället utan har livnärt mig på poker i ca 2 år. Slött :)

Kika gärna in lite då och då å se om jag har några frågor hehe...

gl med tränandet så länge...update will come sooooon.

mela
2008-10-24, 07:34
Tack för alla tips. Om man kör 4ggr i veckan så som du beskrev får man resultat ganska mkt fortare antar jag? Kanske ska testa det,,,, tycker det känns lite lite som jag tränar nu.

haha jasså, dåligt utbud på youghurt alltså? :)
Är det bra uteliv och så annars där? ska bli kul att byta stad...bor i Västerås för tillfället, ganska trist stad.

Jag jobbar inte för tillfället utan har livnärt mig på poker i ca 2 år. Slött :)

Kika gärna in lite då och då å se om jag har några frågor hehe...

gl med tränandet så länge...update will come sooooon.

Mjo, fast du måste vila ordentligt också och inte överträna. Samtidigt som du måste vara ordentligt och äta och sova tillräckligt.

Utelivet funkar, beror på vad man letar efter. Men det mesta finns. Mycket svenskar på typ Friday's.

BigDwarf
2008-11-04, 13:04
Sådär då har ungefär 1 månad gått av tränandet och jag är nöjd med resultaten so far. Har tänkt lite på min fettreducering vilket jag ser som mest viktigt för tillfället och kommit fram till att jag kanske ska testa detta; 1 timmas cardio/5 dagar i veckan och dra ner mkt på kolhydraterna i min kost. Detta betyder att jag lägger styrkan åt sidan för ett tag tills jag nått önskat resultat på fettminskningen.

Vad tror ni om detta?

spoonchest
2008-11-04, 13:24
Låter vettigt.
Om du vill förbränna fett först och främst ska du ägna dig åt de mest förbrännande träningsformerna, löpning t.ex.

BigDwarf
2008-11-04, 14:55
Låter vettigt.
Om du vill förbränna fett först och främst ska du ägna dig åt de mest förbrännande träningsformerna, löpning t.ex.

Ok, tack. Kommer nog först å främst ta morgonpromenader innan jag ätit men kanske testa nån löprunda då och då (inte sprungit på år :) )

Har för mig att jag läst förut att man kan köra styrketräning fast man kör många fler reps och lätta vikter vilket resulterar i att man bränner fett?

Som sagt jag kommer få gå den långa vägen till muskler eftersom jag väljer att bränna bort fettet först, men det är jag redo att göra med tanke på att jag inte skulle stå ut med att vara plufsig/stor under bulk mm...