handdator

Visa fullständig version : Optimala nöten?


Morty
2008-10-06, 10:34
Jag har gjort en liten hylla som jag lägger 20 gram nötter i per veckodag. Tidigare har jag ätit paranötter, pga av att dom är goda, skördas utan att man skövlar regnskog för att fixa plantage, och vissa studier pekar på minskad risk för prostatacancer. Dessutom så stödjer jag gärna meu Brasil *cupid*

Dock innehåller dom ju aflatoxiner och radium, vilket inte är särskilt opti. Därför undrar jag om det finns någon annan nöt, som är mer opti? Smak är inga problem för mig; jag tycker att allt ätbart är gott!

Pepz
2008-10-06, 10:36
macadamianöt

Och ja. brasilien är underbart! ;)

Eddie Vedder
2008-10-06, 10:39
Paranötterna kontrolleras, men visst KAN en nöt med aflatoxin smita igenom kontrollen och då räcker den halten gift som finns i en enda nöt för att ge skadliga biverkningar. Det är ett tterst potent mögelgift men man kontrollerar som sagt noggrant för att det inte skall förekomma i handeln.

Macadamianötter anses ha en alldeles utmärkt fettsyrassammansättning (vilket jag är beredd att hålla med om) och dess hälsoegenskaper finns också välbeskrivna i litteraturen. Tyvärr är det svindyra nötter.:Virro

Jag är rädd att göra dig besviken nu men här följer det vanliga tråkiga svaret: Det är ingen enorm skillnad och nötter är bra rent generellt så välj någon du tycker om, helst rostade men inte saltade.

Själv hade jag fortsatt med paranötterna om jag stod inför samma beslut.

Morty
2008-10-06, 10:43
Jag är rädd att göra dig besviken nu men här följer det vanliga tråkiga svaret: Det är ingen enorm skillnad och nötter är bra rent generellt så välj någon du tycker om, helst rostade men inte saltade.

Själv hade jag fortsatt med paranötterna om jag stod inför samma beslut.

Det är bra, paranötter känns bra.

Dock, varför skulle dom rostade vara bättre än råa? Jag äter dom naturella, varken rostade eller saltade.

EDIT: Tror jag. Det står inget om rostning :p

Eddie Vedder
2008-10-06, 10:50
Dock, varför skulle dom rostade vara bättre än råa? Jag äter dom naturella, varken rostade eller saltade.

EDIT: Tror jag. Det står inget om rostning :p

Nej paranötter rostas nog inte. Men hursomhelst är fettet stabilare efter rostning, om du t.ex. köper mycket nötter åt gången så det kommer bli liggandes ett tag. Då vinner du antagligen på att ha rostade.

Det är ju inte svårt att göra själv i ugnen annars.:)

Chaan
2008-10-06, 11:06
Kör själv med Biofoods osaltade ofriterade jordnötter.

Gillar också Brasil.

Morty
2008-10-06, 12:50
Nej paranötter rostas nog inte. Men hursomhelst är fettet stabilare efter rostning, om du t.ex. köper mycket nötter åt gången så det kommer bli liggandes ett tag. Då vinner du antagligen på att ha rostade.

Det är ju inte svårt att göra själv i ugnen annars.:)

Hur gör man då? :Virro

Eddie Vedder
2008-10-06, 12:54
Hur gör man då? :Virro

Man lägger dom på en plåt, in med plåten i varm ugn, låt plåten vara där en stund, ta sedan ut plåten.:D

I extremt korta drag, googla så lär du hitta förslag på temperaturer och tid.

Nitrometan
2008-10-06, 12:57
Pecannötter och valnötter är gott.

Hasselnötter också.

Morty
2008-10-06, 13:06
8-10 minuter på 150-200 grader i ugnen.

Detta skyddar alltså mot härskning (säger man så när fett härsknar?)?

Eddie Vedder
2008-10-06, 13:10
Detta skyddar alltså mot härskning (säger man så när fett härsknar?)?

Ja det kommer åtminstone förlänga den processen. Fettet blir mer stabilt, d.v.s. mindre oxidationsbenäget. Så då är ju riksen för att det ska hinna härskna innan du käkat upp dom mindre.:)

Jag har ätit hasselnötter där fettet antagligen hade härsknat och det smakade illa.*spy*

Jag var liten då och kunde enbart konstatera att det smakade skit, i efterhand har jag ju insett att det var härsket fett som troligtvis var orsaken.

Krisz
2008-10-06, 13:54
Nu kan man ibland hitta macadamianötter bland exotiskt godis i lösvikt. Ok inte lika stora och fina som de som man köper svindyrt (40-50 kr/100 g) i små påsar, men de är ju lika goda för det. Ännu bättre om man har en schysst stormarknad nära sig som bara tar 9.90 kr/hg för exotiskt godis :D

drakfelt
2008-10-08, 22:15
Nu kan man ibland hitta macadamianötter bland exotiskt godis i lösvikt. Ok inte lika stora och fina som de som man köper svindyrt (40-50 kr/100 g) i små påsar, men de är ju lika goda för det. Ännu bättre om man har en schysst stormarknad nära sig som bara tar 9.90 kr/hg för exotiskt godis :D

woho tack för tipset! det blir ica maxi imorgon!

Sinclear
2013-09-30, 17:35
Vad är anledningen till att inte äta saltade nötter? Jag rostar gärna hemma, tex mandlar, och det blir ju så mycket godare med saltet..

Kvicksilver
2013-09-30, 18:01
Vad är anledningen till att inte äta saltade nötter? Jag rostar gärna hemma, tex mandlar, och det blir ju så mycket godare med saltet..

För att dom flesta äter för mycket salt vilket inte anses nyttigt. (RDI är 2,5g koksalt/dag)

thebandit
2013-10-01, 00:12
Mandel är opti.

Morty
2013-10-01, 09:07
Är framför allt mandel jag äter nu kan jag säga :]

DenverBroncos
2013-10-01, 09:53
Åkte tyvärr på en ordentlig allergisk reaktion av troligen mögelgifterna i Paranötter för nått år sedan. Extrem klåda över hela kroppen, och nässelliknande utslag över armbågar, handleder, fotanklar.

Äter tyvärr inte det längre efter det

R Scarpa27
2013-10-01, 18:38
cashewnötter äter jag ofta,hmm mest för att det är gott så då blir den opti för käften =)
sen är ju jordnötssmör och mandeldryck favorit.

tror inte man utse en speciell nöt som bäst...
allt fyller sin funktion.