handdator

Visa fullständig version : Bulkning, för snabb viktuppgång


Posti
2008-10-05, 22:07
Tja, har problem med att jag gått upp för mycket sen jag började gymma i juni. Raddar upp lite relevant info:

Ska gymma 4 gånger i veckan (brukar snitta på 3)

När jag började:

22 år
188cm
77,5kg

Numera ligger jag på 86kg.

Innan jag gymmade så hade jag jävligt skum ämnesomsättning (extremt låg) till följd av att jag misskötte mitt matintag totalt, kunde gå i stort sett en hel dag utan att äta något för att jag hatar att laga mat, till slut blev jag knappt hungrig. När jag började gå på gymmet fick jag rådet att proppa i mig mat, det skulle bli svårt för mig att komma upp i tillräckligt med kalorier per dag, vilket jag då också gjorde utan att tänka på vilka mängder jag fick i mig.

I allmänhet rör jag mig inte speciellt mycket utöver gymmet, kanske spelar fotboll nån gång i veckan under sommarn. Mitt mål är fortsatt muskeltillväxt utan att kalorierna ska sätta sig på magen, jag har visserligen gått upp i vikterna på gymmet men mycket har satt sig på fel ställe. Jag har inget problem med att avstå från pizza/godis mm.

För att komma till lite frågor då:

Hur mycket lider min förbränning än idag att jag slackade en lång period för ett par månader sen? Bör jag vidta några åtgärder för att öka den (tex powerwalk eller löpning) ?

Om jag vill bygga utan att gå upp väldans massa i vikt (Jag har inge problem med vikten i sig men vill inte utöka kulan som börjar titta fram) vilket kal+ bör jag lägga mig på per dag?

Hur mycket fett/prot/kolhydrater bör jag få i mig per dag? Har läst att jag bör få i mig min egen kroppsvikt i fett, 2x min vikt i prot och mängden kolhydrater har jag ingen aning om.

Har funderat på att deffa ner mig och börja om och göra rätt från början, men tror att jag ska fortsätta bygga i en till två månader till så jag har några muskler att lyfta fram.

Uppskattar alla tips jag kan få.

Alfred Nobel
2008-10-05, 22:17
Tja!

Först och främst kan du rikta in dig på 1,5g protein/kgkv (kv= kroppsvikt)

Sen gällande vikt och ökning så hade jag "skyndat långsamt" och under tiden försökt lära känna min kropp, på bästa sett. (Hur min kropp reagerar till den mat jag äter och vilken mat som passar bäst, psykiskt och fysisk. Tex så mår jag bättre av 1200kcal pasta med kyckling än motsvarande mängd pizza.)
Hur du äter och vilken mat du väljer är upp till dig och din kropp. Fast ta det med en nypa salt och grubbla inte allt för mycket, det skadar verkligen inte om du råkar hamna på ett kaloriunderskott dagen efter träning, eller om du råkar äta den där supergoda kebabpizzan istället för kycklingsalladen när du käkar ute.

Men, som du redan vet, är det kaloriöverskott som fortast ökar i muskelmassa. Sen är det träning och tid som är den avgörande faktorn och tills dess du att blir nöjd, typ.